Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SSD schijf  (gelezen 581 keer)

Offline yJi

  • Lid
SSD schijf
« Gepost op: 2015/05/25, 17:18:25 »
Moet deze regel ook in mijn /fstab toegevoegd worden o,m mijn SSD-schijf te beschermen?

"UUID=f0ae2c59-83d2-42e7-81c4-2e870b6b255d   /   ext4 noatime,errors=remount-ro   0   1"
hoe weet ik dan dat deze regel klopt voor mijn /fstab

Omdat anders de stempel mijn SSD schijf kan beschadigen?

Ook heb ik geen loze ruimte op mijn SSD-schijf.

Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline siegi

  • Lid
Re: SSD schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/25, 17:34:47 »
Ik denk dat je het over deze noatime optie hebt. Volgens mij is dit steeds voordelig voor een ssd om het aantal keren schrijven te verminderen.  Standaard schrijft ubuntu namelijk een nieuwe tijdstempel elke keer je een bestand opent zelfs zonder dat je het wijzigt.
Deze optie verhinderd dit.

https://wiki.archlinux.org/index.php/Solid_State_Drives#noatime_mount_option

Let wel fouten in je fstab file kan ervoor zorgen dat ubuntu niet meer kan opstarten.

Het gemakkelijkste is dat je even je fstab file hier drop dan kunnen wij aanduiden waar die noatime bij moet komen.


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: SSD schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/25, 18:49:54 »
Je hoeft alleen de tekst noatime toe te voegen, de rest mag je niet veranderen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jan11000

  • Lid
Re: SSD schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/25, 19:00:48 »
Dat hoef je tegenwoordig niet meer te doen, een ssd heeft geen last van veel schrijven, dat is nu uit testen gebleken, een ssd gaat heel erg lang mee, je kunt zelfs heel ver over de uren heen gaan dat de ssd zou moeten kunnen werken, meerdere keren meer dan wat is opgegeven.
Google hier maar op.

Re: SSD schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2015/05/25, 19:25:33 »
Dat hoef je tegenwoordig niet meer te doen, een ssd heeft geen last van veel schrijven, dat is nu uit testen gebleken, een ssd gaat heel erg lang mee, je kunt zelfs heel ver over de uren heen gaan dat de ssd zou moeten kunnen werken, meerdere keren meer dan wat is opgegeven.
Google hier maar op.

Klopt; de technologie is weer een stuk verder gegaan, en SSD's hebben die slechte eigenschappen van 2 - 3 jaar geleden al even niet meer. Maar persoonlijk zou ik, in het geval van een dualboot, Windows nooit een defragmentatie laten doen, en al zeker niet regelmatig.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: SSD schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2015/05/25, 20:15:43 »
Zodra je een SSD hebt stelt Windows 8.1 (en 10) al niet eens meer defragmentatie voor; alleen optimalisatie maar dat is hetzelfde als trimmen op Linux.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: SSD schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2015/05/25, 22:29:30 »
Je hoeft alleen de tekst noatime toe te voegen, de rest mag je niet veranderen.
Al vanaf 8.04:
Ubuntu gebruikt standaard de optie relatime. In de praktijk is het verschil tussen relatime en noatime niet te merken en is er geen reden de standaard instelling te wijzigen.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: SSD schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2015/05/25, 22:55:12 »
Je hoeft alleen de tekst noatime toe te voegen, de rest mag je niet veranderen.
Al vanaf 8.04:
Ubuntu gebruikt standaard de optie relatime. In de praktijk is het verschil tussen relatime en noatime niet te merken en is er geen reden de standaard instelling te wijzigen.

Maar voor 14.04:
Met "noatime" in /etc/fstab, schakelt u de schrijfactie "toegangstijdstip-stempel" uit. Dat stempel plaatst het besturingssysteem telkens op een bestand, wanneer dat bestand wordt gelezen door het besturingssysteem. Voor een SSD is noatime dus beter.

Offline yJi

  • Lid
Re: SSD schijf
« Reactie #9 Gepost op: 2015/05/25, 23:44:02 »
Na al jullie antwoorden heb ik zelf dus Linux Mint 17.1 Cinnamon geldt dat daar ook voor?
Mogelijk had ik deze vraag dus dienen te zetten onder Andere Distributies?

Heb wel ook begrepen dat dat niet meer echt nodig is?!
« Laatst bewerkt op: 2015/05/25, 23:46:03 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: SSD schijf
« Reactie #10 Gepost op: 2015/05/26, 12:23:24 »
Het geldt hetzelfde voor alle distro's :)

Offline yJi

  • Lid
Re: SSD schijf
« Reactie #11 Gepost op: 2015/05/26, 21:48:41 »
Bedankt voor  alle adviezen en opmerkingen aangaande SSD schijven en aangaande het plaatsen van mijn vragen.
Heb ook vernomen van Computeridee dat dit niet meer nodig is qua SSD hdd.

Zijn jullie ook dezelfde mening toegedaan?
Als dat zo is dan sluit ik dit onderwerp als opgelost.
Die opmerking van de FAQman was wel heel erg duidelijk aangaande alle nieuwe SSD schijven.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro