Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hét Softwaretopic: welke programma's moet iedereen volgens jou eens bekijken?  (gelezen 351612 keer)

Offline Tom

  • Lid
Agenda Gnome via Gnome Software Center een frisse makkelijke lichte offline kalender voor alles en nog wat !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

TLPUI, een grafische front-end voor TLP power management van notebooks,

KMymoney, geweldig programma voor het bijhouden van je financiën en ook te gebruiken voor de basis boekhouding als je geen accountant bent.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline HWE64

  • Lid
TLPUI, een grafische front-end voor TLP power management van notebooks,

KMymoney, geweldig programma voor het bijhouden van je financiën en ook te gebruiken voor de basis boekhouding als je geen accountant bent.
@Vincentlaborant, Is KMymoney goed te gebruiken in Xubuntu 18.04.2 LTS? Hij zit wel in de repo.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

TLPUI, een grafische front-end voor TLP power management van notebooks,

KMymoney, geweldig programma voor het bijhouden van je financiën en ook te gebruiken voor de basis boekhouding als je geen accountant bent.
@Vincentlaborant, Is KMymoney goed te gebruiken in Xubuntu 18.04.2 LTS? Hij zit wel in de repo.

Ik gebruik hem zelf in Kubuntu en Ubuntu 18.04 zonder problemen.  Ik gebruik de versie die uit de reguliere bronnen komt (dus geen separate ppa).

Ik zou niet weten waarom het niet onder Xubuntu zou moeten werken.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline HWE64

  • Lid
@Vincentlaborant, Thx. Ga ik proberen.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Etaneman

  • Lid
duckduckgo.com. De veiligste zoekmachine van de wereld. Installeer ook even de extensie. Voor Opera, Chrome, Firefox en nog meer browsers.

Offline rijnsma

  • Lid
Probeer ook eens Qwant. Zit in Vivaldi native. Voor mij heeeel prettig...! ;)

Zojuist ontdekt: brightness controller. Op mijn Macbook (uit 2010) icm Xubuntu en een extra beeldscherm.
Ik kon de helderheid van dat tweede scherm niet lekker aanpassen. Nu zijn ein-de-lijk de beeldschermen van de laptop én de externe monitor in te stellen.
En het is ook mogelijk om de kleur van de schermen aan te passen, zodat je 's avonds niet naar blauwe schermen kijkt.

Het is een hele opluchting dat ik nu ook onder Linux lekker kan dimmen naar wens.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Joshua Orbit

  • Gast
Volgens mij is 3e partij software MUST HAVE Google Chrome !
1) apps vlakbij (een betere Android integratie mag, maar moet niet)
2) Microsoft Office in de cloud (paywall en gedeeltelijk gratis let op de EULA ook) = power office
3) Gmail integratie op Ubuntu via de Gmail notifier van het Softwarecentrum
4) Cloud Drive (Google Drive) compatibel met alle platforms op de smartphone (de tool waarmee je documenten etc aflevert op een ander systeem (school, werk, etc) ) dus nooit vergeten documenten, of schoolwerk. Prijzen extra opslag naast de reeds gratis 15Gb is zéér redelijk van prijs, PayPal accept.
5) Games, leuke games, vlakbij (parental control is hier noodzakelijk maar er zijn zeker apps daarvoor)
6) hele mooie grafische instellingen.
Zonder ID nog online gaan zegt volgens mij meer wie je bent ..... lol , Facebook in gedachten, voor strikte privacy MOCHT IK DAT NODIG HEBBEN gebruik ik opzettelijk apart Chromium en Startpage als zoekmotor.
Het zal veel discussie opleveren, maar privacy zal je beter opzoeken in de natuurwandelingen.

Offline MKe

  • Lid
Nou iedereen... de terminal gebruikers iig.

tmux
Een soort verbetering van het aloude screen (maar eigelijk veel beter). Het is een soort 'windows' manager binnen de terminal. Tiling van terminals (soort splitscreen), meerdere sessies, sessies afsluiten en alter weer openen en je proces is gewoon doorgegaan alsof je het al die tijd open hebt laten staan. Nieuwe terminals openen zonder overhead, themeable, ssh integratie etc. Zeer handig voor de dagelijkse terminal gebruiker.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Hoi MKe,

Dat wordt hier vast geen populaire discussie! Ik vind het wel even interessant, al zie ik me niet gauw afstappen van mijn gebruik van de terminal met een "zielig" enkel schermpje, hoor.

Kan jij wellicht wat meer licht werpen op het praktisch gebruik van dat tmux? Je moet het installeren zag ik al en dan kan je nog kiezen uit een versie ook. 2.3 of gewoon standaard?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline MKe

  • Lid
Hoi MKe,

Dat wordt hier vast geen populaire discussie! Ik vind het wel even interessant, al zie ik me niet gauw afstappen van mijn gebruik van de terminal met een "zielig" enkel schermpje, hoor.

Kan jij wellicht wat meer licht werpen op het praktisch gebruik van dat tmux? Je moet het installeren zag ik al en dan kan je nog kiezen uit een versie ook. 2.3 of gewoon standaard?

groet,

Just
Hoi Just,

Nee, daarom zei ik ook dat het voor terminal ridders is :)
Het is vooral voor jou als je vaak verschillende terminals opent om in te werken, of als je vaak op andere computers werkt of langrunnende processen in de terminal draait.. Het is eigelijk een soort terminal-only desktop  8-)

2 voorbeelden van usecases:
Stel je voor je hebt een NAS en je wilt op die NAS met CURL een grote hoeveelheid data downloaden. Je ssh'ed dan naar de NAS, start tmux met 'tmux', dan type je je curl commando aan en detached weer met ctrl-a+D. Je sluit je computer af en gaat wat anders doen, de tuin sproeien ofzo. Na een paar uur wil je kijken of de data binnen is. Je start je computer weer op, ssh'ed naar de NAS en opent je vorige tmux sessie weer met tmux -a. Op dat moment zit je weer in hetzelfde scherm als dat je enkele uren daarvoor hebt verlaten. Ja kan de  stdout van je curl commando zien en dus ook zien of hij klaar is. Al die tijd dat je geen verbinding had met de NAS is het proces dus gewoon doorgegaan en nu kun je verder waar je gebleven was.

Een andere usecase is b.v. webontwikkeling, waar je vim, npm start en een webserver in een scherm wilt zien. Zonder tmux of screen zou je daarvoor meerdere terminals openen.

Ik start tmux eigelijk standaard al op als mijn terminal opent. Elke keer dat ik een terminal venster open zie kan ik verder waar ik gebleven was toen ik het terminal venster sloot.

Ikzelf gebruik gewoon de 2.1 versie met een eigen aangepaste config.

Veel van dit soort dingen kun je ook met screen. Ik vind tmux gebruiksvriendelijker en dus prettiger om mee te werken.

Offline EvC

  • Lid
Het zal veel discussie opleveren, maar privacy zal je beter opzoeken in de natuurwandelingen.

Of je wordt genegeerd.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline Nero

  • Lid
Veel van dit soort dingen kun je ook met screen. Ik vind tmux gebruiksvriendelijker en dus prettiger om mee te werken.
Zelf gebruik ik screen. Enige tijd geleden eens tmux bekeken maar enkele zaken (kan me niet meer precies herinnenren wat) waren bij tmux toch complexer dan ik bij screen gewent ben.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Hoi MKe,

Ik snap het. Hee apart!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline yogiman

  • Lid
Nog terugkomend op de vorige discussie, ik vind de terminal irritant. Velen met mij geven dik de voorkeur aan GUI. Ik vind dat gebruik van de terminal optioneel zou moeten zijn.

Offline vanadium

  • Lid
Nog terugkomend op de vorige discussie, ik vind de terminal irritant. Velen met mij geven dik de voorkeur aan GUI. Ik vind dat gebruik van de terminal optioneel zou moeten zijn.
Voor dagelijkse werkzaamheden, en voor de meeste standaard taken van systeembeheer, is er een GUI, en is de terminal optioneel.

Op het forum zie je vaak terminalopdrachten terug komen. Dat is heel vaak om iets uit te voeren wat je ook met GUI zou kunnen. Echter, hoeveel langer en ingewikkeld is het niet, uit te gaan leggen op wat je moet klikken en welke dialogen verschijnen. Om dan nog te zwijgen van het feit dat de procedures anders zijn tussen verschillende desktopomgevingen. De terminal is daarentegen universeel, en een terminalcommando is éénduidig, scherp en niet voor verkeerde interpretatie vatbaar.

[...] ik vind de terminal irritant.
(yogi)Man, je weet niet wat je mist! Als je ooit eens wat tijd over hebt, neem dan eens de moeite om je wat te verdiepen in dat venstertje met die "rare opdrachten". De terminal is optioneel voor wie dat niet wil, maar essentieel als je de dingen efficiënter en vooral veel sneller wilt doen. De terminal is voor mij een integraal onderdeel van om het even welke Linuxomgeving.

Offline yogiman

  • Lid
Ik heb gewoon te weinig verstand van zaken om te kunnen beoordelen of jullie gelijk hebben. Ik ben dus op het internet gaan zoeken wat andere experts ervan vinden. Hier is een heel interessante discussie:https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2314057. Er wordt zelfs door iemand geopperd dat al dat terminal gedoe te maken heeft met een vals gevoel van superioriteit.

Offline Nero

  • Lid
Er wordt zelfs door iemand geopperd dat al dat terminal gedoe te maken heeft met een vals gevoel van superioriteit.
Dat argument wordt inderdaad gehanteerd door zij die te weinig verstand van zaken hebben.

Offline MKe

  • Lid
Nog terugkomend op de vorige discussie, ik vind de terminal irritant. Velen met mij geven dik de voorkeur aan GUI. Ik vind dat gebruik van de terminal optioneel zou moeten zijn.
De terminal is optioneel, tenminste net zoals als bij Windows. Vrijwel alles wat je met de terminal kan doen kun je ook met de uitgebreidere Desktop omgevingen zoals Gnome, KDE en XFCE. Het is echt een mythe dat de terminal noodzakelijk is, die mythe stamt nog uit eind jaren '90, toen Linux nog echt een nerdy besturingsyteem was.

Maar, mits goed gebruikt, is de terminal veel efficienter in veel handelingen. Zelfs in de Windows wereld zie je veel mensen terug grijpen op powershell (zeg maar de Windows bash) om bepaalde dingen te doen om dezelfde redenen als wij dat hier in Linux doen.


Offline yogiman

  • Lid
Heb even wezen kijken waarom linux geen anti virus software nodig heeft. Een van de argumenten is dat er geen GUI is, waarin gerommeld kan worden.

Virussen hebben geen GUI nodig. Virussen hebben Windows nodig! ;)

Offline MKe

  • Lid
Heb even wezen kijken waarom linux geen anti virus software nodig heeft. Een van de argumenten is dat er geen GUI is, waarin gerommeld kan worden.
waarbij komt dat Linux wel degelijk een gui heeft, gebaseerd op X-server en laat X-server nu toch wat minder veilig zijn dan de rest van het systeem. Er is een reden waarom Wayland gepushed wordt. X is toch erg verouderd.
Maar Paul het gelijk, virussen hebben Windows nodig.