Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Matrox video kaart driver installatie xfree86 xorg?  (gelezen 3121 keer)

dmaster

  • Gast
Matrox video kaart driver installatie xfree86 xorg?
« Gepost op: 2009/09/13, 16:22:00 »
Hey, ik ben al dagen bezig met het proberen te installeren van de juiste driver voor mijn video kaart.
  Aangezien het NIET juist werkt wat het volgens ubuntu wel zou moeten doen........
Ik heb de drivers gevonden op de matorx site en gedownload.
Alleen voordat ik het kan installeren moet ik een werkende versie van xfree86 en xorg hebben (aldus de Readme)
   "A working installation of XFree86 4.3.0, and X.org versions 6.7.0,
   6.8.0, 6.8.1, 6.8.2, 6.9.0, 7.0.0 is required before the binaries
   can be installed."
Nu had ik xfree ook gedownload en geinstalleerd, doe ik een herstart heb ik alleen nog maar een opdrachtenlijn.  ???
Naar mijn idee had ik een verkeerde versie maar ik kom er niet uit wat ik nu hebben moet.
Niet wetend hoe ik weer terug moet heb ik maar een herinstallatie gedaan,.......

En als ik stug toch de driver probeer te installeren met de install.sh uit het paket, krijg ik een lijstje errors en de mededeling:
     "ERROR: The X server drivers included in this installation package
      -e        do not support the current version of your X server."

Dus kan iemand mij exact uitleggen wat ik nu doen moet?

Ik heb Ubuntu 9.04
En een Matrox MGA G400/G450 kaart.
En deze: http://www.matrox.com/graphics/en/support/drivers/download/certified/ paketten/ mappen (whatever)  (allebij) gedownload
en uitgeprobeerd.
En ik heb via synaptic packet beheer het een en ander ginstalleerd (op de gok) wat met xorg en xfree86 temaken zou moeten hebben,
in de hoop dat hij de programma's mee zou installeren maar ook dat werkt niet.

Dit is voor mij de eerste keer dat ik linux installeer en poog te gebruiken dus ik weet vrijwel niks.

Mvg, David

Ps: Ik ben nu een week bezig en ben nog niks verder.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/16, 11:57:58 door dmaster »

Re: Matrox video kaart driver installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/13, 16:32:31 »
Wat voor videokaart heb je precies?
Op de chat te vinden als debiantux

dmaster

  • Gast
Re: Matrox video kaart driver installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/13, 16:47:20 »
Wat voor videokaart heb je precies?
Matrox MGA G400/G450

Re: Matrox video kaart driver installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/13, 16:48:59 »
Hallo dmaster, welkom hier :)

je bent van Windows gewend dat je alle software en drivers zelf downloadt en installeert. Onder Linux is dit niet de bedoeling, want:

 * De benodigde drivers zitten vaak ingebouwd in Linux zelf
 * Is de driver niet ingebouwd, dan kan die vaak geïnstalleerd worden via de pakketbeheerder. Zie hiervoor http://wiki.ubuntu-nl.org/SoftwareInstalleren .
 * Hetzelfde geldt voor alle andere software. Als je op het internet software voor Linux downloadt, is dat vaak een archief met bestanden erin die je zelf moet neerzetten, of erger nog, broncode die je zelf moet compileren. Moet je écht zelf software downloaden, zoek dan software in deb-formaat. Dan hoef je erop te dubbelklikken en druk je op "Installeren" om het pakket te installeren.

Ik heb even gekeken in de softwarebronnen en de driver voor jouw videokaart is al standaard geïnstalleerd op Ubuntu. Namelijk:
xserver-xorg-video-mga
 This package provides the driver for the Matrox MGA family of chipsets,
 including Matrox Millennium and Mystique cards.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/13, 16:53:02 door Cumulus007 »

dmaster

  • Gast
Re: Matrox video kaart driver installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/13, 16:59:30 »
Hallo dmaster, welkom hier :)

Ik heb even gekeken in de softwarebronnen en de driver voor jouw videokaart is al standaard geïnstalleerd op Ubuntu. Namelijk:
xserver-xorg-video-mga
 This package provides the driver for the Matrox MGA family of chipsets,
 including Matrox Millennium and Mystique cards.
Ik heb last van het niet af kunnen spelen van filmpjes (het word dan een dia voorstelling) in delen scollen in mijn internet browser, extreem lange sporen bij het verslepen van een willekeurig scherm en dergelijke. Onder windows had ik hier ook last van en dat was verholpen na het installeren van de driver.
En windows zei ook dat de kaart prima was geinstalleerd en dat hij de drivers al had.
Dus het lijkt mij wel de moeite waard op ze zelf nog eens te installeren.

dmaster

  • Gast
Re: Matrox video kaart driver installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/14, 22:31:23 »
Hey, als iemand een uitleg, ideeën of iets anders dat wellicht mijn probleem oplost heeft, Tell me.
Ik ben de draad kwijt en wil dit toch graag oplossen.
Anders ben ik denk toch genoodzaakt terug te gaan naar window's aangezien daar me videokaart wel werkt.........

Groetjes, David

Offline track

  • Lid
Re: Matrox video kaart driver installatie xfree86 xorg?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/16, 18:13:19 »
Zover ik kan zien doet die  Matrox-kaart onder Linux inderdaad een beetje moeilijk,
doordat er blijkbaar weinig tot geen ondersteuning door Matrox is.

Dus is het met Uby 9.04 misschien niet te doen.
Voor Uby 8.04LTS is er in ieder geval een tweak:  http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=878780
Je kunt proberen of die soms ook onder 9.04 werkt.

track

dmaster

  • Gast
Re: Matrox video kaart driver installatie xfree86 xorg?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/16, 21:48:28 »
Hey, daar had ik wat aan.
Hij hield alleen de instellingen niet vast na een reboot... Maar ik kan nu teminste normaal internetten.
Al denk ik nog steeds dat er wat winst te halen is met dit kaartje.
Want als ik op youtube inglorious bastards officiële film trailer aanzet draait hij hem maar net.
Zodra ik hem op hd zet word het drama, terwijl dat ik XP nog net wel kan en dat is dan ook in Firefox.
En ook een scherm verslepen gaat in xp toch net even vloeiender.
En dan nog wat  :evil: tijdens het opstarten na het laad balkje van ubuntu gaat het scherm uit, en aan weer uit en dan blijft hij aan.
Alsof hij 2keer van modi wisselt terwijl dat maar 1 keer zou mogen zijn. (van 1024x786 naar 1280x1024)

Iemand nog ideen waar ik naar zou kunnen kijken? Misschien een config bestand met geheugenadressen oid?

Offline track

  • Lid
Re: Matrox video kaart driver installatie xfree86 xorg?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/16, 22:05:46 »
Nou, de 9.04 doet de instellingen van de X11 automatisch, en ik heb
het verhaal daar achter ook nog niet begrepen.

In ieder geval, dat hij zo stokkerig doet betekent gewoon dat er geen
hardwareversnelling is voor de grafiek.  Dus is er geen goed werkende driver.
(dat wist je al, maar ook hier wordt het duidelijk)

Als je er in slaagt om dat onder 9.04 aan de praat te krijgen heb je iets ervan begrepen
hoe Linux in elkaar zit...   als je een "config" zoekt, dan moet je begrijpen hoe bij Uby 9.04
de automatische detectie van de grafiek werkt.
(sorry, maar voor jouw grafische kaart heb ik geen beter idee)

Je zou heel pragmatisch ook een andere kaart er in kunnen prikken, ook al is dat
eigenlijk niet de bedoeling....

track
« Laatst bewerkt op: 2009/09/16, 22:07:33 door track »

dmaster

  • Gast
Re: Matrox video kaart driver installatie xfree86 xorg?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/16, 23:23:15 »
Het moet niet gekker worden.
Als ik het systeem opstart past het beeld niet in me scherm, als ik dan de resolutie naar 1024x786 haal en dan gelijk weer terug zet op 1280x1024 is het weer okey  ???

Maar als ik het dus goed begrijp is xorg en xfree86 iets voor de "oudere" versie's?

Ik heb hier een heleboel cofigguratie rommel/ driver bestanden etc, maar ik weet niet wat ik er mee moet zolang ik de install.sh die erbij zit niet kan gebruiken want die wil dus xorg en xfree86 hebben/ gebruiken.


Offline heir4c

  • Lid
Re: Matrox video kaart driver installatie xfree86 xorg?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/17, 00:45:34 »
Een heel omslachtige manier  :evil: maar werkt normaal gezien goed:

Installeer 8.04.3 en Kopieer de xorg.conf en plaats die in de 9.04 en dan zou het moeten werken.
backup die xorg.conf op een externe opslag voor later gebruik.


Edit: in 8.04.3 kan je via terminal of Alt+F2 en dan het commando:
gksudo displayconfig-gtkDe driver, kaart, resolutie, ... handmatig instellen.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/19, 02:51:25 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Matrox video kaart driver installatie xfree86 xorg?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/17, 21:08:34 »
Maar als ik het dus goed begrijp is xorg en xfree86 iets voor de "oudere" versie's?

X.org is de window manager, dus een "subprogramma" van de grafische omgeving (de interface). Xfree ken ik niet, maar zal ook wel iets dergelijks zijn.

Matrox zal geen nieuwe drivers meer maken denk ik, want volgens hun productinfo is het al een oud beestje (als er een open-bron driver beschikbaar is heb je daarmee mer kans). Begrijp me aub niet verkeerd, ik wil niet zeggen dat je een nieuwe gpu moet gaan kopen. Maar met deze heb ik, door de combinatie bedrijfsbeleid (Matrox is niet "open") en leeftijd (van de kaart) weinig hoop.

Maar probeer datgene Heir4c zegt, misschien heb je daarmee nog mazzel.

dmaster

  • Gast
Re: Matrox video kaart driver installatie xfree86 xorg?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/19, 01:37:44 »
Wat ik dan niet snap, xorg.config dat is toch gewoon een bestand waar de instellingen in staan? Dat zegt toch niet iets concreets tegen linux waardoor hij weet hoe hij die kaart moet gebruiken?
En als ik met bestand /usr/lib/xorg/modules/drivers "mga_drv.so ga spelen (zow'n bestand zit ook in het installatiepaket dingding van matorx) gaat hij op tilt na het ubuntu laadbalkje. Dan krijg ik eerst de melding dat er scherminstelling (oid) zijn gewijzigd en als ik dat dan prima vind  gaat me scherm aan uit aan uit aan uit aan uit enz. Dan moet ik aangeven dat ik dat niet goed vind en maakt hij een verse xorg.config file aan waardoor hij dat bestand niet meer probeert te laden (althans dat lijkt iig zo)
En als ik dit doe :root@david-desktop:/home/david# mga_vid_test
krijg ik dit: Couldn't open driver: /dev/mga_vid
En als ik daar dan een bestand neer zet (met mga_vid als naam) en herstart is die verdwenen,.....

Offline heir4c

  • Lid
Re: Matrox video kaart driver installatie xfree86 xorg?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/19, 03:05:26 »
In Synaptic staan nog pakketten die iets van doen hebben met de matrox card.
1 de driver: xserver-xorg-video-mga
2 het pakket: matroxset     
citaat uit synaptic:
This utility can be used to map heads to outputs, change the output
mode to monitor, TV, or digital flat panel, display information about
horizontal and vertical blanking, and view or modify a number of card
specific controls.

Canonical levert geen updates voor matroxset. Sommige updates worden wel geleverd door de Ubuntugemeenschap.

3 het pakket: mga-vid-source
citaat uit synaptic:
The mga_vid module will enable you to use the back-end scaler found on
many Matrox cards. If you own a Matrox card, and use your Debian system
to watch movies with 'mplayer', which you'll find at http://mplayerhq.hu ,
you definitely want this piece of software, as it is the best video
output driver available.

This package just contain the sources needed to build the kernel module.
To actually use it, you'll have to compile it to match your installed
kernel. Refer to /usr/share/doc/mga-vid-source/README.Debian for
information on how to do this.

Canonical levert geen updates voor mga-vid-source. Sommige updates worden wel geleverd door de Ubuntugemeenschap.

Misschien kan je hier iets mee.


Ook heb ik mijn vorige bericht wat aangepast.
Gaat over de versie 8.04.3. Daarin kan je het progje:  displayconfig-gtk   gebruiken waarmee je je kaart, driver, resolutie, enz... aanpassen en vast leggen in de xorg.conf.
Dit programma word niet meer gebruikt in latere versies, daarom het voorstel om 8.04.3 te installeren.


En wat die xorg.conf kan doen: tijdens de opstart word naar dat bestand gekeken naar specifieke zaken die door de gebruiker ingesteld word.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/19, 03:09:19 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline track

  • Lid
Re: Matrox video kaart driver installatie xfree86 xorg?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/19, 17:24:49 »
Dat is waar, de  xorg.config is "maar" het bestand voor de configuratie van het  X11-systeem.
(de motor van de grafische schil dus)   
Maar daar wordt ook vastgelegd welke drivers er worden gebruikt en geladen. 
En daar hebben wij het over.

Ik zou trouwens met de drivers zelf (en alles in de lib's ...) niet handmatig prutsen.
Tenzij je weet precies wat je aan het doen bent.

In jouw geval lijkt het me toch de beste oplossing om de boel zelf te compileren zoals heir4c
al zei.  Daar valt nog genoeg te prutsen ...
Je moet in ieder geval dan ook de  build-essential  vanuit synaptic hebben denk ik.

track

Offline heir4c

  • Lid
Re: Matrox video kaart driver installatie xfree86 xorg?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/09/19, 17:33:18 »
track, dat van die extra pakketten is ter info, want weet zelf niet hoe dat allemaal te gebruiken/compileren. Maar daarmee weet men toch dat er nog mogelijkheden zijn. (en ik ook natuurlijk, zo leer ik ook bij).
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu