Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Error 15 na upgrade verholpen  (gelezen 1950 keer)

pieter78

  • Gast
Error 15 na upgrade verholpen
« Gepost op: 2006/07/29, 18:56:36 »
Hallo,

Mijn eerste post, en gelukkig meteen goed nieuws, met veel dank aan deze discussie en de wijze raad van profoX.

Had na installatie Ubuntu handmatig mijn menu.lst aangepast, al blij dat ik deze vond omdat ik de documentatie uiteraard heel grondig gelezen had :cool: en dus zelf het wiel heb moeten uitvinden.

Na kernel upgrade kreeg ik een error 15 en wilde het systeem niet opstarten. Ik post het topic nu omdat ik het probleem heb kunnen oplossen, maar niet direct op dit topic wat kon vinden. Misschien kunnen andere collega-n00bs er hun voordeel mee doen.

In bovengelinkte discussie staat een voorbeeldbestand voor menu.lst dat je kunt gebruiken.

Stap voor stap heb ik dit moeten doen:

1. Opstarten vanaf LiveCD

2. Bekijken partitie-tabel:
sudo fdisk -lHieruit volgde dat mijn Linux-partitie (ext3) /dev/hda2 was - ik wist het nummer tevoren niet.

3. Mounten van deze partitie:
sudo mkdir /media/linux
sudo mount -t ext3 /dev/hda2 /media/linux
4. Een backup maken van mijn huidige bootloader:
cd /media/linux/boot/grub
sudo cp -v menu.lst menu_old.lst
5. Vervolgens het bestand menu.lst openen:
sudo gedit menu.lstNu weten jullie meteen wat ik bij de poll heb ingevuld! :)

5. De code uit bovenstaand artikel hierin plakken, echter daarna wel de correcte hd(x,y) instellingen ingeven (dit heb ik elders moeten nazoeken). Wat ik begrijp is de eerste 0 de eerste harde schijf, en de tweede nul correspondeert met het nummer achter hda, waarbij hd begint bij 0 en hda bij 1, deze corresponderen.
Aangezien mijn linux onder /dev/hda2 staat, moest ik dus hd(0,1) invullen bij de linux partities (en de hd(0,0 voor Windows kon ik laten staan omdat deze op /dev/hda1 staat).

Dit herstarten (aangezien ik dat van hd(x,y) niet wist, werd het in mijn geval dus een aantal keren herstarten....) en toen werkte alles weer naar behoren. Benieuwd hoe een volgende kernel upgrade doorstaan wordt...

Tot slot heb ik, toen alles werkte, het bestand menu_old.lst gewist en een nieuwe backup aangemaakt, voor het geval het in de toekomst nog eens nodig zou zijn (zie boven: alleen nu menu_backup.lst genoemd).

That's it... kan ik tenminste weer verder!

Grtz,

Pieter

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Error 15 na upgrade verholpen
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/29, 20:23:14 »
Hallo Pieter,
Fijn dat je deze manier van werken met ons wilt delen.
Alleen zou ik voor GEDIT geen sudo maar GKSUDO gebruiken.
Veel plezier met Ubuntu en laat weten wat je aan het doen bent, jouw manier van uitleggen is zeer duidelijk !

Groeten uit Zeeland,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Firebird

  • Gast
Error 15 na upgrade verholpen
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/29, 20:43:24 »
Blij dat het gelukt is :). Misschien een beetje off-topic, maar ivm r0n's opmerking: is er een verschil tussen gksudo en sudo behalve dat sudo je in de terminal een pw vraagt en gksudo grafisch?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Error 15 na upgrade verholpen
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/29, 21:00:41 »
Mij is verteld dat GKSUDO bedoeld is voor ewen grafische omgeving en meer bescherming biedt (=veiliger).
Wie ben ik, om een goeroe tegen te spreken ?

:lol: groeten,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Firebird

  • Gast
Error 15 na upgrade verholpen
« Reactie #4 Gepost op: 2006/07/29, 21:25:47 »
k, thx :)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Error 15 na upgrade verholpen
« Reactie #5 Gepost op: 2006/07/29, 22:11:23 »
gksudo vraagt grafisch om een paswoord, sudo vraagt het gewoon in de terminal... gksudo werkt achter de schermen hetzelfde als sudo

@pieter78: mooi dat je dat zelf hebt kunnen oplossen door het zoeken in de forums en door zelf wat te zoeken :D
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

pieter78

  • Gast
Error 15 na upgrade verholpen
« Reactie #6 Gepost op: 2006/07/30, 00:05:59 »
Heb net even wat gespeeld met sudo en gksudo, ik zie wat jullie bedoelen. Alleen, grappig, als ik gksudo probeer dan krijg ik deze melding in de terminal:
Citaat
(gedit:5167): GnomeUI-WARNING **: While connecting to session manager:
Authentication Rejected, reason : None of the authentication protocols specified are supported and host-based authentication failed.
Echter, gedit start wel gewoon op, dus behoudens de melding lijkt er niets vreemds aan te zijn.

Als ik mag kiezen, en het toch hetzelfde doet, verkies ik sudo: lekker snel en simpel.

Verder bedankt voor de leuke reacties, Ik moet zeggen dat Ubuntu me wel bevalt... Windows ben ik toch minder aan het gebruiken, alleen de eerdere Linux distro's die ik gebruikt heb, waren het toch net niet. Wat het uiteindelijk wel was, is een Mac. Begonnen met een tweedehands iBook G3, nadien geswitched naar Mac Mini G4 en hopelijk binnenkort MacBook Pro. Toch weer een Linux distro op mijn huidige laptop gezet naast XP (als dual boot dus, onder VM-ware had ik deze problemen ws niet gehad ;) ) en ik vind het wel lekker. Wel even moeten wennen aan een aantal dingen, en in het begin een grafische boot manager gemist. Desalniettemin voldoet het systeem toch wel, is momenteel zelfs mijn default boot op de laptop gezien het werk dat ik erop moet doen (oa LAMPP versie van XAMPP) die wel werkt onder Linux maar niet onder Windows (dat zal vast aan mij liggen, maar onder Linux doet hij het gewoon, onder XP SP2 niet ondanks spelen met security settings en zelfs tijdelijk uitschakelen Firewall). Overigens, MAMP voor de Mac werkt ook prima.

Misschien wordt Ubuntu wel de eerste distro die mijn gedachten verandert over de quote: "Linux is only free if your time is worthless" :cool:  Of heb ik nu tegen zeer veel heilige huisjes aangeschopt? ;)

Wat me alleen opvalt is dat mijn laptop nogal heet wordt onder Linux / Ubuntu, veel meer dan onder Windows. Iemand ervaring daarmee, of speciale settings waar ik aan moet klooien? (heb nog niet alle config opties van GNOME bekeken overigens)

Grtz,

Pieter

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Error 15 na upgrade verholpen
« Reactie #7 Gepost op: 2006/07/30, 00:23:52 »
Mamp, alleen voor die naam al zou ik het Niet gebruiken ;) verder geen ervaring met mac.. Ik wil het wel eens proberen, maar 't is veel te duur, en te commercieel :P

"Linux is only free if your time is worthless" >> In linux moet je soms wat prutsen om dingen werkende te krijgen, maar als je fatsoenlijke hardware koopt die echt is ontworpen om met linux te werken, dan werkt alles prima out of the box ;) software installatie, configuratie vind ik in linux vaak makkelijker dan onder windows, maar dat is misschien omdat ik al wat langer linux gebruik. Wel is windows voor sommige instellingen/dingetjes wel gebruiksvriendelijker... Maja :)

Over temperatuur: De ACPI van laptops en linux gaan niet altijd perfect samen :P wat voor een laptop heb je precies? Dat hij werkelijk warmer wordt lijkt me raar, wel is het mogelijk dat de CPU/GPU continu draait en de fans niet, of dat de fans continu draaien, of van die rare dingen :) meestal na veel gedoe nog wel op te lossen
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

pieter78

  • Gast
Error 15 na upgrade verholpen
« Reactie #8 Gepost op: 2006/07/30, 09:34:33 »
Nu, ik denk dat een van de redenen waarom Windows -zeker voor de minder ervaren computer gebruiker- makkelijker is, is omdat je continu als Admin bent ingelogd. Dat scheelt natuurlijk al wat extra werk, maar levert je uiteindelijk veel meer werk op door alle rotzooi die je op je systeem ontvangt. Het valt me op dat Ubuntu wat dat aangaat al redelijk lijkt op de Mac, met bv sudo ipv su en switchen naar de root account. Alleen is het voor- en nadeel van Linux dat nog veel op de command line gebeurt. Als je de commando's kent idd een krachtige methode, maar in dat "als"  schuilt m.i. ook het probleem. Vaak moet je er eerst maar zien achter te komen wat je nodig hebt, terwijl dit via Config Panel (Win) en System Preferences (Mac) meer een kwestie van wat rondklikken is.

Alleen geloof ik wel erg in het concept van Linux - open source, gratis, veilig, stabiel - maar vooraleer het op de desktop markt verder zijn intrede kan doen, denk ik dat het *nog* eenvoudiger moet en het andere probleem: hardware support. Wellicht dat ondersteuning van grotere partijen als Novell hierbij kunnen helpen op de langere termijn.

Mac is inderdaad commercieler, zeker mee eens, en door de aparte hardware ook duurder. Vooralsnog denk ik dat zij de beste combi hebben, zeker nu met de Intel processoren (moet dadelijk eens nakijken of er ook een VMware player voor Linux is oid om Windows virtualisatie vanuit Ubuntu mogelijk te maken).

Maar het succes van Ubuntu kan ik wel begrijpen, ik ben toch zeker aangenaam onder de indruk. Echt Linux (geen Linspire achtige dingen) maar toch imho logischer opgezet dan de "klassieke distro's".

Grtz,

Pjotr

pieter78

  • Gast
Error 15 na upgrade verholpen
« Reactie #9 Gepost op: 2006/07/30, 09:36:55 »
Citaat van: profoX
Mamp, alleen voor die naam al zou ik het Niet gebruiken ;) verder geen ervaring met mac.. Ik wil het wel eens proberen, maar 't is veel te duur, en te commercieel :P
Btw, in dat geval kun je doen wat ik ook gedaan heb: koop een Mac Mini, nu Intel versie. Daar kun je via Bootcamp ook Linux opdraaien als multiboot, je kunt hem aansluiten op je eigen KVM, via Parallels kun je WIndows draaien binnen Mac (virtualisatie) dus alles ineen en nog een leuk klein kastje ook... 't Is een suggestie :)

(maar niet teveel op de Mac fora gaan neuzen, volgens mij is je hulp hier hard nodig.....)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Error 15 na upgrade verholpen
« Reactie #10 Gepost op: 2006/07/30, 12:17:24 »
@Pieter:
Aangenomen dat ik niet de domste ben, omder XP heb ik het nog nooit voor elkaar gekregen om een webserver met PHP en MYSQL aan het draaien te krijgen.
Het was altijd MySql die dwars lag.
Onder Ubuntu werkte het in 1 keer, stabiel en zonder problemen ......

Heb jij dezelfde ervaring ?
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

pieter78

  • Gast
Error 15 na upgrade verholpen
« Reactie #11 Gepost op: 2006/07/30, 12:58:59 »
Recentelijk heb ik met XP ook problemen gehad om LAMPP aan het draaien te krijgen, en er zijn nog wel wat dingen. Alleen blijf ik erbij dat Linux - zeker in het begin - je voor meer uitdagingen stelt dan Windows. Maar juist daarom is WIndows ook minder veilig: omdat het voor jou zo makkelijk gaat, gaat het dat voor malware ook.

However.. het feit dat ik met Linux ben blijven experimenteren, geeft wel aan dat ik het uitdagende ook gewoon leuk vind. :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Error 15 na upgrade verholpen
« Reactie #12 Gepost op: 2006/07/30, 13:15:37 »
Citaat van: pieter78
het feit dat ik met Linux ben blijven experimenteren, geeft wel aan dat ik het uitdagende ook gewoon leuk vind. :)
Waar ken ik dat van .......
Hier heb ik een HD van 40G alleen voor dapper, met alles er op en er aan, dit is mijn "werk" schijf.
Een 2e HD van 40G heb ik verdeeld in 4X 10Gb, daar kan ik lekker mee spelen.
Op dit moment ben ik daar Edgy aan het testen.
(niet aan te raden, er kunnen nog vele fouten en bugd in zitten en in komen)

En gaat het fout ..... dan pakken we de CD (of we maken een nieuwe) en beginnen vrolijk weer opnieuw :lol:

Groeten uit het Zeeuwse,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Error 15 na upgrade verholpen
« Reactie #13 Gepost op: 2006/07/30, 15:18:26 »
Citaat van: pieter78
(moet dadelijk eens nakijken of er ook een VMware player voor Linux is oid om Windows virtualisatie vanuit Ubuntu mogelijk te maken).
Vmware voor linux
Parallels voor linux
Qemu+KQemu voor linux (Qemu lijkt op vmware maar is free/open source en KQemu is een free/proprietary kernel module voor Qemu waarmee echte virtualisatie mogelijk is, zodat Qemu even snel werkt als Vmware)
Xen voor linux (maar daar kan je enkel Windows mee virtualiseren als je Intel Vanderpool of AMD Pacifica chips hebt omdat deze speciale technologie gebruikt om een maximum speed te behalen (bijna 100%)) -> ohja, en Xen is free/open source :)

Citaat van: pieter78
Btw, in dat geval kun je doen wat ik ook gedaan heb: koop een Mac Mini, nu Intel versie. Daar kun je via Bootcamp ook Linux opdraaien als multiboot, je kunt hem aansluiten op je eigen KVM, via Parallels kun je WIndows draaien binnen Mac (virtualisatie) dus alles ineen en nog een leuk klein kastje ook... 't Is een suggestie smile
Bwa, voorlopig blijf ik wel bij linux ;) al teveel kosten gedaan op vlak van computers de laatste tijd. Wellicht wordt mijn volgende pc ofwel een Intel mac, ofwel een 64bit pc :)

Citaat van: pieter78
(maar niet teveel op de Mac fora gaan neuzen, volgens mij is je hulp hier hard nodig.....)
:D
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)