Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: goed C++ boek?  (gelezen 6868 keer)

goed C++ boek?
« Gepost op: 2010/06/08, 15:36:46 »
Hallo Ubuntu forum,

het is nu ongeveer een week sinds ik Ubuntu heb geïnstalleerd en heb al de neiging om eens een programmaatje te gaan schrijven. Ik heb daarom Code::Blocks gedownload en een compilertje die ik vond in het software centrum. Maar nu had ik ¨C++ for dummies¨ gevonden, maar die is natuurlijk voor Windows programma´s. Ik vroeg mij af of iemand een goed C++ boek kent voor Linux, liefst voor dummies/newbies/onervaren programmeurs. Zou mooi zijn als ik het op internet kan downloaden, dan kan ik meteen aan de slag.

Bedankt!

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: goed C++ boek?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/08, 16:03:56 »
Geen boek wel een site waar de structuur van C++ wordt uitgelegd:

http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/

En dat stuk is universeel of het nu windows of linux is.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: goed C++ boek?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/08, 16:23:41 »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: goed C++ boek?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/08, 16:42:19 »
Hangt er van af.
Om te beginnen met C++, raad ik volgende boeken aan: Effective C++ (Scott Meyers) of, iets moeilijker, Accelerated C++ (Andrew Koenig en Barbara Moo)
Als je al wat meer gevorderd bent en een goed naslagwerk wilt, is The C++ Programming Language van Bjarne Stroustrup zeker een aanrader.

Nog wat meer boeken:
http://web.archive.org/web/20070914155401/jcatki.no-ip.org/fncpp/Resources

De beste ervaring krijg je nog door praktijk, dus ik raad je aan als je niet zo direct weet wat te programmeren, lid te worden van een open-source project (vb: zie sig)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: goed C++ boek?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/08, 18:36:11 »
Voor iemand die nog nooit heeft geporgrammeert is het boek problem solving with c++ wel een goed boek. Als je al wel in andere talen hebt geprogrammeert is het een afrader, veel te simpel. Het is wel in het engels.
Nog een nadeel, het is een boek van €62, maar als ik binnen 2 weken mijn resultaat heb zou het goed kunnen dat ik mijn exemplaar van dat boek verkoop, en dan wordt het wel wat voordeliger.

C++ in windows en in linux verschilt niet zoveel, je moet even leren hoe je in linux een c++ programmatje moet compilleren, en dan kan je normaal gezien c++ for dummies ook perfect gebruiken.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Re: goed C++ boek?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/08, 19:20:59 »
Bedankt voor alle sites en boeken die jullie aanraden. Misschien had ik wat duidelijker mijn vraag moeten stellen want ik bedoel eigenlijk: Hoe leer ik onder Linux een programma te schrijven, oftewel, wat maakt Linux anders dan Windows om in te programmeren? Ik heb namelijk al wat amateur ervaring met programmeren in Windows. Het enige wat ik dus echt hoef te weten is hoe dit bij linux gaat. Ik was geen ster in het programmeren in Windows maar kende de basics.

Sorry voor de verwarring.

Re: goed C++ boek?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/08, 19:33:50 »
C++ programmeren is hetzelfde in Linux als in Windows.

Je hebt je editor, je compiled je code, et voila.
Ik raad je Geany aan. Staat in Softwarecentrum, heel tevreden over.

Edit: Aptana die SeySayux zegt is inderdaad ook heel goed. Al ontgaat mij de verbinding met Gnome een beetje? Ik weet dat het van Eclipse komt, maar dat heeft toch ook weinig met Gnome te maken?
« Laatst bewerkt op: 2010/06/08, 19:45:00 door Carharttguy »

Re: goed C++ boek?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/08, 19:38:51 »
Om te beginnen in C/C++ heb je een compiler en een editor, eventueel IDE nodig.
Voor een compiler, installeer je het pakket "build-essential" via synaptic.
Als editor zou je Gedit, Kate, Geany, of een andere naar keuze kunnen gebruiken
Als IDE kan je kiezen uit NetBeans, Eclipse, KDevelop, en hoe-heet-die-andere-van-gnome-weer (Aptana?)
De compiler heet g++.

Als je venstertjes wilt weergeven, dan raad ik Qt aan.
Gewone systeemaanroepen voldoen aan de POSIX-standaard, zoek daar maar wat over op.

Als je niet direct met vensters werkt, maar toch een klassebibliotheek nodig hebt die wat minder "zuigt" dan de STL en héél wat minder dan Win32, raad ik LibSylph aan (wij van WC-eend verkopen WC-eend)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: goed C++ boek?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/08, 19:44:54 »
hoe-heet-die-andere-van-gnome-weer (Aptana?)

Anjuta ;).

Deze heeft ook Glade geïntegreerd waarmee er grafische applicaties te maken zijn.

Re: goed C++ boek?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/08, 20:18:48 »
@SeySayux: Kleine correctie: Geany is geen editor maar een IDE.

Re: goed C++ boek?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/08, 21:42:22 »
Oke dankjullie voor de tips. Maar in windows maakte ik altijd win32 documenten, hoe heet dit in Linux?

Re: goed C++ boek?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/08, 22:44:50 »
Oke dankjullie voor de tips. Maar in windows maakte ik altijd win32 documenten, hoe heet dit in Linux?
Met welk programma / taal deed je dat?
Was dat ook c++?
In ieder geval als je bedoelt wat knoppen op een blad slepen en daar code achter steken dan kan je het beste kiezen voor qt met c++. Als je al visual basic ervaring hebt zou je ook kunnen kiezen voor gambas, al is gambas nog redelijk nieuw, en nog niet al te gedocumenteerd, maar laat je dat vooral niet tegenhouden.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/08, 22:53:56 door Ward De Ridder »
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Re: goed C++ boek?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/09, 11:48:55 »
Dat deed ik met de Microsoft IDE in C++ (volgens mij visual express 2009 ofzo?). Ik weet nog dat ik een tutorial volgde via internet en die zei dat ik het beste win32 bestanden kon maken, mijn projecten waren altijd console files in msdos prompt.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: goed C++ boek?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/09, 12:15:31 »
Ik hoop dat je begrijpt dat win32 documenten niet gaan draaien op ubuntu. En ze bouwen op ubuntu is ook niet triviaal.
Je zult naar iets anders moeten kijken als je iets met GUI wilt gaan doen.
Zelf vond ik de IDE Qt creator erg in de buurt komen van die MS dingen. Beetje knopjes en veldjes slepen en neerzetten. En dan erop dubbelklikken om er code achter te hangen. Qt is een soort framework om je leven een stuk makkelijker te maken als je GUI dingen wilt doen met C++ (of andere talen)

Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: goed C++ boek?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/10, 00:57:11 »
Dat deed ik met de Microsoft IDE in C++ (volgens mij visual express 2009 ofzo?). Ik weet nog dat ik een tutorial volgde via internet en die zei dat ik het beste win32 bestanden kon maken, mijn projecten waren altijd console files in msdos prompt.
Als het console files zijn dan is de c++ code normaal gezien hetzelfde in windows als in linux. Heb je anders een stukje code dat je met ons wil delen?
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds