Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: IBM koopt Red Hat  (gelezen 2579 keer)

Offline EvC

  • Lid
IBM koopt Red Hat
« Gepost op: 2018/10/29, 12:34:50 »
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: IBM koopt Red Hat
« Reactie #2 Gepost op: 2018/10/29, 14:14:12 »
Blijft Fedora (gratis) bestaan?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Theo71

  • Lid
Re: IBM koopt Red Hat
« Reactie #3 Gepost op: 2018/10/29, 22:44:18 »
Blijft Fedora (gratis) bestaan?
Of CentOS?

Het blijft speculeren, maar ik denk eerlijk gezegd wel. Het zijn geen projecten die Red Hat direct geld kost, maar vergroot indirect wel je marktaandeel. Stel je voor Debian zou opgekocht worden en geen enkele distributie zou nog gebruik kunnen maken van hun werk, dan dondert er wat in elkaar waar ze zelf ook nog profijt van kunnen hebben en stappen mensen en andere distributies over waar ze wel vrijelijk gebruik van kunnen maken.   

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: IBM koopt Red Hat
« Reactie #4 Gepost op: 2018/10/29, 23:58:47 »
Verbaast me niks. Wat me ook niks zou verbazen: Microsoft die Canonical opkoopt. Vooralsnog gelukkig niet aan de orde, maar ik zou er niet van opkijken.

Linux is niet alleen de toekomst, maar reeds het heden. Daar zit het te verdienen geld, daar gaan de ontwikkelingen het hardst, daar zit het grootste marktpotentieel.

Offline Theo71

  • Lid
Re: IBM koopt Red Hat
« Reactie #5 Gepost op: 2018/10/30, 06:27:01 »
Verbaast me niks. Wat me ook niks zou verbazen: Microsoft die Canonical opkoopt. Vooralsnog gelukkig niet aan de orde, maar ik zou er niet van opkijken.

Linux is niet alleen de toekomst, maar reeds het heden. Daar zit het te verdienen geld, daar gaan de ontwikkelingen het hardst, daar zit het grootste marktpotentieel.

Van het eerste zou ik ook niet opkijken, het 2e klinkt vreemd maar dat zie je nu gebeuren. Een voorbeeld is dat Linux al volledige support heeft voor de AMD Threadripper 2, terwijl Windows qua optimalisatie  voor deze processoren achterblijft.

Re: IBM koopt Red Hat
« Reactie #6 Gepost op: 2018/10/30, 14:31:38 »
Wat een leuk bericht! En 34 miljard dollar voor een opensourcehuis, dat is in de verste verten niet eerder vertoond... Ben benieuwd hoe de relatie met Fedora zich de komende jaren zal ontwikkelen. Red Hat is (hoofd)sponsor van het Fedora-project en stelt in die hoedanigheid ontwikkelaars en middelen ter beschikking voor de verdere ontwikkeling van dat besturingssysteem.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: IBM koopt Red Hat
« Reactie #7 Gepost op: 2018/10/30, 14:59:20 »
Wat een leuk bericht! En 34 miljard dollar voor een opensourcehuis, dat is in de verste verten niet eerder vertoond...
Dat geeft wel aan, hoe belangrijk Linux inmiddels is geworden.... Vooralsnog hoofdzakelijk in de servers en in de wolkdiensten, maar dat blijft niet zo. Microsoft kan de ontwikkelingssnelheid van Linux niet meer bijbenen met z'n Windows.  =D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: IBM koopt Red Hat
« Reactie #8 Gepost op: 2018/10/30, 18:48:16 »
Microsoft kan de ontwikkelingssnelheid van Linux niet meer bijbenen met z'n Windows.  =D
Wie de meeste ontwikkelaars heeft, werkt het snelste.
De bug IPV6, die gisteren bekend werd, was een paar uur daarvoor al gepatched.
Wij hoeven niet te wachten tot de 3e dinsdag van september (oeps ik gooi iets door elkaar.......).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: IBM koopt Red Hat
« Reactie #9 Gepost op: 2018/10/31, 12:19:13 »
Dat geeft wel aan, hoe belangrijk Linux inmiddels is geworden.... Vooralsnog hoofdzakelijk in de servers en in de wolkdiensten, maar dat blijft niet zo. Microsoft kan de ontwikkelingssnelheid van Linux niet meer bijbenen met z'n Windows.  =D

Is het niet de zoveelste internetbubble waar het allemaal weer tot de clouds reikt?

Ben het verder volledig iedereen eens dat linux lekker in de wereld staat. Steeds minder struggles met gebruik binnen de grote computerwereld.
Er wordt ook steeds minder raar naar gekeken als je linux draait. Het wordt steeds gewoner. Al vond de meester het wel "heel goed dat ons kind zo lekker met apple kan werken". :D
« Laatst bewerkt op: 2018/10/31, 12:21:34 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Theo71

  • Lid
Re: IBM koopt Red Hat
« Reactie #10 Gepost op: 2018/10/31, 22:15:05 »

Er wordt ook steeds minder raar naar gekeken als je linux draait. Het wordt steeds gewoner.

Klopt, maar ik denk dat het tegenwoordig minder vanzelfsprekend is dat er thuis een pc staat met daarop Windows.
Op de school waar ik werkte (ben inmiddels van baan veranderd) werden computers vervangen door Chromebooks, dus men begint aan het idee te wennen dat Windows niet overal een noodzaak is. Alleen die bewustwording juich ik al toe. Maar ik merk links en rechts om mij heen ook steeds meer dat mensen minder vaak raar opkijken als ik zeg dat ik Linux gebruik voor al mijn dagelijkse dingen. 

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: IBM koopt Red Hat
« Reactie #11 Gepost op: 2018/11/01, 18:07:16 »
@Theo71: Helaas is het bij de overheid juist andersom. Linux (redhat) raakt in de marge en linux werkplekken worden uitgefaseerd. Helaas moet ik dus steeds meer windows meuk gebruiken om mijn werk te kunnen doen  >:( En dat allemaal onder het mom van 'standaardiseren' en 'microsoft tenzij' (want microsoft is toch ook open standaard.....)
Dat is hier net andersom, er wordt steeds meer via citrix gewerkt, en dan maakt het OS niets uit.
Alleen geeft de gemeente geen support voor andere systemen dan van Microsoft en Apple.
Wel hebben ze 2 servers, een Rad Hat en een ....... Ubuntu server :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Phil II

  • Lid
Re: IBM koopt Red Hat
« Reactie #12 Gepost op: 2018/11/01, 19:54:47 »
het ziet er naar uit dat de “ besturingssystemen “ voor computers in een stroomversnelling zitten
en niet alleen maar met de overname van Red Hat

ook Microsoft met Azure Sphere OS
https://webwereld.nl/software/104508-microsoft-s-volgende-besturingssysteem-wordt-linux

en na  Microsoft’s liefdesverklaring aan Linux ?
https://www.youtube.com/watch?v=54hHr8ye2kE

de enige vraag die ik er mij samen met lotgenoten bij stel is :

wat zit er op de middel-lange termijn aan te komen voor ons die hun moderne computers zien als een noodzakelijk en dankbaar gebruiksvoorwerp voor dagdagelijks gebruik ( mail , administratie , contact met overheidsdiensten , het web afschuimen voor info … )  en die Linux omarmd hebben als enig OS ( dat het nu Ubuntu of Mint weze ) ?

misschien breekt het tijdperk aan dat AL de hardwarefabrikanten  ook firmware zullen aanbieden die onder Linux draait ... of ben ik aan het dagdromen ?   
« Laatst bewerkt op: 2018/11/01, 20:37:23 door Phil II »

Re: IBM koopt Red Hat
« Reactie #13 Gepost op: 2018/11/01, 23:21:03 »
misschien breekt het tijdperk aan dat AL de hardwarefabrikanten  ook firmware zullen aanbieden die onder Linux draait ... of ben ik aan het dagdromen ?

Blijf dromen zou ik zeggen. Net zo lang tot het realiteit geworden is.  ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Phil II

  • Lid
Re: IBM koopt Red Hat
« Reactie #14 Gepost op: 2018/11/02, 01:58:31 »
dit is alvast één realiteit , Sun Tzu van de hoogste plank ?

download the GRATIS APP :

https://www.microsoft.com/en-us/p/ubuntu/9nblggh4msv6?activetab=pivot%3Aoverviewtab

gisteren nog aartsvijanden , vandaag twee dikke vrienden , en morgen ?

by the way , me too ... " I ♥ Linux  "  ;) en vertrouw Microsoft en wie met hen in zee gaat voor géén haar wat beveiliging en privacy betreft  ...

begrijp je ergens , leek zijnde , mijn argwaan / ongerustheid ?

zit(ten) ik(wij) weldra met een ernstig probleem ?

ps : wat mij opviel , Microsoft bied in zijn TOP FREE APP store naast Ubuntu 18.04 ook nog Ubuntu 16.04 maar geen  Linux Mint 19 aan ?
« Laatst bewerkt op: 2018/11/02, 04:50:17 door Phil II »

Re: IBM koopt Red Hat
« Reactie #15 Gepost op: 2018/11/02, 12:08:33 »
begrijp je ergens , leek zijnde , mijn argwaan / ongerustheid ?

zit(ten) ik(wij) weldra met een ernstig probleem ?

Zolang achter Linux een controlerende communitie blijft staan en de OS Linux afgescheiden blijft lijkt mij dat er weinig aan de hand is.
En ik verwacht dat mocht het wel volledig in elkaar op gaan dat er wel weer een groepje mensen een nieuwe OS als Linux gaat ontwikkelen.

Overigens blijft Linus Thorvald nog de eindbeslisser met zijn kernel, en hij wil in elk geval nog steeds zelfstandig blijven.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: IBM koopt Red Hat
« Reactie #16 Gepost op: 2018/11/03, 00:02:31 »
Leuk: Canonical-baas Mark Shuttleworth reageert kort op deze overname. "Red Hat bedankt voor het meewerken aan het op de kaart zetten van Linux", maar "Iedereen vermijdt RHEL (Red Hat Enterprise Linux) voor cloud-workloads", Red Hat is "in decline" en iedereen omarmt Ubuntu. Beetje jaloers dat die 34 miljard ballen niet in zijn zak terecht zijn gekomen? ;)

https://blog.ubuntu.com/2018/10/30/statement-on-ibm-acquisition-of-red-hat (Engelstalig).

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: IBM koopt Red Hat
« Reactie #17 Gepost op: 2018/11/06, 22:36:20 »
zelden tot nooit Ubuntu.
Ik lees op Forbes.com:
As of January 2016, over 37.5 million Docker users launched an Ubuntu container
.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: IBM koopt Red Hat
« Reactie #18 Gepost op: 2018/11/08, 17:45:40 »
Maar hoeveel daarvan zijn corporate oplossingen en hoeveel ervan zijn redhat?
De gemeente hier heeft 2 Linux servers, één Red Hat en één ......... Ubuntu.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.