Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows netwerk browsen  (gelezen 2370 keer)

oedstjan

  • Gast
Windows netwerk browsen
« Gepost op: 2008/06/01, 20:45:38 »
Hallo iedereen,

Ik heb blijkbaar terug verstand gekregen en de laatste versie van Ubuntu op mijn Dell-systeem geïnstalleerd (8.04 Hardy Heron). Voordien heb ik nog 6.06 en 7.04 & 7.10 gedraaid maar dan eventjes terug Windows gegaan, zonder reden!
Het enigste probleem waarmee ik nu nog verveeld zit is dat ik niet op ons windows-thuisnetwerk kan... Ik heb vele fora afgezocht naar oplossingen maar telkens zonder resultaat. Verschillende dingen geprobeerd: vanallerlei samba-blabla geinstalleerd die ik eigenlijk niet nodig heb om gewoon op het netwerk te kunnen? Ik hoef geen mappen te sharen daarop, enkel bestanden te kunnen accessen. Ook bij Systeem > Beheer > Netwerk een host toegevoegd met mijn ipadres, pc naam, domein... maar tevens zonder resultaat.

Even kort schetsen wat er gebeurt: ik ga naar Locaties > Netwerk en zie daar één icoon "Windows-netwerk" staan. Als ik daar op klik verandert het pad van "network:///" naar "smb:///" en zie ik opnieuw één icoon staan "WORKGROUP" (dit is ons thuisdomein). Als ik daar heen ga krijg ik geen iconen meer... een lege Nautilius (pad is "smb://workgroup/). Op verscheide andere fora zag ik dat ik de functie "Verbinden met server..." moet gebruiken, maar deze zegt (bij het proberen te verbinden) dat er geen programma toegewezen is om 'dit bestand' te openen.

Wat doe ik fout? Wat moet ik aanpassen/installeren? Kan het jullie helpen een oplossing te zoeken als ik systeembestanden post; Dewelke?

Groeten & alvast bedankt,
Tim.

Offline SWAT

  • Administrator
Windows netwerk browsen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/01, 21:31:21 »
Je hebt samba nodig om o.a. bij de files te kunnen. Daarnaast moet je niet vergeten ook te kijken bij de PC die de mappen heeft, of die goed ingesteld is. (werkt het geheel met een Windows client wel?)
Als je het IP van de computer invult, waar je bij wilt, hoort dit gewoon te werken. Ik heb er in ieder geval nooit problemen mee gehad.

oedstjan

  • Gast
Windows netwerk browsen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/01, 23:37:35 »
Citaat van: SWAT
Je hebt samba nodig om o.a. bij de files te kunnen. Daarnaast moet je niet vergeten ook te kijken bij de PC die de mappen heeft, of die goed ingesteld is. (werkt het geheel met een Windows client wel?)
Als je het IP van de computer invult, waar je bij wilt, hoort dit gewoon te werken. Ik heb er in ieder geval nooit problemen mee gehad.
Ok, bij het gaan naar smb://ip-adres/ in Nautilius (dus echt enkel het ip-adres in te geven, geen domeinnaam) lukt het wel! Thanks SWAT.
Maar enig idee waarom ik bij gewoon bij "Netwerk" niet kan browsen in het windowsdomein? En waarom geeft het "Verbinden met server..." programma de foutmelding "Kan locate smb://ip-adres niet weergeven. Er is geen programma toegewezen om dit bestand te openen". Waar stel ik dit dan in?

Ciao,
Tim.

oedstjan

  • Gast
Windows netwerk browsen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/02, 16:28:44 »
Ik heb net ontdekt wanneer ik "smbtree" uitvoer in de terminal dat ik het volledige overzicht krijg van ons thuisnetwerk WORKGROUP met alle pc's en shares en printers...
Dit betekent dus dat het wel degelijk werkt. Waarom kan ik deze dan niet gewoon selecteren uit Locaties > Netwerk of bijvoorbeeld uit de netwerkprinter installatie dialog? Ik meen te herinneren dat dit op 7.04 wél ging. Ligt dit aan Nautilus?

edit:
Het commando "smbclient -L workgroup" daarentegen geeft "Connection to WORKGROUP failed (Error NT_STATUS_BAD_NETWORK_NAME).
Gezien mijn beginnersverstand van linux weet ik geen raad meer. Iemand?

Even herhalen dat ik wel degelijk de shares op het windowsnetwerk kan zien en accessen. Kan er gewoon niet in browsen via Nautilus.