Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatieprobleem Ubuntu 11.04  (gelezen 532 keer)

Offline robotto

  • Lid
Installatieprobleem Ubuntu 11.04
« Gepost op: 2011/10/06, 08:30:03 »
Na eerst te hebben meegelift op een topic van Brum (sorry daarvoor) nu toch maar een eigen topic gestart.
wat heb ik gedaan?
CD gedownload en gebrand
PC opnieuw opgestart en CD gecontroleerd: no errors
Vervolgens gekozen voor installatie naast windows (Win7 64 bit)
De 1e 2 keer kwam ik niet verder dan het indelen van de partitie (wat wel lastig was want door te ver naar rechts schuiven verdwijnt de tekst die de grootte aangeeft), hierna een foutmelding over te kort geheugen.
De volgende dag weer geprobeerd. Geen foutmeldingen. Wel liep de voortgangsindicator op ongeveer 1 cm voor het einde vast en bleef daar ruim een kwartier hangen. Weet niet of dit normaal is? Uiteindelijk installatie afgerond.
Cd verwijderd, PC opnieuw opgestart.
Ik krijg geen keuzemenu (Grub), wel wordt Windows opgestart. 3 keer opnieuw geprobeerd, steeds hetzelfde.
Vervolgens Ubuntu opnieuw geïnstalleerd. Weer wordt alleen Windows en geen Grub opgestart.

Als ik via partitiesoftware mijn HD's bekijk zie ik dat Ubuntu op mn externe HD is geïnstalleerd, niet op mn C-schijf waar Windows ook op staat (ik heb 2 fysieke schijven, de C-schijf is opgedeeld in C:\windows, D:\games en E:\data. De externe schijf is de backup-schijf).
Ik heb tijdens de installatie echter geen HD-keuzemogelijkheid gezien?

Ik heb nu Ubuntu en de nieuwe partities maar weer verwijderd want ik vraag mij af of e.e.a. wel juist geïnstalleerd is...

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Installatieprobleem Ubuntu 11.04
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/06, 09:18:09 »
Als je absoluut zeker wilt zijn dat (alle onderdelen van) Ubuntu op de goede schijf terechtkomen, is het het veiligst om voor de installatie alle andere schijven fysiek los te koppelen en pas na afloop weer aan te koppelen. Zou je de installatie nog eens kunnen proberen, met maar één schijf aangekoppeld?

Offline OrangeTux

  • Lid
Re: Installatieprobleem Ubuntu 11.04
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/06, 09:24:32 »
Staat je (interne) harde schijf meer dan 3 partitities toe?
Zoja, dan zou ik je HD loskoppelen en dan Ubuntu installeren.
Eventueel zou je in Windows handmatig een lege partitie kunnen aanmaken.

Maar let op, de bootloader van Windows snapt dit niet. Dus daarna kan je in eerste instantie geen OS van de harde schijf meer opstarten.
Maar, wanneer je Ubuntu dan via een live-disc installeerd, wordt ook GRUB geinstalleerd als bootloader en dan krijg je een bootmenu en werkt je
pc weer als normaal.

Succes

Offline robotto

  • Lid
Re: Installatieprobleem Ubuntu 11.04
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/06, 11:18:53 »
Dank voor jullie reacties, ik zal het thuis gaan uitproberen. Maar ik heb wel het idee dat dit het probleem van het niet-verschijnen van Grub nog niet oplost?

Offline robotto

  • Lid
Re: Installatieprobleem Ubuntu 11.04
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/12, 13:44:55 »
Ik wacht even 11.10 af........