Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Debian VS Ubuntu  (gelezen 6135 keer)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Debian VS Ubuntu
« Gepost op: 2006/02/22, 15:58:39 »
Niet om een flamewar te beginnen ;) !!!
Want ik weet zelf ook wel dat het ene voordelen biedt tegenover het andere,
en dat geen enkele distributie de beste is.

Ik ben al een ruime tijd Debian-gebruiker (half jaar ofzo)
en was er zeer tevreden mee,

maar nu ben ik op zoek naar een meer desktopgerichte distributie
(Debian blijft nog altijd draaien op een servertje :))
en Ubuntu (of beter gezegd Kubuntu) leek me perfect voor mijn desktop-pc (laptop..)

Ik ben nu gewoon benieuwd naar mensen die ervaring hebben met zowel Debian en Ubuntu,
wat zijn jullie ondervindingen tussen de twee?

Ik heb zelf het "gevoel" dat Ubuntu wat trager zal opstarten/aanvoelen dan Debian,
en vanzelfsprekend zal Ubuntu vanwege de meer bleeding-edge packages wat minder stabiel zijn.

Maar wat zijn jullie ondervindingen? Qua snelheid/stabiliteit/gebruiksvriendelijkheid/... ?

Ik kijk uit naar jullie antwoorden!
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Debian VS Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2006/02/22, 16:10:20 »
Ik gebruik al enkele jaren Debian en die is zeer stabiel. Op 2 servers, thuis, heb ik Testing staan en die is ook nog altijd zeer stabiel. Op de desktop gebruik ik Ubuntu, omdat ik geen zin had om lang te klooien om bijvoorbeeld geluid aan de praat te krijgen of propere fonts te hebben. Ubuntu is dus heel goed op de desktop want ik heb geen Windows meer (behalve op portable van werk :( ). Upgraden vind ik wel minder "vloeiend" dan op Debian. Ik kruis altijd mijn vingers na een upgrade van Ubuntu, hopend dat alles nog werkt. Bij upgrades in Debian maak ik mij veel minder zorgen en dat is dan ook (in 3 jaar) nog nooit misgegaan. Dus:
- snelheid: Ubuntu is uiteraard iets lomper omdat het Gnome gebruikt. Je kan uiteraard ook gaan voor een lichtere desktop.
- gebruiksvriendelijkheid: Beter dan Debian, maar dat is het minste van mijn zorgen.
- stabiliteit: Who cares, het is een desktop, maar in ieder geval beter dan Windows
- interopabiliteit: In config files klooien in Ubuntu is hetzelfde als op Debian, dus als je je weg kent in Debian, dan is Ubuntu geen probleem.
- install-base: Debian is veel kleiner dan Ubuntu, wat niet wil zeggen dat Ubuntu veel extra rotzooi installeert. Valt goed mee ivlg met andere distros.

Debian VS Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2006/02/22, 18:15:34 »
Ik vind Ubuntu veel beter dan Debian. Ik gebruikte eerst een tijdje Debian, maar zat altijd te klooien met dat hele stable, testing, unstable gedoe en moest heel erg zoeken. In Ubuntu zit alles veel logischer in elkaar. Bovendien voelt Ubuntu veel beter aan, start hij sneller op, je kan afsluiten en het inloggen is veel geavanceerder. En wat Linus Torvalds ook mag beweren. Ik vind Gnome prettiger dan KDE.
Oja, en nog iets. In de Linux distro test van Computer!Totaal eindigde Ubuntu op 2 en SuSE op 1, maar dan moet je wel erbij zeggen dat Debian niet meegetest werd.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Debian VS Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2006/02/22, 18:25:22 »
Vrienden, 't is allemaal een kwestie van smaak. Het stable/testing/unstable gedoe is net hetzelfde als Hoary/Breezy/Dapper. Sneller opstarten zou ik niet durven beweren. Debian base-install bevat echt niets. Geen hotplug, geen udev, noppes. Dus Debian base-install op een server start echt wel sneller dan Ubuntu. Ubuntu vind ik wel goed voor de desktop, voor de rest Debian all the way.
En ik blijf erbij, het is een kwestie van smaak. Wil je Fedora gebruiken, gebruik dan Fedora. Kies een distro waar je je goed bij voelt ;)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Debian VS Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2006/02/22, 19:09:39 »
SuSE is inderdaad een erg gebruiksvriendelijke distributie,
de ENIGE distributie die mijn laptop zonder klooien aan de praat kreeg :) !
Maar wat me aan SuSE niet bevalt is het RPM-gedoe
(maar dat wordt verberterd met libzypp?)
en de supertrage opstartsnelheid...
Met SuSE 10.0 had ik ook altijd kleine "narigheden" die steeds weer voorkwamen.

Als Debian-aanhanger wou ik dus liever Kubuntu (ja, toch maar KDE voor mij ;) - kwestie van smaak hoor, want ik heb ook een hele tijd met Gnome gewerkt en beide hebben hun voordelen)

In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden :) ik zal er rekening mee houden.
De opstartsnelheid van Kubuntu 6.04 Flight4 lijkt me trouwens SNEL ! Of vergis ik mij hierin? :)
Maar ik vermoed wel dat nog enkele services geladen moeten worden wanneer KDM (of voor Ubuntu GDM) gestart wordt, aangezien dat dan weer iets langer duurt dan bij bv. Debian..

Al bij al, ben ik tevreden!
Nu nog uitzoeken hoe ik mijn BroadCom Ethernet controller en IPW2200 Draadloos Netwerk aan de praat krijg :) en daarna de rest fixen! (ATI fglrx en ACPI fixen)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Debian VS Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2006/02/22, 20:39:21 »
Ik zie Ubuntu gewoon als Debian met GNOME erop (of KDE). Ik hou wel van een 'volledige' GUI en mijn computer kan dat allemaal nog gemakkelijk aan. Heel gemakkelijk zelfs. Met wat erbij komt in evolutie in Ubuntu denk ik het met deze te kunnen uitzingen tot na het Vista-tijdperk. Ik vind Dapper trouwens ook sneller opstarten dan vorige versies. Minstens 4 seconden... ! :)

Debian VS Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2006/02/22, 21:25:46 »
http://ubuntu.com/ubuntu/relationship is ook wel interessant om te lezen.

Het bootproces gaat in dapper+1 versneld worden, Keybuk heeft megalomane plannen

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Debian VS Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2006/02/22, 21:56:39 »
Dennis, kan je daar wat meer info over geven? :)

Ik vermoed dat het iets met synchroon opstarten te maken heeft?
(of misschien integratie van het initng project?)
(of misschien wel met dat Flash Ram / Bios gedoe :P ...?!)

let me know!

edit: typfout
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Debian VS Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2006/02/22, 22:30:28 »
initng is eng...

Nee, het gaat om een event based systeem in plaats van het huidige, oude, sequentiele sysvinit dat gewoon niet met z'n tijd meegegroeid is.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Debian VS Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2006/02/22, 22:33:02 »
Citaat van: Dennis
initng is eng...
Ik weet precies wat je bedoelt :)

Citaat van: Dennis
Nee, het gaat om een event based systeem in plaats van het huidige, oude, sequentiele sysvinit dat gewoon niet met z'n tijd meegegroeid is.
? je maakt me nieuwschierig, is hier meer info over te vinden :)
ben altijd ge
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Debian VS Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2006/02/23, 00:26:44 »
Nee nog niet, maar ik het forum op de hoogte :)