Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Instellen WACOM tablet in GNOME  (gelezen 1230 keer)

Offline MKe

  • Lid
Instellen WACOM tablet in GNOME
« Gepost op: 2019/03/03, 11:26:18 »
Hoi,

Kan iemand uitleggen hoe de WACOM setting werken in GNOME3? Het gaat dan vooral om de knoppen op de tablet zelf. Ik heb een INTUOS pro small. Ik wil graag het scrollen aanzetten op het ronde vlak.. Ik heb de settings wel gevonden (de grafische dan) maar het lukt me niet om de functies van de knoppen in te stellen. Hij ziet de tablet wel en geeft zelfs de juiste controls aan, maar kan niets instellen.

Re: Instellen WACOM tablet in GNOME
« Reactie #1 Gepost op: 2019/03/03, 12:23:12 »
Hoi,

Kan iemand uitleggen hoe de WACOM setting werken in GNOME3? Het gaat dan vooral om de knoppen op de tablet zelf. Ik heb een INTUOS pro small. Ik wil graag het scrollen aanzetten op het ronde vlak.. Ik heb de settings wel gevonden (de grafische dan) maar het lukt me niet om de functies van de knoppen in te stellen. Hij ziet de tablet wel en geeft zelfs de juiste controls aan, maar kan niets instellen.

Ik worstel met precies hetzelfde.  Heb tot nu toe geen oplossing gevonden.

Misschien is dit het proberen waard?  :  https://www.youtube.com/watch?v=f3C6OwjOJxI

Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Instellen WACOM tablet in GNOME
« Reactie #2 Gepost op: 2019/03/03, 19:56:30 »
Ik heb een Intuos Pen and Touch. Die Pro heeft vier inplaats van drie  knoppen en dat ronde ding.

Dat grafische gebeuren is nutteloos onder Linux is mijn ervaring. Ik gebruik daarvoor een Bash script. Voor de Pro zal je dat nog fors moeten aanpassen. Zoek met de woorden deevad wacom naar de aanwijzingen van David Revoy.

Verder hier als voorbeeld mijn script:

#!/bin/sh
# Zet een Wacom Intuos PT tablet in een configuratie voor MyPaint:
# EXpress keys  - links: Zoom in/uit, rechts: doen/ongedaan maken, Stylus onder: penseel kleiner, boven:  penseel groter
#
xsetwacom set "Wacom Intuos PT S Pad pad" Button 1 "key ,"; xsetwacom set "Wacom Intuos PT S Pad pad" Button 3 "key ."; xsetwacom set "Wacom Intuos PT S Pen stylus" Button 2 "key +D"; xsetwacom set "Wacom Intuos PT S Pen stylus" Button 3 "key +F"; xsetwacom set "Wacom Intuos PT S Pad pad" Button 8 "key +Y"; xsetwacom set "Wacom Intuos PT S Pad pad" Button 9 "key +Z"

Dit is programma afhankelijk. Hier heb je niks aan voor GIMP. Bovendien stoort het actief zijn van dit script de werking van GIMP.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Instellen WACOM tablet in GNOME
« Reactie #3 Gepost op: 2019/05/07, 17:03:49 »
Dit al geprobeerd:  https://linuxwacom.github.io/
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Instellen WACOM tablet in GNOME
« Reactie #4 Gepost op: 2019/05/08, 00:12:43 »
Die Wacoms zijn heel lastige dingen om in te stellen onder Linux. Dit wat je nu gevonden hebt, Peterbeter, is heel veel belovend, maar als je dat helemaal doorleest is het drie keer een erg lastig verhaal met compileren inbegrepen.

Dat ga ik dan wel eens doen op een proefinstallatie en niet op mijn werkbak. Daar draait mijn Intuos prima op met het script op mijn vorige post. Om van daar uit iets te maken voor de Intuos van MKe is weer een klus op zich.

Wat ik me dan afvraag, Peterbeter, heb jij dit nieuwe verhaal dan helemaal draaiend gekregen onder 18.04 LTS en met welke Wacom dan wel?

Jammer trouwens dan ik op mijn vorige post geen reactie kreeg. Ik had toch ook graag iets gehoord als het niet wilde lukken.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Instellen WACOM tablet in GNOME
« Reactie #5 Gepost op: 2019/05/08, 10:53:58 »
Gebruik hier al sinds 2010 een Wacom Pen partner tablet (model CT-0405-U) in Ubuntu en ook in  Linux Mint 19 wordt die feilloos herkend.
Ooit gaf dat bij nieuwere versies Ubuntu wat kleinere problemen, maar die konden altijd worden opgelost (via zoeken op internet).
Ik overweeg een nieuwe tablet aan te schaffen voor gebruik in Gimp, maar als ik dit allemaal lees zie ik ervan af.
Het gaat om deze, die nu slechts €140 kost: https://www.ibood.com/nl/nl/product-specs/48774/197120/wacom-intuos-pro-small-tekentablet.html?utm_source=email&utm_medium=newsletter&utm_campaign=NL_news_nr_0
Heb op die website ook een vraag gesteld over toepassing van deze tekentablet in Linux en er is me toegezegd dat men dat gaat navragen.
Zodra ik meer weet meld ik dat hier.
 
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Instellen WACOM tablet in GNOME
« Reactie #6 Gepost op: 2019/05/08, 11:34:26 »
Hoi,

Die tablet die jij op het oog hebt is volgens mij vrijwel dezelfde als die MKe heeft. Die van mij is iets eenvoudiger. Geen ronde schijf en maar vier knoppen. Die doet het echt prima nou.

Ik zie me die zes knoppen en de ronde schijf ook wel voor elkaar krijgen met alle informatie van David Revoy https://www.davidrevoy.com/. Maar dan moet je hem wel eerst in handen hebben en daarna wordt het nog een forse puzzel. Zoek op Deevad wacom en je loopt recht naar een script voorbeeld van die David.

Ik snap dat iBood niet erg. Moet ik daar een bod uitbrengen?

Let op! Die Wacoms worden regelmatig aangeboden door mensen die er later achter komen dat ze ook met zo'n ding niet kunnen tekenen. Die zetten hem dan op bijvoorbeeld Marktplaats voor een best aardige prijs. Zo kwam ik aan die van mij. Kapot gaan ze niet gauw. Even proberen en uiterlijk checken op beschadigingen lijkt me genoeg. Zorg dat je de originele USB kabel in handen krijg, want niet alle kabeltjes passen. Aan een Bluetooth adapter heb je alleen wat voor afdingen. Weinig nut van vond ik ^-^

Ik kan trouwens ook niet uit de vrije hand tekenen, maar met een tablet gaat overtrekken puik en daar gaat hij dan. Van overtrekken waren de latere schilders (zoals die Vermeer uit Delft) trouwens ook niet vies, maar dat zeiden ze er natuurlijk niet bij. Die Wacom Intuos is hier een absolute blijverd!

Bijlage ter lering, stichting en vermaak.: met mijn Wacom overgetrokken en ingekleurde flamingo
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Instellen WACOM tablet in GNOME
« Reactie #7 Gepost op: 2019/05/08, 11:41:37 »
Ik snap dat iBood niet erg. Moet ik daar een bod uitbrengen?

Ibood is een webshop waar je gewoon dingen kan kopen.
Ze hebben iedere dag andere "aanbiedingen" en middels een mailing kan je daar kennis van nemen.
Ik dacht dat Mediamarkt eigenaar is van Ibood.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Instellen WACOM tablet in GNOME
« Reactie #8 Gepost op: 2019/05/08, 12:03:00 »
Met IBOOD met je ook altijd checken of er op internet betere aanbiedingen zijn. Verder goede ervaringen.
Ik koop dergelijke zaken nooit tweede hands, ivm mogelijk gebreken, beschadigingen etc.
De tekentablet gebruik ik in Gimp en daarmee bekijk ik welke aanpassingen het gewenste resultaat geven in mijn schilderijen.
Je kunt hiermee vormen en kleuren uitproberen voordat je ze in het echt toepast. Ik schilder in olieverf.
Mijn werken zijn hier te zien: https://petervanbeek.exto.nl
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Instellen WACOM tablet in GNOME
« Reactie #9 Gepost op: 2019/05/08, 12:57:54 »
Hoi Peter,

Helder dat iBood (Maasnet ook hartelijk dank). Ik had er nog nooit van gehoord.

Ik heb eens lekker rondgekeken op jouw websites en jouw schilderwerk. Erg boeiend.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Instellen WACOM tablet in GNOME
« Reactie #10 Gepost op: 2019/05/09, 22:03:09 »
Dank voor je complimenten Just.
Vandaag kreeg ik op de website van iBOOD het antwoord op mijn vraag of de Wacom Intuos Pro Small Tekentablet (PTH-451) ook werkt onder Linux:

Citaat
Hierbij alsnog het antwoord. Wacom heeft zelf geen drivers voor Linux, maar er zijn voor de meeste Wacom producten drivers beschikbaar op het Linux Wacom Project bij Github. De meeste Linux versies komen al met deze drivers voorgeinstalleerd, dus je kunt het beste hem eerst aansluiten en kijken of het werkt. Mocht het niet werken dan kun je via Github de drivers downloaden.

Helaas een dikke kluit in het riet zoals we destijds (8-10jaar geleden) ook kregen van TomTom toen we probeerden of TomTom kon helpen dat we ook via Linux zouden kunnen updaten.
Die beloofden dat ze ermee bezig waren en we hebben daar nooit meer wat van gehoord.
Heb sindsdien geen TomTom meer aangeschaft en doe dat dus ook maar niet met deze tablet.
Misschien is hier wat relevante informatie te vinden: https://github.com/linuxwacom/input-wacom/wiki/Device-IDs
« Laatst bewerkt op: 2019/05/09, 22:08:20 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood