Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wiondows 7 en Ubuntu  (gelezen 2565 keer)

Offline giel12

  • Lid
Wiondows 7 en Ubuntu
« Gepost op: 2010/09/09, 01:17:18 »
Hallo

Ik werk met W7  en Open Office maar W7  ondersteunt de printer niet goed. Zowel in OO als een PDF file worden maaar gedeeltelijk afgedrukt. Daarom heb ik Ubuntu 10.4 naast W7 geinstalleerd.  Als ik nu een PDF open die ik van internet gehaald heb werkt alles oke. Maar nu wil ik de bestanden openen die onder W7 en OO zijn opgeslagen, maar die kan ik niet vinden. Is dat normaal dat ik die bestanden niet kan vinden of moet ik een of andere truc uithalen of een ander programma installeren of kan het helemaal niet wat ik wil.

Giel

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Wiondows 7 en Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/09, 06:43:19 »
Hallo

Ik werk met W7  en Open Office maar W7  ondersteunt de printer niet goed. Zowel in OO als een PDF file worden maaar gedeeltelijk afgedrukt. Daarom heb ik Ubuntu 10.4 naast W7 geinstalleerd.  Als ik nu een PDF open die ik van internet gehaald heb werkt alles oke. Maar nu wil ik de bestanden openen die onder W7 en OO zijn opgeslagen, maar die kan ik niet vinden. Is dat normaal dat ik die bestanden niet kan vinden of moet ik een of andere truc uithalen of een ander programma installeren of kan het helemaal niet wat ik wil.

Giel

Is de schijf waar Windows opstaat wel gemount onder Ubuntu?
Linux kan wel NTFS schijven lezen.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline giel12

  • Lid
Re: Wiondows 7 en Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/09, 12:53:40 »
Ik heb een computer gekocht met W7(32bits)? er op. Als ik in OO op openen klik zie ik alleen de harde schijf. Hier is geen onderverdeling te zien of een of andere bestandsindeling. De harde schijf bestaat uit 2 partities. Ik heb hem uit veiligheidsoverwegingen niet op de C: geinstalleerd. Wel ik ik de documenten van de C: naar de partitie van Ubuntu gecopieerd. Moet ik misschien Ubuntu opnieuw installeren. En moet ik dan een of andere opdracht mee geven? Ik weet ook niet wat mounten is. Is dat een soort formatteren? En waar kan ik eventueel verdere info vinden over het installeren samen met W7

Offline giel12

  • Lid
Re: Wiondows 7 en Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/09, 14:21:29 »
Ter aanvulling nog het volgende. Als ik de computer opstart en ik klik op Ubuntu dan komt de volgende tekst.
GNU  Grub version  1.98-1ubuntu5    en dan kan ik kiezen uit de volgende 3 n.l.

Ubuntu Linux 2.6 32-24 - generic
Ubuntu Linux 2.6 32-24 - generic (recovery mode)
Windows 7 (loader) (on /dev/sda1)

Offline Anco

  • Lid
Re: Wiondows 7 en Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/09, 14:27:25 »
Als je in nautilus (verkenner) bij locaties kijkt (of boven in menubalk bij locaties).  Staat er dan ook ** GB bestandssysteem. (op de sterretjes de grootte van windows partitie)?
Linux user #485563

Offline giel12

  • Lid
Re: Wiondows 7 en Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/09, 18:09:50 »
Bij locatie kan ik niets gevonden krijgen. Bij systeem voorkeuren ook niets maar ik heb bij het downloadcentrum nautilus gedownload en staat nu onder systeem-voorkeuren-Nautils acties-configuraties
Verder kan ik er niets mee. Ik zie dat item van**GB ook nergens

Offline heir4c

  • Lid
Re: Wiondows 7 en Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/09, 18:32:00 »
Nautilus is de standaard bestandbeheerder, dus je moet die niet installeren. Als je via Locaties je Persoonlijke Map opent of documenten enzo dan open je dus nautilus.

Kijk eens via Systeem>Beheer>Schijfgereedschap. Zie je daar je windows partitie staan?
Wat je nog kan doen is op het panel (werkbalk bovenaan) met de rechtermuistoets klikken en dan kiezen voor: Toevoegen aan...
Daar kies je dan uit de lijst: Schijfkoppelaar. In het panel zou dan die partitie te zien moeten zijn. (Icoontje van een harde schijf).

Ook kan je via Toepassingen>hulpmiddelen>Terminal een terminal openen (of Ctrl+Alt+T) en daar tik je het volgende commando in:
mountWat krijg je dan? Kopieer de inhoud van de terminal (klik op "bewerken" en kies: "alles selecteren" en klik dan rechts en kies: kopiëren.

Ook het commando:
sudo fdisk -lkan je daarna ingeven en de output hier posten.
Je wachtwoord zal gevraagd worden, je zal niets zien, ook geen sterretjes, dat is normaal. Je moet dus je ww "blind" intypen.


Nog een vraag: Heb je windows goed afgesloten. Als je windows niet volledig en goed afsluit kan dat problemen geven en dan kan het zijn dat je windows dus niet in ubuntu te zien krijgt.
Start anders eens opnieuw op en kies in dat grub menu voor windows (met de pijltjestoets naar beneden scrollen en dan op Enter drukken). Nadat windows opgestart is sluit die dan opnieuw af (Kiezen dus voor Herstarten). Helpt dat?

Vanuit windows kan je de ubuntu files niet zien, vanuit ubuntu kan je normaal gezien wel windows files zien.

« Laatst bewerkt op: 2010/09/09, 18:37:22 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline giel12

  • Lid
Re: Wiondows 7 en Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/09, 22:27:15 »
Ik zie nu wel een ikoontje van de harde schijf op de bovenste balk. Ik zie ook alleen de harde schijf 500 gieg
op de vraag van heir4c heb ik het bestand bijgevoegd. Ik weet niet of je daar iets mee kunt.


Re: Wiondows 7 en Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/09, 22:43:33 »
Je moet het terminalcommando sudo fdisk -l (dus met sudo en niet met 1  ;)) uitvoeren
"Free as in freedom"

Offline Wiley

  • Lid
Re: Wiondows 7 en Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/09, 22:57:30 »
Klik of dubbelklik in nautilus (de Ubuntu 'verkenner') eens op die 500 Gieg schijf, zie je dan niet je Windows schijf verschijnen? Zo ja, dan moet je daarop toch je originele documenten kunnen vinden (die je in Windows hebt opgeslagen)

Citaat
Wel ik ik de documenten van de C: naar de partitie van Ubuntu gecopieerd.
Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt, maar het lijkt me sterk dat je die documenten zo in Ubuntu hebt gekregen vanuit Windows. Zoals heir4c al zegt kun je niet (zomaar) vanuit Windows naar je Ubuntu schijf (op dezelfde computer), maar wel andersom.

NB: ik begrijp je mount lijst niet helemaal, daar mis ik ineens weer wat linux kennis: je root (/) komt van het loop0 device en /dev/sda2 is gemount op /host, terwijl ik daar juist je root verwacht. En /dev/sda2 is waarschijnlijk ntfs (want fuseblk)*. Ziet een Wubi install er soms zo uit?

Bij /dev/sda1 zie je overigens dat je 500 Gieg Windows schijf ook te vinden is in de /media/500-Gieg map.

*=dat verklaart waarschijnlijk wel je opmerking van dat kopiëren...

Re: Wiondows 7 en Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/10, 02:56:52 »
Vreemd, ik heb ook beide systemen geinstalleerd, en bij mij geeft hij onder lokaties netjes een schijf WINDOWS weer.... ???

grtn, Frank
Mac OS X  El Capitan  dualboot met Ubuntu 15.10

Offline heir4c

  • Lid
Re: Wiondows 7 en Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/10, 19:23:50 »
Zoals Karmic Koala al aangeeft is het een kleine L en geen 1.
Die fout word ook vermeld in het gedeelte onder "Usage":

Citaat
giel@ubuntu:~$ sudo fdisk -1

[sudo] password for giel:

fdisk: invalid option -- '1'



Usage:

 fdisk [options] <disk>    change partition table

 fdisk [options] -l <disk> list partition table(s)

 fdisk -s <partition>      give partition size(s) in blocks


Met die -l word dus de partitiontabel lijst weergegeven. (list partition table(s)) Zie je, de verschillende mogelijkheden/oplossingen voor een foute input worden meestal erna meegegeven.
Ook kan je het volgende commando gebruiken om meer te weten te komen over een bepaald commando:
man fdiskman = manual  (dus de informatie over het commando)
Om uit die man te geraken klik je op de q toets.

Blijkbaar is je HD aangekoppeld (als windows tenminste op die 500GB Harde schijf staat)
En inderdaad, zoals Willey zegt: Die /dev/loop0 is raar en ook dat je enkel een /dev/sda2 hebt en geen /dev/sda1

Is het een wubi install? Dus ubuntu geïnstalleerd IN ubuntu Windows?

« Laatst bewerkt op: 2010/09/12, 09:05:39 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline giel12

  • Lid
Re: Wiondows 7 en Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2010/09/11, 17:10:16 »
Ik heb inmiddels van kennissen gehoord dat de partitie waar Ubuntu op staat de bestanden moet delen met de C: schijf. Maar hij gaf mij een andere tip en wel deze. Ik moet de bestanden die ik onder ubuntu en OO wil inlezen(gemaakt onder W7 en OO) versturen via e mail aan mijzelf en dan de mail via ubuntu en Gmail in mijn geval binnen halen en met OO openen. En dat werkt heel goed. alles word juist afgedrukt en kan sla de bestanden onder ubuntu en OO op. Dat delen vind ik wel makkelijker als dat kan. Misschien weet iemand daar een makkelijke oplossing voor.

 

Offline Wiley

  • Lid
Re: Wiondows 7 en Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2010/09/13, 21:32:53 »
beste giel, lees dan even welke vragen we je hierboven stellen en probeer antwoord te geven, dan kunnen we proberen je te helpen. Je documenten heen en weer mailen kan natuurlijk ook, maar het is toch een beetje raar dat je je informatie eerst helemaal naar wie-weet-waar-naartoe stuurt en dan weer terughaalt om ze een paar micrometer op te schuiven op je harddisk.

Re: Wiondows 7 en Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2010/09/13, 22:05:44 »
Ok, voordat je je mailbox volpompt met OO bestanden, wil ik het volgende even van je weten.

Als het goed is staat er ergens op de bovenbalk 'Locaties' (Places), klik hierop.
Dan opent zich een dropdown met een lijst, daartussen staat 'Computer', klik hierop.

Dan opent zich de computer en zul je daar een schijf zien met 'bestandssyteem' de schijf van Ubuntu zelf.
Nu is de vraag, heb je daar nog meer van diezelfde schijven staan, of is er niets meer?

Een plaatje toegevoegd voor de duidelijkheid.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline giel12

  • Lid
Re: Wiondows 7 en Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2010/09/25, 19:49:40 »
Hallo het heeft wel even geduurd maar ik ben er toch uit. Op het plaatje van hierboven staat bij mij ook 500 gieg(harde schijf). Ik ben toen maar alle bestanden af gegaan en via users>gebruiker>mijn documenten kwam ik bij mijn documenten. Toen kon ik mijn documenten naar de linkse deel van het scherm schuiven zodat als ik nu op mijn documenten klik er rechtstreeks in kom. Ik weet niet of dit normaal is maar voor mij is het goed. Wat mij betreft is het klaar.