Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wil partitie van wWndows 10 vergroten in verband met ruimte gebrek.  (gelezen 1018 keer)

Offline Beer

  • Lid
Beste Mensen,

Ik ben al geruime tijd bezig om via Gparted mijn partitie waarop ik Ubuntu heb staan te verkleinen waardoor ik mijn W10 partitie kan vergroten omdat deze te weinig ruimen heeft om goed te functioneren.
Nu is mijn Ubuntu partitie 25216 Gb en die van W10 is 186.79 Gb  maar wat ik ook doe de Ubuntu partitie krijg ik niet kleiner,echter als ik dit zelfde doe (Resize) met de W10 partitie en ga op de pijltjes staan kan ik W10 wel kleiner maken maar niet groter.
Nu is mijn vraag aan jullie:
Hoe kan ik mijn Ubuntu partitie verkleinen,en welke handelingen moet ik hiervoor uitvoeren,de bijbehorende Help functie heeft mij verder geen duidelijkheid geschonken.
Wie kan mij helpen.


Beer
« Laatst bewerkt op: 2017/05/18, 14:21:33 door Beer »

Offline koos4401

  • Lid
Re: Wil partitie van wWndows 10 vergroten in verband met ruimte gebrek.
« Reactie #1 Gepost op: 2017/05/18, 17:09:12 »
Zo uit het lezen van je bericht gezegd... Je moet dit doen met een LIVE-CD/USB, en inderdaad met Gparted.
Reden: Je kunt de partitie (van Ubuntu) niet verkleinen als die aktief is. Door opstarten met de Live-CD blijft (is/Kan worden) afgekoppeld.
Niet aan stoelpoten zagen als je op díe stoel zit.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Wil partitie van wWndows 10 vergroten in verband met ruimte gebrek.
« Reactie #2 Gepost op: 2017/05/18, 18:19:46 »
Waar is die 186.79 Gb mee gevuld?
Is opruimen geen optie?

Offline aartje

  • Lid
Re: Wil partitie van wWndows 10 vergroten in verband met ruimte gebrek.
« Reactie #3 Gepost op: 2017/05/18, 19:44:40 »
Ik zou die windows-partitie nooit met een linux-tool vergroten, daar heb ik slechte ervaringen mee (niet meer
kunnen booten van windows bv) Je kan die leegggemaakte partitie
natuurlijk wel weghalen uit de partitietabel met gparted en dan een tool onder Windows
gebruiken om de voorliggende windowspartitie te vergroten. Ik heb dat ooit eens onder Windows7 gedaan
en weet het niet meer hoe, maar dat kunnen windows-kenners of forumleden je wel vertellen.
Maar waarom zou je zo'n grote windows-partite willen hebben ? Waarom maak je er niet een
extra data-partitie (ntfs-formaat) van ?
Je kan dan je data van je w10 verhuizen naar die partitie. Normaal is een windowspartitie waar je
operatingsystem op staat van 100 GB ruuuuuim voldoende, zolang je er maar geen data op zet.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/19, 13:53:58 door aartje »

Offline Suns

  • Lid
Re: Wil partitie van wWndows 10 vergroten in verband met ruimte gebrek.
« Reactie #4 Gepost op: 2017/05/19, 11:57:55 »
Je moet even een live dvd maken en daarmee opstarten  dan kan je de partitie bewerken dat kan je hier doen  http://gparted.org/download.php

Veel succes.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline peer

  • Lid
Re: Wil partitie van wWndows 10 vergroten in verband met ruimte gebrek.
« Reactie #5 Gepost op: 2017/05/19, 16:41:22 »
inderdaad: Gparted kan alleen partitie aanpassen als ze niet in gebruik zijn. Daarom dus werken met een live- cd van gparted.

Als je alleen partities wil vergroten en verkleinen zal dat voor windows geen probleem zijn (is mijn ervaring). Op het moment dat je partities gaat verwijderen of verplaatsen dan kan windows wel problemen opleveren.

Voor je begint lijkt het me een goed idee om windows op te schonen (je kan waarcshijnlijk heel veel ruimte winnen) en om windows te defragmenteren.