Ondersteuning > Hardware en drivers
harde schijf onhandelbaar
vinum:
ik heb een externe harde schijf van 2 TB, waarvan ongeveer 1,5 TB gebruikt is, maar nu kan ik er plots niks meer mee doen, als ik een libreoffice-bestand wil openen is het in "alleen lezen" modus, was reeds van plan de hele schijf leeg te maken en te formatteren maar kan geen bestanden bewerken, verwijderen of verplaatsen, enkel kopieren en dan moet ik nog zoveel vrije opslagruimte hebben. wat zou hier gebeurd kunnen zijn, gisteren werkte alles nog normaal.
spievensterke:
Misschien ... de rechten controleren (als root) en eventueel aanpassen ??
henkoegema:
--- Citaat van: vinum op 2024/08/05, 10:03:26 ---ik heb een externe harde schijf van 2 TB, waarvan ongeveer 1,5 TB gebruikt is, maar nu kan ik er plots niks meer mee doen, als ik een libreoffice-bestand wil openen is het in "alleen lezen" modus, was reeds van plan de hele schijf leeg te maken en te formatteren maar kan geen bestanden bewerken, verwijderen of verplaatsen, enkel kopieren en dan moet ik nog zoveel vrije opslagruimte hebben. wat zou hier gebeurd kunnen zijn, gisteren werkte alles nog normaal.
--- Einde van citaat ---
Dat gebeurt bij mij ook (regelmatig).
Zonder iets te doen, plotseling 'read-only'. :|
Dat gebeurt bij mij bij harde schijven in een USB docking station. Schijven die ik gebruik als backup.
Als ik dan de USB docking station even uit en daarna gelijk weer aandoe, is het probleem opgelost. (totdat het soms weer gebeurt).
vinum:
heb de externe harde schijf losgekoppeld en daarna terug aangekoppeld en het resultaat is dat bij alle mappen en bestanden een slot staat, kan er dus hélemaal niets meer mee aanvangen.
de rechten aanpassen lukt ook al niet, bestanden en mappen kopiëren gaat ook niet, ben nu aan het proberen de schijf leeg te maken en daarna formatteren
emvedeesje:
Komt door niet correct af te koppelen.
Soms is de schrijfbuffer nog niet helemaal leeg geschreven naar de disk.
Trouwens: Als je correct wil afkoppelen, en er zijn nog acties bezig, dan krijg je een melding en er wordt niet ontkoppeld.
En soms wacht je gewoon op de melding, ze komt, je leest ze niet, en haalt de stekker eruit... Foute boel.
(ik heb het ondertussen wel geleerd na enkele voorvallen)
Slechts 1 oplossing: opnieuw formatteren en jou als eigenaar instellen.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie