Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: <OPGELOST> Geen geluid  (gelezen 3808 keer)

Romati

  • Gast
<OPGELOST> Geen geluid
« Gepost op: 2009/05/21, 16:08:47 »
Hallo allemaal,

Ik heb in diverse topics en via de zoekfunctie naar een oplossing gezocht over het niet krijgen van geluid bij het afspelen van audiocd 's, systeemgeluiden. Geen succes, vandaar deze poging tot een oplossing.

Ik gebruik 8.10 en een Medion notebook met een Realtek geluidskaart. Via de site van Realtek dit bestand gedownload: LinuxPkg_5.11.tar.bz2. Ook geen succes.

Graag een reactie en alvast bedankt.
Groet Romati
« Laatst bewerkt op: 2009/05/24, 16:27:01 door Romati »

Re: Geen geluid
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/21, 16:24:28 »
Welkom hier, Romati :)

Als je onder Systeem -> Voorkeuren -> Geluid kijkt welke beschikbare apparaten er zijn, staat jouw Realtek daar dan tussen?

De driver hoef je trouwens zelf niet te downloaden. Dit is bijna altijd broncode die je dan zelf moet compileren. Drivers voor hardware zitten al in de Linux-kernel.

Romati

  • Gast
Re: Geen geluid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/21, 19:12:01 »
Ik heb een vermelding van Realtek ALC883 (OSS mixer). De volumes staan goed maar ik hoor niets bij een audiocd en  bij de testgeluiden ook niets.
Ik hoor ook niets als ik de pijplijn test en dit in alle variaties.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/21, 19:31:09 door Romati »

Romati

  • Gast
Re: Geen geluid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/22, 11:57:14 »
Het probleem is opgelost omdat ik onderstaande heb uitgevoerd en/of op de juiste plek heb ingetikt en opgeslagen:  :)

tar -xzf patch_realtek_mitac8227.tar.gz
rm alsa-driver-1.0.16/sound/pci/hda/patch_realtek.c
mv patch_realtek.c alsa-driver-1.0.16/sound/pci/hda/
cd alsa-driver-1.0.16/
./configure --with-cards=hda-intel --with-oss=yes
make
sudo rm /lib/modules/`uname -r`/ubuntu/sound/alsa-driver/pci/hda/snd-hda-intel.ko
cp pci/hda/snd-hda-intel.ko /lib/modules/`uname -r`/ubuntu/sound/alsa-driver/pci/hda/

sudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base
*** put in the end ***
options snd-hda-intel model=mitac
alias snd-card-0 snd-hda-intel
alias sound-slot-0 snd-hda-intel
alias sound-slot-0 snd-card-0
alias sound-service-0-0 snd-mixer-oss
alias sound-service-0-1 snd-seq-oss
alias sound-service-0-3 snd-pcm-oss
alias sound-service-0-8 snd-seq-oss
alias sound-service-0-12 snd-pcm-oss

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Groeten,

Romati

  • Gast
Opgelost Re: Geen geluid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/24, 16:17:25 »
Hallo allemaal,

Ik heb in diverse topics en via de zoekfunctie naar een oplossing gezocht over het niet krijgen van geluid bij het afspelen van audiocd 's, systeemgeluiden. Geen succes, vandaar deze poging tot een oplossing.

Ik gebruik 8.10 en een Medion notebook met een Realtek geluidskaart. Via de site van Realtek dit bestand gedownload: LinuxPkg_5.11.tar.bz2. Ook geen succes.

Graag een reactie en alvast bedankt.
Groet Romati

Re: Geen geluid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/24, 16:18:59 »
Een patch? Zit er dan een bug in de ingebouwde driver?

Romati

  • Gast
Re: Geen geluid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/24, 16:24:39 »
Hai Cumulus,

Vraag me niet van hoe of wat. Ik ben een beginnend Linuxgebruiker. Ik las het genoemde met geluid als gevolg. Waar moet je "opgelost" intikken? Ik begrijp de Forumregels niet. Moet je een nieuw bericht maken? Bij veel forums zit gewoon een desbetreffende knop.

In ieder geval bedankt.

Groet,

Re: <OPGELOST> Geen geluid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/24, 16:30:04 »
Die code heb je waarschijnlijk ergens op een forum gevonden gewoon uitgevoerd, maaar...

Die code pakt een bestand uit dat blijkbaar een patch voor de driver van jouw geluidskaart is, compileert deze driver en installeert het.

Over het marrkeren als opgelost: die knop hebben wij nog niet, maar ik hoop dat die ooit nog eens komt. In de tussentijd gewoon [OPGELOST] in de forumtitel zetten ;)

Romati

  • Gast
Re: <OPGELOST> Geen geluid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/24, 16:32:59 »
Inmiddels is "opgelost" opgelost. Ik heb die patch op een site gevonden en het werkte.

Groet,