Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechten in Xubuntu  (gelezen 1760 keer)

Offline rietje

  • Lid
Rechten in Xubuntu
« Gepost op: 2020/09/20, 10:11:42 »
Xubuntu 20.04
In terminal geef ik de opdrachten:
cd
sudo mkdir shared
Wordt geweigerd!
Mijn home map heeft een slotje, dus probeer ik alle rechten te krijgen, die ik al zou moeten hebben vlgs.wat in de eigenschappen staat.
Wat is hier aan de hand, ik wordt hier zo moe van.
B.v.d. 

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2020/09/20, 11:28:48 »
Waarom een "cd" zonder argument, dat doet dus niets.
Vanuit welke map geef je de "mkdir" opdracht?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline rietje

  • Lid
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2020/09/20, 12:04:59 »
Hallo Ron,
Ik heb nu geprobeerd:   cd wim
                                                sudo mkdir shared

Geen shared map te zien. Ik heb gelezen dat je eerst een shared map moet maken om jezelf rechten te geven in een map.
Hoewel ik dat niet begrijp omdat die rechten al aan mij toegekend zijn, te zien onder eigenschappen. Maar toch kan ik geen bestanden in de map "wim" (/home/wim/)zetten. Wordt geweigerd.
« Laatst bewerkt op: 2020/09/20, 12:13:16 door rietje »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2020/09/20, 12:36:39 »
Een shared map is wat anders dan een map genaamd shared, dus je bent iets verkeerd aan het lezen.

Met admin rechten kun je gewoon overal een map maken. Maar als je dit verkeerd doet(in de terminal), dan is het mogelijk dat heel linux door elkaar haalt tav rechten die op de mappen zitten.

Ik zou daarom dit alleen doen via een grafische programma, dus google hier op hoe je de verkenner kunt opstarten als admin, en dan de rechten wijzigen. Google op je ubuntu versie en hoe en grafische programma opstarten als admin.

Ik gebruik bijv ubuntu mate, daar kun je rechts klikken op de map , en dan kiezen "openen als admin" , dan wijzigen wat je wilt tav rechten of mappen maken, dan venster sluiten, heel eenvoudig, maar niet alle ubbuntu versies hebben dit. wat voor gewone gebruikers zeer jammer is en ook linux algemeen zeer jammer is.
« Laatst bewerkt op: 2020/09/20, 13:02:19 door jan11000 »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2020/09/20, 12:58:58 »
Foto' s hoe het werkt in ubuntu mate, als je linux versie dit niet heeft, zoek of je dit kunt toevoegen, mate heeft dit standaard erin zitten, en het is schandalig dat dit niet standaard is.
Hier is rechtsklik op witte gedeelte, dus map music, om te openen als admin.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2020/09/20, 13:00:46 »
Hier is rechts klik op map test, om deze te openen als admin, dus met  grafische scherm.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2020/09/20, 13:01:19 »
En dan de rechten wijzigen.

Offline rietje

  • Lid
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2020/09/20, 13:12:57 »
Dank voor alle deskundige uitleg. Hoe kan ik hier als leek nu de juiste uit te voeren procedure uit halen ?
Ik vraag me trouwens af of dit onderstaande bij mij niet aan de hand is, want ik kan niet fsck-en , dit onderstaande gaat weliswaar niet over ubuntu, maar misschien? :
     

    Re: e2fsck-probleempje bij dualboot Mint17.3 en Mint 19
« Reactie #8 Gepost op: 2018/10/29, 09:38:37 »   
Ter aanvulling:

Ik heb de sources van e2fsprogs 1.44-4 gedownload in Mint 17.3, ze gecompileerd en toen de binaries ge-installeerd
volgens de gebruiksaanwijzing:

tar -xvf e2fsprogs-1.44.4.tar.gz
cd e2fsprogs-1.44.4/
mkdir build
cd build
../configure
make
make check

en toen :
sudo make install

Toen een herstart van het systeem en toen kon ik het root-filesysteem van mint 19 wel fsck-en onder mint 17.3

Dit betekent toch dat ik alle rechten op de map wim heb? Zie hieronder:

wim@wim-MS-7721:~$ ls -ld wim
drwxrwxrwx 3 wim wim 4096 sep 20 12:02 wim

« Laatst bewerkt op: 2020/09/20, 13:24:35 door rietje »

Offline HarzG

  • Lid
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2020/09/20, 13:17:09 »
Het lijkt erop dat er misschien twee dingen mis zijn. De rechten van de gebruiker wim en de rechten in de mappen van de gebruiker wim. Maar dat zijn twee verschillenden dingen.

Als je in de terminal kijkt wat de gebruiker wim mag doen met de opdracht:
idDaarmee zie je wat de rechten van de ingelogde gebruiker zijn. Kan je de uitkomst a.u.b. hier laten zien?

Ik heb gelezen dat een slotje bij home staat, maar ik weet niet zeker of je daarmee de map /home/wim bedoeld met een slotje ervoor.
Mijn slotjes staan (correct) alleen voor de mappen in /home van de andere gebruikers.
Als er fouten zijn ontstaan bij de rechten bij je eigen mappen, dan kan dat generiek in de terminal gecorrigeerd worden met 
sudo chown -cR wim:wim /home/wimMaar dat lukt je alleen dan als je sudo-rechten hebt als gebruiker wim.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline rietje

  • Lid
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2020/09/20, 13:26:39 »
wim@wim-MS-7721:~$ id
UID=1000(wim) GID=1000(wim) groepen=1000(wim),4(adm),20(dialout),21(fax),24(cdrom),25(floppy),26(tape),27(sudo),29(audio),30(dip),44(video),46(plugdev),108(netdev),116(lpadmin),118(scanner),126(sambashare),134(nopasswdlogin)
wim@wim-MS-7721:~$

Apropos:  Dat slotje staat in de map met de naam wim.

wim@wim-MS-7721:~$ sudo chown -cR wim:wim /home/wim
[sudo] wachtwoord voor wim:
chown: veranderen van de eigenaar van '/home/wim/.config/xfce4/desktop/icons.screen0-1904x1039.rc': Bewerking niet toegestaan
de eigenaar van '/home/wim/wim/shared' is veranderd van root:root naar wim:wim
chown: veranderen van de eigenaar van '/home/wim': Bewerking niet toegestaan

« Laatst bewerkt op: 2020/09/20, 13:29:59 door rietje »

JorisC

  • Gast
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2020/09/20, 13:33:09 »
Citaat van: rietje
In terminal geef ik de opdrachten:
cd
sudo mkdir shared
Het moet zijn

cd ..
sudo mkdir shared
Tussen cd en de twee puntjes .. een spatie

Offline rietje

  • Lid
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2020/09/21, 16:34:15 »
Ook dit werkt niet.
Ik denk dat ik er maar mee stop. Ga wel herinstalleren, tegen mijn principe.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2020/09/21, 23:33:15 »
Als het de bedoeling was om de map shared in je home map te zetten. Dan had de opdracht in terminal als volgt moeten zijn;

mkdir ~/shared

Of vol uitgeschreven

mkdir /home/wim/shared

Als je hiertoe geen rechten hebt is er ergends iets niet goed gegaan.

Offline rietje

  • Lid
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2020/09/22, 10:04:18 »
wim@wim-MS-7721:~$ mkdir /home/wim/shared
mkdir: kan map ‘/home/wim/shared’ niet aanmaken: Bewerking niet toegestaan
wim@wim-MS-7721:~$

De map Shared staat in het bestandssysteem onder de Home map, in de terminal de opdracht gegeven (zie boven)
                                                                                cd
                                                                                sudo chown wim shared
krijg toch als antwoord dat de bewerking niet is toegestaan !

JorisC

  • Gast
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2020/09/22, 10:37:16 »
Citaat van: rietje
mkdir: kan map ‘/home/wim/shared’ niet aanmaken: Bewerking niet toegestaan
Dat is toch maar vrij normaal dat dit niet werkt .Wat jij wil doen is
Maak een nieuwe map(directory) wim /shared
In je home folder wil jij dus tegelijk een nieuwe submap wim maken en nog eens een nieuwe onderliggende submap shared

En als dat niet lukt met wat ik in 10 beschreven heb want dat werkt in elke linux distro, dan ben jij volgens mij aangemeld als standaard gebruiker zonder beheerdersrechten .
Lukt het op deze manier
Type de opdracht sudo su en voer het rootwachtwoord in waar zal naar gevraagd worden . Op deze manier ben je aangemeld als beheerder van je systeem .
« Laatst bewerkt op: 2020/09/22, 11:00:25 door JorisC »

Offline rietje

  • Lid
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2020/09/22, 11:30:26 »
wim@wim-MS-7721:~$ sudo su
[sudo] wachtwoord voor wim:
root@wim-MS-7721:/home/wim# mkdir /home/wim/shared
mkdir: kan map ‘/home/wim/shared’ niet aanmaken: Bewerking niet toegestaan
root@wim-MS-7721:/home/wim#

?







Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2020/09/22, 11:56:01 »
Ik heb de indruk dat je vaker problemen / vragen hebt mbt rechten, klopt dat? Kom de laatste maanden al zeker 3 topics van je tegen met rechten gerelateerde problemen. Misschien is het goed om ook eens na te gaan wat je gedaan hebt waardoor die problemen zouden kunnen ontstaan. Met andere woorden wat heb je gedaan na de laatste keer dat de rechten nog wel in orde waren. Het is niet vervelend bedoeld maar het lijkt me wel prettig om na herstel herhaling te voorkomen.

Met alles wat je inmiddels hebt geprobeerd (vanuit die verschillende topics) zal het lastig zijn om nog te reconstrueren wat er mis is gegaan. Je opperde zelf al een verse installatie, misschien is dat de beste optie. En tijdens de herinstallatie van aanvullende zaken iedere keer kijken of de rechten nog goed staan?
« Laatst bewerkt op: 2020/09/22, 11:58:01 door DirkJan »

JorisC

  • Gast
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2020/09/22, 12:05:48 »
@rietje , ik wil niet brutaal zijn maar lees jij wel wat ik reeds geciteerd heb .
Als je nu eens gewoon typte mkdir shared i.p.v. mkdir /home/wim/shared . Nu tracht jij in je persoonlijke folder home een nieuwe submap home aanmaken >> een submap in de submap home met als naam wim en in die nieuwe submap wim nog eens een nieuwe submap shared !

Offline peer

  • Lid
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2020/09/22, 12:16:46 »
de opdracht "mkdir /home/wim/shared" moet gewoon werken als de rechten goed staan

Net even geprobeerd:  de opdracht "mkdir /home/peer/shared" levert op mijn systeem (debian) gewoon de gewenste directory op.

De naam van de gebruiker moet wel kloppen. als ik een spelfout maak in de usernaam dan werkt het niet.

JorisC

  • Gast
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2020/09/22, 12:40:37 »
Wat is de juiste reden dat je de terminal gebruikt om een submap aan te maken in je persoonlijke folder home .
Lukt het misschien via de bestandsbeheerder ook niet om een nieuwe submap aan te maken ? is wim de enige gebruiker ?

Offline rietje

  • Lid
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2020/09/22, 13:40:06 »
Juist, wim is de enige gebruiker en administrator.
Juist, het lukt via bestandsbeheerder niet om een nieuwe map te maken of iets te verwijderen en overal staan de rschten op wim. Behalve de Home map, die is root.
Ik ben hier al weken mee bezig geweest vandaar de opmerking van DirkJan.
Ook iets vervelende opmerkingen vind ik helemaal niet erg. We zijn allemaal met deze zelfde hobby bezig, toch?
Als dit niet normaal op te lossen is dan zet ik de DVD aan het werk. Een kopie van dit systeem staat toch al naast de andere.

JorisC

  • Gast
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2020/09/22, 17:54:22 »
Waar heb jij die Xubuntu 20.04 gedownload ? Ik vind het maar heel bizar dat root eigenaar is van jouw persoonlijke home folder .
Dit is de officiele site om Xubuntu te downloaden .

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2020/09/22, 18:55:12 »
Dit is de officiele site om Xubuntu te downloaden .
Of deze...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2020/09/22, 20:23:27 »
Of .... is een upgrade fout gelopen ? Dat zou misschien ook de reden kunnen zijn van die totale puinhoop van een Xubuntu.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Rechten in Xubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2020/09/22, 21:00:43 »
Dat de map home hoord als eigenaar root te zijn. Dat is het bij mij ook.
De map met de naam van de gebruiker. Heeft als eigenaar de naam van de gebruiker.

De verwarring onstaat waarschijnlijk dat als je in bestands beheer naar Home gaat. Dat je in werkelijkheid in de map /home/(naam gebruiker) zit.

Ik heb het idee dat je te veel rechten hebt veranderd, En dat je waarschijnlijk beter een verse installatie kan doen