Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleem met namen van een paar honder files, scriptje mogelijk?  (gelezen 1074 keer)

Offline putor

  • Lid
    • barbellphysics
Tot dusver nog nooit shell scripts gebruikt. Ik heb het probleem dat een program dat mijn muziek zou moeten organiseren van alle nummer die begonnen met 01 -titel.ogg 01-01-01 titel.ogg gemaakt heeft.

Ik meen te verstaan dat ik met een scriptje automatisch al die namen zou kunnen veranderen als ze allemaal iets gemeenschappelijks hebben dat gewijzigd moet worden. Is iets als "doe van alle .ogg en .mp3 bestande de eerst vier tekens weg" mogelijk? Zo ja, hoe zou er dat dan uit moeten zien?
"Schrijf niet aan kwade wil toe wat voldoende verklaard wordt door domheid" (Hanlon)

Offline track

  • Lid
Re: probleem met namen van een paar honder files, scriptje mogelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/14, 21:41:10 »
Hoi putor,

geef je even een voorbeeld van de eerste 10 bestandsnamen vóór en an de verandering ?
En, hoe veel verschillende mogelijkheden zijn er hoe zo'n bestandsnaam kan uitzien ?

... dan kan ik iets voorstellen.

track

Re: probleem met namen van een paar honder files, scriptje mogelijk?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/14, 23:26:12 »
Mijn antwoord heeft natuurlijk niks met programmeren te maken, maar het is heel eenvoudig te doen met pyRenamer
Discription pyRenamer:
You can rename files using patterns, search and replace, substitutions, insert or delete text, or even rename files manually. You can also rename images using their EXIF tags and music using their internal tag

Kun je gewoon installeren via Software Toevoegen/Verwijderen
Se non è vero, è ben trovato (als het niet waar is, is het goed gevonden)
Desktop: Kubuntu | Laptop:Lubuntu

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: probleem met namen van een paar honder files, scriptje mogelijk?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/16, 10:42:14 »
Als je persee wilt programmeren en je hebt 0,0 ervaring hiermee is dit misschien niet iets dat je zo ff met een paar regels intypt. track gaf ook al aan dat je moet bedenken/uitvinden welke mogelijkheden er allemaal zijn. Misschien is het makkelijk, maar dat is lastig van te voren te bepalen.

Klinkt misschien stom, maar misschien kun je dat programma dat jouw bestandsnamen heeft "gesloopt", zo instellen dat ie het weer fixt?

Even voorbordurend op Eric. Om muziek bestanden te hernoemen is er ook "easytag". Deze kan volgens mij bestanden hernoemen op basis van de tags. Ik weet verder niet hoe het werkt.

Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!