Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schoonmaaktip: verbeterde instructie voor het verwijderen van miniaturen  (gelezen 3317 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Zowel voor *buntu als voor Linux Mint: een verbeterde instructie voor het verwijderen van overtollige miniaturen:
https://sites.google.com/site/computertip/schoon#TOC-Maak-de-opslagplaats-van-de-miniaturen-leeg-en-beperk-de-omvang
(punt 3, linkerkolom)

Dat maakt nog beter schoon dan de oude instructie.

Doe er je voordeel mee!   :)
« Laatst bewerkt op: 2015/07/13, 13:10:58 door Pjotr »

Re: Schoonmaaktip: verbeterde instructie voor het verwijderen van miniaturen
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/13, 23:24:50 »
Ik maar denken:wat zijn nou miniaturen??En toen zag ik pas thumbnails,oooo die... =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Schoonmaaktip: verbeterde instructie voor het verwijderen van miniaturen
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/14, 09:34:32 »
 rm -v -f ~/.cache/thumbnails/*/*.png ~/.thumbnails/*/*.png  in terminal, verwijderd niet alles, ga naar  ~/.cache/thumbnails/fail/gnome-tumbnail-factory..  mogen deze miniaturen niet verwijder worden?
« Laatst bewerkt op: 2015/07/14, 09:37:24 door RikRik »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Schoonmaaktip: verbeterde instructie voor het verwijderen van miniaturen
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/14, 10:31:53 »
ga naar  ~/.cache/thumbnails/fail/gnome-tumbnail-factory..  mogen deze miniaturen niet verwijder worden?
Ongetwijfeld wel, want miniaturen zijn niet-essentieel. Maar die map heb ik zelf niet op mijn computer.... Vreemd.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Schoonmaaktip: verbeterde instructie voor het verwijderen van miniaturen
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/14, 10:43:02 »
ga naar  ~/.cache/thumbnails/fail/gnome-tumbnail-factory..  mogen deze miniaturen niet verwijder worden?
Ongetwijfeld wel, want miniaturen zijn niet-essentieel. Maar die map heb ik zelf niet op mijn computer.... Vreemd.
Gebruik je ook Nautilus?
Inside that folder you'll see other 3 folders named "fail", "large", "normal". Now as you can guess, simply go inside of the "fail" folder and there will be another folder called "gnome-thumbnail-factory".
http://mygeekopinions.blogspot.nl/2011/06/how-to-remove-nautilus-thumbnail-cache.html

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Schoonmaaktip: verbeterde instructie voor het verwijderen van miniaturen
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/14, 10:47:25 »
@RikRik, verwijderen is niet zo'n probleem.

Waar komen ze vandaan : 
http://askubuntu.com/questions/221849/all-video-thumbnails-fail-to-be-generated

Zelf heb ik ook die cache map.
De bestanden zijn 1x1 pixel groot.
Heeft te maken met de Totem videoplayer  (lig er niet wakker van).

Offline RikRik

  • Lid
Re: Schoonmaaktip: verbeterde instructie voor het verwijderen van miniaturen
« Reactie #6 Gepost op: 2015/07/14, 10:53:16 »
@EZ-man en Pjotr, bedankt, het is me nu duidelijk..  de map fail staat bij mij vol met *.png bestanden die verwijderd kunnen worden

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Schoonmaaktip: verbeterde instructie voor het verwijderen van miniaturen
« Reactie #7 Gepost op: 2015/07/14, 10:59:21 »
Totem....  :o

Weer een reden om 'm niet te gebruiken.  =D

Offline RikRik

  • Lid
Re: Schoonmaaktip: verbeterde instructie voor het verwijderen van miniaturen
« Reactie #8 Gepost op: 2015/07/14, 11:03:02 »
Totem....  :o

Weer een reden om 'm niet te gebruiken.  =D
Ik gebruik nooit Totem, de standaard ingestelde Video-speler op mijn pc is VLC... (wie, o wie gebruikt gebruikt Totem op mijn pc?  :rolleyes:)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Schoonmaaktip: verbeterde instructie voor het verwijderen van miniaturen
« Reactie #9 Gepost op: 2015/07/14, 11:15:08 »
Met deze extra opdracht zou je ook die map schoon moeten krijgen (ik heb de instructie op mijn webstek inmiddels aangevuld):
rm -v -f ~/.cache/thumbnails/*/*/*.png ~/.thumbnails/*/*/*.png
Bedankt voor je reactie.  :)
« Laatst bewerkt op: 2015/07/14, 11:25:28 door Pjotr »

Re: Schoonmaaktip: verbeterde instructie voor het verwijderen van miniaturen
« Reactie #10 Gepost op: 2015/07/14, 23:10:29 »
Ja Femke,als je maar 1 harddisk hebt!Waar dan Ubuntu of Mint op staat.Maar als je meerdere HD's hebt zo als ik,waar staan dan de thumbnails van die HD's?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Tom

  • Lid
Re: Schoonmaaktip: verbeterde instructie voor het verwijderen van miniaturen
« Reactie #11 Gepost op: 2015/08/06, 19:48:40 »
Waarom met de terminal?
Heb net gekeken in die map .cache/thumbnails/fail/gnome-tumbnail-factory en ik verwijder de thumbnails gewoon handmatig. Alles selecteren en hup, verwijderen.
En nee, ik gebruik Totem ook niet, ik heb hem niet eens geïnstalleerd. Dus die thumbnails zijn niet van totem afkomstig.

Bij mij is het eye of gnome (afbeeldings viewer) die daar zijn thumbnails neer kwakt ,gebruik en heb ook geen Totem.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Schoonmaaktip: verbeterde instructie voor het verwijderen van miniaturen
« Reactie #12 Gepost op: 2015/08/07, 14:56:22 »
@RikRik, verwijderen is niet zo'n probleem.

Waar komen ze vandaan : 
http://askubuntu.com/questions/221849/all-video-thumbnails-fail-to-be-generated

Zelf heb ik ook die cache map.
De bestanden zijn 1x1 pixel groot.
Heeft te maken met de Totem videoplayer  (lig er niet wakker van).
Nee,inderdaad,bij mij 10500 png thumbnails en maar in totaal 2,8 mb groot...Met de data van 19 juli t/m nu.Misschien toen een nieuwe kernel geinstalleerd??Dus de nieuwe kernel gooit de thumbnails weg?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Schoonmaaktip: verbeterde instructie voor het verwijderen van miniaturen
« Reactie #13 Gepost op: 2015/08/07, 16:40:15 »
Toch heb ik nooit echt begrepen waarom dit nu nodig kan zijn:
Citaat
Op den duur kan het aantal miniaturen aardig oplopen. Bovendien bevat de opslag in de loop van de tijd veel overbodige miniaturen van foto's die niet meer bestaan.
Het aantal speelt niet echt een rol, heb nog nooit meegemaakt dat de PC dan traag wordt of zo. En ook de omvang is normaal gesproken geen probleem als je genoeg ruimte hebt (het gaat overigens om *thumbnails* die sowieso een beperkte omvang hebben). En dat er een thumbnail staat waarvan het bestand zelf niet meer aanwezig is, soit denk ik dan.

Daarentegen vind ik het wél een probleem als ik een map met afbeeldingen open en hij begint als een gek alles te indexeren en zo; wat dus gebeurt als je de thumbnails net hebt verwijderd. En zeker als dat gebeurt op een netwerklocatie waar hoge resolutie-foto's op staan (die allemaal over de lijn getrokken moeten worden om de thumbnails te maken), staat de machine wel even te stampen.

Kortom: ik zie niet in welk probleem er precies wordt opgelost, maar ik zie wel een probleem dat ontstaat (telkens weer). Maar mss mis ik wat?
« Laatst bewerkt op: 2015/08/07, 16:54:13 door markba »

Re: Schoonmaaktip: verbeterde instructie voor het verwijderen van miniaturen
« Reactie #14 Gepost op: 2015/08/07, 16:45:58 »
Die fail thumbnails kan je rustig weg gooien,maar je hebt ook een map er bij van large.Daar staan alle thumbnails,van welke partie of HD dan ook en die kan natuurlijk aardig oplopen.Want dat zijn geen 1x1 pixels,maar echte miniaturen.De mijne is nu bijna een halve Gb groot.Ik kan dat wel hebben,maar in een laptop zou dat best te veel kunnen worden..Maar dan krijg je inderdaad wat markba schreef..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Schoonmaaktip: verbeterde instructie voor het verwijderen van miniaturen
« Reactie #15 Gepost op: 2015/08/09, 21:09:21 »
Kortom: ik zie niet in welk probleem er precies wordt opgelost, maar ik zie wel een probleem dat ontstaat (telkens weer). Maar mss mis ik wat?
Dezelfde reden om hiervoor geen (of alleen in bijzondere situaties) Bleachbit te gebruiken (hoewel Bleachbit dit prima kan).


Klik links bovenin op Documentatie