Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu 13.10 (64) - NVIDIA driver.  (gelezen 6808 keer)

Xubuntu 13.10 (64) - NVIDIA driver.
« Gepost op: 2014/01/07, 15:01:03 »
Heb een: Acer - Aspire - z7600u - all in one - i5 - 3210M - 8 GB - 1 TB hd - 27" Touch screen.

~$ lspci | grep VGA
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 3rd Gen Core processor Graphics Controller (rev 09)
01:00.0 VGA compatible controller: NVIDIA Corporation GK107M [GeForce GT 640M] (rev a1)
~$ uname -a
Linux ACER 3.11.6-031106-generic #201310181453 SMP Fri Oct 18 18:54:15 UTC 2013 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux

In extra stuurprogramma's staat er niets.

Kan en mag ik een nvidia driver installeren zonder risico?
Welke en hoe?


Offline Tom

  • Lid
Re: Xubuntu 13.10 (64) - NVIDIA driver.
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/07, 15:56:51 »
Is dat dan nodig b.v slecht beeld of zo ? als alles goed draait zou ik verder niks installeren.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Xubuntu 13.10 (64) - NVIDIA driver.
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/07, 16:23:47 »
Je hebt bumblebee nodig.
Hier twee links kijk even of je daar iets mee kan:
https://wiki.ubuntu.com/Bumblebee?action=show&redirect=bumblebee
http://www.webupd8.org/2013/04/bumblebee-321-released-with-ubuntu-1304.html Hier stat ook hoe je met een grafisch programma bumblebee kan configureren. Succes.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Xubuntu 13.10 (64) - NVIDIA driver.
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/08, 17:01:01 »
Heb volgende gedaan in Xubuntu 64:

sudo add-apt-repository ppa:bumblebee/stable
sudo apt-get update
sudo apt-get install bumblebee bumblebee-nvidia primus linux-headers-generic

In extra stuurprogramma's staat er niets.

Hoe kan ik nu zeker zijn dat de NVIDIA driver actief is?


Offline jolo

  • Lid
Re: Xubuntu 13.10 (64) - NVIDIA driver.
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/08, 18:05:16 »
[GeForce GT 640M
Als ik die selecteer op de site van nVidia, dan kom ik uit op Version: 331.20. Die versie is nog niet beschikbaar via Software & Updates >  Extra stuurprogramma's. Die gaat namelijk tot versie nvidia-319. Waarschijnlijk kun je die Version: 331.20 alleen handmatig installeren. http://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/69372/en-us Om deze video drivers te kunnen installeren, is wel enig Ubuntu ervaring vereist. Wellicht is het beter te wachten, totdat Ubuntu 14.04 LTS wordt uitgebracht. Tenminste als deze wel de mogelijkheid biedt, om  Version: 331.20 te installeren via Software & Updates >  Extra stuurprogramma's.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Xubuntu 13.10 (64) - NVIDIA driver.
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/08, 18:14:39 »
Heb volgende gedaan in Xubuntu 64:

sudo add-apt-repository ppa:bumblebee/stable
sudo apt-get update
sudo apt-get install bumblebee bumblebee-nvidia primus linux-headers-generic

In extra stuurprogramma's staat er niets.

Hoe kan ik nu zeker zijn dat de NVIDIA driver actief is?
Heb je vanuit de tweede link de GUI geïnstalleerd?
sudo add-apt-repository ppa:alessandrofac93/bumblebee-config-gtk-dev
sudo apt-get update
sudo apt-get install bumblebee-config-gui
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Xubuntu 13.10 (64) - NVIDIA driver.
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/09, 09:34:28 »

Citaat
Heb je vanuit de tweede link de GUI geïnstalleerd?
sudo add-apt-repository ppa:alessandrofac93/bumblebee-config-gtk-dev
sudo apt-get update
sudo apt-get install bumblebee-config-gui
Met  sudo add-apt-repository ppa:alessandrofac93/bumblebee-config-gtk-dev ging alles OK.

Met  sudo apt-get update krijg ik ERROR:

........
..........
..............
Genegeerd http://archive.ubuntu.com saucy-backports/universe Translation-nl                             
1.377 kB opgehaald in 12s (108 kB/s)                                                                   
W: Ophalen van http://ppa.launchpad.net/alessandrofac93/bumblebee-config-gtk-dev/ubuntu/dists/saucy/main/binary-amd64/Packages is mislukt  404  Not Found
W: Ophalen van http://ppa.launchpad.net/alessandrofac93/bumblebee-config-gtk-dev/ubuntu/dists/saucy/main/binary-i386/Packages is mislukt  404  Not Found
E: Some index files failed to download. They have been ignored, or old ones used instead.

Wat nu?
 :o

Re: Xubuntu 13.10 (64) - NVIDIA driver.
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/09, 14:41:04 »
Even gekeken op de site, ze gaan tot 13.04, helaas niet op deze manier. Nog wat verder gezocht, daar kwam ik dit tegen:

Install Git:

sudo apt-get install git

Make a directory for git:

mkdir git
cd git

Check out the repository:

git clone https://github.com/Bumblebee-Project/bumblebee-ui.git
cd bumblebee-ui
sudo ./INSTALL

Go to Startup Applications and add /usr/local/bin/bumblebee-in


Van: http://askubuntu.com/questions/134594/how-to-install-bumblebee-ui-gui-in-ubuntu-12-04

Dit lukte wel, alleen ik heb de kart niet, dus ik kon het niet even testen. Benieuwd of je er wat aan hebt. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Xubuntu 13.10 (64) - NVIDIA driver.
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/09, 17:19:31 »
Heb  sudo apt-get install git  gedaan. Zonder errors.
Citaat
mkdir git
Moet ik dat in de /home map doen of in de root?
Citaat
git clone https://github.com/Bumblebee-Project/bumblebee-ui.git
cd bumblebee-ui
sudo ./INSTALL
Moet ik de volgende 3 commando's in de terminal uitvoeren zoals ze er staan?
Citaat
Go to Startup Applications and add /usr/local/bin/bumblebee-in
Waar juist moet ik dat doen?

Sorry, ben gen expert in Xubuntu.
 ;)

Re: Xubuntu 13.10 (64) - NVIDIA driver.
« Reactie #9 Gepost op: 2014/01/09, 21:42:03 »
Als je een terminal geopend hebt sta je in je eigen home directory. Daar kan je de map maken met mkdir git als je liever een map aanmaakt in een andere directory moet je daar eerst heen navigeren met het commando cd
Bijv. cd Downloads Deze directory staat in je home map vandaar dat je er geen / voor hoeft te zetten.
Voorbeeld
gijs@gijs-AOA150:~$ cd Downloads
gijs@gijs-AOA150:~/Downloads$

Wil je de map in bijv tmp dan wordt het commando cd /tmp
Voorbeeld
gijs@gijs-AOA150:~$ cd /tmp
gijs@gijs-AOA150:/tmp$

Dan het commando mkdir git  en dan cd git
Dan kan je de drie commando's uitvoeren zoals ze er staan, kopiëren en plakken is het simpelste. :)

Go to Startup Applications and add /usr/local/bin/bumblebee-in hoefde bij mij niet dit stond al in het menu, zo niet ga naar Settingsmanager>Hoofdmenu>Systeem>Niuw item rechtsboven aanklikken> Bij naam invullen wat je zelf wilt> Bij Commando /usr/local/bin/bumblebee-in commentaar hoef je niet in te vullen. Klik op Ok en klaar.




In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Xubuntu 13.10 (64) - NVIDIA driver.
« Reactie #10 Gepost op: 2014/01/10, 12:52:49 »
Citaat
sudo apt-get install git
mkdir git
cd git
git clone https://github.com/Bumblebee-Project/bumblebee-ui.git
cd bumblebee-ui
sudo ./INSTALL

Dit alles is gedaan en zonder errors.

Citaat
Go to Startup Applications and add /usr/local/bin/bumblebee-in hoefde bij mij niet dit stond al in het menu, zo niet ga naar Settingsmanager>Hoofdmenu>Systeem>Niuw item rechtsboven aanklikken> Bij naam invullen wat je zelf wilt> Bij Commando /usr/local/bin/bumblebee-in commentaar hoef je niet in te vullen. Klik op Ok en klaar.

Hier is het nog niet duidelijk....
Mijn Xubuntu is in het nederlands. Waar zit de Settingsmanager? 
Reeds dank voor je geduld.  ;)

Citaat
Waarschijnlijk kun je die Version: 331.20 alleen handmatig installeren. http://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/69372/en-us Om deze video drivers te kunnen installeren, is wel enig Ubuntu ervaring vereist.
Moet ik daarna nog deze NVIDIADRIVER installeren?

Offline Tom

  • Lid
Re: Xubuntu 13.10 (64) - NVIDIA driver.
« Reactie #11 Gepost op: 2014/01/10, 14:04:44 »
Had ik in dit topic ook al gevraagd ,maar kreeg geen antwoord daarop dus doeii
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu 13.10 (64) - NVIDIA driver.
« Reactie #12 Gepost op: 2014/01/10, 14:08:01 »
Hij heeft twee videokaarten aan boord van z´n flaptop: een Intel voor het simpele werk, en een Nvidia voor de grafisch veeleisendere klussen. Om die Nvidia goed aan de praat te krijgen in zo'n hybride opzet, heb je Bumblebee nodig (zoals Gijs al schreef).   :)

Terzake: ik zou wachten op 14.04. Die bevat waarschijnlijk wel een oplossing voor deze splinternieuwe computer. In de tussentijd zou ik gewoon even doorfietsen met de Intel, zoals nu. Nog 97 dagen wachten....
« Laatst bewerkt op: 2014/01/10, 14:11:52 door Pjotr »

Re: Xubuntu 13.10 (64) - NVIDIA driver.
« Reactie #13 Gepost op: 2014/01/10, 17:35:01 »
TOM & FEMKE98
Jullie hadden waarschijnlijk niet door dat mijn NVIDIA kaart niet gebruikt wordt in Xubuntu.
Citaat
... een Intel voor het simpele werk, en een Nvidia voor de grafisch veeleisendere klussen.
Deze kaart is kostelijk en werkt blijkbaar enkel in Windows.
Xubuntu / Ubuntu heeft een goede faam maar loopt achter op de feiten betreffende NVIDIA, ten spijt.

Ik hoopte dat Gijsbert mij de volledige oplossing kon geven in simpele woorden en daden.
Een deel was al gelukt! Bedankt.

Pjotr heeft zoals Gijsbert mijn probleem duidelijk begrepen.
Spijtig dat ik nog 97 dagen moet wachten.... op een oplossing die er misschien helemaal niet zal inzitten in 14.04.
 :o

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu 13.10 (64) - NVIDIA driver.
« Reactie #14 Gepost op: 2014/01/10, 18:10:32 »
een oplossing die er misschien helemaal niet zal inzitten in 14.04.
 :o
Dat verwacht ik wel. Ruwe schatting: 90 % kans dat je dan de juiste stuurprogrammaversie kunt installeren vanuit de pakketbronnen. Bumblebee heb je dan waarschijnlijk niet eens meer nodig. :)

Tot slot: wat je nu meemaakt, behoort tot het normale risico als je spiksplinternieuw spul koopt: Linux loopt meestal ruim een half jaar achter met ondersteuning voor apparatuur. Zelf koop ik daarom bij voorkeur apparaten die al wat langer op de markt zijn. Bijkomend voordeel: die zijn een stuk goedkoper.....
« Laatst bewerkt op: 2014/01/10, 18:27:58 door Pjotr »

Re: Xubuntu 13.10 (64) - NVIDIA driver.
« Reactie #15 Gepost op: 2014/01/10, 20:03:07 »

Hier is het nog niet duidelijk....
Mijn Xubuntu is in het nederlands. Waar zit de Settingsmanager? 
Reeds dank voor je geduld.  ;)
Settingmanager heet in het Nederlands configuratiecentrum.
Wat je tot nu hebt geïnstalleerd is de GUI dit is net zoiets als nvidea settings nu moet je nog Bumbelbee de driver installeren.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Xubuntu 13.10 (64) - NVIDIA driver.
« Reactie #16 Gepost op: 2014/01/10, 22:57:55 »
een oplossing die er misschien helemaal niet zal inzitten in 14.04.
 :o
Dat verwacht ik wel. Ruwe schatting: 90 % kans dat je dan de juiste stuurprogrammaversie kunt installeren vanuit de pakketbronnen. Bumblebee heb je dan waarschijnlijk niet eens meer nodig. :)

Tot slot: wat je nu meemaakt, behoort tot het normale risico als je spiksplinternieuw spul koopt: Linux loopt meestal ruim een half jaar achter met ondersteuning voor apparatuur. Zelf koop ik daarom bij voorkeur apparaten die al wat langer op de markt zijn. Bijkomend voordeel: die zijn een stuk goedkoper.....

Hybride setups als deze zijn al meer dan een jaar op de markt (ruim 2 jaar zelfs). Het probleem zit hem in dit geval *niet* in Linux (de kernel dus) maar in het feit dat nVidia (en AMD in geval van ATI) de aansturing ervoor niet heeft geïmplementeerd noch geopensourced. Bumblebee tracht dat met reverse engineering op te lossen. nVidia schijnt wel aan het werk te zijn om alsnog de juiste implementatie te verzorgen maar een tijdschema ontbreekt dus het is niet zeker of dat in 14.04 al komt.

Voorlopig zijn er dus 2 oplossingen:
1 Kies, indien de fabrikant dit heeft ingesteld (meestal wel), in het BIOS welke van de 2 videokaarten je prioriteit wilt geven, dan pakt je distro die op (dus Intel of nVidia/ATI).
2 Gebruik Bumblebee om beide aan te sturen.

Re: Xubuntu 13.10 (64) - NVIDIA driver.
« Reactie #17 Gepost op: 2014/01/11, 09:51:24 »
Bedankt allen voor de info.
Op mijn leeftijd van 64 (zonder enige ICT opleiding) tracht ik nog actief te blijven in de pc wereld  !!!

Gijsbert
Citaat
Go to Startup Applications and add /usr/local/bin/bumblebee-in hoefde bij mij niet dit stond al in het menu, zo niet ga naar Settingsmanager>Hoofdmenu>Systeem>Niuw item rechtsboven aanklikken> Bij naam invullen wat je zelf wilt> Bij Commando /usr/local/bin/bumblebee-in commentaar hoef je niet in te vullen. Klik op Ok en klaar.
Citaat
Settingmanager heet in het Nederlands configuratiecentrum.

Sorry, ben wel heel, heel dom want ik zie niet waar het configuratiecentrum te vinden is.
Zit dat in toepassingenmenu?  :|

Re: Xubuntu 13.10 (64) - NVIDIA driver.
« Reactie #18 Gepost op: 2014/01/11, 11:47:58 »
Hmm, ik heb zelf geen Xubuntu maar een snelle zoekopdracht leerde mij:

"The Settings Manager is located at Applications->Settings->Settings Manager"

Dus Toepassingen --> Instellingen --> Configuratiescherm o.i.d.

:)

Re: Xubuntu 13.10 (64) - NVIDIA driver.
« Reactie #19 Gepost op: 2014/01/11, 14:15:15 »
Vistaus
Kan het niet vinden.
Ik wacht op iemand die Xubuntu heeft!!!
 :-X

Re: Xubuntu 13.10 (64) - NVIDIA driver.
« Reactie #20 Gepost op: 2014/01/11, 15:10:44 »
Net mijn netbook opgestart met xubuntu. Klik in de linkerbovenhoek op de muis van XFCE, dan opent een menu, daar staat op de derde regel Instellingenbeheerder. Kliik hier op.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Xubuntu 13.10 (64) - NVIDIA driver.
« Reactie #21 Gepost op: 2014/01/12, 15:34:27 »
Gijsbert,
Citaat
Klik in de linkerbovenhoek op de muis van XFCE, dan opent een menu, daar staat op de derde regel Instellingenbeheerder. Kliik hier op.
Gevonden... In het vak SYSTEEM staan enkele icoontjes, ondermeer:
-Gebruikers
-Updatebeheer
-NIME typebewerker
- enz...
Er staan nu ook twee nieuwe icoontjes:
-Bumblebee Applications Settings
-Bumblebee Indicator
Deze twee kan ik niet activeren door er op te klikken, links of rechts.
Citaat
ga naar Settingsmanager>Hoofdmenu>Systeem>Nieuw item rechtsboven aanklikken> Bij naam invullen wat je zelf wilt> Bij Commando /usr/local/bin/bumblebee-in commentaar hoef je niet in te vullen. Klik op Ok en klaar.
Zie niet hoe ik een NIEUW icoontje moet maken (rechtsboven)!
Hier zit dus nog een probleem!

Onderaan mijn scherm on de werkbalk staat er ook een nieuw icoontje:
-Additional Drivers
Deze kan ik activeren en krijg 4 lijnen:
-NVIDIA Binary Xorg driver kernel module and VDPA library
-NVIDIA Binary Xorg driver kernel module and VDPA library
-NVIDIA Binary Xorg driver kernel module and VDPA library
-NVIDIA_304
Voor de eerste 3 staat als commentaar: Dit suurprogramma is niet ingeschakeld.
Voor de 4 staat er: Dit stuurprogramma is ingeschakeld, maar niet in gebruik.

Moet ik de driver NVIDIA-linux-x86_64-331.20.run installeren?
( sh  NVIDIA-linux-x86_64-331.20.run)

Graag volgende info aub.  ;)
 

Re: Xubuntu 13.10 (64) - NVIDIA driver.
« Reactie #22 Gepost op: 2014/01/12, 17:52:43 »
Je moet eerst bij Instellingenbeheerder op het icoon met Hoofdmenu klikken.
Dat ziet er zo uit, behoudens de icoontjes:

Dat je de bumblebee icoontjes nog niet aan kan klikken, komt omdat er geen nvidiadriver is geinstalleerd.
Schakel eerst de 4e driver uit en installeer dan pas de gedownloade driver, wel even sudu voor het commando zetten.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Xubuntu 13.10 (64) - NVIDIA driver.
« Reactie #23 Gepost op: 2014/01/12, 19:16:33 »
OK
Heg het gevonden, maar heb wel /usr/local/bin/bumblebee-indicator gebruikt ipv .....bumblebee-in, want dit bestand bestaat niet.
Er staat nu een icoontje in Torepassingenmenu-Instellingenbeheer-Overige.
Er op klikken geeft dus nog niets.
Citaat
Schakel eerst de 4e driver uit
Gedaan.
Citaat
installeer dan pas de gedownloade driver
~$ sudo sh NVIDIA-Linux-x86_64-331.20.run

ERROR: You appear to be running an X server; please exit X before installing.  For further details,   
         please see the section INSTALLING THE NVIDIA DRIVER in the README available on the Linux       
         driver download page at www.nvidia.com.

De oplossing komt stilaan in zicht!
Wat nu?


Re: Xubuntu 13.10 (64) - NVIDIA driver.
« Reactie #24 Gepost op: 2014/01/12, 21:30:56 »
Je moet die installer van nVidia (sudo sh enz.) uitvoeren zonder de grafische schil. Dus log uit en op het inlogscherm doe CTRL+ALT+F1
Log in op deze grote 'terminal' met je gebr.naam en ww. Geef daarna dat commando in van sudo sh ...... (of gebruik eerst cd om naar de map te navigeren waar ie in staat). Nadien sudo reboot en dan kun je weer grafisch inloggen.