Interactief > Algemeen

Videokaart

(1/2) > >>

loti:
Hallo.

Ik overweeg een laptop aan te schaffen met een  NVIDIA GeForce RTX 4060  videokaart, weet iemand of deze werkt met Linux en welke distro?

Bvd.

vanadium:
nvidia is gevaarlijk. Werken doet het wel, goed werken niet altijd. Probeer nvidia of AMD te vermijden. Anders, als je kan, testen met een live sessie vooraleer je koopt.

bart85:
Bij mij werkt AMD prima. Wat is het probleem met een AMD?

peer:
zie: https://www.reddit.com/r/linux_gaming/comments/13yhqwz/is_rtx_4060_working_on_ubuntu_mint_with_no/

ZijneBalorigheid:

--- Citaat van: vanadium op 2024/07/08, 12:37:08 ---nvidia is gevaarlijk. Werken doet het wel, goed werken niet altijd. Probeer nvidia of AMD te vermijden. Anders, als je kan, testen met een live sessie vooraleer je koopt.

--- Einde van citaat ---

Mag ik dat nuanceren?  (zonder twijfel aan de kennis van Vanadium) Ik zou "gevaarlijk" willen vervangen door: "soms een lastpakje". De ubuntu-familie en mint levert altijd gewoon netjes de drivers voor Nvidia en daar is in mijn ervaring eigenlijk zelden wat mee aan de hand. Alleen bij KDE, uitgerekend mijn favoriete werkomgeving, heb ik in het verleden veel problemen gehad met de nvidia drivers en de nieuwste kernels waardoor het systeem niet wilde opstarten. Zo ik kan nagaan, hebben ze dat nu goeddeels opgelost. Hier draait een RTX 3070 op een desktop.

Mijn wedervraag: wat wil je met die laptop gaan doen? Een 4060 is een behoorlijk stevige kaart, mijn inmiddels wat oudere 3070 is dat ook nog steeds. Voor alleen dagelijkse dingen als administratie, een enkel youtube-videootje, internet etc, volsta je prima met bijvoorbeeld Intell onboard graphics. Daar heb ik op mijn laptops in relatie tot Linux ook werkelijk nog nooit enig probleem mee gehad.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie