Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rsync installeren / gebruiken voor mappen back-up naar een externe USB schijf  (gelezen 3240 keer)

FrSu

  • Gast
Ik gebruik Ubuntu Budgie 19.10 op een Asus Vivobook.  Harde schijf is in 2 gedeeld: 1 voor het systeem, 1 voor de Data. De data staat dus op een aparte partitie op mijn laptop en niet in de Home.

Ik ben op zoek naar een goed en makkelijk te gebruiken (met simpel grafisch scherm) back-up programma voor mijn mappen met Data. In Win had ik zeer goede ervaringen met https://allwaysync.com/
Makkelijk in te stellen en werkte goed en snel. Ze hebben helaas geen Linux versie. :'(

Van de Data wil ik 1:1 een back-up van maken op een externe USB schijf. En na de eerste volledige back-up regelmatig laten synchroniseren tussen de laptop en de externe USB, zodat de externe steeds bijgewerkt wordt.

Wat bedoel ik met1:1? De back-up is een volledige kopie met zichtbare en te benaderen mappen. Geen gecomprimeerd tar bestand o.i.d.

Waarom synchroniseren? Omdat dit veel sneller gaat dan steeds een nieuwe volledige back-up.


Ik heb inmiddels het advies gekregen dat ik dit goed met Rsync kan doen. Dat wil ik nu dus gaan proberen. Nu heb ik even gezocht in Software, maar daar staan 2 versies in, zie ik. Een van ene Sergio en 1 van Mike. Zijn ze gelijk? Welke van de 2 kan ik nu het beste nemen?

Offline Bloom

  • Lid
Een backup is het kopiëren van bestanden van een bron naar een doel. De bron wordt hier nooit gewijzigd. Er worden geen bestanden gewist, wel overschreven.
Een verschilbackup is het kopiëren van alleen nieuwe en gewijzigde bestanden van een bron naar een doel De bron wordt hier nooit gewijzid en bestanden worden nooit gewist, wel overschreven.
Een synchronisatie is een backup of verschilbackup waarbij ook alle bestanden die niet in de bron bestaan, in het doel gewist worden en omgekeerd zodat bron en doel exact gelijk zijn.

Uit wat je schreef begrijp ik, dat je eigenlijk een verschilbackup nodig hebt. Installeer en bekijk eens het pakket luckybackup, ik denk dat dat doet wat je wil.
Wil je toch synchroniseren dan heb je de pakketten rsync (terminal programma) en grsync (GUI frontend voor rsync) nodig.

Offline HarzG

  • Lid
Wat bedoel je met "gezocht in Software"?
In de gewone bronnen van Ubuntu 19.10 staat gewoon rsync (3.1.3-6), daar is niets te zien van versies van Sergio en Mike.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline vanadium

  • Lid
Met rsync maak je een spiegelkopie met de optie "-a"

rsync -av /home/frsu/Documenten /media/frsu/mijnhardeschijf/bk/

In dit voorbeeld wordt een kopie gemaakt van de folder "Documenten" in de home folder van frsu (de bron, /home/frsu/Documenten) naar een externe USB harde schijf, die automatisch aangekoppeld is aan een folder "mijnhardeschijf" onder /media/frsu (de bestemming, /media/frsu/mijnhardeschijf/bk/).

De folder Documenten wordt aangemaakt onder de folder "bk" (ik plaats mijn backups steeds in een folder "bk" zodat ik onmiddellijk zie dat alles wat daaronder staat een backup is). op die externe harde schijf als die nog niet bestaat. Daarna worden alle data overgekopieerd: dat kan dus een tijd duren als je veel bestanden hebt.

Bestaat Documenten wel op de externe harde schijf, dan worden enkel de nieuwe bestanden én de bestanden die gewijzigd zijn in de bron overgekopieerd naar de bestemming. Afhankelijk van hoe hard je gewerkt hebt vandaag ( :D) duurt dat een halve minuut of wat langer.

Naast de -a optie zie je dat ik ook de -v optie toevoegde ("-a -v", wat ook mag geschreven worden als "-av"). De -v,  "verbose" optie geeft wat feedback gedurende de operatie over wat er gebeurt.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/25, 12:42:11 door vanadium »

FrSu

  • Gast
Een backup is het kopiëren van bestanden van een bron naar een doel. De bron wordt hier nooit gewijzigd. Er worden geen bestanden gewist, wel overschreven.
Een verschilbackup is het kopiëren van alleen nieuwe en gewijzigde bestanden van een bron naar een doel De bron wordt hier nooit gewijzid en bestanden worden nooit gewist, wel overschreven.
Een synchronisatie is een backup of verschilbackup waarbij ook alle bestanden die niet in de bron bestaan, in het doel gewist worden en omgekeerd zodat bron en doel exact gelijk zijn.

Uit wat je schreef begrijp ik, dat je eigenlijk een verschilbackup nodig hebt. Installeer en bekijk eens het pakket luckybackup, ik denk dat dat doet wat je wil.
Wil je toch synchroniseren dan heb je de pakketten rsync (terminal programma) en grsync (GUI frontend voor rsync) nodig.

Dank voor de reactie. Met LB krijg ik dat niet voor elkaar. Komt steeds een nieuwe volledige BU. Verder begreep ik hier op het forum dat LB niet meer ondersteund wordt. Zodoende kom ik bij Rsync terecht.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/25, 12:45:47 door FrSu »

FrSu

  • Gast
Wat bedoel je met "gezocht in Software"?
In de gewone bronnen van Ubuntu 19.10 staat gewoon rsync (3.1.3-6), daar is niets te zien van versies van Sergio en Mike.

In mijn menu staat een "Sotware" icoon. Daarmee zoek ik, met het genoemde resultaat. Jij zoekt via Synaptic, denk ik?

FrSu

  • Gast
Met rsync maak je een spiegelkopie met de optie "-a"

rsync -av /home/frsu/Documenten /media/frsu/mijnhardeschijf/bk/

In dit voorbeeld wordt een kopie gemaakt van de folder "Documenten" in de home folder van frsu (de bron, /home/frsu/Documenten) naar een externe USB harde schijf, die automatisch aangekoppeld is aan een folder "mijnhardeschijf" onder /media/frsu (de bestemming, /media/frsu/mijnhardeschijf/bk/).

De folder Documenten wordt aangemaakt onder de folder "bk" (ik plaats mijn backups steeds in een folder "bk" zodat ik onmiddellijk zie dat alles wat daaronder staat een backup is). op die externe harde schijf als die nog niet bestaat. Daarna worden alle data overgekopieerd: dat kan dus een tijd duren als je veel bestanden hebt.

Bestaat Documenten wel op de externe harde schijf, dan worden enkel de nieuwe bestanden én de bestanden die gewijzigd zijn in de bron overgekopieerd naar de bestemming. Afhankelijk van hoe hard je gewerkt hebt vandaag ( :D) duurt dat een halve minuut of wat langer.

Naast de -a optie zie je dat ik ook de -v optie toevoegde ("-a -v", wat ook mag geschreven worden als "-av"). De -v,  "verbose" optie geeft wat feedback gedurende de operatie over wat er gebeurt.

Dank Vanadium, maar ik ben niet zo thuis in werken met de terminal. Ben dus aangewezen op de grafische schil van het programma. Eerst het goede programma vinden en installeren en dan kijken of ik het voor elkaar ga krijgen.

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Jenske

  • Lid
Ik raad je aan om Grsync te gebruiken: da's gewoon rsync maar dan met een grafisch (dus wat duidelijker) menu.


Kies dan voor een gewone synchronisatie, t.t.z. een synchronisatie volgens de standaardinstellingen van grsync.


De allereerste keer dat je dat "runt", zal grsync merken dat er op de doelmap géén enkel bestand staat van je bron-map. Logisch. Grsync zal dan van alle bestanden in de bronmap een kopie plaatsen op de doelmap.

Maar vanaf dán, beste man, zal er, telkens je grsync laat draaien, alléén een kopie worden genomen van de bestanden die gewijzigd zijn. Dus énkel bestanden die er op de bronmap zijn bij gekomen OF waaraan iets is gewijzigd inhoudelijk zullen nog worden gekopieerd.

Die eerste synchronisatie kan dus lang duren: reken op een uurtje voor een gegevensset van 200 Gigabyte. Maar vanaf dan gaat het slechts over een kwartiertje of minder, afhankelijk van hoe zwaar je aan je bestanden zit te knutselen.



Als je in grsync de optie "verwijderen op doel" AAN zet (standaard staat die AF), worden de bestanden die op je bronmap zijn verwijderd OOK verwijderd op de doelmap. Laat je die "verwijderen op doel" UIT staan (standaard), dan zal grsync alle bestanden laten staan op de doelmap, die er ooit zijn geplaatst, óók als die zijn verwijderd van de doelmap. Dan bevat je doelmap dus een historiek van bestanden zoals die ooit door u zijn aangemaakt.
Let wel: als een bestand in de bronmap is gewijzigd MAAR dezelfde naam heeft in de doelmap, zal het bestand in de doelmap sowieso worden overschreven, of "verwijderen op doel" nu aan of af staat maakt niet uit.
Als je dat om één of andere reden NIET wil, mag je grsync niet gebruiken. In dat geval heb je een backup-systeem nodig dat ook de historiek van je bestanden kan bijhouden. Zoals ik al elders in dit forum heb opgemerkt geloof ik niet in het nut van dit soort historieken.

Kortom: gebruik grsync.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Dank Vanadium, maar ik ben niet zo thuis in werken met de terminal. Ben dus aangewezen op de grafische schil van het programma. Eerst het goede programma vinden en installeren en dan kijken of ik het voor elkaar ga krijgen.
Ik had nochtans begrepen dat je rsync wilde gebruiken. Dan ga je inderdaad best voor het grafische schilletje "Grsync", dat echter niet meer onderhouden wordt.

FrSu

  • Gast
Ik gebruik Free File Sync https://tweakers.net/downloads/51442/freefilesync-1023.html

Lijkt veel op wat ik in Win had, hierboven genoemd. Lijkt me de oplossing. Maar die kan ik in de Software niet vinden. :'(

FrSu

  • Gast
Dank Vanadium, maar ik ben niet zo thuis in werken met de terminal. Ben dus aangewezen op de grafische schil van het programma. Eerst het goede programma vinden en installeren en dan kijken of ik het voor elkaar ga krijgen.
Ik had nochtans begrepen dat je rsync wilde gebruiken. Dan ga je inderdaad best voor het grafische schilletje "Grsync", dat echter niet meer onderhouden wordt.

Ok, Heb Free File Sync via Googelen wel gevonden. Wordt, zo te lezen, wel ondersteund. Kan het wel downloaden, maar lijkt niet de originele weg te zijn dan voor Linux. Kan het in Software ook niet vinden.

Edit: Besef mij echter nu dat ik hier eerder al eens mee gewerkt heb. En dat werkte toen goed. Nu even kijken hoe ik dit geïnstalleerd krijg.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/25, 13:14:53 door FrSu »

FrSu

  • Gast
@Maasnet. Ik kan mij herinneren dat ik het destijds via een PPA kon installeren. Dan krijgt het ook updates, dacht ik. Dat kan ik nu niet niet meer vinden. Heb nu inmiddels wel de Tar uitgepakt in mijn Download map staan.

Je schijnt nu een snelkoppeling te moeten gebruiken en het uitgepakte programma ergens te moeten laten staan? Gebruik jij het ook zo, of heb je het wel kunnen installeren?

Het is vrij eenvoudig. Je download  het bestand en dan even uitpakken.

De hele map heb ik in opt gezet.

Als je dan op FreeFileSync klikt start het programma.

En dan nog ergens in een menu opnemen.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

FrSu

  • Gast
Dank voor de reactie Maasnet, maar dat verplaatsen en het in een menu krijgen is voor mij nog wel een dingetje.
 Vond onderstaand, dat werkte toen wel, maar nu helaas niet meer:

sudo add-apt-repository ppa:freefilesync/ffs

sudo apt-get update

sudo apt-get install freefilesync

Jammer dat het niet te installeren is. Als ik de download map een keer leeggooi en ik denk er niet om dan is FFS zomaar weer weg.

nahjo

  • Gast
Zoals maasnet al aangeeft
Je maakt in je home map een nieuw map met de naam opt
Je verplaatst de uitgepakte FreeFileSync map uit downloads naar die nieuwe map opt
je krijgt dan /home/frsu/opt/FreeFileSync als voorbeeld te noemen.

Vervolgens maak je een snelstarter door op je bureaublad op een lege plek rechtsklikken
Kies dan voor starter maken en blader voor de opdracht naar /home/frsu/opt/FreeFileSync/freefilesync

Dan ben je al een heel eind op weg :)

Tot met mijn verrassing  is het in Ubuntu 20.04 heel eenvoudig.

Je klikt met de rechtermuisknop  op het uitvoerbare bestand en dan heb je de optie toevoegen aan favorieten.

Ik gebruik het programma al jaren en hoofdzakelijk voor een backup van mijn nas op verschillende externe USB schijven.

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

FrSu

  • Gast
Zoals maasnet al aangeeft
Je maakt in je home map een nieuw map met de naam opt
Je verplaatst de uitgepakte FreeFileSync map uit downloads naar die nieuwe map opt
je krijgt dan /home/frsu/opt/FreeFileSync als voorbeeld te noemen.

Vervolgens maak je een snelstarter door op je bureaublad op een lege plek rechtsklikken
Kies dan voor starter maken en blader voor de opdracht naar /home/frsu/opt/FreeFileSync/freefilesync

Dan ben je al een heel eind op weg :)

Opt map aangemaakt en FFS erin gezet. Snelstarter maken kan niet. Optie wordt niet gegeven in Budgie.

FrSu

  • Gast
Tot met mijn verrassing  is het in Ubuntu 20.04 heel eenvoudig.

Je klikt met de rechtermuisknop  op het uitvoerbare bestand en dan heb je de optie toevoegen aan favorieten.

Ik gebruik het programma al jaren en hoofdzakelijk voor een backup van mijn nas op verschillende externe USB schijven.

Dan zal ik moeten wachten op de 20.04 upgrade. Die is onderweg, weet ik, maar nog niet gezien. Of kan ik een upgrade nu ook uitvoeren?

Tot met mijn verrassing  is het in Ubuntu 20.04 heel eenvoudig.

Je klikt met de rechtermuisknop  op het uitvoerbare bestand en dan heb je de optie toevoegen aan favorieten.

Ik gebruik het programma al jaren en hoofdzakelijk voor een backup van mijn nas op verschillende externe USB schijven.

Dan zal ik moeten wachten op de 20.04 upgrade. Die is onderweg, weet ik, maar nog niet gezien. Of kan ik een upgrade nu ook uitvoeren?
Ik doe altijd een nieuwe  installatie heb slechte ervaringen met upgraden.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/25, 16:59:43 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline HarzG

  • Lid
In mijn menu staat een "Sotware" icoon. Daarmee zoek ik, met het genoemde resultaat. Jij zoekt via Synaptic, denk ik?

Zonet heb ik in VirtualBox naar rsync gekeken (met Xubuntu 20.04). Helaas worden door Software nu standaard ook snap-applicaties aangeboden. Dat het niet uit de gewone pakketbronnen van Ubuntu komt maar van snapcraft.io zie je pas als je de details bekijkt. Nu pas zag ik dus inderdaad de snap-software rsync die door Sergio en Mike wordt aangeboden. Gek genoeg wordt de gewone rsync uit de pakketbronnen van Ubuntu niet getoond in de lijst.

Maar als je kiest voor de installatie van grsync zoals voorgesteld door o.a. vanadium dan wordt wel onder de motorkap gebruik gemaakt van rsync uit de pakketbronnen van Ubuntu (en niet van de varianten van snapcraft.io. Grsync lijkt mij op dit moment het meest bruikbare. (Ik gebruik het zelf ook.)
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline vanadium

  • Lid
rsync is standaard geïnstalleerd in elke Ubuntu versie. Ik zou mij zeker niet inlaten met die verschillende snap versies van rsync die blijkbaar in Software te vinden zijn  :o.

FrSu

  • Gast
Ok, dank. Ik heb Grsync nu geïnstalleerd. Ga kijken of ik hier wat mee kan.

FrSu

  • Gast
Heb een volledige BU gemaakt met Rsync met de Default instelling. Dat ging prima en het wordt inderdaad een 1:1 kopie die ook gewoon te benaderen is. Hier ben ik blij mee.

Nu heb ik in de bron map een bestand verwijderd en daarna Rsync nog eens opgestart. Helaas blijft in de Backup het bestand gewoon staan. Dat was nou juist niet de bedoeling. Hoe krijg ik het wel zo dat als ik in de bron map iets verwijder dat dat in de Backup map ook verwijderd wordt?

Als ik al aanpassingen doe, (toevoegen en verwijderen) zal dat altijd in de bronmap zijn, nooit op de backup.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/27, 09:14:35 door FrSu »

Offline Jenske

  • Lid
Dat kan je in Grsync (let op de G!) gemakkelijk door "verwijderen op doel" aan te vinken. Standaard staat dit af, waardoor oude kopieën van bestanden, die je inmiddels hebt verwijderd van je bron-map, blijven staan tot in de eeuwigheid.


Aangezien Grsync de grafische weergave is van rsync, bestaat er dus in rsync een (in te typen) commando om dat "verwijderen op doen" aan (of af) te zetten. Maar dat moet je even opzoeken ... of grsync gebruiken.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM