Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu vs XP  (gelezen 2226 keer)

Jari84

  • Gast
Ubuntu vs XP
« Gepost op: 2008/05/19, 13:37:51 »
Ik heb gisteren Ubuntu 8.04 geïnstalleerd op mijn pc met XP.
C-schijf is de xp schijf
D, E en F zijn partities van C
Ubuntu staat geïnstalleerd op G, wat echt een aparte schijf is.

Wanneer ik opstart kan ik nog steeds mooi in XP starten, maar Ubuntu opstarten lukt niet.

Filesystem type is ntfs, partition type 0x7
kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-16-generic root=UUID=5630310C3030F499 loop=/ubuntu/disks/root.disk ro quiet splash
Error 15: File not found

EDIT: ik kan wel kiezen tussen XP en Ubuntu, XP opstarten werkt nog normaal, Ubuntu opstarten geeft bovenstaande error

EDIT 2: De installatie is gebeurd in Windows XP via Daemon Tools Lite. Ik ben helemaal niet de stappen tegengekomen die op deze link beschreven worden: http://news.softpedia.com/news/Installing-Ubuntu-8-04-LTS-84314.shtml Ik heb eigenlijk gewoon een half uur ofzo moeten wachten en toen stond het erop.
Ik heb nu wel echt een cd gebrand met de .iso erop, als hier geen oplossing uit de bus komt ga ik Ubuntu eraf smijten en eens via de cd proberen.

Offline Dave

  • Lid
Ubuntu vs XP
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/19, 13:42:20 »
de opstart volgorde in het bios wijzigen.
je zal de bootloader op de 2e schijf gezet hebben.
best wel slim geweest overigens.

NLsandman

  • Gast
Ubuntu vs XP
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/19, 14:09:34 »
Grub start wel op volgens de topic starter alleen verwijst de grub loader zo te zien naar de verkeerde schijf.
Veranderen van boot volgorde harde schijven werkt volgens mij alleen als je helemaal geen grub tegenkomt?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu vs XP
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/19, 14:48:35 »
Citaat van: Dave
de opstart volgorde in het bios wijzigen.
je zal de bootloader op de 2e schijf gezet hebben.
best wel slim geweest overigens.
Dat is het, inderdaad.

Ubuntu moet staan op de harde schijf, die als *eerste* staat genoemd in de opstartvolgorde in het BIOS.

Offline Kees3

  • Lid
Ubuntu vs XP
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/19, 14:48:50 »
Dan heb je dus een installatie via Wubi in Windows gedaan, ik heb daar geen ervaring mee. Als het goed is kan je het dan ook via Windows weer verwijderen.

Jari84

  • Gast
Ubuntu vs XP
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/19, 15:03:20 »
pjotr123, op jouw site staat dit: http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu
Wel, al die dingen heb ik dus niet moeten instellen he...

Jari84

  • Gast
Ubuntu vs XP
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/19, 19:25:36 »
Zelfs als ik de opstartvolgorde verander in BIOS, dan start het nog niet op...

Offline Dave

  • Lid
Ubuntu vs XP
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/19, 19:30:54 »
Citaat van: Ditbenik
Dan heb je dus een installatie via Wubi in Windows gedaan, ik heb daar geen ervaring mee. Als het goed is kan je het dan ook via Windows weer verwijderen.
nee das akadabra voor me.

volgens mij de snelste manier om ubuntu opnieuw te installeren is die 2e schijf als 1e opstart en ook fysiek omzetten naar 1e HD en daar dus de bootloader op te zetten.
Zou van de eerste schijf van nu gewoon het mbr van windows terug zetten en laten staan voor later eventueel.
(dan kun je die schijf dus gewoon 100% gebruiken mocht er wat misgaan in je ubuntu avontuur of met de bootloader enz. door eenvoudigweg de ubuntu HD uit te schakelen (stekker) )

Jari84

  • Gast
Ubuntu vs XP
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/19, 20:03:53 »
Ik ga nu riskant doen en het op de C schijf installeren...

Offline Dave

  • Lid
Ubuntu vs XP
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/19, 20:07:44 »
beste wat je ooit kon overkomen

Jari84

  • Gast
Ubuntu vs XP
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/19, 20:22:02 »
ok... ZELFS op de C shijf geeft het een error... wel een andere:

root (hd1,0)/ubuntu/disks
Error 17: Cannot mount selected partition

ARGHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH

EDIT: HET WERKT!!!!!!
heb dat aangepast naar
root (hd0,0)/ubuntu/disks
maar ik begrijp niet waarom hij dat altijd verkeerd kiest... daarstraks stond het op de 2de schijf, 1ste partitie en heb ik het ook moeten veranderen naar 1,0 en toch werkte het toen niet...

nu nog proberen op de laptop te krijgen (Vista!!)...

Ubuntu vs XP
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/19, 22:12:36 »
Wat doe je nu eigenlijk ????

Citaat
EDIT 2: De installatie is gebeurd in Windows XP via Daemon Tools Lite. Ik ben helemaal niet de stappen tegengekomen die op deze link beschreven worden: http://news.softpedia.com/news/Installi … 4314.shtml
In Theorie kan dit niet namelijk.
Denk zelfs dat  Daemon Tools Lite gewoon Wubi gepakt heeft....
Je hebt nu dus op een virtuele schijf dmv Wubi -Ubuntu- op een 2e virtuele schijf gezet.

BTW vind het wel Rofl ...

Je maakt normaal gesproken 2 kansen met Hardy.

Of je installeerd via Wubi, die een virtuele HD aanmaakt en Ubuntu virtueel laat werken.
Wat dus niet zo goed kan of zal werken als wanneer je het op de originele manier installeerd.

Of  je installeerd Ubuntu op de originele manier.
Zoals hier omschreven : http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/

Let wel:
Met Wubi installeer je dus wel Ubuntu maar je kan tegen vreemde problemen aanlopen.

Beter is testen met Wubi of gewoon booten van de Live-cd en dan ff werken in Ubuntu.
Als alles naar wens is dan op de originele wijze Ubuntu (al-dan-niet als dual boot ) op je Harddisk installeren.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

NLsandman

  • Gast
Ubuntu vs XP
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/19, 22:51:24 »
Je hebt gelijk Gandyman, ik zag het ook over mijn hoofd, zie de startpost:

Citaat
kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-16-generic root=UUID=5630310C3030F499 loop=/ubuntu/disks/root.disk ro quiet splash
vmlinuz is dus de wubi ubuntu.