Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie e-idkaartlezer wil maar niet lukken  (gelezen 2447 keer)

Re: Installatie e-idkaartlezer wil maar niet lukken
« Reactie #25 Gepost op: 2021/07/15, 10:19:00 »
@heir4c: ik installeerde de software via de Engelstalige pagina. Eens te meer werkt het niet. Ik probeerde gisteren ook met een andere lezer (je weet immers nooit), maar die werkte ook niet. Pfff.

Re: Installatie e-idkaartlezer wil maar niet lukken
« Reactie #26 Gepost op: 2021/07/21, 09:46:41 »
Dankzij Spievensterke kwamen we tot het inzicht dat de kaartlezer Linux niet ondersteunt (enkel Windows). Ondertussen kocht ik een Vasco 870, en die werkt alvast wel op Firefox (niet op Chrome). Bij deze nogmaals bedankt aan iedereen voor de tips en ondersteuning.
Herwig

Offline Phil II

  • Lid
Re: Installatie e-idkaartlezer wil maar niet lukken
« Reactie #27 Gepost op: 2021/07/21, 12:14:39 »
Zoveel is zeker , een dankbaar topic , het eiD software en bijhorende het eID viewer thema .
Tot welke inzichten jullie gekomen zal mij echter altijd een groot raadsel blijven .
Er bestaat namelijk niet zoiets als een “ driver “ probleem voor de kaartlezer die U gebruikt om toegang te krijgen tot deze software .
ALLE kaartlezers komen hiervoor in aanmerking , niet verwarren “ kaartlezer “ en “ eid viewer “
ik gebruik , onder andere kaartlezers , al dag en jaren de “ antieke “  ACR38-CRC die ik van het ziekenfonds gekregen had , zowel , nog niet zolang geleden onder Linux Mint 20.2 / LMDE4 en nu onder Debian 10.10 .

heb NOOIT een driver hoeven te installeren voor welke kaartlezer dan ook , ze worden allemaal probleemloos herkend !

Tenzij Ubuntu hier een uitzondering zou uitmaken … wat mij sterk zou verbazen ?

Offline Phil II

  • Lid
Re: Installatie e-idkaartlezer wil maar niet lukken
« Reactie #28 Gepost op: 2021/07/21, 12:20:56 »
Zoveel is zeker , een dankbaar topic , het eiD software en bijhorende het eID viewer thema .
Tot welke inzichten jullie gekomen zal mij echter altijd een groot raadsel blijven .
Er bestaat namelijk niet zoiets als een “ driver “ probleem voor de kaartlezer die U gebruikt om toegang te krijgen tot deze software .
ALLE kaartlezers komen hiervoor in aanmerking , niet verwarren “ kaartlezer “ en “ eid viewer “
ik gebruik , onder andere kaartlezers , al dag en jaren de “ antieke “  ACR38-CRC die ik van het ziekenfonds gekregen had , zowel , nog niet zolang geleden onder Linux Mint 20.2 / LMDE4 en nu onder Debian 10.10 .

heb NOOIT een driver hoeven te installeren voor welke kaartlezer dan ook , de eID software herkend  ze allemaal probleemloos !

Tenzij Ubuntu hier een uitzondering zou uitmaken … wat mij sterk zou verbazen ?

Offline Phil II

  • Lid
Re: Installatie e-idkaartlezer wil maar niet lukken
« Reactie #29 Gepost op: 2021/07/21, 12:24:12 »
Zoveel is zeker , een dankbaar topic , het eID software en bijhorende het eID viewer thema .
Tot welke inzichten jullie gekomen zal mij echter altijd een groot raadsel blijven .
Er bestaat namelijk niet zoiets als een “ driver “ probleem voor de kaartlezer die U gebruikt om toegang te krijgen tot deze software .
ALLE kaartlezers komen hiervoor in aanmerking , niet verwarren “ kaartlezer “ en “ eid viewer “
ik gebruik , onder andere kaartlezers , al dag en jaren de “ antieke “  ACR38-CRC die ik van het ziekenfonds gekregen had , zowel , nog niet zolang geleden onder Linux Mint 20.2 / LMDE4 en nu onder Debian 10.10 .

heb NOOIT een driver hoeven te installeren voor welke kaartlezer dan ook , de eID software herkend  ze allemaal probleemloos !

Tenzij Ubuntu hier een uitzondering zou uitmaken … wat mij sterk zou verbazen ?

Re: Installatie e-idkaartlezer wil maar niet lukken
« Reactie #30 Gepost op: 2021/07/21, 13:45:38 »
@ Phill II,

Citaat
Zoveel is zeker , een dankbaar topic , het eiD software en bijhorende het eID viewer thema .
Tot welke inzichten jullie gekomen zal mij echter altijd een groot raadsel blijven .

Samen met Herwig 1960 , na een avond "videocall" met JitsiMeet, tot die conclusie gekomen.
Alles, meerdere keren, heeft Herwig dat opnieuw en volgens de bekende procedure uitgevoerd (met mijn videoassist) maar steeds weigerde die kaartlezer dienst (werd niet herkend).
Die kaartlezer, bij onderzoek, was een niet alledaags en van een onbekend merk (Chinees) -- de naam ken ik niet meer (niet genoteerd) en die werd enkel in WindowsOS herkent.
Ik was niet gelukkig omdat dit voor Herwig niet werkte. Ik had met hem te doen (maar bleef geduldig, zoekend naar een oplossing doorgaan --- uiteindelijk moest ik ook toegeven dat die kaartlezer niet werkte ... helemaal niet fijn.)
Voor alle duidelijkheid: er werd hierbij niet geadviseerd om een driver te installeren ... (heb je niet vandoen/nodig).
(De huidige eID software herkende zijn kaartlezer absoluut niet ... snapte het ook niet... , maar heb het uiteindelijk moeten erkennen/mij er willens-nillens moeten bij neerleggen)

- Ik had nochtans, op voorhand en als test, een volledig nieuwe, minimale, installatie van Ubuntu 20.4  (laatste en recentste .iso) uitgevoerd.
- de eID software geïnstalleerd en alles werkte perfect.
Met deze vaststelling stond ik vast in mijn schoenen en kon ik er vanop aan dat ik in staat was om iemand te helpen die er problemen mee heeft/had.

Fijn te lezen dat de nieuwe kaartlezer werkt.

Ter verduidelijking.
Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2021/07/21, 14:12:38 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline Phil II

  • Lid
Re: Installatie e-idkaartlezer wil maar niet lukken
« Reactie #31 Gepost op: 2021/07/21, 16:07:10 »
Waar U als nieuwkomer die onder linux , dat het nu Ubuntu of Mint of Debian weze , moet weten / rekening mee houden als U eid Belgium installeert / in gebruik neemt is :

1/ is dat het een omslachtige / tijdrovende procedure is die er tot vervelens en verwarringstichtend toe uitgebreid besproken / toegelicht is op diverse fora … en ga hier niet verder op in .

2/ dat U er bewust moet van zijn dat het altijd enige tijd in beslag neemt vooraleer BOSA de nieuwe .deb paketten aangepast heeft telkenmale er een nieuwe distro vrijgegeven wordt .
Eventjes geduld hebben is hier de boodschap .

3/ het type kaartlezer dat U gebruikt speelt geen enkele rol .

4/ dat BOSA , wat communicatie /  updaten van hun site betreft niet echt uitblinken …
ze zijn wel snel en hulpvaardig als U contact met ze opneemt .
« Laatst bewerkt op: 2021/07/21, 16:16:35 door Phil II »

Offline heir4c

  • Lid
Re: Installatie e-idkaartlezer wil maar niet lukken
« Reactie #32 Gepost op: 2021/07/21, 22:40:27 »
@Phil II, hier werkt de software wel, dus als het niet werkt kan het aan de kaartlezer liggen.  Net zoals sommige hardware niet werkt onder linux.  Zelf bijvoorbeeld een muis van Trust gehad die niet werkte, met of zonder driver, het werkte gewoon niet. 

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Phil II

  • Lid
Re: Installatie e-idkaartlezer wil maar niet lukken
« Reactie #33 Gepost op: 2021/07/21, 23:35:05 »
IMHO moet U beginnen met te leren hoe U deze software cq eid viewer installeert , rekening houdend met wat ik U in mijn vorige post meedeelde , spreek uit ervaring .
By the way , de “ andere “ kaartlezers die wij hier al een tijdje in gebruik hebben zijn toevallig ;
Digipas by Vasco ( made in china )
type : DIGIP ASS 905
nooit problemen mee gehad

voel U dessalniettemin vrij van hier verder over door te draven ,
wat mij betreft : pas trou ik pas