Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 14.04: menu's onleesbaar  (gelezen 428 keer)

Ubuntu 14.04: menu's onleesbaar
« Gepost op: 2015/04/09, 21:01:24 »
Ik heb zopas een upgrade van mijn Ubuntu/Kubuntu 12.04 (system in dual layout ) naar 14.04 gedaan. Alles verliep vlekkeloos. Toen ik in de menubalk( = bestand, bewerken, beeld, geschiedenis, bladwijzers, extra en help) een van de keuzes aantikte vb. beeld opende zich een keuzemenu dat praktisch onleesbaar is omdat het zwarte letters op een zwarte achtergrond weergeeft. Alleen als je over het geopende keuzemenu gaat, zie je wat er staat. Dit is wel een heel nare, tijdrovende situatie.
Kan iemand me een tip geven om deze menu's toch leesbaar te maken? (noot : In 12.04 had ik geen probleem de letters waren wit. )
Alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/11, 09:41:08 door uil_en_spiegel »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04: menu's onleesbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/09, 21:19:32 »
Probeer dit eens: http://askubuntu.com/questions/480740/resetting-unity-theme-doesnt-stick
- open de terminal en voer volgende commando's uit:
dconf reset -f /org/compiz/
setsid unity
- In bestandsbeheer, zorg dat "Toon verborgen folders" aanstaat (druk op Ctrl+H)
- Ga in de folder .config
- Hernoem de folder gtk-2.0 naar gtk-2.0_oud, gtk-3.0 naar gtk-3.0_oud
- Uitloggen en herinloggen om te zien of het goed blijft.

Re: Ubuntu 14.04: menu's onleesbaar
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/10, 22:52:02 »
Ook ik ken dat probleem, echter doet zich dit niet altijd voor.
Ik los dit op door tijdelijk van "Ambiance"naar "Radiance" om vervolgens weer naar "Ambiance" te gaan.,
Dan is het bij mij tijdelijk opgelost tot ik een volgende keer weer opstart.
bij mij betreft het een sony vaio met een ati radeon videokaart. Zie hieronder.

id:   
display
description:    VGA compatible controller
product:    Redwood [Radeon HD 5600 Series]
vendor:    ATI Technologies Inc
physical id:    
0
bus info:    
pci@0000:01:00.0
version:    00
width:    64 bits
clock:    33MHz
capabilities:    pm pciexpress msi vga_controller bus_master cap_list rom
configuration:   
driver   =   fglrx_pci
latency   =   0
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Re: Ubuntu 14.04: menu's onleesbaar
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/11, 00:25:00 »
Ik heb de werkwijze van Vanadium opgevolgd. De fout bleek hersteld te zijn en ik heb ze dan ook bestendigd. ( In Kubuntu heb ik dit probleem niet , daar is de achtergrond grijs.)
Ook schreef Tim Richardson auteur van de link dat ie de bestanden gtk-20 en gtk-3.0 eraf heeft gegooid niet herbenoemd.  Na testen bleek dat gtk-3.0 de boosdoener te zijn , dus die heb ik verwijderd. Alles leek OK.
Helaas bleek de aanpassing verdwenen telkens nadat ik de Kubuntu layout even had gebruikt!
Conflicteren deze beide layouts dan toch?  Of creëert deze actie telkens een nieuw bestand gtk-3.0 bij elke switch?
Er waren ook errormeldingen in de Terminal/console.
Ik startte dan maar met  Ambiance naar Radiance over te schakelen  (werkwijze: "systeeminstellingen > uiterlijk>thema"  ) dit helpt inderdaad ook maar is ook niet bestendig, wel makkelijker. :-)
Toen ik beide bewerkingen echter achter elkaar herhaalde  (eerst radiance dan werking in konsole cfr. Vanadiums uitleg) kreeg ik toevallig ook nog een update van het systeem dus startte ik de computer terug op en groot was mijn verbazing dat het probleem opgelost was én nog bestendig ook!! Had de update er mee te maken of niet?? Ik weet het niet, wat wel is, is dat de klus geklaard is.  ;-)
Probleem opgelost én zaak... geklasseerd!!
« Laatst bewerkt op: 2015/04/17, 21:52:51 door uil_en_spiegel »

Re: Ubuntu 14.04: menu's onleesbaar
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/18, 00:11:35 »
Ook ik heb Vanadiums werkwijze gevolgd en sinds 2 dagen heb ik het probleem niet meer gezien.

update: vandaag (29-04-2015) heeft het zich opnieuw voorgedaan.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/30, 00:17:01 door RobertPeter »
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.