Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netwerkprinter in FF  (gelezen 2423 keer)

Ralf

  • Gast
netwerkprinter in FF
« Gepost op: 2007/05/06, 14:01:12 »
he,

ik heb vorige week ubuntu 7.04 (FF) geïnstalleerd en na het inzetten van een videokaart met meer geheugen (voor de desktop effecten) werkt alles prima! Ik wil alleen een netwerkprinter installeren en dit ging bij de vorige versie van ubuntu prima maar nu krijg ik hem niet aan de praat. Het gaat om een HP Deskjet 930c die via een printerserver is verbonden. Kan iemand iets uitleggen over de manier waarop je een netwerkprinter op deze manier moet installeren via de wizard?

gr,

ralf

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
netwerkprinter in FF
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/06, 16:37:40 »
Printer aanzetten (en netwerk)
Systeem-beheer-printers-nieuwe printer-

kijk dan of er een lokale printer is gedetecteerd, anders selecteer je netwerk printer(en daar ook keuze maken, windows printer/unix printer ed.. Als het windows printer is, dan zal er onder computer iets te voorschijn zien komen.. dan vervolgens de printer selecteren. Daarna wijst het zich wel vanzelf.

Offline John K

  • Lid
netwerkprinter in FF
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/07, 17:18:49 »
Citaat van: dvdmeer
Printer aanzetten (en netwerk)
Systeem-beheer-printers-nieuwe printer-

kijk dan of er een lokale printer is gedetecteerd, anders selecteer je netwerk printer(en daar ook keuze maken, windows printer/unix printer ed.. Als het windows printer is, dan zal er onder computer iets te voorschijn zien komen.. dan vervolgens de printer selecteren. Daarna wijst het zich wel vanzelf.
Beste Ralf,

Misschien kun je mij ook helpen; Ik heb een Konica Minolta welke een Linuxdriver op CD meebrenkt in .RPM

Nu krijg ik met jou advies mijn netwerkprinter wel te zien onder Windowsprinter, ik moet ook een wachtwoord voor het netwerkinvoeren zodra ik de printer installeer, maar vervolgens print er niets?

In de lijst printers kan ik allen de Konica Minolta 2430 DL (zijn kleinere broertje) selecteren. Is dat het probleem?

Weet jij, of iemand anders, hoe ik de geleverde Linux .rpm driver kan installeren?

Op de Konica site staat ook een magicolor5430DL-1.8.0.tar.gz  driver, is dit misschien beter te installeren? zie    http://printer.konicaminolta.com/support/current_printers/mc5430dl_sup.htm#drivers

Groeten John

Zie ook topic http://forum.ubuntu-nl.org/topic/9855

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
netwerkprinter in FF
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/07, 23:04:05 »
Om ,rpm te installeren, zie http://www.alleslinux.com/artikels/softwareinstalleren.php

Ofwel, via de terminal: rpm -ivh pakketnaam.rpm

Grafisch is ook mogelijk maar dan dien je een programma als kpackage te installeren en gebruiken.

Overigens was je bericht echt aan Ralf gericht? Uit je reactie te lezen bedoel je mij. (agjah, maakt verder niet zo veel uit).

Succes, ik hoor graag hoe het verloopt.

Offline John K

  • Lid
netwerkprinter in FF
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/08, 16:38:35 »
Citaat van: dvdmeer
Om ,rpm te installeren, zie http://www.alleslinux.com/artikels/softwareinstalleren.php

Ofwel, via de terminal: rpm -ivh pakketnaam.rpm

Grafisch is ook mogelijk maar dan dien je een programma als kpackage te installeren en gebruiken.

Overigens was je bericht echt aan Ralf gericht? Uit je reactie te lezen bedoel je mij. (agjah, maakt verder niet zo veel uit).

Succes, ik hoor graag hoe het verloopt.
Beste dvdmeer,

Ik heb nog een vraag. Ik ga verder op de volgende link (anders staan er 2 links met dezelfde vraag) Zie; http://forum.ubuntu-nl.org/topic/9855

Groeten John

Ralf

  • Gast
netwerkprinter in FF
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/17, 16:18:29 »
he tis me ngo steeds niet gelukt helaas, misschien komt het omdat mń printer een gewone hp deskjet is die via een printerserver is verbonden aan mń netwerk. De printerserver is een HP Jetdirect 170x. Iemand ervaring met een printerserver?

schoappied

  • Gast
netwerkprinter in FF
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/17, 17:19:22 »
Dag,

Ik wil mijn computer via het netwerk laten printen. De printer HPLaserjet5N is aangesloten op een ander pc met Ubuntu en ik hoor bij dat netwerk.
Op de pc die aangesloten moet worden op de printer doe ik:
Via systeem- beheer- printers
*Nieuwe printer ...-> vindt ie niet
*Printer via het netwerk ---> Linux

--> Daar moet ik computer en wachtrij invullen. Wat moet ik hier precies invullen?

Offline Ramana

  • Lid
netwerkprinter in FF
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/17, 17:44:45 »
Citaat van: schoappied
Dag,

Ik wil mijn computer via het netwerk laten printen. De printer HPLaserjet5N is aangesloten op een ander pc met Ubuntu en ik hoor bij dat netwerk.
Op de pc die aangesloten moet worden op de printer doe ik:
Via systeem- beheer- printers
*Nieuwe printer ...-> vindt ie niet
*Printer via het netwerk ---> Linux

--> Daar moet ik computer en wachtrij invullen. Wat moet ik hier precies invullen?
probeer eens:
computer: naam of ip-adres van de computer, b.v. 192.168.1.11 (1.11 kan/zal anders zijn)
(controleer in een console of het ip-adres reageert,b.v.: ping 192.168.1.11 (vul hier het juiste ip-adres in)
wachtrij: feed0 of raw0  (of nt of lp)

schoappied

  • Gast
netwerkprinter in FF
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/17, 18:43:48 »
Citaat van: Ramana
Citaat van: schoappied
Dag,

Ik wil mijn computer via het netwerk laten printen. De printer HPLaserjet5N is aangesloten op een ander pc met Ubuntu en ik hoor bij dat netwerk.
Op de pc die aangesloten moet worden op de printer doe ik:
Via systeem- beheer- printers
*Nieuwe printer ...-> vindt ie niet
*Printer via het netwerk ---> Linux

--> Daar moet ik computer en wachtrij invullen. Wat moet ik hier precies invullen?
probeer eens:
computer: naam of ip-adres van de computer, b.v. 192.168.1.11 (1.11 kan/zal anders zijn)
(controleer in een console of het ip-adres reageert,b.v.: ping 192.168.1.11 (vul hier het juiste ip-adres in)
wachtrij: feed0 of raw0  (of nt of lp)
Dank voor je reactie!
Moet ik ook een driver installeren (hij raad postscript aan).. moet ik die dan downloaden of kan ik die vinden in de synaptic?

Nadeel van het toevoegen van een printer in Ubuntu is dat ie volgens mij alles installeert wat je wilt zonder even mee te denken of die printer of driver de boel werkend kan krijgen.. :/

schoappied

  • Gast
netwerkprinter in FF
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/18, 11:39:53 »
Een printer/netwerk kenner die me even kan helpen met bovenstaande vraag?

Ralf

  • Gast
netwerkprinter in FF
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/23, 12:33:44 »
hij doet het inmiddels, stom foutje, eigen ip adres ingevuld ipv ip adres van de printer:P, stom stom stom...

Offline xpired

  • Lid
netwerkprinter in FF
« Reactie #11 Gepost op: 2007/05/23, 12:47:15 »
Citaat van: Ralf
hij doet het inmiddels, stom foutje, eigen ip adres ingevuld ipv ip adres van de printer:P, stom stom stom...
Tja... :) heb je wel eens.
Over het algemeen heb ik goede ervaringen met die printservertjes en installeer ik deze ook regelmatig. Nog nooit problemen mee gehad om deze in een linux omgeving werkend te krijgen.

andrei

  • Gast
netwerkprinter in FF
« Reactie #12 Gepost op: 2007/05/31, 15:16:42 »
ik probeer ook een netwerk printer te installeren maar dan via hpjetdirect. Heb het ip adres ingevuld van de printer maar vooralsnog doet hij niks. Hij vraagt ook om een poort maar geen idee wat ik daar voor moet invullen. Weet ook niet of ik wel de jetdirect moet selecteren maar het is een hp5si. Iemand een idee hoe ik dit moet aanpakken?

mvg andrei

DickTosh

  • Gast
netwerkprinter in FF
« Reactie #13 Gepost op: 2007/05/31, 22:17:31 »
Alshet een HP Jetdirect is dan hoef je alleen het IP adres en poort 9100 op te geven, en verder de printer zelf voor de juiste driver natuurlijk.