Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen na installatie Ubuntu 20.04 Lenovo Ideapad Gaming 3  (gelezen 965 keer)

Offline Bramgl

  • Lid
Beste,

Op de Lenovo Ideapad Gaming 3 met Ryzen en Nvidia videokaart heb ik een dual-boot Ubuntu 20.04 gezet. Het installeren lukte in eerste instantie niet. Het volgende filmpje hielp me om het toch voor elkaar te krijgen: https://www.youtube.com/watch?v=FqUioYE6x_c&feature=youtu.be
Na de installatie ondervind ik echter problemen. Als ik mpirun in de Linux terminal aanroep, krijg ik de volgende foutmelding: Invalid MIT-MAGIC-COOKIE-1 key
Ik heb al veel geprobeerd om het probleem op te lossen: de tips op deze pagina helpen bijvoorbeeld niet: https://unix.stackexchange.com/questions/199891/invalid-mit-magic-cookie-1-key-when-trying-to-run-program-remotely
Ergens heb ik gelezen dat het kiezen van de .X.org driver helpt. Dit heb ik ook geprobeerd. Na het kiezen van deze driver en het opnieuw opstarten van de laptop, zijn alle driveropties grijs geworden en is alleen de optie van een manually installed driver mogelijk. Dit valt weer te verhelpen door ubuntu-drivers autoinstall te gebruiken en de laptop opnieuw op te starten. Daarna kan je één van de Nvidia drivers kiezen. Als je echter de X.org driver kiest, krijg je weer dezelfde problemen.

Als ik nvidia-settings run, krijg ik de volgend error:
(nvidia-settings:4351): GLib-GObject-CRITICAL **: 15:16:53.124: g_object_unref: assertion 'G_IS_OBJECT (object)' failed

ERROR: nvidia-settings could not find the registry key file. This file should have been installed along with this driver at /usr/share/nvidia/nvidia-application-profiles-key-documentation. The application profiles will continue to work, but values cannot be prepopulated or validated, and will not be listed in the help text. Please see the README for possible values and descriptions.

** Message: 15:16:53.170: PRIME: No offloading required. Abort ** Message: 15:16:53.171: PRIME: is it supported? no

Ergens gaat er dus iets fout met de drivers en ik vermoed dat dat de magic cookie error veroorzaakt. Hopelijk zou iemand me kunnen helpen om de magic cookie error te voorkomen.

Verder werkt de touchpad in Ubuntu niet. Dat lijkt een probleem te zijn die bij meer Lenovo's voorkomt. Tips om dit op te lossen zijn ook zeker welkom!

Alvast bedankt voor de hulp!

Met een vriendelijke groet,

Bram