Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Noodkreet  (gelezen 359 keer)

Noodkreet
« Gepost op: 2014/11/16, 14:01:52 »
Bij het moven van mijn ene USB-Hd naar een andere is Krusader ernstig in de fout gegaan en heeft niets op de tweede Hd geschreven, maar wel alles op de eerste verwijderd.  :'(
Gelukkig had ik het op tijd in de gaten en heb de 'gewiste Hd' veilig afgesloten en ontkoppeld  en voor de zekerheid van de computer verwijderd.  :)
Aangezien er geen schrijfactiviteiten meer hebben plaatsgevonden moet het mogelijk zijn met een recovery-tool de bestanden weer terug te krijgen.
Waar vind ik een dergelijke tool??  :blank:
Mvg
Antoine
« Laatst bewerkt op: 2014/11/16, 15:44:41 door Ron »
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline jan11000

  • Lid
Re: NOODKREET
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/16, 14:41:59 »
1 een kopie maken van je hd, met ddresque, oefen ook eerst voordat je met je schijf begint,
2 met de kopie gaan recoveren , en van het origineel afblijven.

3 met linux cd booten, daar heb je al 1 programma  die je kunt proberen,
testdisk of photorec dacht ik.

 Hier extra info, lees dit ook door voordat je begint,
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1351243

(Nu weet je ook waarom een copie maken of move, geen backup is,
je hebt het origineel en de copie niet met elkaar vergeleken, dan had je geweten dat iets niet klopte.)

Offline jan11000

  • Lid
Re: NOODKREET
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/16, 14:47:08 »
Doe de schijf waar de data naar toe is gegaan, zet deze eens uit, en sluit hem opnieuw aan, en kijk je data aanwezig is.
Misschien dat met mounten iets niet goed is.
Probeer eens een andere pc, om daar je hd op aan te sluiten.

Offline Moob

  • Lid
Re: NOODKREET
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/16, 15:12:28 »
Je zou eens naar de extundelete tool kunnen kijken. Zoals jan11000 al aangaf, maak eerst een kopie via dd of dd_resque van de schijf waarvan files verwijderd zijn en gebruik dan de kopie om je files terug te halen. Mocht er dan iets fout gaan dan heb je altijd nog de orginele disk.

Offline jolo

  • Lid
Re: NOODKREET
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/16, 15:36:27 »
Eventueel zou een image back-up ook nog gemaakt kunnen worden met clonezilla.

Eventuele alternatieve Partition Recovery software wordt genoemd in deze hyperlink http://alternativeto.net/software/easeus-partition-recovery/

Om een beter resultaat te behalen, zou je mogelijk externe USB harddisk uit de behuizing moeten halen, om 'm in een pc te plaatsen.   

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: NOODKREET
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/16, 15:42:27 »
beste mensen, hartelijk dank voor de adviezen ik zal ze stuk voor stuk 'aan de tand voelen' en de meest veelbelovende de kans geven.
speciaal bedankt voor het advies om een kopie te maken van nde 'gewiste' disk, zodat die bij een mislukking van nde rescue-poging tenmeinste niet definitief "vernaggeld" kan worden :)
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Re: Noodkreet
« Reactie #6 Gepost op: 2014/11/17, 13:19:09 »
Helaas hebben de door jullie aangeraden tools het allemaal af laten weten,
MAAR
mijn oude programmeurs-instinct heeft me gered want ik had toch nog een reserve-kopie van alle betreffende files op een andere Hd staan 'voor het geval dat...'

Ik zal dus maar eens op zoek gaan naar een low-level Hdchecktool waarmee je gewiste disks en bestanden absoluut terug kunt halen (als er niet overheen geschreven is natuurlijk).
Zoals de meesten wel zullen weten worden nl files en directories niet daadwerkelijk gewist maar wordt alleen de eerste positie van de naam gwijzigd in een teken waaruit het DOS concludeert dat die ruimte vrijgekomen is.
Door deze gewijzigde positie te herstellen in een geldig ASCII-teken wordt ook de file weer toegankelijk.
Een tool zoals ik in gedachten heb vervangt alle gewiste eerste posities in de bestandsnamen door bv X, waarna (helaas) het op de arme computereigenaar aankomt om de soms 100.000-en bestanden weer van hun echte naam te voorzien (Maar ze zijn dan in elk geval gered)
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)