Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijn manier van de nieuwste Nvidia drivers te installeren  (gelezen 2592 keer)

Offline Andre

  • Lid
Mijn manier van de nieuwste Nvidia drivers te installeren
« Gepost op: 2012/09/23, 17:04:25 »
sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-x-swat/x-updates
sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade
sudo apt-get install nvidia-current

Na installatie in Extra Stuurprogramma's : 173-driver uitschakelen , daarna herstart pc.
Het programma Nvidia X server settings zal nu niet werken.
Dan in Extra Stuurprogramma's de onderste driver kiezen, geen herstart pc.
Nvidia X server settings zal nu wel werken en versie 295 aangeven.
Dan in Extra Stuurprogramma's de onderste driver uitschakelen, wel herstart pc.
Nvidia X server settings zal nu wel werken en versie 304 aangeven.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mijn manier van de nieuwste Nvidia drivers te installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/23, 17:44:55 »
Waarom? Is de versie in de gewone pakketbronnen niet goed genoeg?

Offline Andre

  • Lid
Re: Mijn manier van de nieuwste Nvidia drivers te installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/23, 22:20:12 »
Volgens mij heb ik er met de nieuwste drivers toch wel mooier beeld mee.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mijn manier van de nieuwste Nvidia drivers te installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/23, 23:10:19 »
Tja.... Dat kan ik natuurlijk niet beoordelen, maar (met alle respect overigens) het klinkt niet erg overtuigend. Zelf heb ik nog nooit meegemaakt, dat een nieuwere versie van een grafisch stuurprogramma van Nvidia, een beter beeld opleverde.

Wel werden er andersoortige fouten opgelost, bijvoorbeeld dat een oudere versie niet werkte op een bepaald type videokaart.

Voor een blijvend goede werking van je Linuxsysteem, is het belangrijk dat je zoveel mogelijk bij de normale pakketbronnen blijft. En dat je alleen in uitzonderingsgevallen, wanneer er een dringende noodzaak voor is, uitwijkt naar dingen als PPA's. Zie deze webpagina: https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen

Voor stuurprogramma's, en voor programma's in het algemeen, geldt: nieuwer is niet altijd beter. Als het niet kapot is, repareer het dan niet....

Een bekende grap in de ICT-wereld is deze: "updates zijn dingen die oude fouten herstellen en nieuwe fouten introduceren". Het is natuurlijk een grap, maar er zit een kern van waarheid in.

Kortom: je handleiding kan voor enkelen nuttig zijn, maar ik raad 'm alleen dan aan, wanneer je een videokaart hebt die 't niet (of *aantoonbaar* slecht) doet op het stuurprogramma dat in de gewone pakketbronnen zit.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/23, 23:22:00 door Pjotr »

Re: Mijn manier van de nieuwste Nvidia drivers te installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/24, 00:10:37 »
Ik heb het op mijn desktop nodig gehad met 11.10 of 12.04 omdat ik last van enorm performance-verlies wat een bug bleek te zijn in de nvidia-drivers. In een nieuwere versie was dat opgelost, zei men. Na het upgraden naar de nieuwste versie was dat probleem inderdaad opgelost.

Verder kan het op zich weinig kwaad om de nVidia-driver te updaten (de ATI-driver is altijd een groot knelpunt), maar inderdaad volg ik hierin ook Pjotrs advies: als je een beginner bent, upgrade hem dan alleen wanneer je daar een echte goede reden voor hebt.

Offline Andre

  • Lid
Re: Mijn manier van de nieuwste Nvidia drivers te installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/24, 08:13:14 »
Ik heb net dit bericht gelezen. Is dit een goede reden om toch maar te upgraden ?  http://tweakers.net/nieuws/83570/nvidia-lost-beveiligingsprobleem-in-linux-driver-op.html

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mijn manier van de nieuwste Nvidia drivers te installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/24, 11:49:04 »
Ik heb net dit bericht gelezen. Is dit een goede reden om toch maar te upgraden ?  http://tweakers.net/nieuws/83570/nvidia-lost-beveiligingsprobleem-in-linux-driver-op.html
Dat zou geen reden moeten zijn....

Als de pakketbronbeheerders hun werk goed doen, dan zou deze reparatie vanzelf aan ons doorgesluisd moeten worden via de updates. Hetzij door de complete nieuwe versie door te geven, hetzij door (wat waarschijnlijker is) alleen de herstelcode los te laten op de bestaande versie, en die opgelapte oude versie aan ons door te geven. De logboeken van wijziging (changelogs) zouden daarover duidelijkheid moeten bieden.

Overigens: ik zag, dat je de 173 hebt vervangen door de current. Dat kan niet in alle gevallen, want de oudste reeksen kaarten die nog door de 173 worden ondersteund, kunnen niet op de current draaien. Er is overlap tussen het "nieuwere" segment van de 173 en het "oudere" segment van de current, en blijkbaar valt jouw videokaart daaronder, dus daarom lukte het wel bij jou.

Re: Mijn manier van de nieuwste Nvidia drivers te installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/24, 15:43:17 »
@Pjotr: Die is inderdaad keurig via de updates binnengekomen op 12.04, zelfs nog op dezelfde dag dat nVidia de fix vrijgaf :)
http://www.ubuntuupdates.org/package/core/precise/restricted/updates/nvidia-current

nvidia-graphics-drivers (295.40-0ubuntu1.1) precise-security; urgency=low

  * SECURITY UPDATE: privilege escalation via kernel memory access
    - debian/dkms/patches/blacklist-vga-pmu-registers.patch: blacklist
      more offsets in nv.{c,h}.
    - debian/dkms.conf{.in}: added new patch.
    - CVE number pending
 -- Marc Deslauriers <email address hidden> Sun, 05 Aug 2012 09:41:07 -0400

Offline Andre

  • Lid
Re: Mijn manier van de nieuwste Nvidia drivers te installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/24, 21:45:14 »
Pjotr : Ik schreef : De onderste driver : Dat is in mijn geval : Post release updates. Dus niet Current version. Die kan ik inderdaad niet kiezen, want dan krijg ik een foutmelding. Vistaus : Dat bericht gaat toch over versie 295.40 ? Als ik alleen de gewone pakketbronnen gebruik , wordt mij versie 173 voorgeschoteld.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/24, 21:47:54 door Andre »

Re: Mijn manier van de nieuwste Nvidia drivers te installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/24, 23:45:58 »
Pjotr : Ik schreef : De onderste driver : Dat is in mijn geval : Post release updates. Dus niet Current version. Die kan ik inderdaad niet kiezen, want dan krijg ik een foutmelding. Vistaus : Dat bericht gaat toch over versie 295.40 ? Als ik alleen de gewone pakketbronnen gebruik , wordt mij versie 173 voorgeschoteld.

Dat security-gat zat ook alleen in de 2xx-drivers; de 173-versie had dat security-gat niet.

Offline Andre

  • Lid
Re: Mijn manier van de nieuwste Nvidia drivers te installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2012/09/25, 08:56:42 »
Pjotr : Ik heb mijn eerdere berichten in dit forum opgezocht over 12.04 , Nvidia en hoe en waarom ik gekomen was tot het installeren van de nieuwste drivers via ppa x-swat. Toen ik een half jaar geleden overstapte van 11.10 naar 12.04 ging t helemaal mis. Zeer slecht beeld, met veel strepen waar tekst of iconen  hoorde te staan en met CCSM, met name Unity ging t helemaal fout: Systeem ging hangen. Ik heb toen ook al berichten gelezen waarin stond uiterst voorzichtig met ppa's om te gaan. Maar ik zag in allerlei forums deze ppa x-swat vermeld staan, dus vertrouwde ik deze. Is mijn conclusie of denkwijze verkeerd ?  Vistaus : Heb jij de nieuwste Nvidia drivers geïnstalleerd middels ppa x-swat ? Zo ja, vind jij dat men de ppa x-swat kan vertrouwen ? Kan ik dan ook de ppa van Spotify niet vertrouwen ? Zie http://www.spotify.com/nl/download/previews/
« Laatst bewerkt op: 2012/09/25, 09:35:31 door Andre »

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Mijn manier van de nieuwste Nvidia drivers te installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2012/09/25, 09:26:54 »
Of je een PPA vertrouwt moet ieder voor zich uitmaken, maar enige wat ik eraan kan toevoegen is dat ik de genoemde PPA al zo'n 3-4 ubuntu versies gebruik en nooit problemen gehad.

Ik doe dit sinds ik een paar jaar geleden dit artikel van Leo Cardinaals heb gelezen.
http://lcardinaals.wordpress.com/2009/05/11/ubuntu-9-04-x-updates-voor-ati-intel-en-nvidia/

Re: Mijn manier van de nieuwste Nvidia drivers te installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2012/09/25, 10:27:20 »
Die van Spotify is veilig, betrouwbaar en stabiel. Die van x-swat zou ik zeggen: hij is al versies lang veilig, maar 100% stabiliteitsgarantie is er niet.

Offline Andre

  • Lid
Re: Mijn manier van de nieuwste Nvidia drivers te installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2012/09/25, 14:51:49 »
Die ppa van x-swat staat toch op t domein van launchpad.net ? Dat is toch Ubuntu ? Als er iets fout gaat in Ubuntu en ik druk op : Bericht verzenden , gaat 't toch naar launchpad.net ?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Mijn manier van de nieuwste Nvidia drivers te installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2012/09/25, 14:54:56 »
Deze PPA is gewoon goed als je er zeker van bent dat je graag de allernieuwste drivers wil hebben.
Deze wordt bijgehouden door dezelfde ontwikkelaars die ook de standaard drivers in Ubuntu bijhouden.

Re: Mijn manier van de nieuwste Nvidia drivers te installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2012/09/25, 20:18:31 »
Die ppa van x-swat staat toch op t domein van launchpad.net ? Dat is toch Ubuntu ? Als er iets fout gaat in Ubuntu en ik druk op : Bericht verzenden , gaat 't toch naar launchpad.net ?

Ja maar ook PPA's van mensen die we niet kennen staan op Launchpad.net; dat zegt dus helemaal niks.  Maar in dit geval is x-swat betrouwbaar genoeg alleen weet dus dat ze je geen 100% stabiliteitsgarantie geven. Maar betrouwbaar is het team wel, laat daar geen twijfel over zijn :)

Offline Andre

  • Lid
Re: Mijn manier van de nieuwste Nvidia drivers te installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2012/09/26, 08:13:52 »
Ok Valk, Vistaus en Johan , bedankt voor de gerust stellende woorden.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/26, 17:20:42 door Andre »

Re: Mijn manier van de nieuwste Nvidia drivers te installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2012/09/26, 11:11:04 »
Graag gedaan :)

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: Mijn manier van de nieuwste Nvidia drivers te installeren
« Reactie #18 Gepost op: 2012/09/27, 14:16:18 »
Waarom? Is de versie in de gewone pakketbronnen niet goed genoeg?
Deze driver kan nodig zijn voor laptops met een CPU met GPU aan boord en die er toch nog een GPU bijhebben en dus Bumblebee nodig hebben (tenminste,als je beetje redelijk wil 3D gamen). Dus bv een Intel i5 met een Nvidia G325M chip (zoals mijn laptop).

Zie ook een oplossing van mij, om dit ding in een Asus laptop aan de praat te krijgen:
http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/hulp-voor-spellen/msg840506/#msg840506

Offline Andre

  • Lid
Re: Mijn manier van de nieuwste Nvidia drivers te installeren
« Reactie #19 Gepost op: 2012/09/28, 09:59:27 »
Nou heb ik de indruk dat Pjotr toch gelijk heeft. Gisteren upgrades gedraaid. Zat een upgrade bij van x-swat . Daarna kon ik niet meer met m'n muis in de Launcher komen. Na een en ander geprobeerd te hebben, harde schijf geformatteerd en Ubuntu opnieuw geïnstalleerd.  Nou weet ik niet of t komt door de upgrade van x-swat , maar als ik toch de boel moet gaan herinstalleren, meteen maar goede raad opvolgen, denk ik maar. De enige ppa's die er nu op komen zijn van Skype , maar dat stelt Ubuntu zelf voor via Software Center en die van Spotify.

Re: Mijn manier van de nieuwste Nvidia drivers te installeren
« Reactie #20 Gepost op: 2012/09/28, 13:30:00 »
Daarom zei ik ook dat x-swat geen 100% stabiliteitsgarantie geeft ;) Doorgaans gaat het gewoon goed maar het kan best eens voorkomen dat het fout gaat, vandaar :)