Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Evolution / Android synchronisatie probleem afspraken  (gelezen 423 keer)

Evolution / Android synchronisatie probleem afspraken
« Gepost op: 2014/09/03, 11:10:45 »
Ik maak gebruik van Evolution voor mijn mail en agenda. Deze synchroniseert met Zimbra op de server bij mijn host. Tot voor kort verliep dat zonder problemen. Echter ik heb sinds kort problemen met de synchronisatie van mijn agenda's.

Wat ik na wat testen vast stel:
Richting server:
- goede synchronsatie vanuit Evolution op Ubuntu 14.04.1
- goede synchronisatie vanaf Samsung Galaxy S2plus (aCalendar icm Caldav Sync Free)
- goede synchronisatie vanaf Nexus7 (aCalendar icm Caldav Sync Free)

Vanaf server:
- goede synchronisatie naar alle devices met uitzondering van afspraken die zijn aangemaakt met Evolution: die verschuiven in de tijd en worden op alle andere devices een uur later getoond.

Alle afspraken zijn gemaakt in dezelfde tijdzone: Europe/Amsterdam. Ik constateer wel dat wanneer ik de in Evolution gemaakte afspraken open via de webinterface van Zimbra er iets anders wordt vermeld dan bij de afspraken die via de andere devices zijn gemaakt:

Evolution afspraak: (GMT +01:00) //freeassociation.sourceforge.net/Tzfile/Europe/Amsterdam

Afspraken niet gemaakt met Evolution: GMT +01:00 Belgrado, Bratislava [enzovoort]

Heb de vraag uiteraard ook bij mijn host neergelegd maar wellicht heeft iemand hier ook nog een tip.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/03, 11:12:57 door DirkJan »

Re: Evolution / Android synchronisatie probleem afspraken
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/05, 23:19:33 »
Niet echt opgelost maar een alternatief gevonden......

De oorzaak van de verkeerde synchronisatie zit inderdaad in de tjdzone die Evolution meegeeft. Die klopt niet. Een oplossing daarvoor heb ik niet gevonden. Wel op aanraden van mijn host (die zelf ook Ubuntu gebruiken) een alternatief, een erg goed alternatief kan ik wel zeggen: Zimbra Desktop.

Zimbra Desktop is de eigen desktop client van Zimbra (duh) die dus feilloos daarmee samenwerkt. Maar niet alleen daarmee maar ook met een ander IMAP account en met GMail / Google Apps. Ik had deze niet eerder geprobeerd omdat de ontwikkeling was gestopt maar nu Zimbra is overgenomen door VMWare hebben zij de ontwikkeling weer opgepakt. De client is overigens een webapplicatie die via Prism werkt als een native applicatie.

Look en feel zijn goed en er zitten een paar handige foefjes in die maken dat ik Zimbra Desktop beter vindt dan Evolution. Als je een mail krijgt met daarin het woord "vrijdag" dan krijg je een lijste van je afspraken op die dag op het moment dat je de muis boven dat woord laat zweven.

Kortom: ik ben om.....

Het installeren van Zimbra Desktop vraagt overigens wel dat je even de handleiding volgt. Wanneer je 64bits Ubuntu draait heb je bovendien nog wat extra afhankelijkheden te installeren. Als er belangstelling voor is wil ik wel in het NL uitwerken.

Re: Evolution / Android synchronisatie probleem afspraken
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/06, 10:47:50 »
Nou, ik ga dat eens bekijken. Want het probleem wat jij opnoemt met Evolution herken ik meteen. Laatst een test gedaan vanuit mijn telefoon een afspraak gemaakt, en nagenoeg direct in evolution te zien.

Maar via de omgekeerde weg, dus via evolution een afspraak maken dan duurt het inderdaad lang alvorens het zichtbaar is op telefoon.

Re: Evolution / Android synchronisatie probleem afspraken
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/08, 21:52:30 »
Het is niet zo zeer dat het lang duurt voordt de afspraak zichtbaar is, de afspraak verschijnt op een ander tijdstip. Dus de lunch die je om 12:00u in Evolution plant, staat in je telefoon agenda ineens om 13:00u in de agenda....