Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Server voor MKB bedrijf (van schoonouders): te kopen hardware  (gelezen 6884 keer)

Offline rja

  • Lid
Re: [Opgelost] Server voor MKB bedrijf (van schoonouders): te kopen hardware
« Reactie #25 Gepost op: 2009/09/09, 02:45:32 »
Klopt, zolang je 2x een 1 T Disk opdeelt in 4 partities.
Je kan raid 10 ook op 2 HDtjes kan maken.

Waar ik op doelde was de manier van backuppen.
Als je 4 HDtjes voor de raid gaat gebruiken is er geen ruimte meer voor de 2 backup HDtjes zoals ik uitlegden.

Dan moet je een grotere kast kopen waar 6 HDtjes in kunnen, en die kost meer poen.
nog niet de 2 extra HDtjes meegerekend.

Ik hou niet van een back-up alleen op harddisk.

Altijd ook een externe back-up maken, die je meeneemt naar huis bijvoorbeeld.

Re: [Opgelost] Server voor MKB bedrijf (van schoonouders): te kopen hardware
« Reactie #26 Gepost op: 2009/09/09, 19:14:11 »
Dank voor jullie uitgebreide antwoorden!

Als ik het zo lees, denk ik dat RAID 1 voorlopig voldoende is. Er wordt inderdaad een backup gemaakt op een externe locatie, en zoals ik eerder al schreef, worden van die backups ook dagelijks backups gemaakt. Dus stel dat een van de schijven corrupt raakt, de corrupte data ook naar de tweede schijf gekopieerd wordt, en er nét op dat moment een backup gemaakt wordt naar de externe locatie, hebben wel altijd de data van gisteren nog. En dan gaat er trouwens ook direct een mailtje naar mij toe dat één van de schijven het begeven heeft.

Overigens, bij de kast die ik gekocht heb zitten sledes voor de HDs. Toegegeven, ze zijn niet hot-swappable, maar wisselen gaat wel erg snel op deze manier. Deurtje open, slede bevestigen aan de schijf, slede erin, touwtje vastmaken, klaar.

Ik zal op de server een sticker plakken met 'Mede mogelijk gemaakt door ubuntu-nl.org'.

=D

Nogmaals dank, heren!
« Laatst bewerkt op: 2009/09/09, 19:17:08 door rick-online »