Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vector Linux  (gelezen 8211 keer)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Vector Linux
« Reactie #25 Gepost op: 2012/01/01, 19:41:04 »
Ik heb vanmiddag de pc, pentium 4, aan de eigenaar terug gegeven. Hij had aan mij gevraagd een Linux besturing te installeren die geschikt was voor een oude computer. Ik was al enthousiast over de snelheid en het uiterlijk van Vector Linux maar die man dacht dat er nieuwe hardware in zijn pc zat. Het opstarten gaat super snel en vector heeft een prachtige desktop. Libreoffice, Skype, en Google chrome geïnstalleerd, de hele installatie koste mij ongeveer een half uur..persoonlijk ben ik zo gek op vektor geworden dat ik overweeg het naast, of misschien wel in de plaats van, Ubuntu te gaan installeren. Snelheid, een prachtig uiterlijk en een zeer soepele werking maakt Vector Linux tot één van de mooiste en beste besturingssystemen voor een bijna antieke pc's Uiteraard is dit mijn persoonlijke mening.  ;)
FrSu, hartelijk bedankt voor deze gouden tip!


FrSu

  • Gast
Re: Vector Linux
« Reactie #26 Gepost op: 2012/01/01, 20:32:45 »
Dan begint het nieuwe jaar weer goed. :D

Ik heb zelf wat ruzie gekregen met WICD. Krijg het maar niet aan de praat. Heeft de eerste keer na de eerste opstart wel gewerkt, daarna helaas niet meer. :|

Offline RikRik

  • Lid
Re: Vector Linux
« Reactie #27 Gepost op: 2012/01/01, 22:06:01 »
Dan begint het nieuwe jaar weer goed. :D

Ik heb zelf wat ruzie gekregen met WICD. Krijg het maar niet aan de praat. Heeft de eerste keer na de eerste opstart wel gewerkt, daarna helaas niet meer. :|

Ik kreeg vanavond een telefoontje, wicd werkte niet meer, zonder internetverbinding is het helaas onmogelijk om wicd te installeren. Een kabelverbinding is voor hem niet mogelijk. Morgen komt de pc weer terug. Is wicd een structureel probleem van vector Linux?

Offline RikRik

  • Lid
Re: Vector Linux
« Reactie #28 Gepost op: 2012/01/01, 22:23:58 »
Wicd is alleen te herstellen met een kabelverbinding  ???

FrSu

  • Gast
Re: Vector Linux
« Reactie #29 Gepost op: 2012/01/01, 22:24:29 »
Zou kunnen, wel vreemd dat het eerst wel werkt en daarna niet meer. Ik had ook geen kabelverbinding meer.

Ik ga eens een compleet nieuwe install doen vanaf de install CD. Kijken of dat helpt. Vind het de moeite wel waard.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Vector Linux
« Reactie #30 Gepost op: 2012/01/01, 22:27:09 »
Zou kunnen, wel vreemd dat het eerst wel werkt en daarna niet meer.

Ik ga eens een compleet nieuwe install doen vanaf de install CD. Kijken of dat helpt. Vind het de moeite wel waard.

Heb je geen kabelverbinding? In pakketbeheer is wicd niet meer geïnstalleerd, met een kabel is dit probleem zo weer opgelost.

Edit ik lees nu dat een kabelverbinding ook niet meer werkt. Een herinstallatie is dan inderdaad de enige optie. Maar als dit een structureel probleem van vector is, dan is dit een groot probleem. Vector Linux is namelijk de mooiste Linux- versie voor een pentium 4 met weinig geheugen, er is volgens mij geen beter alternatief

Of is http://www.bodhilinux.com/ een optie?
« Laatst bewerkt op: 2012/01/01, 22:50:13 door RikRik »

FrSu

  • Gast
Re: Vector Linux
« Reactie #31 Gepost op: 2012/01/02, 17:42:55 »
Ik denk dat ik op het Vector forum maar even wat vragen ga stellen.

Na mijn 2de install was mijn beeld ook niet goed en leek hij niet door te starten. Kreeg alleen de linkerboven hoek voor een deel van het bureaublad in beeld, verder geen menu o.i.d.

De Live CD is veelbelovend, maar de werkelijke installatie valt wel wat tegen qua resultaat. :|

Bodhie is waarschijnlijk best een goed en licht alternatief, maar werkt door de tegenwoordig toegepaste kernel niet goed met de wifi op de oude PB van mij.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Vector Linux
« Reactie #32 Gepost op: 2012/01/02, 18:03:58 »
FrSu, ik heb ondertussen verschillende linux versies geprobeerd op de pentium 4 maar Vector blijft toch de beste keus. Met andere systemen werkt dan het geluid niet of wifi werkt niet of de os is weer veel te traag voor een pentium 4.
Ik zag na de installatie in vector dat wicd niet standaard is geïnstalleerd, in  Gslapt heb ik nu wicd geïnstalleerd. Ik hoop dat het probleem met het wegvallen van wifi nu verleden tijd is. Of had jij dit ook al geprobeerd?

Vector is vergeleken met heel veel lichtgewicht linux besturingssystemen, de mooiste en ideaal voor een oude computer.

 

FrSu

  • Gast
Re: Vector Linux
« Reactie #33 Gepost op: 2012/01/02, 18:53:17 »
Installeren via Gslapt is lastig als je geen internet meer hebt. Als WICD niet opgestart wordt dan is het Game Over wat internet betreft, helaas... :|

Vraag me nu wel af hoe jij dit dan wel kon doen op die Pentium zonder WICD ???

Offline RikRik

  • Lid
Re: Vector Linux
« Reactie #34 Gepost op: 2012/01/02, 19:27:03 »
Installeren via Gslapt is lastig als je geen internet meer hebt. Als WICD niet opgestart wordt dan is het Game Over wat internet betreft, helaas... :|

Vraag me nu wel af hoe jij dit dan wel kon doen op die Pentium zonder WICD ???

@FrSu, ik heb Vector geïnstalleerd via de live-cd, draadloos internet werkte direct.  De installatie van vector vraagt wel oplettendheid, via menu/ install VL.  De draadloze verbinding werkt na de echte installatie ook direct. Ik heb daarna via Gslapt wicd geïnstalleerd. Het vreemde is dat wicd niet standaard is geïnstalleerd, ook met de live-cd is die niet actief. Ik ben benieuwd of het wifi probleem nu is opgelost.    



Zelden zo'n goede distro gezien als Vector. Multimedia zoals een dvd afspelen, automatisch met nederlandse ondertitels  HD filmpjes zonder problemen, enz  ... en dat op een pentium met 256 mb !!! 
« Laatst bewerkt op: 2012/01/02, 20:41:44 door RikRik »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Vector Linux
« Reactie #35 Gepost op: 2012/01/02, 21:17:06 »
De pc een paar keer afgesloten en opnieuw gestart..geen probleem. Trek de stekker uit het stopcontact en start de pc vervolgen opnieuw en wicd start niet meer.  ???  ???  ???

Wicd is helaas een structureel probleem van vector  :rolleyes:

Offline RikRik

  • Lid
Re: Vector Linux
« Reactie #36 Gepost op: 2012/01/03, 00:15:26 »
ik heb ondertussen heel veel linux versies geprobeerd op een pentium 4 maar eigenlijk gaf elke os problemen. Vector is een prachtig systeem maar met een vervelende bug. Uiteindelijk draait op de pentium 4 Linux mint 11 lxde zonder problemen. Wifi en geluid werkt perfect, Misschien is  Linux Mint 11 toch de beste distro voor een pentium 4 met weinig geheugen?  

Morgen kan ik weer iemand blij maken.  :D  

Edit: de snelheid van draadloos internet is echt indrukwekkend, elke andere distro die ik eerder had getest was lang niet zo snel al Mint 11 !!

Gemeten met:

http://www.upc.nl/internet/snel_internet/speedtest/

« Laatst bewerkt op: 2012/01/03, 09:52:26 door RikRik »

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Vector Linux
« Reactie #37 Gepost op: 2012/01/03, 07:23:35 »
Goed dat je het blijft proberen! En ik neem aan dat die bug van VL wel opgelost gaat worden, dus die kan je nog in de gaten houden.

Maar Linux Mint lxde is een uitstekend lichtgewicht alternatief en met de debian/ubuntu motor onder de kap wat zorgt voor veel beschikbare software. Je kan natuurlijk ook Lubuntu nemen, zelfde desktop omgeving als Linux Mint lxde, maar linux mint lijkt wat meer af.

Heb je de site van mede forumlid Pjotr al eens gezien? Hij beschrijft nog wat tips&tricks voor Linux Mint en Ubuntu natuurlijk.
https://sites.google.com/site/computertip/mint

Offline RikRik

  • Lid
Re: Vector Linux
« Reactie #38 Gepost op: 2012/01/03, 10:08:42 »
Goed dat je het blijft proberen! En ik neem aan dat die bug van VL wel opgelost gaat worden, dus die kan je nog in de gaten houden.

Maar Linux Mint lxde is een uitstekend lichtgewicht alternatief en met de debian/ubuntu motor onder de kap wat zorgt voor veel beschikbare software. Je kan natuurlijk ook Lubuntu nemen, zelfde desktop omgeving als Linux Mint lxde, maar linux mint lijkt wat meer af.

Heb je de site van mede forumlid Pjotr al eens gezien? Hij beschrijft nog wat tips&tricks voor Linux Mint en Ubuntu natuurlijk.
https://sites.google.com/site/computertip/mint

Linux Mint lxde was inderdaad een hele goede keuze, maar volgens de site van pjotr is versie 9 de beste keuze. Mint lxde 9 had ik geprobeerd maar draadloos internet kreeg ik met geen mogelijkheid geïnstalleerd, Mint 11 lxde herkende direct al met de live-cd de wifi verbinding, na de installatie was wifi dan ook direct beschikbaar. De bug van vector heeft te maken met de netwerkmanager die ze in meer distro's gebruiken, er zijn meer mensen die hier van last hebben. De oplossing is het toevoegen van een gebruiker in een netwerk log-file maar dit is mij met vector niet gelukt. Vanavond gaat de pentium weer naar de eigenaar, ik ben benieuwd of hij gecharmeerd is van Linux Mint 11. Het valt mij helemaal niet tegen hoe snel mint 11 draait op een pentium met maar 256 mb geheugen. Zoals ik al schreef is de internetsnelheid zeer goed, de beste van al die distro's die ik met de pentium heb geprobeerd.   

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Vector Linux
« Reactie #39 Gepost op: 2012/01/03, 11:49:04 »
In linux mint 11 zit een nieuwere kernel met blijkbaar betere ondersteuning van de hardware in die pc. Dan inderdaad gewoon mooi LM 11 draaien!

Tip: installeer Teamviewer op de pc voordat het terug gaat naar de eigenaar en leg uit waar de eigenaar dat programma kan vinden. Als er dan eens problemen zijn (maar de verbinding werkt nog wel) dan kan je heel makkelijk op afstand dingen verhelpen. Ik doe dat bij mijn ouders ook en dat werkt uitstekend. In geval van nood kan ik ze zelfs via mijn smartphone helpen  XD

Offline RikRik

  • Lid
Re: Vector Linux
« Reactie #40 Gepost op: 2012/01/03, 15:02:21 »
Off topic,
@valk, teamviewer is inderdaad een mooi systeem, maar ik gebruik vaak Skype, een losse webcam op het beeldscherm gericht werkt meestal heel goed. Zo kan je op afstand iemand helpen met een computerprobleem. Skype werkte niet in elke distro met de pentium 4 maar met Linux mint 11 lxde geen probleem.
Linux mint 11 werkt heel goed, en toch vind ik het jammer dat vector problemen gaf met wifi, ik hoop dat de ontwikkelaars dit probleem kunnen oplossen. Vector is niet alleen mooi om te zien maar het is ook een super snelle Linux voor een pentium. Ik heb zelfs overwogen om vector te installeren op mijn eigen dualcore.. volgens mij heb je dit systeem binnen enkele seconden opgestart met een moderne pc ;)
Wat ik niet begrijp is hoe het mogelijk is dat cairo-dock zo super nel en mooi werkt in vector met deze bijna antieke computer, met geen enkele distro werkt cairo -dock op deze pc.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/03, 15:15:48 door RikRik »

Re: Vector Linux
« Reactie #41 Gepost op: 2012/01/03, 17:42:14 »
Ik ben weer teruggegaan naar Ubuntu 10.04.3

Vector werkte perfect maar kreeg een aantal fouten die ik niet kon herstellen.

Misschien dat ik versie 8.0 wel kan draaien.

Iedereen succes die wel Vector Linux 7.0 blijven draaien.
Ik was vast ubuntu-gebruiker vanaf versie 17.10. Helaas draait 20.04LTS niet op mij n computer en ben ik overgestapt naar LINUX Mint 20.

Nummer 16824, Lid sinds 9 april 2011.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Vector Linux
« Reactie #42 Gepost op: 2012/01/03, 20:22:16 »
@FrSu, ik heb Vector nu in virtualbox geïnstalleerd, deze keer zonder de aanmaak van een user account, blijkbaar kan je deze optie gewoon overslaan. Het probleem met wicd heeft te maken met het niet kunnen vinden van de aangemaakte  user in networkmanager . Zonder een apart aangemaakte user- account is misschien het probleem opgelost. In Virtualbox heb ik nog geen probleem gehad met wicd in Vector. Zou je  Vector nog een keer willen proberen??

Re: Vector Linux
« Reactie #43 Gepost op: 2012/01/03, 21:14:50 »
Rikrik, ik zal jouw oplossing eens proberen. Kom er later op terug.
Ik was vast ubuntu-gebruiker vanaf versie 17.10. Helaas draait 20.04LTS niet op mij n computer en ben ik overgestapt naar LINUX Mint 20.

Nummer 16824, Lid sinds 9 april 2011.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Vector Linux
« Reactie #44 Gepost op: 2012/01/03, 22:03:50 »
Ik ben heel benieuwd Stamper, ik heb zelfs (zware) Windows programma' s in Vector geïnstalleerd en die draaien als een speer.  Uiteraard met wine  ;)

Off Topic
 De pentium 4 met Mint 11 lxde heb ik vanavond terug gebracht en na een uitleg over de werking was de eigenaar ondanks de trage opstart t.o.v Vector bijzonder tevreden. Hij was helemaal enthousiast over de mogelijkheden van softwarecentrum in Mint. Tja, als je niets ander gewend ben dan XP is de het zoeken naar software in Linux over het algemeen een verademing. Ik vind het prachtig als iemand enthousiast is over een Linux-systeem  :D

Ik schrijf dit in Vector, een Linux versie waar ik helemaal gek op ben geworden  =D
« Laatst bewerkt op: 2012/01/03, 22:17:10 door RikRik »

FrSu

  • Gast
Re: Vector Linux
« Reactie #45 Gepost op: 2012/01/06, 20:34:02 »
Ik ben maar terug gegaan naar Ubuntu 11.10. Alles lijkt goed te werken. Later maar weer eens kijken of VL toch wil lukken met een nieuwere versie.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Vector Linux
« Reactie #46 Gepost op: 2012/01/06, 20:45:07 »
Ik ben maar terug gegaan naar Ubuntu 11.10. Alles lijkt goed te werken. Later maar weer eens kijken of VL toch wil lukken met een nieuwere versie.
off topic
Heee distro-hopper, ik ben weer terug gegaan naar Linux Mint 12  =D  Dankzij jouw methode is distro-hoppen een fluitje van een cent.  :D

Re: Vector Linux
« Reactie #47 Gepost op: 2012/01/09, 23:06:48 »
RIKRIK, heb deze weer eens geinstalleerd en het werkt super.

Heb hem NIET in een dual boot systeem geinstalleerd maar lekker alleen.

Nu geen problemen. Alleen met Installeren, had NONE ipv GRUB genomen.

Ik was vast ubuntu-gebruiker vanaf versie 17.10. Helaas draait 20.04LTS niet op mij n computer en ben ik overgestapt naar LINUX Mint 20.

Nummer 16824, Lid sinds 9 april 2011.

Re: Vector Linux
« Reactie #48 Gepost op: 2012/01/09, 23:53:05 »
Helaas, wederom ging het niet goed.

Ben weer terug naar Ubuntu 10.04.3 en laat het lekker zo.
Ik was vast ubuntu-gebruiker vanaf versie 17.10. Helaas draait 20.04LTS niet op mij n computer en ben ik overgestapt naar LINUX Mint 20.

Nummer 16824, Lid sinds 9 april 2011.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Vector Linux
« Reactie #49 Gepost op: 2012/01/10, 09:58:00 »
Ik had dezelfde problemen en heb uiteindelijk (noodgedwongen, alle andere systemen gaven problemen op die pc) Mint 11 op de pentium 4 geïnstalleerd.
Heel jammer, Vector vind ik nog steeds de mooiste distro ( voor een oude pc)