Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: App presenteert zich als Android  (gelezen 2514 keer)

App presenteert zich als Android
« Gepost op: 2015/10/26, 09:35:27 »
Na de laatste update krijg ik regelmatig onderstaand scherm te zien, het lijkt er dus op dat diverse Apps zoals de Facebook(unofficial)  en de webbrowser zich naar de buitenwereld presenteren als een Android toestel met een verouderde versie van Android.
Sommige Apps zijn waarschijnlijk omgezet van Android naar Ubuntu maar worden door de buitenwereld nog gezien als Android.
Als dit werkelijk zo is dan voorzie ik op termijn steeds meer problemen als dit niet wordt aangepast.


Re: App presenteert zich als Android
« Reactie #1 Gepost op: 2015/10/26, 10:54:41 »
Laatste update van wat?
Eerlijk gezegd heb je misschien meer een van de weinige malware in Linux te pakken!
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: App presenteert zich als Android
« Reactie #2 Gepost op: 2015/10/26, 11:13:46 »
Dit heeft niets met malware te maken, de Facebook(unofficial) app presenteert zich als Android app naar de buitenwereld.

Ik heb zojuist  contact gehad met de maker van de app en die geeft aan dat de basis van de app inderdaad Android was, en dat mogelijk sommige functies van Facebook deze melding geven.

Ik dacht dat dit begonnen was na de laatste OTA7 update maar dat lijkt puur toeval te zijn.




Re: App presenteert zich als Android
« Reactie #3 Gepost op: 2015/10/26, 12:57:40 »
Dat je zo'n venster krijgt vind ik toch wel typisch iets van malware,al is het dit keer van gezichtsboek.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: App presenteert zich als Android
« Reactie #4 Gepost op: 2015/10/26, 22:05:47 »
Dit is echt bagger hoor! In fout Engels word je gevraagd android-zonder-hoofdletter te upgraden en dat kost je minder dan 1 MB, ja ammehoela, Android is een flink ding. De andere 'waarschuwingen' wijzen ook op 100% troep: "You do not upgrade ... will lead to system failure", en "for security reasons"... "safe tool"... "google", en "install and system will be more stable and faster". Je moet wel heel erg ver heen zijn, beveiliging gezien, wil je hier intrappen, neem me niet kwalijk.

Edit. Maar je hebt contact gehad met de maker van die app en die gaf aan dat de basis ervan idd Android was, dus je kan altijd proberen wat er gebeurt als je op de DOWNLOAD NOW!-knop drukt.

(Je wist zelf niet dat dit een Android-app was?).
« Laatst bewerkt op: 2015/10/26, 22:16:23 door Paul Matthijsse »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: App presenteert zich als Android
« Reactie #5 Gepost op: 2015/10/27, 11:47:52 »
Dit is echt bagger hoor! In fout Engels word je gevraagd android-zonder-hoofdletter te upgraden en dat kost je minder dan 1 MB, ja ammehoela, Android is een flink ding. De andere 'waarschuwingen' wijzen ook op 100% troep: "You do not upgrade ... will lead to system failure", en "for security reasons"... "safe tool"... "google", en "install and system will be more stable and faster".
Dit stukje tekst ziet er idd niet echt uit als "officieel", je ziet het ook aan de slechte interpunctie.  Daarnaast zou ik het vreemd vinden als je app je dwingt om je os op te waarderen. Een waarschuwing dat je os verouderd is OK, maar dit? Sounds fishy....

Re: App presenteert zich als Android
« Reactie #6 Gepost op: 2015/10/27, 12:00:52 »
Bovenstaand was misschien niet zo'n goed voorbeeld want natuurlijk is dit een fake bericht om mensen naar een app te lokken, maar daar gaat het niet om.
Het gaat om het feit dat er tegenwoordig maar door jan en alleman via listige programma's apps worden omgezet van Android naar Ubuntu.
Deze apps presenteren zich naar de buitenwereld blijkbaar nog als Android app en vragen regelmatig om te updaten naar nieuwere versies en verwijzen dan naar de originele versie in  Google Play wat natuurlijk niet gaat werken.
Het is gewoon jammer dat er bijna geen echte Ubuntu apps worden aangeboden, maar misschien gaat dat nog komen.

Re: App presenteert zich als Android
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/01, 01:18:34 »
Het is voor ons als gebruikers inderdaad vervelend om soms zo'n onzinnige popup te krijgen over "updates" en andere ongein. Maar vaak is dit helaas nodig omdat sommige websites zoals Facebook, Google, Twitter, Yahoo etc.. En ook bijvoorbeeld Marktplaats.nl.
Dit wordt bepaald met de 'User Agent' die de browser heeft.

Voorbeeld Marktplaats.nl zonder Android in de User Agent naam:
"Mozilla/5.0 (Ubuntu; Mobile) WebKit/537.21"


Marktplaats met Android in de User Agent naam:
Mozilla/5.0 (Linux; Ubuntu 14.04 like Android 4.4) AppleWebKit/537.36 Chromium/35.0.187.2 Mobile Safari/537.36
« Laatst bewerkt op: 2015/11/01, 01:20:14 door Markcortbass »
Xubuntu 14.04 LTS - Ubuntu Mate 14.04 LTS - Android 4.2 - Dell Inspriron mini
Ubuntu 14.04 LTS - HP Elitebook 8530w
Ubuntu 14.04 LTS - Desktop - Intel® Core™ i5-2400 CPU @ 3.10GHz × 4 - GeForce GTX 650 Ti/PCIe/SSE2 - 6GB RAM - 120GB SSD

Re: App presenteert zich als Android
« Reactie #8 Gepost op: 2015/11/03, 15:53:04 »
@Markcortbass Kijk dat is wat ik bedoel ik kon even niet op de naam komen maar inderdaad gaat het over de User Agent in de apps.