Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu privacy?  (gelezen 3881 keer)

Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #25 Gepost op: 2018/04/28, 13:26:15 »
Bericht verwijderd wegens vloeken !
« Laatst bewerkt op: 2018/04/28, 14:24:03 door Ron »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #26 Gepost op: 2018/04/28, 13:41:46 »
quote verwijderd, vloeken hoort niet!

Wordt het weer niet tijd voor een slotje.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/28, 14:24:52 door Ron »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #27 Gepost op: 2018/04/28, 23:52:30 »
En toen kwam er een mod met een heel grote bezem....
Om het topic op te schonen...
...en de wannabe troll tot de orde te roepen...  ;)



I rest my case.
in dit topic dat weer lekker uit de hand loopt....  :(
Daar hadden we een tijdje geleden toch afspraken over gemaakt?

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #28 Gepost op: 2018/04/29, 08:16:38 »
Tja, beetje jammer wel dat je niet serieus iets aan de kaak kan stellen zonder dat mensen direct reageren alsof ze persoonlijk aangevallen worden.
Feit is dat Canonical geen vlekkeloos verleden heeft w.b. privacy en dat ze nu weer poorten openstellen.
Ik snap dat de bewuste data heel nuttig voor hen kan zijn, maar naar mijn mening zouden mensen dat bewust en op eigen initiatief aan mee moeten kunnen doen. Nu gokken ze erop (en waarschijnlijk terecht) dat de gemiddelde gebruiker toch geen idee heeft en dus automatisch meedoet.
PartyRabit mag dit dan een onzin draadje vinden, maar naar mijn mening is het de taak van de community om altijd kritisch te blijven. Mochten we dan met zijn allen besluiten dat we dit prima vinden, dan is het ook goed, maar dan hebben we er iig naar gekeken.


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #29 Gepost op: 2018/04/29, 10:55:55 »
de verleiding om de data alsnog te gelde te maken.
De gegevens zijn ook anoniem  “te gelde te maken” en dat gaat mogelijk ook gebeuren zoals ik al eerder opmerkte in het testdeel van dit forum:
Canonical gaat binnenkort met Ubuntu naar de beurs, een potentiele investeerder (Microsoft?) wil graag weten hoe en hoeveel het product wordt gebruikt.

Wellicht ten overvloede maar om bepaalde reacties voor te zijn: anonieme statistieken zijn geen schending van je privacy en ik verwacht zeker niet dat Canonical niet-geanonimiseerde gegevens zal delen met derden of potentiele investeerders.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #30 Gepost op: 2018/04/29, 11:01:45 »
Testcees, spreek je jezelf nou niet tegen in je vorige post?

Persoonlijk zie ik geen bezwaar in die gegevens. Het wordt netjes en open gevraagd. Ik hou er niet van en ben er persoonlijk niet mee akkoord gegaan, maar dat terzijde.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #31 Gepost op: 2018/04/29, 11:19:53 »
Testcees, spreek je jezelf nou niet tegen in je vorige post?
Niet dat ik mij daar van bewust ben, hoe bedoel je? Anonieme statistieken kan belangrijke informatie zijn voor geïnteresseerde investeerders en invloed hebben op de prijs die ze willen betalen voor aandelen.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #32 Gepost op: 2018/04/29, 11:26:09 »
Nou ik mijn reactie zit te schrijven zie ik dat het een dubbele ontkenning betreft. Nee, je zegt het goed en ik ben het daar wel mee eens. Sorry!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

nahjo

  • Gast
Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #33 Gepost op: 2018/04/29, 16:30:31 »
Wellicht ten overvloede maar om bepaalde reacties voor te zijn: anonieme statistieken zijn geen schending van je privacy en ik verwacht zeker niet dat Canonical niet-geanonimiseerde gegevens zal delen met derden of potentiele investeerders.

Vraag ik mij af of het kunnen herleiden van de data tot een specifiek apparaat het anonimiseren niet opheft.
Ik stel mij voor dat de verzamelde data door investeerders als waarde beschouwt worden. En dus hoe betere data des te hoger de waarde zal zijn. En die data zal dan gecontroleerd moeten worden op echtheid (immers is waarde)  en in testen bewezen kunnen worden door een specifiek apparaat te kunnen herkennen.  :evil:

Een moeilijke keuze want je gunt de makers van Ubuntu hun centjes maar wat ga je er zelf voor inleveren :D


Offline HarzG

  • Lid
Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #34 Gepost op: 2018/04/30, 22:13:12 »
... eenvoudige regel: opt-out is "leuk", maar "opt-in" moet de standaard zijn.
Alleen dan als ik expliciet gevraagd wordt om gegevens te delen, is een aanbieder "ok". Andere manieren om gebruikersgegevens te delen zijn m.i. in strijd met de AVG.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #35 Gepost op: 2018/04/30, 22:48:18 »
Nou HarzG,

Dan is het toch OK wat Ubuntu hier doet? Ze vragen het expliciet, niks sneaky aan,  en daar kun je gewoon nee tegen zeggen als je dat niet ziet zitten. Klaar toch?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline HarzG

  • Lid
Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #36 Gepost op: 2018/05/01, 21:36:03 »
Dan is het toch OK wat Ubuntu hier doet? Ze vragen het expliciet, niks sneaky aan,  en daar kun je gewoon nee tegen zeggen als je dat niet ziet zitten. Klaar toch?
Het maakt mij niet uit of het Facebook, Microsoft, Google, Mozilla of Ubuntu is. Elk bedrijf dat het vinkje "delen van, mailen aan" vanaf fabriek "aan" heeft, doet het fout. Elk bedrijf dat  gegevens van een gebruiker wil verzamelen, voor welk doel dan ook, dient het vinkje "delen" pas te gebruiken NADAT de gebruiker hiervoor EXPLICIET toestemming heeft verleend. Het delen van deze gegevens moet dus standaard UIT staan tenzij de gebruiker zelf het delen AAN zet.

... en dat is telkens dat wat deze grote bedrijven juist andersom doen. Zij bieden applicaties aan in de modus "OPT UIT".
Dat is dus het standaard stiekem gebruiken van gegevens zonder expliciete toestemming. Daar is geen woord Spaans, C++, HTML5 of VirtualBasic bij.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #37 Gepost op: 2018/05/01, 21:46:32 »

Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #38 Gepost op: 2018/05/01, 23:57:04 »
Ik ben het eigenlijk in grote lijnen met MKe eens. En allemaal leuk en aardig 'anoniem', maar 'anoniem' en 'internet' bestaat niet. In mijn ogen was linux er juist op gebrand om gebruikers een bepaalde vrijheid te geven en daarbij de privacy van gebruikers te waarborgen.  De vraag alleen al om dingen te delen, druist hier tegenin. Ongeacht de bedoelingen klopt het gewoon niet met het beeld. Het gaat nog niet eens om de informatie die je op een harde schijf staat, maar alleen dingen zoals je provider, hardware is al informatie die men over je rug kan verkopen, en dat gebeurd. Dan kom je uit bij een principe vraag.. Teken je daarvoor of niet? In mijn ogen is dat informatie die ik zelf wel deel, maar niet zo zeer dat een ander daar geld aan kan of moet verdienen.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #39 Gepost op: 2018/05/02, 08:49:26 »
Hoi Theo,

Dat heb je netjes verwoord. Zo zie ik dat ook een beetje al heb ik geen zin om me daar erg in te verdiepen. Ik hou er niet van en dus antwoordde ik op de vraag met Nee.

Een andere kwestie is over de vraag zelf. Of die door Ubuntu netjes is gesteld. Dat vind ik persoonlijk van wel. Dat het knopje nu standaard op Ja staat of op Nee is in mijn ogen onbelangrijk. Volgens experts in dergelijke zaken nodigt de stand op Ja juist uit de laatste optie te kiezen en dus Nee. Hoe dan ook, je hebt een nette keuze voor je neus gekregen met uitleg. Wat wil je nou meer?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #40 Gepost op: 2018/05/02, 10:40:51 »
dingen zoals je provider, hardware is al informatie die men over je rug kan verkopen, en dat gebeurd.
Canonnical geeft aan, dat alles anoniem is en blijft.
Vanwaar jouw twijfel?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #41 Gepost op: 2018/05/02, 11:21:58 »
Tja, Dat is gewoon realistisch. Wat je computer verlaat heb je geen controle meer over. Ik denk dat ook veel mensen (onterecht ) facebook vertrouwden, maar zie wat er is gebeurt. Uiteindelijk is Canonical ook een commercieel bedrijf en moeten ze winst maken.
Misschien zijn ze ter goeder trouw, maar misschien verandert dat in de toekomst. Daar heb je gewoon geen controle over nadat je je data aan hen hebt gegeven. Eens gegeven kun je dat niet meer terug draaien.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #42 Gepost op: 2018/05/02, 11:30:05 »
Hoi MKe,

Ja, dat is zo. Maar dat geldt voor alles en iedereen die wat voor je doet. Tot de schoorsteenveger toe. Alleen hebben we het hier over open source. Iedereen kan meekijken in de broncode en ongerechtigheden melden. Bij closed source moet je het maar afwachten.

Al zou Canonical niet te vertrouwen zou zijn, wat dan met het open source gebeuren. Neehoor, ik vertrouw dat wel. Sterker nog, dat is toch een belangrijk voordeel? Dan nog krijgen ze trouwens mijn data niet.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu privacy?
« Reactie #43 Gepost op: 2018/05/02, 12:04:32 »
Tja, Dat is gewoon realistisch. Wat je computer verlaat heb je geen controle meer over. Ik denk dat ook veel mensen (onterecht ) facebook vertrouwden, maar zie wat er is gebeurt. Uiteindelijk is Canonical ook een commercieel bedrijf en moeten ze winst maken.
Misschien zijn ze ter goeder trouw, maar misschien verandert dat in de toekomst. Daar heb je gewoon geen controle over nadat je je data aan hen hebt gegeven. Eens gegeven kun je dat niet meer terug draaien.
+1

Het laatste argument was trouwens ook aan de orde bij het Sleepwetreferendum.

Enfin. Als je Canonical wilt helpen, dan kan dat ook (en beter) via bijdragen aan de code en meehelpen met foutopsporing. En natuurlijk, niet te vergeten, via donaties:
https://www.ubuntu.com/download/desktop/contribute