Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tekst-breedte aanpassen in Firefox.  (gelezen 608 keer)

Offline KeesS

  • Lid
Tekst-breedte aanpassen in Firefox.
« Gepost op: 2015/12/01, 16:14:51 »
OS = Ubuntu 12.04 LTS
Browser = Firefox


Bij mijn poging om Linux beter te leren maak ik gebruik van de volgende site:
"http://vissesh.home.xs4all.nl/multiboot/linux/linutils.html"

Als ik daar lees onder de kop: "Handige Utilities" en "Informatie verkrijgen" staat de tekst in Firefox op 100 % en valt binnen mijn beeldscherm.  Als ik dit wil wijzigen met "Ctrl ++" verspringen de letters en blijft alles goed leesbaar voor mij.

Scroll ik naar beneden om verder te lezen, kom ik in een omlijnd 'tekstblok' en valt de tekst ineens vér buiten mijn beeld-scherm.  Bij het aanpassen van de tekst met "Ctrl +-" worden de regels wel smaller en de tekst kleiner, maar de regels verspringen niet meer.
De letters worden dan dermate klein (= 50 %)  dat ze voor mijn (niet meer zo jonge) ogen haast niet leesbaar meer zijn.

Vraag:
Kan ik in Firefox zo'n "tekstblok" zodanig aanpassen dat de tekst binnen mijn scherm blijft en de letters toch leesbaar (100 %) blijven?
Ik ben in Firefox "Voorkeuren" gaan zoeken, maar kan geen oplossing vinden en  vrees dat ik door onvoldoende kennis daar eerder iets zal verknoeien dan verbeteren.
Weet iemand hier een oplossing voor?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tekst-breedte aanpassen in Firefox.
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/01, 16:33:37 »
Dar kan Firefox niet aan veranderen. Dat ligt aan de manier waarop de website gebouwd is.

De tabellen waarin de tekst opgenomen is, passen zich normaal wel automatisch aan aan de breedte van je scherm. Echter, binnen de cellen is de groene tekst gemarkeerd met de <pre> tag. Die tag legt de browser op de tekst binnen deze markering letterlijk weer te geven zonder spaties en regelafbrekingen aan te passen. Nu zijn daar enkele zeer lange lijnen aanwezig, die niet gebroken mogen worden: de ganse kolom van de tabel wordt daardoor aan die breedte aangepast.

Met Firefox kan je hier niets aan veranderen. Het is de webmaster die hier iets aan kan doen.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Tekst-breedte aanpassen in Firefox.
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/02, 15:02:47 »
Citaat van: vanadium
Met Firefox kan je hier niets aan veranderen. Het is de webmaster die hier iets aan kan doen.
vanadium, dank voor Uw antwoord.
Dit is dus een gevalletje wat men noemt "helaas,...pindakaas"; maar wel jammer  :(
Ik denk niet dat de webmaster de moeite zal willen doen om voor mij alleen zijn hele website te gaan veranderen.   Dan maar verder op zoek naar andere informatie.

Ik zal het onderwerp als afgehandeld (maar niet opgelost) aanvinken.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Frederik

  • Gast
Re: Tekst-breedte aanpassen in Firefox.
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/02, 15:21:02 »
Ik denk niet dat de webmaster de moeite zal willen doen om voor mij alleen zijn hele website te gaan veranderen.

Toch zou je hem /haar dat kunnen vragen!
Websites in statische vorm is eigenlijk niet meer van deze tijd. Voor een kleine groep of privé kan dat nog wel het grote publeik haakt snel af. Een dergelijke website valt bijvoorbeeld nauwelijks fatsoenlijk op telefoons en tabblets te bekijken.
Websites in dynamische en elastische vorm (liquid) is tegenwoordig de standaard en voor iedereen prettig navigeren.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Tekst-breedte aanpassen in Firefox.
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/03, 22:50:40 »
Ik denk niet dat de webmaster de moeite zal willen doen om voor mij alleen zijn hele website te gaan veranderen.

Toch zou je hem /haar dat kunnen vragen! 

Dat advies heb ik opgevolgd en buiten verwachting heb ik ook nog een gunstig antwoord mogen ontvangen.
De webmaster "Sjoerd Visser" beantwoorde mijn mail als volgt:
"Bedankt voor de feedback.
 Het was even puzzelen, maar de oorzaak was het HTML opmaakprofiel van de groene tekst.
 Dat is nu aangepast.
 Mocht u het euvel nog elders tegen komen, laat het me dan weten".


Mijn probleem met de beeldscherm-breedte is nu opgelost en ik kan zonder scrollen alle tekst lezen.
Ik ben geweldig blij met Uw advies en de daaruit volgende aanpassing.!!!
Nogmaals dank aan allen die me geholpen hebben.



VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg