Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ruimte "download"??? Newbie.  (gelezen 1555 keer)

Offline r3mco

  • Lid
Ruimte "download"??? Newbie.
« Gepost op: 2011/10/07, 11:18:17 »
Goede morgen, na gisteren Ubuntu te hebben geinstalleerd op een partitie die ik naast windows heb met een ruimte van 30Gb loop ik tegen een probleempje aan.
Na de installatie van Sabnzb ik geloof dat de naam van het programma anders is maar doet er even niet toe, en na een nzb te hebben toegevoegd wat overigens prima werd binnengehaald, blijkt mijn map download maar iets van ongeveer 125 Mb groot!!!!! Kan iemand mij vertellen naar welke directory ik moet downloaden of de ruimte van de download groter kan maken???? de schijf zelf is zo als ik al noemde ongeveer 30 Gb groot.
Ik ben geen crack in het configureren dus als het kan in niet al te moeilijke termen.

Bedankt vast voor degene die moeite neemt mij te willen helpen.
Groet,
Remco. :)
« Laatst bewerkt op: 2011/10/07, 11:40:10 door r3mco »

Offline OrangeTux

  • Lid
Re: Ruimte "download"??? Newbie.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/07, 11:55:31 »
Je kan 2 dingen doen.

1) De gehele partitie vergroten waar Ubuntu op staat
2) Een derde partitie aanmaken waarop je je download map gaat mounten.

Om partities te bewerken kan je Gparted gebruiken.

Offline r3mco

  • Lid
Re: Ruimte "download"??? Newbie.
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/07, 12:52:43 »
Is er niet een makkelijke manier om de downloadmap te vergroten? De hele partitie vergroten is geen optie. De hdd is 30 Gb groot, het lijkt me dat er dan toch ergens ruimte moet zitten of is die hele 30Gb weg?
Er moet natuurlijk ergens ruimte zitten, en voor optie 2 wil ik wel gaan maar weet niet hoe een 3 partitie kan maken en mounten.

Remco.

Offline OrangeTux

  • Lid
Re: Ruimte "download"??? Newbie.
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/07, 12:59:53 »
Hier een link om hoe je met GParted werkt
http://www.howtoforge.com/partitioning_with_gparted

En hier een hulp om andere partities te mounten
http://www.tuxfiles.org/linuxhelp/mounting.html

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ruimte "download"??? Newbie.
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/07, 13:46:26 »
Toon eerst eens hoe het zit met jou partitionering. Open een terminal en post de uitkomst van volgende commando's hier
mount
sudo fdisk -l
df -h

Re: Ruimte "download"??? Newbie.
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/07, 14:13:52 »
Citaat
Goede morgen, na gisteren Ubuntu te hebben geinstalleerd op een partitie die ik naast windows heb met een ruimte van 30Gb loop ik tegen een probleempje aan.
Na de installatie van Sabnzb ik geloof dat de naam van het programma anders is maar doet er even niet toe, en na een nzb te hebben toegevoegd wat overigens prima werd binnengehaald, blijkt mijn map download maar iets van ongeveer 125 Mb groot!!!!

Heb hier Ubuntu 11.10 draaien op mijn test computer op een 50GB partitie.
Heb nu nog 36,6 GB vrije ruimte in mijn Download map.
Het programma dat er volgens jouw niet toe doet, ken ik niet en ook niet vinden.
Lijkt me echter sterk dat het groter is dan 5GB Je zou dus volgens mijn berekening   nog minstens 10 GB over moeten hebben.

Ruimte Ubuntu 50-36,6=13,4GB
Ruimte bij jouw 30-13,4=16,6GB
Programma van jouw???  16,6-5=11,6GB

Kun je iets precieser  zijn over Sabnzb???
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline r3mco

  • Lid
Re: Ruimte "download"??? Newbie.
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/07, 14:24:19 »
Dit laat ik nog weten als ik thuis ben vanavond.
Bedankt zo ver. :)
na het commando mount krijg ik dit:
remco@ubuntu:~$ mount
/dev/loop0 on / type ext4 (rw,errors=remount-ro,commit=0)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
none on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
none on /sys/kernel/debug type debugfs (rw)
none on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
none on /dev type devtmpfs (rw,mode=0755)
none on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=0620)
none on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)


Na: sudo fdisk -l

Schijf /dev/sda: 500.1 GB, 500107862016 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 60801 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Sectorgrootte (logischl/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
in-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
Schijf-ID: 0x78000000

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *        1314       32318   249038848    7  HPFS/NTFS
/dev/sda2           32318       33593    10240000    7  HPFS/NTFS
/dev/sda3           33593       60802   218555392    7  HPFS/NTFS

Schijf /dev/sdb: 1000.2 GB, 1000204886016 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 121601 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Sectorgrootte (logischl/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
in-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
Schijf-ID: 0x1f3aa2fb

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdb1               1      121602   976759808    7  HPFS/NTFS
remco@ubuntu:~$



none on /var/run type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
none on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
/dev/sdb1 on /host type fuseblk (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=0,group_id=0,allow_other,blksize=4096)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)
gvfs-fuse-daemon on /home/remco/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=remco)
remco@ubuntu:~$
Na: df -h
remco@ubuntu:~$ df -h
Bestandssysteem            Grtte Gebr Besch Geb% Aangekoppeld op
/dev/loop0            4,6G  4,2G  141M  97% /
none                  2,0G  696K  2,0G   1% /dev
none                  2,0G  196K  2,0G   1% /dev/shm
none                  2,0G   96K  2,0G   1% /var/run
none                  2,0G     0  2,0G   0% /var/lock
/dev/sdb1             932G  5,7G  926G   1% /host
remco@ubuntu:~$

Als er nu nog iemand wijs uit kan worden dan neem ik mijn petje af hoor.

Groet,
r3mco

HELP>>>>>> de pc meldt steeds dat deze computer nog maar 29 Mb schijfruimte heeft????
Nou breekt mijn klomp.

Remco



Toon eerst eens hoe het zit met jou partitionering. Open een terminal en post de uitkomst van volgende commando's hier
mount
sudo fdisk -l
df -h
« Laatst bewerkt op: 2011/10/07, 22:07:11 door r3mco »

Re: Ruimte "download"??? Newbie.
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/09, 22:34:41 »
Er is wel degelijk wat uit te halen.
En er zijn een paar dingen niet zoals ze horen.

Schijf /dev/sda: 500.1 GB, 500107862016 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 60801 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Sectorgrootte (logischl/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
in-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
Schijf-ID: 0x78000000

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *        1314       32318   249038848    7  HPFS/NTFS
/dev/sda2           32318       33593    10240000    7  HPFS/NTFS
/dev/sda3           33593       60802   218555392    7  HPFS/NTFS

Schijf /dev/sdb: 1000.2 GB, 1000204886016 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 121601 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Sectorgrootte (logischl/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
in-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
Schijf-ID: 0x1f3aa2fb

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdb1               1      121602   976759808    7  HPFS/NTFS
remco@ubuntu:~$

Alle partities zijn ntfs.
Dit is echter een windows indeling.
Waar zijn je Linux partities ???

Na: df -h
remco@ubuntu:~$ df -h
Bestandssysteem            Grtte Gebr Besch Geb% Aangekoppeld op
/dev/loop0            4,6G  4,2G  141M  97% /
none                  2,0G  696K  2,0G   1% /dev
none                  2,0G  196K  2,0G   1% /dev/shm
none                  2,0G   96K  2,0G   1% /var/run
none                  2,0G     0  2,0G   0% /var/lock
/dev/sdb1             932G  5,7G  926G   1% /host
remco@ubuntu:~$

Hier staat van je schijven e.d. hoe vol ze zijn.
Je map Downlods bevind zich gewoonlijk in je home map die waaschijnlijk in '/dev/loop0' zit.
Die '/dev/loop0' is maar 4,6Gb groot, waarvan 4,2Gb gevuld, daarmee maar 144Mb vrij.

Ik denk dat het probleem ergens met de '/dev/loop0' is.
Dit is namelijk geen echte partitie op een schijf.

Schijfpartities op je hdd worden aangeduid met sd*. Hier staat op de plaats van de * een letter die aangeeft de hoeveelste schijf het is.
sda is de 1e schijf sdb de 2e schijf etc.

Dus hoe heb je Ubuntu geïnstalleerd?
Is het een Wubi installatie?

Offline rja

  • Lid
Re: Ruimte "download"??? Newbie.
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/10, 00:15:35 »
Waarom verander je download map niet in Sabnzbd kan in de webinterface in een directory waar je wel ruimte hebt, kan op ook de NTFS partitie zijn, heb ik ook een tijdje gedaan, zodat alle downloads bij elkaar staan.




Offline heir4c

  • Lid
Re: Ruimte "download"??? Newbie.
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/10, 08:17:08 »
@r3mco, heb je een wubi install gemaakt? Ik denk het. Je hebt dus Ubuntu vanuit windows geïnstalleerd i.p.v. met de cd te booten (wil zeggen: herstarten van computer met de cd erin).
Klopt dit? Dat zou verklaren waarom je geen ext4 partities ziet (linux partities).
Alles is NTFS dus daar kan ubuntu dus niet op staan.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Ruimte "download"??? Newbie.
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/10, 11:37:58 »
Binnen een Wubi-installatie kun je wel bij je Windowsmappen komen. Volgens mij staan die aangekoppeld onder /host dus je zou een locatie op je Windowspartitie kunnen aangeven als downloadmap.

Citaat
How do I access the Windows drives?

The Windows partition where you installed Wubi is available as /host within Ubuntu (Places > Computer > File System > Host) All the other partitions will be available under Places > Removable Media

https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide

Offline r3mco

  • Lid
Re: Ruimte "download"??? Newbie.
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/10, 12:33:35 »
Bedankt voor de antwoorden. Ik heb inderdaad een Wubi install vanuit windows gedaan, vond ik wel makkelijk. eens kijken hoe dat ging. Ik heb namelijk nog een hdd in de pc zitten die leeg is 1 Tb groot. Ik heb echter geen zin om op de standaard manier Ubuntu te installeren want dan krijg ik als ik er weer vanaf wil de mbr niet meer gefikst. Dit lukt uiteindelijk wel weer maar is een hoop gedoe. Ook zit ik altijd te klooien met drivers die niet willen daarom had ik altijd een multiboot systeem, Windows en Ubuntu.
Ik ga proberen de hdd toe te wijzen aan Ubuntu, de rest die van de 1 Tb over is. Ik laat weten of het lukt.
Wish me luck )))

r3mco.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ruimte "download"??? Newbie.
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/10, 14:04:38 »
Daarmee heb je zelf al het antwoord gegeven op je vraag. je moet voor gegevensopslag (downloads, maar ook documenten, enz.) je Windows partitie gebruiken. Die kan je bereiken vanuit Ubuntu via /hosts (bestandsbeheer, "File System", hosts).

Linux maakt het heel gemakkelijk om die Windowsruimte beschikbaar te maken vanuit je home directory.

Open twee vensters bestandsbeheer. Laat het linkse open in je home directory. Navigeer via het rechtse naar de folder waarin je Windows downloadsfolder zich bevindt.

Hernoem in het linkse venster de folder Downloads naar Downloads_oud
Klik op het foldericoon van je Windows downloadsfolder. Hou Ctrl+Shift ingedrukt. Sleep die folder naar links en laat los: een folder met een klein pijltje wordt nu aangemaakt. Je kan die hernoemen naar Downloads.

Hiermee maak je in je homedirectory een symbolische link naar de opslagruimte op je windows partitie. Die link gedraagt zich net hetzelfde als een echte directory.

Doe dit voor al je dataopslag (Documenten, Foto's, ...) en al je data worden op je Windows partitie opgeslagen zonder dat dat de organisatie van je gegevens beïnvloedt.

Offline r3mco

  • Lid
Re: Ruimte "download"??? Newbie.
« Reactie #13 Gepost op: 2011/10/10, 21:00:18 »
Daarmee heb je zelf al het antwoord gegeven op je vraag. je moet voor gegevensopslag (downloads, maar ook documenten, enz.) je Windows partitie gebruiken. Die kan je bereiken vanuit Ubuntu via /hosts (bestandsbeheer, "File System", hosts).

Linux maakt het heel gemakkelijk om die Windowsruimte beschikbaar te maken vanuit je home directory.

Open twee vensters bestandsbeheer. Laat het linkse open in je home directory. Navigeer via het rechtse naar de folder waarin je Windows downloadsfolder zich bevindt.

Hernoem in het linkse venster de folder Downloads naar Downloads_oud
Klik op het foldericoon van je Windows downloadsfolder. Hou Ctrl+Shift ingedrukt. Sleep die folder naar links en laat los: een folder met een klein pijltje wordt nu aangemaakt. Je kan die hernoemen naar Downloads.

Hiermee maak je in je homedirectory een symbolische link naar de opslagruimte op je windows partitie. Die link gedraagt zich net hetzelfde als een echte directory.

Doe dit voor al je dataopslag (Documenten, Foto's, ...) en al je data worden op je Windows partitie opgeslagen zonder dat dat de organisatie van je gegevens beïnvloedt.

Ok bedankt ga dit proberen. Tot ziens, ik kom terug )))
r3mco

Offline r3mco

  • Lid
Re: Ruimte "download"??? Newbie.
« Reactie #14 Gepost op: 2011/10/11, 20:37:41 »
Daarmee heb je zelf al het antwoord gegeven op je vraag. je moet voor gegevensopslag (downloads, maar ook documenten, enz.) je Windows partitie gebruiken. Die kan je bereiken vanuit Ubuntu via /hosts (bestandsbeheer, "File System", hosts).

Linux maakt het heel gemakkelijk om die Windowsruimte beschikbaar te maken vanuit je home directory.

Open twee vensters bestandsbeheer. Laat het linkse open in je home directory. Navigeer via het rechtse naar de folder waarin je Windows downloadsfolder zich bevindt.

Hernoem in het linkse venster de folder Downloads naar Downloads_oud
Klik op het foldericoon van je Windows downloadsfolder. Hou Ctrl+Shift ingedrukt. Sleep die folder naar links en laat los: een folder met een klein pijltje wordt nu aangemaakt. Je kan die hernoemen naar Downloads.

Hiermee maak je in je homedirectory een symbolische link naar de opslagruimte op je windows partitie. Die link gedraagt zich net hetzelfde als een echte directory.

Doe dit voor al je dataopslag (Documenten, Foto's, ...) en al je data worden op je Windows partitie opgeslagen zonder dat dat de organisatie van je gegevens beïnvloedt.

Ok bedankt ga dit proberen. Tot ziens, ik kom terug )))
r3mco



Sorry mensen, ik geef het op. Eerst had ik de installatie van Wubi verwijderd, en wilde het vervolgens weer installeren om toch weer te proberen het voor elkaar te krijgen.
Dit wil Windows niet, krijg steeds dat er iets is met upi of iets dergelijks en krijg het niet meer op de pc (((. Als ik weer eens tijd en zin heb zal ik Ubuntu wel weer eens branden en op de normale manier een multiboot systeem maken.
Voor zover heel erg bedankt voor de hulp en meedenken zover.
Groet,
r3mco.