Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe makkelijk/moeilijk is het om over te stappen op Kubuntu?  (gelezen 2390 keer)

hoe makkelijk/moeilijk is het om over te stappen op Kubuntu?
« Gepost op: 2008/12/01, 14:20:09 »
Hoi mensen van dit onvolprezen forum. Ik ben nu al een tijdje aan het %@#*&$###@ met het geluid in Ubuntu 8.10 en het wil maar niet werken. (Er liep een draadje op dit forum met de titel: stilte uit de luidsprekers)

Steek ik net even de life versie van Kubuntu erin en BINGO.

Maar het ziet er behoorlijk anders uit allemaal. Werkt hellanzb onder kubuntu? Werkt VLC?
Kun je er net zo makkelijk mee multimedia-en...

Graag hoor ik wat advies voor ik overstap op Kubuntu op de machine die voornamelijk nieuwsgroepen afgraast en dan direct van de HD met VLC de spullen afspeelt.

Offline Double12

  • Lid
Re: hoe makkelijk/moeilijk is het om over te stappen op Kubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/01, 14:25:48 »
Je kunt alle programma's die je onder Ubuntu draait ook onder Kubuntu draaien. Als je ze in Kubuntu aanvinkt voor installatie, worden automatisch de benodigde libraries geinstalleerd. Daar hoef je je zelf dus niet druk over te maken.
Dit kan allemaal, omdat het enige waarin Kubuntu verschilt van Ubuntu de desktopomgeving is. Ubuntu gebruik de desktopomgeving Gnome en Kubuntu KDE. Soms neem je misschien wel eens een KDE-programma voor iets dat je in Ubuntu met een Gnome-programma deed, maar dat is puur eigen keuze.

Het is daarom wel opvallend dat het geluid het in Kubuntu opeens wel doet, aangezien alleen de desktopomgeving verschilt.

Re: hoe makkelijk/moeilijk is het om over te stappen op Kubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/01, 14:31:38 »
Je kunt alle programma's die je onder Ubuntu draait ook onder Kubuntu draaien. Als je ze in Kubuntu aanvinkt voor installatie, worden automatisch de benodigde libraries geinstalleerd. Daar hoef je je zelf dus niet druk over te maken.
Dit kan allemaal, omdat het enige waarin Kubuntu verschilt van Ubuntu de desktopomgeving is. Ubuntu gebruik de desktopomgeving Gnome en Kubuntu KDE. Soms neem je misschien wel eens een KDE-programma voor iets dat je in Ubuntu met een Gnome-programma deed, maar dat is puur eigen keuze.

Het is daarom wel opvallend dat het geluid het in Kubuntu opeens wel doet, aangezien alleen de desktopomgeving verschilt.
Dank je voor dit antwoord. Tja, hoe dat zit met dat geluid in Kubuntu 8.10 en Ubuntu 8.10 is mij ook een raadsel. Feit is dat ie het doet. Misschien dat er toch ergens een installatieregel anders is. Maar ik ga maar over op Kubuntu.


### Mooi niet dus, nadat ik alle updates had binnengehaald was het geluid ook in Kubuntu 8.10 weg. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het K%t vind. Nu ga ik terug naar 7.10. Dat heeft een aantal nadelen. Maar het is niet anders.#####
« Laatst bewerkt op: 2008/12/01, 16:43:30 door Schredders »

Re: hoe makkelijk/moeilijk is het om over te stappen op Kubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/01, 16:59:02 »

### Mooi niet dus, nadat ik alle updates had binnengehaald was het geluid ook in Kubuntu 8.10 weg. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het K%t vind. Nu ga ik terug naar 7.10. Dat heeft een aantal nadelen. Maar het is niet anders.#####

7.10 ????
Zou je niet eerst 8.01 proberen ?

8.10 is een tussenversie en dus een soort test versie.
Blijft eerst met de stable versies werken..

Vervolgens kan het zo wezen dat bij een nieuwere kernel ( zie updates) het kan zijn dat de oudste drivers eruit zijn gehaald waardoor je geluid niet meer werkt.
Dus oude drivers installeren zou je probje moeten oplossen,
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

mickvdv

  • Gast
Re: hoe makkelijk/moeilijk is het om over te stappen op Kubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/01, 17:12:36 »

7.10 ????
Zou je niet eerst 8.01 proberen ?

8.04 bedoelde je waarschijnlijk  (kan voor wat verwarring zorgen vandaar)

Re: hoe makkelijk/moeilijk is het om over te stappen op Kubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/01, 17:18:47 »
Hallo Schredders, met een LiveCD werkt het geluid dus wel? En na installatie niet meer? Ik zou dan de geluidsinstellingen nalopen na het starten van de LiveCD want kennelijk kan het dus wel!

Re: hoe makkelijk/moeilijk is het om over te stappen op Kubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/01, 17:21:50 »
Je kunt alle programma's die je onder Ubuntu draait ook onder Kubuntu draaien. Als je ze in Kubuntu aanvinkt voor installatie, worden automatisch de benodigde libraries geinstalleerd. Daar hoef je je zelf dus niet druk over te maken.
Dit kan allemaal, omdat het enige waarin Kubuntu verschilt van Ubuntu de desktopomgeving is. Ubuntu gebruik de desktopomgeving Gnome en Kubuntu KDE. Soms neem je misschien wel eens een KDE-programma voor iets dat je in Ubuntu met een Gnome-programma deed, maar dat is puur eigen keuze.

Het is daarom wel opvallend dat het geluid het in Kubuntu opeens wel doet, aangezien alleen de desktopomgeving verschilt.

KDe en Gnome gebruiken beide een andere manier om het geluid aan te sturen.

Re: hoe makkelijk/moeilijk is het om over te stappen op Kubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/01, 17:47:26 »
@ mijn gewaardeerde forum leden die geantwoord hebben:

De 8.04 versie mist een goede manier om met video bestanden om te gaan. Zo is de main purpose van de machine waar ik zo mee zit te rotzooien het draaien van video_ts mapjes en het afspelen van iso (speelfilm)bestanden. De versie van VLC die met 8.04 is geleverd doet het gewoon niet goed. Het pikt geen menus op en het afspelen hapert na elk overspringen op een volgend VOB bestand waarna ik weer het geluid en de subtitles moet instellen. (Is het mogelijk om een andere versie van VLC te installeren binnen 8.04 dan de brakke versie die standaard is meegeleverd?)

Een ander bezwaar van 8.04 is het niet proper functioneren van de desklets toepassingen. Ik heb nog geen launcher kunnen vinden waarmee ik veelgebruikte starters op de desktop kan zetten. (Hier is overheen te komen, maar is het mogelijk om die launcher alsnog in de desklets-opties mee te nemen? Hoe gaat dat in zijn werk?)

De LiveCD van Ubuntu 8.10 geeft geen geluid, die van Kubuntu 8.10 wel. Tot het moment dat ik de updates heb geïnstalleerd. (De nieuwste kernel geeft weer het oude probleem.

« Laatst bewerkt op: 2008/12/01, 18:11:06 door Schredders »

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: hoe makkelijk/moeilijk is het om over te stappen op Kubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/01, 22:39:11 »
en als je in grub nu aangeeft met de oude kernel op te willen starten?

werkt t dan wel,, dan gewoon die blijven gebruiken.

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: hoe makkelijk/moeilijk is het om over te stappen op Kubuntu?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/02, 10:01:57 »

Citaat

KDe en Gnome gebruiken beide een andere manier om het geluid aan te sturen.


Hoe kan dat als ze beide dezelfde kernel gebruiken?
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline siegi

  • Lid
Re: hoe makkelijk/moeilijk is het om over te stappen op Kubuntu?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/02, 11:04:32 »

Citaat

KDe en Gnome gebruiken beide een andere manier om het geluid aan te sturen.

Hoe kan dat als ze beide dezelfde kernel gebruiken?

Voor zover ik weet gebruik kde geen pulse audio.
Heeft niet veel met de kernel te maken.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/02, 17:22:22 door siegi »

Re: hoe makkelijk/moeilijk is het om over te stappen op Kubuntu?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/02, 16:28:22 »

Citaat

KDe en Gnome gebruiken beide een andere manier om het geluid aan te sturen.
Voor zover ik weet gebruik kde geen pulse audio.
Heeft niet veel met de kernel te maken.


Hoe kan dat als ze beide dezelfde kernel gebruiken?

Inderdaad sigie. Nomko, de kernel heeft daar weinig mee te maken, ALSA zit in de kernel, maar de bovenste lagen zijn verschillend op KDE en Gnome.

Offline jespdj

  • Lid
Re: hoe makkelijk/moeilijk is het om over te stappen op Kubuntu?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/02, 17:19:43 »
8.10 is een tussenversie en dus een soort test versie.
Blijft eerst met de stable versies werken..
Dat is niet waar. 8.04 is een LTS (Long Term Support) versie, en 8.10 een "gewone" versie. 8.10 is niet een soort "tussenversie" of "testversie". LTS betekent ook niet dat het een meer stabiele versie is, het betekent alleen maar dat Canonical drie jaar security updates uitbrengt voor die versie, in plaats van de gebruikelijke anderhalf jaar.
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04

Offline siegi

  • Lid
Re: hoe makkelijk/moeilijk is het om over te stappen op Kubuntu?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/02, 17:24:39 »
@gandyman 
Op dit moment krijg je via shipit de cd van 8.10 . Zouden ze dit doen als het maar een test versie was?
Met edgy zat het iets anders, hier hadden ze maar 4 maand inplaats van 6 maand.