Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub loading error 17 mogelijk opgelost  (gelezen 1347 keer)

Offline roeland

  • Lid
Grub loading error 17 mogelijk opgelost
« Gepost op: 2007/10/30, 12:48:23 »
Beste mensen,

Ik heb tot twee keer toe een vraag uitgezet over een grub error 17. Er kwam 1 antwoord op wat niet van toepassing was.

Ik denk inmiddels de oorzaak te hebben gevonden.

Ik werk met W2000 op schijf 1 en had de map mijn documenten verplaatst naar schijf 2.  Daarna heb ik enkele weken met Feisty gewerk (dual boot).  De home partitie had ik toen op schijf 1 staan de swap en de root op schijf twee.  Ik heb als regel dat ik de programmatuur scheidt van de data, dus W2000 had de data op schijf 2 en Feisty en Gutsy op schijf 1.  De backup doe ik net andersom.  Als er dan iets crasht is er meestal op de andere schijf niets aan de hand.
Als extra reserve backup ik ook nog naar een externe usb schijf.

Upgraden vanuit Feisty naar Gutsy lukte niet (vastloper op niet gevonden resources).  Daarna Gutsy nieuw geinstalleerd.  Installatie verliep ok.  Daarna naar W2000 om de inhoud van de map mijn documenten vanaf de backup terug te zetten (bij het optarten van de verkenner kreeg ik een foutboodschap dat mijn documenten niet te vinden was).
Daarna weer opstarten met als gevolg de grub error 17.  Opnieuw Gutsy erop gezet maar nu alles op schijf 2 (root, home en swap).  Vervolgens naar W2000 gegaan en de foutboodschap over mijn documenten weer.  Daarna via Gparted het resterende deel van schijf 2 als ntfs partitie ingericht (straks backup voor mijn W2000 data).
Daarna terug naar W2000 en de verwijzing van mijn documenten verplaatst naar een andere partitie op schijf 1.

Tot nu toe geen grub fouten meer.  Mogelijke conclusie: door het installeren van Gutsy en het toewijzen van mijn documenten naar een partitie op schijf 2 raakt de partitietabel in de war (simpel gezegd).

Misschien heeft iemand er iets aan, begrijpt het of kan het gebruiken bij een dual boot met twee schijven.

Groet,

Roeland
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Grub loading error 17 mogelijk opgelost
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/30, 13:23:09 »
LOL Roeland, ik ben in ieder geval blij dat het nu werkt.

Wat ik mij afvraag is wat er gaat gebeuren als je op voorhand de partities op beide schrijven aanmaakt (dus voordat er maar iets op de schijven staat). Je zou dan iets moeten hebben als

schijf 1: partitie 1 - NTFS (voor Windows 2000), partitie 2 - ext3 (voor /home, mag een logische partitie zijn)
schijf 2: partitie 1 - NTFS (voor de data van Windows 2000, partitie 2 - /swap, partitie 3 - / (root)

Bij de installatie van Gutsy kies je er dan niet voor om de partities nog te formatteren, maar ga je alleen maar koppelen, dus
/home
/media/data (NTFS, data Windows 2000, als dat nodig mocht zijn)

Groetjes

Jan

Offline roeland

  • Lid
Grub loading error 17 mogelijk opgelost
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/30, 16:47:26 »
Hallo Jan,

Mijn uitgangssituatie was een bestaande W2000 installatie.  Ik had geen zin om die opnieuw te gaan installeren (ik heb veel extra software geinstalleerd) hoewel ik nog wel een image heb van juni 2007.

Mijn eerste weken met Feisty heb ik wel volgens de partitie indeling gewerkt zoals jij aangeeft.  Pas na enkele grub fouten en driemaal opnieuw installeren van Gutsy heb ik alle gutsy partities op schijf 2 gezet.

Mijn probleem is overigens nog niet helemaal onder controle.  Naast de 3 partities voor Gutsy had ik ook een ntfs partitie op schijf 2 aangemaakt om later als backup te gebruiken voor W2000 data of om de map mijn documenten weer op te zetten als alles onder controle zou zijn.

Ik heb nu een paar keer tussen W2000 en Gutsy gewisseld. De map mijn documenten heb ik nu aan een andere partitie op schijf 1 gelinkt. Dat werkt.

 Binnen W2000, de verkenner zie ik echter nog een partitie staan op schijf 2 als F schijf (dit moet de aangemaakte ntfs partitie zijn).  Als ik die aanklik geeft die aan dat er nog geformatteeerd moet worden.  Met Gparted had ik die partitie al aangemaakt maar of die was nog ongeformatteerd of er rest nog een probleem.  

Om niet weer vast te lopen ga ik nu eerst nog eens met Gparted kijken voordat ik binnen W2000 het format commando durf te geven.
Ik meld me weer als ik of het laatste probleem oplos of weer vastloop.  In het laatste geval weet ik dan wel waar de oorzaak zit.

Bedankt voor je reactie!

Roeland
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline roeland

  • Lid
Grub loading error 17 mogelijk opgelost
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/30, 17:10:11 »
Hallo Jan,

En toen ging het weer mis!  Ik heb de ntfs partitie op schijf 2 opnieuw geformatteerd met Gparted.  Toen opnieuw opgestart naar W2000.  Daar werd die partitie nog steeds aangegeven als schijf F en bij aanklikken de mededeling dat de schijf nog geformatteerd moet worden.  Dat dus gedaan, weeer opstarten en weer de grub error.

Ik zie nu nog twee oplossingen alles, ook W2000 opnieuw installeren (volgens jouw opzet) of de partitie heel klein maken (1 Gb), proberen die binnen W2000 te verbergen of in ieder geval niet te gebruiken en een tweede ntfs partitie aan te maken.

Ik begin maar eens met het laatste!

Groet,

Roeland
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Grub loading error 17 mogelijk opgelost
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/31, 15:25:19 »
Hoi Roeland, het blijft een interessant probleem. Ik denk dat ik in het weekend even een test ga draaien via VMware. Zo op het eerste gezicht zie ik niet waar het fout kan gaan.

De startsituatie is op zich niks vreemds: een Windows installatie op schijf 1 en een datapartitie op schijf 2. Daar wordt dan Ubuntu naast gezet met root en swap op schijf 2 en een datapartitie op schijf 1.

Goed, ik ga het geheel proberen te reconstrueren. Als het bij mij goed gaat geef ik specifiek aan wat ik gedaan heb. Als het fout gaat kan ik meekijken.

Ciao

Jan

Offline roeland

  • Lid
Grub loading error 17 mogelijk opgelost
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/01, 11:31:36 »
Hallo Jan,

Fijn dat je nog steeds mee kijkt.  Hoewel ik nog niet veel ben opgeschoten vind ik het toch een uitdaging om dit probleem op te lossen.  Vanmiddag weer verder gekeken.  Nu opnieuw installeren (het loopt).  Kan het iets te maken hebben met een maximaal aantal primaire partities?  Binnen windows kan je (dacht ik) altijd de keuze maken voor een primaire of een logische partitie.  Als ik schijf twee opnieuw indeel mag ik niet meer dan 4 primaire partities maken en als ik voor uitgebreid kies, wordt automatisch een extended partitie aangemaakt.  Met mijn oplossing heb ik al drie primaire partities voor ubuntu nodig.  Ik heb nu de rest van de ruimte als extended aangegeven.  Na de installatie ga ik die proberen te splitsen in twee logische ntfs partities waarvan ik dan degene die in W2000 als schijf F wordt gezien verklein tot bijv. 1 Gb.  Dan vergroot ik de andere tot een ntfs datapartitie en kijk of dan alles nog werkt.  Je hoort van me,

Vr. groet,

Roeland
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline roeland

  • Lid
Grub loading error 17 mogelijk opgelost
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/01, 12:51:38 »
Beste mensen,

Ik begin steeds meer te begrijpen van de de grub 17 error, maar ik kan de vinger er niet helemaal op leggen.
Mijn conclusies (ik werk met twee harde schijven, op schijf 1 W2000 en op schijf 2 Gutsy; de verwijzing van de map mijn documenten van W2000 heb teruggezet naar schijf 1):

1. Indien Windows een map mijn documenten heeft op schijf 2 kan dit een grub error geven.

2. Als je vier primaire partities aanmaakt op schijf 2 kan de fout ook optreden of krijg je andere vastlopers bij het wisselen van W2000 naar Gutsy.  Ik heb nu een swap, root en home op schijf 2 en een fat32 partitie (wilde ik als backup gebruiken voor W2000, geen ntfs) omdat die ook al een keer problemen opleverde en tot een grub error leidde).

3. Als ik nu naar W2000 ga, wordt de fat32 partitie niet als geformatteerd gezien, uit ervaring weet ik intussen dat als ik wel formatteer, ik de grub error weer krijg. Ik verwijder hem maar wer met Gparted.

4. Als ik met partition magic binnen W2000 naar mijn partities wil kijken krijg ik nu een foutboodschap over disk3, mijn backup disk!!  Zowel binnen W2000 als Gutsy zijn de gegevens wil te benaderen en lijkt er niets aan de hand.
Hiervoor heb ik ook al eens een andere partition magic foutboodschap gehad en toen ik die via die software verhielp, liep alles vast.  
Met partition magic kijk ik dus nu alleen maar en met Gparted voer ik de veranderingen zo nodig door (prima programma).

Ik ga nu maar eens verder met Gutsy, als het weer vastloopt, installeer ik alles opnieuw (ook W2000).

Wat mij betreft is deze vraag nu afgesloten.

Vr. groet,

Roeland
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Grub loading error 17 mogelijk opgelost
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/01, 12:59:34 »
Hoi Roeland,

Misschien hebben we het probleem gevonden. Je zegt onder 2 dat er vier primaire partities op schijf 2 staan, maar volgens mij (en ik laat me graag corrigeren) kan/mag je maar vier primaire partities op het hele systeem hebben. Dus, met een primaire partitie op schijf 1 zit je daar dan boven. Zou dat dan geen lees/schrijf/herkenningsfouten kunnen veroorzaken?

Je hebt voor Ubuntu geen drie primaire partities nodig.

Jan

Offline roeland

  • Lid
Grub loading error 17 mogelijk opgelost
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/01, 13:33:54 »
Hallo Jan,

Mij staat dat ook bij (max. 4 primaire partities op 1 computer).  Maar als ik via Gparted partities maak kan ik alleen bij aanvinken van primair het type format aangeven.  Anders wordt het een extended partitie.  Ik heb nog niet gecheckt of ik via Gparted twee extended partities aanmaak en een swap en daarna tijdens de installatie pas formatteer en root en home toewijs.  Als dat werkt kan ik later weer een ntfs partitie aanmaken via Gparted.  Ik kan aardig goochelen met partities maar doorzie niet waarom de ene keer het beslist primair moet zijn (kan me voorstellen dat dat voor een root geldt of programma partitie voor Windows) en de andere keer ik een logische wil (die keus is bij Gparted vaak niet aan te vinken) en dus de andere keuzes moet maken.

Al met al denk ik dat het volgende gebeurd is:

1. Via Gparted heb ik drie  partities aangemaakt  voor gutsy, al dan niet primair.

2. Bij het gebruik van W2000 zegt de verkenner dat de vierde partitie op schijf 2 niet geformatteerd is, na een format wordt dit kennelijk een vierde primaire partitie.

3. Bij opnieuw opstarten zegt grub: dit kan niet en geeft de error.

Als ik deze computer verder kan gebruiken om gutsy te doorgronden en alle hardware aan de praat te krijgen, ga ik t.z.t. het bij mijn tweede computer eens doen volgens jouw advies en kijken of ik zo min mogelijk voor primair kan kiezen.

Groet, je komt me vast nog eens tegen bij het verder doorwerken van je boek en de scanner en de TV kaart met Ubuntu, daar worstel ik nu mee!.

Roeland
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Grub loading error 17 mogelijk opgelost
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/01, 14:01:53 »
Klopt helemaal mannen :P

Er is maar 4 primaire partitie toegestaan.

De rest moet iets anders zijn.
Wat het is boeit Ubuntu niet, als het maat iets is wat data vasthoud :D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D