Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verstop een archief in een plaatje of video  (gelezen 13935 keer)

Verstop een archief in een plaatje of video
« Gepost op: 2010/11/04, 13:21:31 »
Update:
Gezien hideU afhankelijk is van kdialog heb ik ondertussen de Alpha release van hideU2 in elkaar gedraaid. Deze werkt met EasyBashGUI en zou naadloos moeten integreren in elke desktop omgeving.
Je kan hideU2 downloaden van Sourceforge.

Linkje naar de ActiviX app repo op Sourceforge


Iedereen heeft weleens een geheim. Gezien ook iedereen zijn geheim aan minimaal 2 personen doorverteld is het in deze tijden ook wel handig dat je je geheim via het internet kan versturen, natuurlijk is het dan niet de bedoeling dat zomaar iedereen hier bij kan.
Natuurlijk kan je je gevoelige info inpakken in een archief en dit beveiligen met een wachtwoord maar zo vraag je er ook wel om dat iemand die hier bij uitkomt het wachtwoord zal proberen te raden. Als het archief er uit zou zien als een foto of video zou die persoon er natuurlijk gewoon overheen kijken. Gelukkig dat we dit onder Linux dus erg makkelijk kunnen realiseren ;)

Ik heb een kort scriptje gemaakt waarmee je erg gemakkelijk een archief en een plaatje of video kan aanwijzen die dan vervolgens worden samengevoegd. Voor het systeem lijkt het dus een plaatje maar wanneer je de bestands extensie veranderd naar de originele extensie van het verstopte archief kan je deze weer gewoon uitpakken :)

Probeer het maar eens, in de afbeelding hier onder vind je de eerste versie van het script voor KDE genaamd hideu (=hide you). Hernoem de afbeelding naar vinyl.zip en pak het archief uit. wanneer je de extensie terug veranderd naar .jpg word er weer gewoon een afbeeldings preview weergegeven.

« Laatst bewerkt op: 2012/03/05, 18:45:34 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: Verstop een archief in een plaatje of video
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/04, 14:06:47 »
Erg cool!

Offline jules--p

  • Lid
Re: Verstop een archief in een plaatje of video
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/04, 15:18:58 »
Zeer nice.
Moet je doorverkopen aan het leger :P.

Offline Dave

  • Lid
Re: Verstop een archief in een plaatje of video
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/04, 16:14:46 »
eigen informatie toevoegen (zelfs een hele brief) aan de data van een foto deden we 20 jaar geleden al en zal ongetwijfeld veel ouder zijn.
Maar lees ook wat over samenvoegen dus tzal wat verder gaan nu begrijp ik?



Offline heir4c

  • Lid
Re: Verstop een archief in een plaatje of video
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/04, 16:45:30 »
Bestaat waarschijnlijk al langer (i.v.m. doorzenden van virussen in afbeeldingen) maar desalnietemin:  8) 8) 8)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Verstop een archief in een plaatje of video
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/04, 17:36:22 »
ik heb em zonder naam te veranderen zo je tekst tevoorschijn kunnen toveren (in windows zelfs)
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline heir4c

  • Lid
Re: Verstop een archief in een plaatje of video
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/04, 17:49:34 »
Hier niet. Als .jpg erachter staat en ik probeer het met 'Archiefbeheer' kan ik het niet openen. Met wat open je het dan?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Verstop een archief in een plaatje of video
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/04, 17:51:36 »
Hier niet. Als .jpg erachter staat en ik probeer het met 'Archiefbeheer' kan ik het niet openen. Met wat open je het dan?

ik doe alles met 7zip    jpg opent hij dus gwon als er wat in staat
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Re: Verstop een archief in een plaatje of video
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/04, 18:09:51 »
Handig, wist ik nog niet van 7zip :)

Dit truukje is inderdaad al net zo oud als cat.

Het enige wat het scriptje doet is 2 variabelen vullen met de input uit de open file dialoog en vervolgens kopieert ie de afbeelding naar een werkmap en plakt daar met cat het archief aan vast.

cat $ARCHIEF >> $AFBEELDING
Erg simpel dus... en ook niets wat nog niet al jarenlang mogelijk is, alleen was er nog geen speciale GUI voor onder Linux zo ver ik weet.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/04, 18:12:53 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline heir4c

  • Lid
Re: Verstop een archief in een plaatje of video
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/04, 18:20:15 »
Wat tik je dan in via commandline om via 7zip dit te kunnen lezen?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Verstop een archief in een plaatje of video
« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/04, 18:37:57 »
ik heb em zonder naam te veranderen zo je tekst tevoorschijn kunnen toveren (in windows zelfs)

zie bovenstaande aan het einde van de regel

(alleen men server draait ubuntu vanwege win onlie troep)
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Re: Verstop een archief in een plaatje of video
« Reactie #11 Gepost op: 2010/11/05, 16:53:26 »
Wat tik je dan in via commandline om via 7zip dit te kunnen lezen?


7z x vinyl.jpg
Je kan ook q7z gebruiken, das een qt interface voor 7zip ongeveer zoals die in Windows die pcschouten blijkbaar heeft gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/05, 16:54:59 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline heir4c

  • Lid
Re: Verstop een archief in een plaatje of video
« Reactie #12 Gepost op: 2010/11/05, 18:10:38 »
ThX socialdefect!
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Verstop een archief in een plaatje of video
« Reactie #13 Gepost op: 2010/11/06, 10:35:34 »
erg leuk! ik geloof dat steghide dat ook in/met audiobestanden kan.

Re: Verstop een archief in een plaatje of video
« Reactie #14 Gepost op: 2010/11/06, 18:42:55 »
erg leuk! ik geloof dat steghide dat ook in/met audiobestanden kan.

Die kende ik nog niet, inderdaad erg vet gezien het ook encryptie en wachtwoord beveiliging heeft. Alleen wel jammer dat de ontvanger ook steghide geinstalleerd moet hebben om het bestand te kunnen openen maar op zich bied dat ook wel weer een extra beveiligingslaag. Met hideu kan je btw ook gewoon alle audio bestanden gebruiken, ik denk eigenlijk zelfs alle bestandstypen.

Misschien wel handig om steghide mee op te nemen in hideu voor wat extra functionaliteit gezien er nog geen GUI voor steghide is zover ik heb gezien.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Verstop een archief in een plaatje of video
« Reactie #15 Gepost op: 2010/11/06, 23:01:26 »
Citaat
Misschien wel handig om steghide mee op te nemen in hideu voor wat extra functionaliteit gezien er nog geen GUI voor steghide is zover ik heb gezien.

Geweldig zou dat zijn, je geeft het zowat 10 jaar oude project weer een "kans", en misschien een nieuwe jas. (=gui) Het oude steghide project heeft inderdaad geen gui, en uitgangspunt is hidden encryptie, dat klopt.
Als je project uit de klauwen loopt (qua tijd) wil ik je best helpen, of proefpersoon zijn om dingen uit te testen via mail or whatever.

Re: Verstop een archief in een plaatje of video
« Reactie #16 Gepost op: 2010/11/13, 12:10:18 »
Geweldig zou dat zijn, je geeft het zowat 10 jaar oude project weer een "kans", en misschien een nieuwe jas. (=gui) Het oude steghide project heeft inderdaad geen gui, en uitgangspunt is hidden encryptie, dat klopt.

Als je project uit de klauwen loopt (qua tijd) wil ik je best helpen, of proefpersoon zijn om dingen uit te testen via mail or whatever.

Veel werk zal het vast niet worden gezien het moeilijkste gedeelte al gedaan is. Word gewoon een kwestie van wat variabelen opvragen met  dialoog vensters. Tijd vrijmaken word een andere zaak gezien ik nogal veel projecten op mijn nek heb gehaald de laatste tijd. Sowieso is hulp altijd welkom hoor...
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Verstop een archief in een plaatje of video
« Reactie #17 Gepost op: 2010/11/15, 19:24:29 »
Bestaat al langer, met codering zelfs, maar leuk om een open source-versie hiervan te zien!
Maareh, valt het niet op als je een foto van, like, een paar honderd MB hebt? :P

Re: Verstop een archief in een plaatje of video
« Reactie #18 Gepost op: 2010/11/16, 11:20:53 »
Bestaat al langer, met codering zelfs, maar leuk om een open source-versie hiervan te zien!
Maareh, valt het niet op als je een foto van, like, een paar honderd MB hebt? :P

Dat valt idd op natuurlijk :) maar je kan natuurlijk ook best een gecomprimeerd filmpje van een paar seconden verkopen als 50MB of bv een nep iso aanmaken:
dd bs=1M count=grootte-in-mb if=dev/null of=~/Mijn-nep-image.iso
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: Verstop een archief in een plaatje of video
« Reactie #19 Gepost op: 2010/11/16, 16:00:40 »
Ik weet niet of het hier om dezelfde methode gaat, maar steganografie doet iets soortgelijks. Er bestaan meerdere tools om een en ander toe te passen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Steganografie

Re: Verstop een archief in een plaatje of video
« Reactie #20 Gepost op: 2010/11/16, 19:55:08 »
Ik weet niet of het hier om dezelfde methode gaat, maar steganografie doet iets soortgelijks. Er bestaan meerdere tools om een en ander toe te passen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Steganografie

Steganografie is de naam van de methode die gebruikt word = het verstoppen van een bestand in een ander bestand.
Onder windows zijn stegano's nettools inderdaad erg populair en daar zit idd ook een onderdeel in waarmee je verborgen bestanden kan maken en opsporen. Echter kreeg ik voor Linux eigenlijk geen tool gevonden met als primaire optie het verbergen van een bestand in een ander bestand. Blijkbaar is er al wel zon oplossing (steghide) maar die is alleen voor de commandline. Hideu is een grafische interface voor een functie van het programma cat die dus ook bruikbaar is voor personen die niet op de opdracht regel of met Windows kunnen/willen werken.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: Verstop een archief in een plaatje of video
« Reactie #21 Gepost op: 2012/03/05, 14:36:10 »
Dit lijkt mij ook handig, dus heb het e.e.a. uitgeprobeerd, het 'uitpakken' gaat goed, het creƫren niet.
Ik heb 7zip via Softwarecentrum binnengehaald, maar kan het nergens terugvinden in de menu's of zo (misschien moet dat ook niet  :-[ )
Ik zou bijv. meerdere plaatjes in 1 plaatje willen integreren, maar weet niet hoe dat aan te pakken  :(
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Re: Verstop een archief in een plaatje of video
« Reactie #22 Gepost op: 2012/03/05, 15:09:21 »
Wat gaat er precies mis bij het creeren?? Als je hideu uitvoert in een terminal met bash -x dan zou je moeten kunnen zien wat er waar fout gaat.

bash -x hideu
7zip voor Linux is een command-line programma, die vind je niet terug in je menu. Wel is de functionaliteit toegevoegd aan je archiefbeheerder (bv. Ark/file-roller/xarchiver) en dus van daar uit op grafische weize toegankelijk.

Meerdere plaatjes in een plaatje is een kwestie van al je plaatjes in een zip bestand stoppen en deze door hideu halen.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: Verstop een archief in een plaatje of video
« Reactie #23 Gepost op: 2012/03/05, 16:00:30 »
Wat gaat er precies mis bij het creeren?? Als je hideu uitvoert in een terminal met bash -x dan zou je moeten kunnen zien wat er waar fout gaat.

bash -x hideu
7zip voor Linux is een command-line programma, die vind je niet terug in je menu. Wel is de functionaliteit toegevoegd aan je archiefbeheerder (bv. Ark/file-roller/xarchiver) en dus van daar uit op grafische weize toegankelijk.

Meerdere plaatjes in een plaatje is een kwestie van al je plaatjes in een zip bestand stoppen en deze door hideu halen.

Snap het nog niet sorry.  :-[

Als ik "bash -x hideu" ingeef in de terminal krijg ik als antwoord dat de map niet bestaat.

Ik heb een map met foto's er in, gezipt, dan open in Terminalvenster en geef in: bash -?? (maar dan wat geef ik hier aan?) /home/harry/Bureaublad/en dan de naam map?
« Laatst bewerkt op: 2012/03/05, 16:02:05 door Harry07 »
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Re: Verstop een archief in een plaatje of video
« Reactie #24 Gepost op: 2012/03/05, 17:34:45 »
Snap het nog niet sorry.  :-[

Als ik "bash -x hideu" ingeef in de terminal krijg ik als antwoord dat de map niet bestaat.

Ik heb een map met foto's er in, gezipt, dan open in Terminalvenster en geef in: bash -?? (maar dan wat geef ik hier aan?) /home/harry/Bureaublad/en dan de naam map?

Sorrie, dat was ook wel even een erg kort en onduidelijk antwoord.

Wanneer je het bestand hideu in je home folder /home/gebruikersnaam hebt uitgepakt kan je 'bash -x hideu' inkloppen. Staat het bestand in een andere map, bv je Download map dan moet je in je terminal eerst naar die map navigeren met cd (of in Nautilus/Dolphin een terminal openen in die map). Je kan ook het volledige path naar het bestand invoeren vanuit je home folder.
BV.

Navigeer naar je Download map en voer hideu uit:
cd ~/Downloads
bash -x ./hideu

Voer hideu uit in een andere map vanuit je home folder:
bash -x /media/storage/software/nieuw/hideu
Wanneer ik hideu uitvoer krijg ik de melding dat kdialog niet kan worden gevonden. Blijkbaar heb ik hideu dus primair gemaakt voor KDE. Als er geen dialoog venster word weergegeven als je hideu uitvoert dan zal je kdialog dus moeten installeren. Ik weet zo snel even niet in welk pakket je die kan vinden maar vermoed dat dat misschien zelfs kde-base zou kunnen zijn.

Ik werk momenteel aan ActiviX en daar wil ik hideu ook in gaan stoppen. Ik zal eens kijken of ik de eerste versie even snel kan ombouwen met EasyBashGUI dialogen zodat het in elke desktop omgeving werkt zonder extras te installeren. Kdialog is nou niet bepaald iets met weinig dependencies dus dat mag wel wat toegankelijker.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN