Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [topic Afgesloten] Netwerk(schijf) wil niet openen.  (gelezen 23660 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #25 Gepost op: 2014/06/19, 14:53:23 »
Een NAS is een server. De toegang ertoe hangt af van hoe de server geconfigureerd is.

Blijkbaar heeft die vriend van jou bij het configureren SSH toegang geactiveerd. Standaard is die bij een WD MyBook namelijk niet actief (en vroeger was die SSH toegang niet ondersteund via de configuratieinterface.

Een andere manier van toegang is via het Windows protocol. Dat is de manier die standaard ondersteund wordt. Ook die toegang moet op de NAS geconfigureerd worden: gebruikersnaam, paswoord... Voor al je verbindingsvragen moet je dus eigenlijk in de eerste plaats terecht bij de vriend die je NAS heeft geconfigureerd. Pas als je weet welke toegangen er open zijn, kan er dan bepaald worden hoe dit vanuit Ubuntu kan gedaan worden.

Vooralsnog kan je er tenminste op via SSH. Niet de snelste methode, maar wel de veiligste (tegen zogenaamde "internethackers"). Op het schermpje "Eigenschappen" hoef je niets aan te passen. Als er al een beperking is tot je toegang, dan moet dat toch op de NAS server zelf geconfigureerd worden.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #26 Gepost op: 2014/06/19, 17:27:27 »
Nautilus, gigolo, de commandolijn, via ftp, ssh, samba... het kan allemaal om netwerkverbindingen te maken, maar eerst moet de netwerkverbinding er wel zijn, natuurlijk.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #27 Gepost op: 2014/06/19, 21:04:43 »
Dat is ook zo, Daarom ga ik ook aan dat het ip adres moet worden ingegeven en dat het via het Windows protocol gaat.
Maar je moet ook een TS hebben die ook andere opties wilt proberen, en dat wilde hij niet. Hij hield (houdt) zich vast aan wat er in het boek van J. stedehouder staat (boek over 12.04)

En ja, dan ben je uitgepraat.
Beste femke98, ik hoop niet dat ik U door mijn schrijven beledigd heb. Als dat het geval is bied ik U mijn oprechte excuses aan.

Het is niet dat ik niets anders wil proberen, maar het gaat allemaal niet zo makkelijk meer.
Ik hoop over 4 maanden 80 jaar te worden en dan zijn de grijze hersencellen helaas wat minder flexibel en valt het niet mee om nog iets nieuws te leren.
Daarom is voor mij een boek als naslagwerk een fijn hulpmiddel.

Ik dank U en alle anderen die mij geholpen hebben voor hun hulp en geduld.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jolo

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #28 Gepost op: 2014/06/19, 21:18:53 »
Ik heb hier ook een externe harddisk, die via een netwerkkabel op de router kan worden aangesloten. Deze benaderen via Nautilus lukt niet altijd. Mijn eerste indruk is dat het benaderen van de externe harddisk via de netwerkkabel op de router, betrouwbaarder lijkt te gaan met Gigolo. Dus zoals uitgelegd door Pjotr en femke98. Ik heb hier ook zo een Gigolo bladwijzer aangemaakt.

Al ziet de afbeelding er bij mij in Ubuntu 14.04 er iets anders uit.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #29 Gepost op: 2014/06/20, 00:05:02 »
Nautilus, gigolo, de commandolijn, via ftp, ssh, samba... het kan allemaal om netwerkverbindingen te maken, maar eerst moet de netwerkverbinding er wel zijn, natuurlijk.
@vanadium,
wat bedoelt U precies met: "eerst moet de netwerkverbinding er wel zijn" ??

Mijn PC is door middel van een UTP-kabel aan mijn router verbonden.
Mijn printer is door middel van een UTP-kabel aan dezelfde router verbonden.
Mijn externe harde schijf (mbl) is door middel van een UTP-kabel aan dezelfde router verbonden.
Alle apparaten hebben een vast IP-adres.
Dit is, wat ik noem, mijn netwerkje.    Welke verbinding ontbreekt hier nog ?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #30 Gepost op: 2014/06/20, 00:38:13 »
Omdat ik niet helemaal eigenwijs wil zijn heb ik toch geprobeerd om Gigolo te installeren.
In reactie # 7 had ik al aangegeven dat dit mislukte,

(het plaatje wil hier bij het kopiëren van dat bericht niet mee komen = zie hiervoor dus reactie #7.)

Maar nu krijg ik problemen; het voorbeeld van Pjotr geeft aan: "WORKGROUP".
Bij mij zijn geen "werkgroepen" gevonden en in de rechter kolom staat niet de bedoelde  MBL-1 als externe harde schijf, maar "Gereserveerd".
"Gereserveerd"  is een lege partitie op de harde schijf in mijn PC.
Deze partitie is bedoeld voor eventuele overgang van Ubuntu 12.04 naar een nieuwere versie bijv. 14.04 op een later tijdstip.
Ik vind nergens de externe harde schijf MBL-1 terug.  :(

Dit keer heb ik de aanwijzingen in de methode van femke98 gevolgd, dus met kopiëren en plakken van de terminal-commando's
Maar ook deze keer gaat het niet lukken.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #31 Gepost op: 2014/06/20, 12:44:36 »
wat bedoelt U precies met: "eerst moet de netwerkverbinding er wel zijn" ??
De hardware, d.w.z., de kabels en de server, is één aspect. Een ander aspect is dat op de server toegang moet geconfigureerd zijn. Pas als je weet welk soort verbinding je moet maken, met welke naam en eventueel met welke paswoorden, zal je verbinding kunnen maken. Het lijkt mij onmogelijk te zeggen hoe je de verbinding moet maken met gigolo, nautilus of noem maar op als je niet weet welke verbinding je wil maken.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #32 Gepost op: 2014/06/20, 14:21:09 »
Ik vind het moedig en knap dat je als 80 jarige nog Linux wilt gaan proberen.
(geen idee of je hiervoor al heel lang Windows had)
Ik ben mijn 'computer-avontuur'  begonnen met 'Basic' (tijd van de Commodors) daarna 'DOS' (ook met het intikken van commando's die ik helaas allemaal vergeten ben  :'( :'(), daarna kwam Windows. Dat heb ik gebruikt tot Windows Millenium.
Toen ik wilde overstappen op Windows XP werkte mijn pas aangeschafte HP printer/scanner niet meer. (geen drivers oid.)
Microsoft hoeft men niet om hulp te vragen; dat is wel bekend, maar ook HP liet het afweten en zei: "Koop maar een nieuwe scanner."
Dat was voor mij het moment om Windows af te zweren en te proberen om Ubuntu te gaan leren. Heel leuk, maar ook moeilijk !!

Citaat van: femke98
Het is met mijn handleiding een kwestie van goed lezen en doen.
De commando's kan je zo kopiëren en plakken in de terminal.
En daarna staat exact wat je verder moet doen.
Ik heb de commando's zeer nauwkeurig gekopiëerd en geplakt, maar ergens gaat er toch iets mis.
Ik kom niet verder dan het plaatje met ontbreken van de werkgroepen.
Ligt dat mogelijk aan het feit dat U Mint gebruikt en ik Ubuntu 12.04 ??

Citaat van: femke98
Ng een vraagje, wil je eigenlijk wel dat we je zeggen? Tenslotte ben ik anders opgevoed en zeggen wij normaal gesproken altijd u tegen ouderen.
Ik heb zo'n zelfde opvoeding gehad en spreek anderen/ouderen ook altijd met U aan.
Hier in het forum kan ik niet zien of de ander een oudere of jongere is, vandaar dat ik 'U' gebruik, maar.............
Ik heb liever dat iemand tegen mij zegt: "ik vind JE een fijne vent, dan ik vind U een klo......k"   Dus...je ? = oké!

Citaat van: femke98
Ik wil overigens wel samen gigolo installeren, dus stap voor stap hier in deze topic uitleg geven.
dat aanbod wil ik graag aanvaarden, want tot nu toe is het me alleen niet gelukt.

Citaat van: femke98
ps. als je niets in de workgroup ziet staan (dus in gigolo op Netwerk klikken aan de rechterkant (als je wel eerst via bewerken en dan voorkeuren hebt aangegeven dat je de zijkant wilt zien)
dan is er toch iets niet goed met je externe nas.
Netwerk staat bij mij niet rechts, maar aan de linkerkant .  ????????   (zie mijn plaatje in eerder  bericht)
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #33 Gepost op: 2014/06/20, 15:03:19 »
Ik heb hier ook een externe harddisk, die via een netwerkkabel op de router kan worden aangesloten. Deze benaderen via Nautilus lukt niet altijd. Mijn eerste indruk is dat het benaderen van de externe harddisk via de netwerkkabel op de router, betrouwbaarder lijkt te gaan met Gigolo. Dus zoals uitgelegd door Pjotr en femke98. Ik heb hier ook zo een Gigolo bladwijzer aangemaakt.

Al ziet de afbeelding er bij mij in Ubuntu 14.04 er iets anders uit.
@jolo,
aan de afbeelding van de bladwijzer meen ik te zien dat uw externe harddisk  een schijf van Iomega is.
Ik heb namelijk ook nog een "Iomega - Home  Network Harddrive" met de aanduiding "Storage-xxx" en een map-verwijzing "Public"
Deze schijf kan naar keuze met USB rechtstreeks aan de computer of met UTP-kabel aan de router worden aangesloten.
Met USB-kabel aan mijn computer kan ik die schijf openen en gebruiken, maar met UTP-kabel aan de router lukt het mij niet.
Ik gebruik momenteel Ubuntu 12.04.3 en uw bladwijzer komt uit Mint - Gigolo als ik goed gezien heb.

Mijn vraag: zou het mogelijk zijn dat mijn 'Iomega-schijf' middels Gigolo in Ubuntu 12.04 wél te openen en gebruiken is ?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #34 Gepost op: 2014/06/20, 15:21:03 »
haha, ja....linkerkant mijn excuus.

dus dat klopt.

Nu is het zo dat wat Vanadium zegt, ook waar is. Hoe is die NAS geconfigureerd? Kan je daar achter komen?
Zonder dat te weten wordt het idd een moeilijk verhaal.
Mijn goede vriend, die me al jarenlang bijstaat bij Linux / Ubuntu  problemen, is momenteel wegens andere verplichtingen niet beschikbaar.
Hij heeft voor mij die NAS geconfigureerd en er een back-up schijf van gemaakt.
Ik hoefde alleen maar een door hem samengestelde terminal-opdracht in te voeren en de rest ging vanzelf.
Die back-up heb ik laten versloffen = verwaarloosd. Nu probeer ik de schijf weer te gebruiken (ook) voor andere doeleinden.

Zoals gezegd, mijn redder bij problemen is niet beschikbaar en/of bereikbaar.  :'(
Zou het mogelijk zijn met jullie aanwijzingen dat ik zelf kan onderzoeken hoe de schijf geconfigureerd is?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #35 Gepost op: 2014/06/20, 15:28:54 »
Het terminalcommando voor het maken van die backup zal met rsync geweest zijn. Hiervoor heeft je vriend ook die SSH verbinding opgezet: rsync kan namelijk rechtstreeks via een SSH verbinding bestanden overzetten.

Als het is om een backup te maken, dan kan je niets beter hebben: dit commando maakt een reservekopie op een zeer slimme manier: enkel de verandereingen worden naar de backup gestuurd. Het backuppen gaat daardoor niet alleen volautomatisch, maar ook razendsnel.

Verder meld je hier dat je ook grafisch via SSH op de server kan. Ik zie in de afbeelding dat jedaar in de rootfolder (/) bent. Je hebt dus op die wijze toegang tot de ganse harde schijf. Waarn ligt dan nog het probleem? Wat wil je meer bereiken?

Als je een ander soort toegang wil, bijvoorbeeld via samba, dan zal je vriend dat eerst moeten configureren op je NAS.

Offline jolo

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #36 Gepost op: 2014/06/20, 18:35:17 »
KeesS, ik heb een Conceptronic CHD3NET, met daarin een 750 GB Hitachi harddisk. Gigolo klopt, maar dan in Ubuntu 14.04.

Iomega-netwerk schijven ken ik niet zelf. Maar Linux wordt wel genoemd op de Iomega website Installing the Drive. Uiteraard wel weer in het Engels. 

Het belangrijkste is waarschijnlijk hoe je Iomega-netwerk schijf wordt herkent in de router. Bij mij in de router zie ik hierover
IP Address       Name (if any)            MAC
192.168.1.106 STORAGE-9BB3 00:22:f7:10:9b:b3
De Name of het IP Address is nodig voor Gigolo, of Nautilus. Als in Gigolo Diensttype staat op Windows-Deel bij server de naam/name van de netwerkschijf, dan zou het klikken op dat knopje van die Deel regel, de schijf moeten zien. Bij mij wordt dan automatisch "Public" ingevuld. De Optionele informatie, heb ik niet hoeven invullen. Maar dat zou bij jouw anders kunnen zijn.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #37 Gepost op: 2014/06/20, 19:07:21 »
KeesS, ik heb een Conceptronic CHD3NET, met daarin een 750 GB Hitachi harddisk. Gigolo klopt, maar dan in Ubuntu 14.04.

Iomega-netwerk schijven ken ik niet zelf. Maar Linux wordt wel genoemd op de Iomega website Installing the Drive. Uiteraard wel weer in het Engels.
@jolo,
Iomega schijnt tegenwoordig onder/bij Lenovo te horen. De Lenovo-website opent als ik informatie zoek voor mijn Iomega-schijf.
 
Citaat van: jolo
Het belangrijkste is waarschijnlijk hoe je Iomega-netwerk schijf wordt herkent in de router. Bij mij in de router zie ik hierover
IP Address       Name (if any)            MAC
192.168.1.106 STORAGE-9BB3 00:22:f7:10:9b:b3
De Name of het IP Address is nodig voor Gigolo, of Nautilus. Als in Gigolo Diensttype staat op Windows-Deel bij server de naam/name van de netwerkschijf, dan zou het klikken op dat knopje van die Deel regel, de schijf moeten zien. Bij mij wordt dan automatisch "Public" ingevuld. De Optionele informatie, heb ik niet hoeven invullen. Maar dat zou bij jouw anders kunnen zijn. 

Bij vorige pogingen iets in mijn router in te stellen ging het mis omdat ik de taal (Engels) in de handleiding niet begreep.
Hierdoor heb ik een aantal keren zonder internet-verbinding gezeten omdat ik ondeskundig mijn router verklooid had.
Ik zal bovenstaande informatie van jou zorgvuldig bewaren en mogelijk later (laten) gebruiken als er een deskundige binnen bereik is.
Nu durf ik voorlopig zelf nog niets in mijn router te ondernemen.

Ik reageerde op je bericht omdat ik servernaam = Storage-9BB3 en map = Public herkende.
Het onderwerp Iomega gaat bij mij nog even in de ijskast.  Eerst maar eens proberen of ik samen met femke98 Gigolo werkend kan krijgen.
Bedankt voor je hulp en bijdrage.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #38 Gepost op: 2014/06/20, 19:30:29 »
Het terminalcommando voor het maken van die backup zal met rsync geweest zijn. Hiervoor heeft je vriend ook die SSH verbinding opgezet: rsync kan namelijk rechtstreeks via een SSH verbinding bestanden overzetten.

Als het is om een backup te maken, dan kan je niets beter hebben: dit commando maakt een reservekopie op een zeer slimme manier: enkel de verandereingen worden naar de backup gestuurd. Het backuppen gaat daardoor niet alleen volautomatisch, maar ook razendsnel.

Bij het terugzoeken in mijn papierwinkel vond ik waarschijnlijk het terminal-commando van de backup:
"rsync -avv ~ MBL:/DataVolume/BACKUP/CA"
Als ik dat invoerde scrolde razendsnel allerlei tekst over mijn beeldscherm. Het ging te snel om iets van te kunnen lezen.
Omdat ik die terminal-commando's niet begreep, vroeg ik of het mogelijk was voor die backup een grafische versie te gebruiken.
Dat zou dan zijn 'Grsync'. Met gebruik van de plaatjes uit dat programma hoopte ik wat meer inzicht te krijgen in het maken van een back-up.
Zo ver zijn we / ben ik nooit gekomen. Hierna heb ik de backup later verwaarloosd.

Citaat van: vanadium
Verder meld je hier dat je ook grafisch via SSH op de server kan. Ik zie in de afbeelding dat jedaar in de rootfolder (/) bent. Je hebt dus op die wijze toegang tot de ganse harde schijf. Waarn ligt dan nog het probleem? Wat wil je meer bereiken?

Als je een ander soort toegang wil, bijvoorbeeld via samba, dan zal je vriend dat eerst moeten configureren op je NAS.

Mijn wens is/was eigenlijk om gewoon Ubuntu te openen met Locaties> dan Netwerk> dan MBL= (NAS)> aanklikken en daarmee openen.
Dus mijn netwerkschijf gewoon openen zonder allerlei kunstgrepen.  Maar dat (b)lijkt helaas niet mogelijk.

P.S.
kan ik dat 'rsync'- terminal-commando nu zonder gevaar gewoon weer uitvoeren en daarmee doorgaan met die backup?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #39 Gepost op: 2014/06/20, 20:14:03 »
Het rsync commando maakt een backup van je ganse home folder naar die MBL netwerkschijf (NAS). rsync gebruikt hier inderdaad rechtstreeks die SSH verbinding, waar jij in je vorige post ook al met nautilus op gekomen was.

rsync is het commando. -avv zijn de opties: "a" voor "archief", en "v" voor "verbose":  berichten geven over het verloop. Er staat twee keer v: er worden dus maximaal berichten doorgegeven, vandaar al die tekst als je het commando uitvoert. Eén "v" is volgens mij al genoeg.

~ is een afkorting voor jou eigen home folder (vb. /home/KeesS). Dat is "waarvan" de kopie genomen wordt.

Waar de kopie neergezet wordt, is debestemming: MBL:/DataVolume/BACKUP/CA

MBL is de naam van de server, jou NAS. Op jou NAS zie ik in je schermafdruk van vorige post inderdaad een folder "Datavolume". In die folder zal er dan een folder BACKUP zijn, met daarin op zijn beurt een folder CA. Het is in die laatste folder dat de reservekopieën van al je bestanden en folders van je home folder. staan

Het lijkt me veilig dat commando weer te proberen. rsync zal heel wat werk hebben, want als het al een tijd geleden is dat je nog een backup hebt gemaakt, zal er al veel veranderd zijn en zal rsync veel moeten overkopiëren. rsync is namelijk zeer slim: enkel de wijzigingen worden overgekopieerd. Als je het commando zeer regelmatig uitvoert, dan zal de backup zeer snel gedaan zijn. Als er ondertussen veel veranderd is in je home folder, dan zal het langer duren om de reservekopie weer volledig bij te werken.

Hoe dan ook, je toonde dat je ook met nautilus op de schijf kunt: je kan dus de schijf nu reeds ook voor andere doeleinden gebruiken Maak verbinding met nautilus, en plaats er bestanden waar je wil. Ik zie daar ook een /home folder: blijf best werken in een folder onder die home folder. Anders riskeer je allerlei bestanden kwijt te raken tussen de systeembestanden van de NAS.

Nadeel van SSH is dat dit protocol niet bestemd is om gewoon bestanden op de NAS in een programma te openen. Je gebruikt SSH best enkel voor het overbrengen van bestanden, van de NAS naar je PC en omgekeerd. Om echt met de bestanden te kunnen werken alsof ze op een schijf in je PC stonden, zou je toegang moeten hebben via Samba. Maar opnieuw: dat zal door je vriend moeten geconfigureerd worden.

Offline Nero

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #40 Gepost op: 2014/06/20, 20:29:15 »
Er staat twee keer v: er worden dus maximaal berichten doorgegeven, vandaar al die tekst als je het commando uitvoert. Eén "v" is volgens mij al genoeg.
De 2e 'v' geeft een meer gedetailleerde informatie. Voor TS waarschijnlijk overbodig en mogelijks verwarrend.
Nadeel van SSH is dat dit protocol niet bestemd is om gewoon bestanden op de NAS in een programma te openen. Je gebruikt SSH best enkel voor het overbrengen van bestanden, van de NAS naar je PC en omgekeerd. Om echt met de bestanden te kunnen werken alsof ze op een schijf in je PC stonden, zou je toegang moeten hebben via Samba.
Het kan ook met sshfs, maar dat is weer van een andere orde.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #41 Gepost op: 2014/06/21, 14:44:07 »
Verder meld je hier dat je ook grafisch via SSH op de server kan. Ik zie in de afbeelding dat jedaar in de rootfolder (/) bent. Je hebt dus op die wijze toegang tot de ganse harde schijf. Waarn ligt dan nog het probleem? Wat wil je meer bereiken?
@vanadium,
kan je mij ook leren hoe je zo'n verwijzing "hier" maakt naar een andere pagina of reactie ?
Dat werkt veel gemakkelijker dan alle plaatjes opnieuw up- en/of down-loaden.  ;)

Ook nog dank voor de duidelijke uitleg in reactie #47 van het "rsync"--/--backup- commando. Dat maakt de zaak een stuk   begrijpelijker voor mij.
Het mooiste zou zijn als ik die commando's over kan nemen in "Grsync" het grafische programma ; dan kan ik 'zien' wat ik doe of wat er gebeurt.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/21, 14:52:35 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #42 Gepost op: 2014/06/21, 15:18:15 »
Dat is niet zo moeilijk.
Als je FF hebt en je hebt de plugin BBcode, dan kan je van een woordje een link maken.

was alles maar zo makkelijk.  :'(
 ik heb wel eFFe ,......... nee zelfs tijd zat, maar die BBcode zegt me niets .
Is dat iets van een BierBrouwer?

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #43 Gepost op: 2014/06/21, 18:30:47 »
Het is veel eenvoudiger zonder plugin. Type hiervoor in je bericht enkele codes rond de tekst waarvan je een aanklikbare link wil maken:
Klik [url=http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=84990.msg916106#msg916106]hier[/url].
In je geposte bericht zal dit verschijnen als:

Klik hier.

« Laatst bewerkt op: 2014/06/21, 18:35:21 door vanadium »

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #44 Gepost op: 2014/06/21, 23:56:19 »
Dat is niet zo moeilijk.
Als je FF hebt en je hebt de plugin BBcode, dan kan je van een woordje een link maken.

Dus stel, ik wil de pagina waar ik op zit nu, aan een ander woordje linken. Dat doe je dan op de volgende manier.

Je hebt de link, zeg http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=post;topic=84990.25;last_msg=916430
en je hebt het woordje HIER.
Je kopieert de link met je muis (rechts klikken en dan kopieeren)

dan selecteer je het woordje HIER met je muis, daarna klik je op je rechtermuisknop en dan kies je voor BBcode extra, daarna Clipboard en dan daarna kies je voor "make selection url".
 En dan heb je dus dit: HIER

Ik snap het nog niet helemaal, maar ga het met DIT woordje proberen.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #45 Gepost op: 2014/06/22, 00:19:55 »
Het is veel eenvoudiger zonder plugin. Type hiervoor in je bericht enkele codes rond de tekst waarvan je een aanklikbare link wil maken:
Klik [url=http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=84990.msg916106#msg916106]hier[/url].
In je geposte bericht zal dit verschijnen als:

Klik hier.
@vanadium,
ook dit wil ik proberen, maar waar haal ik als ik die zelfde reactie (ik geloof 26) wil gebruiken die tekstregel vandaan?
Of dien ik het hele bericht inclusief de plaatjes te selecteren en kopiëren en plakken?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #46 Gepost op: 2014/06/22, 14:02:57 »
Met google translate kun je alles copieren en in google translate zetten, dan wordt dit automatisch vertaald.
Dus dit is nooit een reden om te zeggen, het is in het engels en ik kan dit niet lezen.
Citaat
@jan11000,
Het installeren van de Schijf controleren Inhoud van de verpakking als u een verbinding tussen de schijf installeren de Software Linux Gebruikers TOC_TocId Linux Users_TocDefn Instructies voor Linux-gebruikers op het identificeren en bevestiging de drive_TocA top_TOC Linux Gebruikers De volgende instructies gaan ervan uit dat uw netwerk heeft een DNS-server. Meest home routers zorgen ervoor dat de DNS-functionaliteit. Om uw Iomega Network Hard Drive van een Linux systeem, moet u eerst het IP-adres dat is toegewezen. De aanbevolen methode om dit te doen is gebruik te maken van de Samba-opdracht 'nmblookup'. Bij een shell commando prompt type: nmblookup ' * ' -T Uw Iomega Network Hard Drive wordt in de beschreven resultaten van deze opdracht met een 'Netwerk' in het format Iomega-XXXXXX, waarbij XXXXXX wordt een uniek nummer/tekenreeks. U kunt nu uw Iomega Network Hard Drive als een Samba-share met de normale Linux mount commando'S en het 'Netwerk' voor je rijden. Bijvoorbeeld: mount -t smbfs -o username (gebruikersnaam), Wachtwoord (pass) //Iomega-123ABC/NetHDD /pad/naar/mountpoint kunt u ook toegang krijgen tot de Iomega Network Hard Drive Device Settings (Apparaatinstellingen) van uw browser te openen en het invoeren van het IP-adres van de Iomega Network Hard Drive als URL, 'http://', Bijvoorbeeld: http://192.168.3.7 | bovenkant pagina | *** EINDE GEBRUIKERSHANDLEIDING INHOUD HIER ***

Dit is een stukje vertaald met Google Translate.
Bedankt voor de tip;  ik ben er geweldig mee geholpen.
Met Google Translate kan ik zelfs de Nederlandse taal niet meer lezen.   :'( :'( :'(
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jolo

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #47 Gepost op: 2014/06/22, 14:39:46 »
Is er intussen nog enige vorderingen gemaakt met Gigolo?
Bij vorige pogingen iets in mijn router in te stellen ging het mis omdat ik de taal (Engels) in de handleiding niet begreep. Hierdoor heb ik een aantal keren zonder internet-verbinding gezeten omdat ik ondeskundig mijn router verklooid had.
Dat kan alleen gebeuren, indien je een onjuiste wijziging uitvoert. Niet als je alleen inlogt op de router en alleen info checkt.

Over het genoemde nmblookup commando, kan ik wel iets over vertellen. Als het IP adres van de externe netwerk harddisk bekend is, kun je de naam daarvan achterhalen, en of deze actief is. Als voorbeeld het IP adres van mijn externe netwerk harddisk is 192.168.1.106
Dus
nmblookup -A 192.168.1.106 [Enter]

De output daarvan is
Looking up status of 192.168.1.106
STORAGE-9BB3    <00> -         B <ACTIVE>
WORKGROUP       <00> - <GROUP> B <ACTIVE>
STORAGE-9BB3    <20> -         B <ACTIVE>

MAC Address = 00-00-00-00-00-00

Of al de naam van de  externe netwerk harddisk bekent is
nmblookup STORAGE-9BB3 [Enter]

De output daarvan is
192.168.1.106 STORAGE-9BB3<00>

Verder zou je Google Translate beter alleen zien, als een online woordenboek. Het vertaalt gewoon woord voor woord. Omdat Engelse woorden meerdere vertalingen kunnen hebben, toont Google Translate niet altijd de juiste vertaling.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #48 Gepost op: 2014/06/22, 16:26:58 »
Is er intussen nog enige vorderingen gemaakt met Gigolo?

@jolo,
er zijn, naar mijn gevoel, grote vorderingen gemaakt met Gigolo.
Ik meende eerst dat ik een fout gemaakt had bij de installatie omdat ik geen 'werkgroepen'  kon zien.
Maar na toch maar aanklikken van  "Verbindt"  kon ik toch mijn externe harde schijf  "MBL-1" openen.

Nu moet ik oppassen dat ik geen 2 dingen door elkaar ga halen.
Omdat U in uw bijdrage schreef over "STORAGE-xxx" en "Public" herinnerde ik me dat ik voorheen ook nog een "Iomega Network Hard Drive"  heb gebruikt waar diezelfde termen voorkwamen.
Ik heb de Iomega-schijf weer even aangesloten (UTP-kabel aan router) en geprobeerd de schijf te openen.
Dat is tot nu toe nog niet gelukt; ben het wachtwoord kwijt, maar zal het later opnieuw proberen.
(bestaat er een mogelijkheid om zo'n oud, vergeten wachtwoord weer te achterhalen?)
Eerst zal ik maar eens zorgvuldig al Uw verdere aanwijzingen (waarvoor vriendelijk dank!!) gaan lezen en bestuderen.
Mogelijk dat die gegevens me op de goede weg brengen.
Maar ik moet eerst even terug naar Gigolo en de MBL.

@femke98
omdat ik na de installatie van Gigolo "geen werkgroepen" kon vinden  meende ik dat de installatie mislukt was.
Toen ik toch maar eens "Verbindt" aanklikte verscheen een schermpje waarin ik koos voor "ssh">  en "mbl">
verder vulde ik de "gebruikersnaam"> in en het "wachtwoord">  en kwam toen bij het volgende plaatje:

en daar staat inderdaad aan de rechterkant mijn ¨ SFTP op mbl". Dit kan ik gewoon openen en daar vind ik de map /DataVolume met daarin mijn BACKUP-bestanden terug.
Moet of kan ik nu verder nog iets doen met "Werkgroepen"  of  "Bladwijzers" ?

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Netwerk(schijf) wil niet openen.
« Reactie #49 Gepost op: 2014/06/22, 16:59:59 »
Over het genoemde nmblookup commando, kan ik wel iets over vertellen. Als het IP adres van de externe netwerk harddisk bekend is, kun je de naam daarvan achterhalen, en of deze actief is. Als voorbeeld het IP adres van mijn externe netwerk harddisk is 192.168.1.106

@jolo,
Ik heb in mijn oude papieren nog wat info over de Iomega--NAS gevonden.
IP-Adress = 192.168.1.103
MAC Adress = 00:0a:d8:01:a1:1d
met deze gegevens ben ik Uw "nmblookup-commando" gaan uitvoeren; dit was het resultaat:

ca@CAPC:~$  nmblookup -A 192.168.1.103
Looking up status of 192.168.1.103
   STORAGE-A11D    <00> -         B <ACTIVE>
   WORKGROUP       <00> - <GROUP> B <ACTIVE>
   STORAGE-A11D    <20> -         B <ACTIVE>

   MAC Address = 00-00-00-00-00-00

ca@CAPC:~$  nmblookup STORAGE-A11D
querying STORAGE-A11D on 192.168.1.255
192.168.1.103 STORAGE-A11D<00>
ca@CAPC:~$

de geboden gegevens zijn voor mij spijkerschrift of geheimtaal  ;)  :'(
wat betekent bijv;  "querying STORAGE-A11D on 192.168.1.255" ?
waar komt dat vreemde IP-adress vandaan ?
Waarom wijkt het MAC adress in nmblookup af van het oude MAC Adress = 00:0a:d8:01:a1:1d ?

en....
wat kan ik met deze gegevens?  Kan ik hiermee ook het oude vergeten wachtwoord achterhalen ?
Als ik dát zou vinden kan ik waarschijnlijk ook weer in "STORAGE-A11D" komen.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg