Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: rechten? Ik kom niet in mijn schijven...  (gelezen 1291 keer)

Offline John K

  • Lid
rechten? Ik kom niet in mijn schijven...
« Gepost op: 2014/06/24, 13:25:00 »
Ik kan niet in mijn schijven! Zie bijlages.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/24, 13:52:19 door John K »

Offline John K

  • Lid
Re: rechten? Ik kom niet in mijn schijven...
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/24, 13:59:48 »
Ik ook niet, wanneer ik een schijf probeer te openen in Ćomputer dan kom ik niet verder dan wat het screenshot laat zien. Ik kan nergens gebruikersrechten aanpassen of mounten, daar heb ik de rechten niet voor....

Re: rechten? Ik kom niet in mijn schijven...
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/24, 14:13:38 »
Kan je Gnome-Commander (filemanager) niet installeren?

In dat programma kan je makkelijk de rechten aanpassen.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline vanadium

  • Lid
Re: rechten? Ik kom niet in mijn schijven...
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/24, 16:05:14 »
Is dit een verwijderbare USB schijf, of een ingebouwde harde schijf? Welke actie voer je uit om tot die dialoog te komen? Welk systeem gebruik je, Ubuntu, Xubuntu?

Offline John K

  • Lid
Re: rechten? Ik kom niet in mijn schijven...
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/24, 21:41:52 »
Het gaat zowel om interne als externe schijven d.m.v dubbelklikken (openen). Bij de ene gebruiker wordt er gevraagd  om een wachtwoord, bij de andere gebruiker krijg ik die optie niet eens.

Offline Henkp

  • Lid
Re: rechten? Ik kom niet in mijn schijven...
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/25, 12:45:42 »
Even met je muis de rechter knop in drukken als je op die map staat, dan zie je daar in het rol menu staan (openen als beheerder)dus daar dan op klikken en je heb dan toegang tot die map. Althans zo is het bij mij met Mint 17 LTS 64 bit

Edit: een paswoord moet je dan altijd in vullen maar dat is het paswoord wat je normaal altijd gebruikt.

Veel suc6
Henk
« Laatst bewerkt op: 2014/06/25, 12:47:46 door Henkp »

Offline John K

  • Lid
Re: rechten? Ik kom niet in mijn schijven...
« Reactie #6 Gepost op: 2014/08/11, 10:54:44 »
Henk, ik krijg wanneer ik jouw tip opvolg de volgende mededeling; 'Unable to determine the program to run'

Offline John K

  • Lid
Re: rechten? Ik kom niet in mijn schijven...
« Reactie #7 Gepost op: 2014/08/11, 22:27:08 »
Het zijn de ingebouwde schijven. Ik heb /home op een aparte partitie staan, ik had 12.04 met verschillende gebruikers en heb LMDE geinstalleerd. 1 van de bestaande gebruikers heb ik bij LMDE opgegeven als gebruiker bij installatie van LMDE, deze gebruiker kan na installatie ook alle schijven openen. De rest van de gebruikers krijg ik de melding niet genoeg rechten te hebben de schijven te openen. USB stocks kom ik per gebruiker wel in. Zeer lastig.

Groet John

Offline John K

  • Lid
Re: rechten? Ik kom niet in mijn schijven...
« Reactie #8 Gepost op: 2014/08/21, 17:32:49 »
Dan moet je zijn in Gebruikers (en groepen).
Kijk daar eens of je daar kan veranderen wat de gebruikers wel en niet mogen.

Zelf al stel ik al mijn accounts als administrator in met alle rechten (onder advanched), dan nog mag ik niet in de schijven, alleen in system. De partities heb ik geen toegang toe. Heel vreemd en frustrerend.

Offline vanadium

  • Lid
Re: rechten? Ik kom niet in mijn schijven...
« Reactie #9 Gepost op: 2014/08/22, 10:39:14 »
Als dit LMDE is, dan spreken we hier over Debian, en niet over Ubuntu. Ik zou de interne partities alvast aankoppelen via /etc/fstab, zodat ze op de klassieke manier beschikbaar zijn bij opstart. Dan moet je nog de permissies/eigenaars van de aangekoppelde folders zo instellen dat elke gebruiker kan komen waar hij mag komen.

Offline John K

  • Lid
Re: rechten? Ik kom niet in mijn schijven...
« Reactie #10 Gepost op: 2014/08/27, 16:27:20 »
Weet jij waar ik daar een beschrijving over vind?

Offline vanadium

  • Lid
Re: rechten? Ik kom niet in mijn schijven...
« Reactie #11 Gepost op: 2014/08/28, 13:14:59 »
Gebruik zoektermen "mount fstab".

Het regelen van de toegang gebeurt zoals voor elk bestand/folder, met chmod/chown, of "eigenschappen" in een file manager (die als beheerder opgestart wordt).
Alleen voor bestandssystemen die geen linuxpermissies ondersteunen, kunnen de permissies voor het ganse bestandssysteem geregeld worden via aangepaste opties bij het aankoppelen.