Interactief > Algemeen
Windows 11-update sloopt dual-boot-pc's met Linux
pinokkio:
Een recente update van Windows 11 zorgt voor oponthoud op computers met een dual-boot-opstelling. De pc's weigeren op te starten door problemen met Secure Boot.
https://techpulse.be/nieuws/467933/windows-11-update-sloopt-dual-boot-pcs-met-linux/
HWE64:
Op het Mint forum heeft iemand hier een oplossing voor. https://forum.linuxmintnl.nl
rico70:
Of geen secureboot gebruiken ;)
Pjotr:
Secure Boot is een waardeloos obstakel. Daarom schakel ik dat ook altijd standaard uit op al mijn machines. :evil:
Maar goed, als je toch prijs op Secure Boot stelt (maar waarom?), dan zou je de boel als volgt moeten kunnen herstellen:
1. Schakel in het BIOS, Secure Boot tijdelijk uit.
2. Start Linux op en voer de volgende terminalopdracht uit:
--- Code: ---sudo mokutil --set-sbat-policy delete
--- Einde van code ---
3. Kijk het resultaat na met deze opdracht:
--- Code: ---sudo mokutil --list-sbat-revocations
--- Einde van code ---
Je zou dan iets als het volgende moeten zien als resultaat:
--- Code: ---sbat,1,2021030218
--- Einde van code ---
4. Herstart je computer, ga naar de BIOS-instellingen en schakel Secure Boot opnieuw in.
5. Nu zou je Linux weer normaal moeten kunnen opstarten.
Oesje:
--- Citaat ---Een recente update van Windows 11 zorgt voor oponthoud op computers met een dual-boot-opstelling. De pc's weigeren op te starten door problemen met Secure Boot.
--- Einde van citaat ---
Dat fenomeen is al bekend sinds Windows 8.
Wie verstandig is installeert een Dualboot Windows >> Linux op twee aparte schijven en dan loop je tegen dat probleem niet aan :)
Wat ik me dikwijls afvraag ?
De meesten kopen een nieuwe laptop als er een nieuwe windows versie verschijnt en willen daar dan een Linux distro naast installeren . Wat doen ze met hun oude laptop . Wegdoen natuurlijk en niet aan denken dat ze die dan kunnen gebruiken voor een Linux distro .
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie