Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB stick verdeeld als 2 schijven  (gelezen 1814 keer)

Offline sidonia

  • Lid
USB stick verdeeld als 2 schijven
« Gepost op: 2016/01/17, 13:53:42 »
Hoi,

Ik weet niet hoe ik dit in het onderwerp kort moet beschrijven.
Het probleem is: Ik heb een USB stick, welke in 2 is gedeeld. De computer ziet deze als 2 aparte schijven. Ook in Gparted worden deze als 2 aparte schijven gezien. Niet als 2 partities, maar als 2 schijven.
Ik wil hier gewoon 1 schijf van maken, en 1 partitie, maar ik weet niet hoe ik dit moet oplossen.

Heeft iemand hiervoor een oplossing?

Re: USB stick verdeeld als 2 schijven
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/17, 14:48:04 »
Als je gparted hebt geinstalleerd is dat vrij simpel. Beide partities verwijderen en dan 1 nieuwe maken. Ik heb mijn stickjes meestal Fat32. En even een backup van het stickje maken als er nog belangrijke data op staat.
Verkeerd gelezen, ik zie dus net dat het over 2 schijven gaat i.p.v. 2 partities. In gparted een nieuwe partitietabel aanmaken voor de stick, bied dat de oplossing?
« Laatst bewerkt op: 2016/01/17, 14:50:33 door dellkubuntu »
Kubuntu 20.04

Offline sidonia

  • Lid
Re: USB stick verdeeld als 2 schijven
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/17, 15:30:24 »
Dat is nu net het punt wat ik vermelde.

Het zijn geen partities, gparted ziet het als twee aparte schijven.

Van die partities verwijderen dat weet ik wel, maar dit is een apart geval. Geen partities, maar 2 aparte schijven. Ik heb dit nog niet eerder gezien.

Offline sidonia

  • Lid
Re: USB stick verdeeld als 2 schijven
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/17, 15:31:50 »
Ik ga dat eens proberen om een neiuwe partitietable aan te maken.

Re: USB stick verdeeld als 2 schijven
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/17, 15:42:15 »
Ik heb dit ook nog nooit meegemaakt. Ik hoop dat het zo werkt, iets anders kan ik me zo niet bedenken.
Kubuntu 20.04

Offline sidonia

  • Lid
Re: USB stick verdeeld als 2 schijven
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/17, 15:45:35 »
Nee, dit werkt ook niet. Ik heb ook al geprobeerd met diverse andere partitiemanagers Aseus en minitool partition wizard, maar die krijgen het ook niet voor elkaar.
Voorlopig probeer ik iets te vinden via google, maar dat valt niet mee, als je het probleem niet goed kunt omschrijven.

Re: USB stick verdeeld als 2 schijven
« Reactie #6 Gepost op: 2016/01/17, 15:48:36 »
Jammer dat het niet werkte, het was te proberen. Hopelijk weet iemand anders hier een oplossing voor.
Kubuntu 20.04

Offline vanadium

  • Lid
Re: USB stick verdeeld als 2 schijven
« Reactie #7 Gepost op: 2016/01/17, 16:26:00 »
Ook een USB met twee partities zal je op je desktop "zien" als twee schijven. Kijk eens hoe het systeem de USB ziet met het commando

sudo fdisk -l

hierin kan je zien of je systeem je USB ziet als één toestel (/dev/sdx) met twee partities (/dev/sdx1 en /dev/sdx2), dan wel als twee afzonderlijke toestellen (dev/sdx met partitie /dev/sdx1 en /dev/sdy met partitie /dev/sdy1). In dit laatste geval kan je dit niet aanpassen, in het eerste geval wel.

Offline jan11000

  • Lid
Re: USB stick verdeeld als 2 schijven
« Reactie #8 Gepost op: 2016/01/17, 16:34:32 »
Je hebt usb sticks met extra beveiliging, en dan zie je 2 schijven/partities die je niet weg krijgt met gewoon formateren.

Vroeger heb ik met zo een stick vis de maker van de usb stick, daar software geinstalleerd in windows, met deze software kun je de extra partitie verwijderen.
Dus zoek de firma op die de usb stick gemaakt heeft.
Zoek met google op usb stick eb model en merk usb en hoe partitie verijderen.

Re: USB stick verdeeld als 2 schijven
« Reactie #9 Gepost op: 2016/01/17, 23:55:00 »
Was dit toevallig een usb stick met promotie? Want het verhaal komt mij wel enigszins bekend voor.

Ikzelf heb eens een usb stick gekregen van een software leverancier van me met daarop de nieuwste software. Tevens ook te gebruiken als gewone usb stick.
Maar de promotie (software in mijn geval) stond in een apart deel.
En dat aparte deel is hardware fixed en krijg ik inderdaad niet weg, leeg of aangepast.
Je kunt dit deel dus niet terug winnen bij je usb opslag deel.

Als dit niet aan de orde is heb ik gewoon niet gereageerd. =D
« Laatst bewerkt op: 2016/01/18, 10:20:56 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline sidonia

  • Lid
Re: USB stick verdeeld als 2 schijven
« Reactie #10 Gepost op: 2016/01/18, 06:46:55 »
Hoi, het was een gewone stick. Niks bijzonders. Via windows zie ik, dat de ene disk schijf A is.

Als ik me goed herinner, heb ik er ooit een schijf van gemaakt die opstartte met MS-DOS.
Ik had een MS-DOS opstart CD en die heb ik toen overgezet op USB.
Nou ja, het is verder geen probleem hoor, het is maar een stick van 256 MB.

Ik ga nog wat dingen proberen. en anders laat ik het zo.
Hierbij sluit ik dit topic.

Bedankt voor de reacties.