Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OpenTTD installeren in Ubuntu  (gelezen 2074 keer)

OpenTTD installeren in Ubuntu
« Gepost op: 2011/12/17, 11:49:52 »
OpenTTD installeren in Ubuntu

OpenTTD is een open source (vrije software) remake van het spel Transport Tycoon Deluxe van Chris Sawyer (Microprose). Het is beschikbaar voor Linux, Windows en Mac en draait uitstekend onder Ubuntu is mijn ervaring :) Bij deze een handleiding om de meest recente versie werkend te krijgen onder Ubuntu.

Plaatje van het spel (met ctrl+s maak je in het spel screenshots):


Methode 1: Via het softwarecentrum
Dit is normaal gesproken de manier die wordt aanbevolen om software te installeren in Ubuntu. Je installeert dan uit vertrouwde bron en ontvangt veiligheidsupdates. Het nadeel is echter dat er vaak oudere versies van programma's in de pakketbronnen zitten, zeker als je met een Ubunutversie werkt die al wat ouders is (zoals Lucid Lynx op het moment). Op het moment van schrijven is de nieuwste, stabiele, versie van OpenTTD 1.1.4 en in de bronnen van Lucid zit 1.0.0-2. Vergelijk in het onderstaande plaatje 'now' (zelf geinstalleerd) maar eens met 'lucid':



Natuurlijk kun je wel gewoon installeren via het softwarecentrum als je genoegen neemt met de oude versie. Zet dan ook even het vinkje bij OpenGFX. Als het goed is ben je dan klaar.

Methode 2: Via de officiele .deb bestanden van OpenTTD [Aanbevolen door mij ;)]
In het geval van OpenTTD heb ik zelf graag de nieuwste versie omdat de ontwikkeling redelijk snel gaat. Hiervoor bieden de makers .deb-pakketten aan op hun website: http://www.openttd.org/en/download-stable. Als je systeem niet automatisch wordt herkend kun je Linux selecteren en dan 'ubuntu' om de beschikbare pakketten te zien:



Download het pakket met de codenaam van jouw Ubuntuversie (Lucid, Oneiric of Precise), let daarbij even op 64- of 32-bits. Ga naar de map waar je het bestandje hebt gedownload en dubbelklik erop. Nu kun je OpenTTD installeren. Het voordeel van deze methode is dat het programma 'echt' wordt geinstalleerd dus met menu-ingangen, het verschijnt in de Unity Dash en is opstartbaar door 'openttd' in te tikken vanuit elke map in de terminal. In principe ben je al klaar met installeren. Zit je in Lucid dan is OpenTTD nu als het goed is te vinden onder: Toepassingen > Spellen > OpenTTD. Onder Unity zou OpenTTD inkloppen in de Dash moeten volstaan.

Het programma zal nu als het goed is starten met de volgende melding:



Kies voor "Yes, download the graphics". Nu worden de benodigde graphicsbestanden* automatisch opgehaald en in de correcte map geplaatst. Na het installeren hiervan zou je in het volgende scherm moeten komen:



Deze melding spreekt eigenlijk voor zich. Alleen het graphicspakket is geinstalleerd, je wil waarschijnlijk ook geluid en muziek. Hiervoor zijn OpenSFX en OpenMSX bedoeld. De kun je vinden onder "Check Online Content"



Onder "Game Options" in het hoofdmenu moet je nu nog even instellen dat je OpenSFX en OpenMSX wil gebruiken:



Methode 3: Download de binaries
Het is ook mogelijk om alle benodigde bestanden in één, opzichzelfstaand pakket te downloaden. Hier pak je de "Linux Generic Binaries" die geschikt zijn voor jouw processor. Pak het pakketje uit en je kan het bestand openttd uitvoeren. Ook nu zul je zelf het graphicspakket nog even moeten downloaden zoals beschreven voor methode 2. Deze methode is nodig wanneer je met een Linuxdistro werkt waar (nog) geen kant-en-klare .deb-pakketten (meer) voor zijn.

Updaten naar nieuwere versie
Download het .deb pakket zoals in methode 2 beschreven en installeer het. De oude versie wordt nu automatisch vervangen. Graphics hoef je niet opnieuw te downloaden. Je kan het doen als er een nieuwere versie van het OpenGFX-pakket uit is. Als je achterloopt met graphics zal het spel je daar een waarschuwing voor geven (maar je kan gewoon spelen). Voor methode 3 geldt hetzelfde, opnieuw de binaries downloaden en eenvoudigweg over de oude heenkopieren. De map ~/.openttd zal intact blijven dus je saves e.d. zijn veilig.

Nuttige links:

* Oorspronkelijk moest je het spel spelen met de officiele (door copyright beschermde) graphicsbestanden van het spel Transport Tycoon Deluxe. Hiervoor in de plaats is OpenGFX gekomen. Als je wil, en je beschikt over de bestanden, kun je nog steeds met de originele graphics spelen.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/21, 09:27:29 door erik1984 »

Re: OpenTTD installeren in Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/17, 15:13:31 »
Prachtige handleiding, proficiat! :)

Misschien is dit zelfs wel bruikbaar voor de wiki?

Re: OpenTTD installeren in Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/21, 00:33:18 »
Update: Ik heb deze handleiding wat aangepast. Sinds versie 1.2.0 van OpenTTD is het niet meer nodig om zelf de OpenGFX zip te downloaden en uit te pakken. Ook in Linux kun je nu gewoon vanuit het spel zelf alles regelen. Daarom heb ik wat nieuwe screenshots toegevoegd onder methode 2.
 
@Vistaus
Nog bedankt voor het compliment :P Ik wil hier best een Wiki-artikel van maken hoor. In elk geval zou ik een klein stukje onder Native Open Source voor Ubuntu kunnen zetten op de Games-pagina.