Ondersteuning > Software en configuratie
kiosk modus
rietje:
Het blijkt dat mijn systeem (xubuntu 22.04) in kiosk modus draait.
Hoe kan ik dit veranderen en weer in normale modus zetten? B.v.d.
Ronaldus:
Als je de vergrendeling van je werkbalken bedoelt, dan maak je die vergrendeling als volgt ongedaan:
sudo rm -v /etc/xdg/xfce4/xfconf/xfce-perchannel-xml/xfce4-panel.xml
rietje:
Krijg als antwoord: Bestand of map bestaat niet.
ajjp:
Ik heb geen idee wat "kiosk modus" is.
Als Ronaldus gelijk heeft, en de vergrendeling van de werkbalk moet worden opgeheven, dan zou dat moeten kunnen via: Muisknop > Instellingenbeheer > Werkbalk, en dan onder Algemeen het vinkje bij Werkbalk vergrendelen weghalen.
Ronaldus:
Je kunt in Xubuntu je werkbalk plus alle items daarop zo vastzetten, dat je ze ook niet meer kunt verwijderen en/of verplaatsen. Kan bijvoorbeeld handig zijn als je je pc inricht voor een wat minder handige gebruiker.
Deze mogelijkheid is nu in Xubuntu minder belangrijk geworden omdat je nu een backup kunt maken van je werkbalk met items daarop.
Ook kan je in Xubuntu je icoontjes op je bureaublad op een specifieke plek vastzetten. Ookal zet je ze op een andere plek, na een herstart worden ze weer teruggezet naar de oorspronkelijke plek. Dat hef je met een andere terminal commando op.
Het vergrendelen van je werkomgeving wordt ook wel kiosk stand genoemd.
De methode van ajjp werkt in de kiosk stand ook niet meer. Je werkbalk+items blijven onwrikbaar op hun plek.
Wil je zelf iets veranderen, dan moet je eerst de vergrendeling ongedaan maken, herstarten, verandering doorvoeren en weer opnieuw vergrendelen.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie