Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie Ubuntu USB stick ongedaan maken  (gelezen 1098 keer)

Offline rogierp

  • Lid
Installatie Ubuntu USB stick ongedaan maken
« Gepost op: 2014/06/01, 20:57:18 »
Ik heb vrijwel geen Linux kennis. Reden dat ik me met Linux bezig ben gaan houden is vanwege mijn Synology NAS.
1 van de 2 schijven is namelijk gecrasht in de Synology DS213+. Ik moest de schijf dus vervangen. Aangezien er nog wat bestanden op stonden die ik veilig wilde stellen, gebruikte ik mijn Sharkoon docking station om met de Windows7 laptop te verbinden. De schijf kon echter niet gelezen worden.

Aangezien Synology draait op Linux system, heb ik de mogelijkheid toegepast om een Ubuntu startup usb stick te maken. Hiervoor heb ik http://www.synology.com/nl-nl/support/faq/579 gebruikt. Omdat het een gewone schijf is zonder raid, heb ik stappen 5 tot 12 overgeslagen. Stap 5 heeft wel een erg karige beschijving ("Installeer Ubuntu op een lege harde schijf of USB-stick"). Tijdens de installatie kreeg ik meer keuze mogelijkheden. Ze werkten echter niet allemaal. Uiteindelijk werkte er wel 1. Het duurde best lang om de usb opstart stick te maken (50 minuten?). Na herstart werkte het inderdaad goed. Ik kon Ubuntu kiezen uit een lijst. Maar helaas kon de gecrashte schijf nog steeds niet gelezen worden.

Daarom moest ik weer terug naar Windows, maar dat lukte niet zonder dat de usb stick was aangesloten! De foutmelding:

error: no such device: 64dd08ae-b446-4792-87f7-cbdafb65095b
Entering rescue mode...
grub rescue>  _

Blijkbaar was de usb stick vereist om op te starten, ook in Windows. Want als ik in het keuze menu (dus met USB stick erin) deze optie kies: ""windows 7 (loader) (op /dev/sda2)" , dan start Windows 7 gelukkig wel goed op.

Ik heb me er inmiddels bij neergelegd dat de harde schijf echt niet meer bruikbaar is, maar wil nu dus graag weer opstarten zonder dat ik de USB stick nodig heb.
Weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Installatie Ubuntu USB stick ongedaan maken
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/02, 07:15:52 »
Om te beginnen zou ik een klacht naar Synology sturen, het is helemaal niet nodig om ubuntu te installeren om bij je bestanden te komen, je kan ubuntu prima vanaf een usb-stick draaien zonder je computer aan te passen.
Ik snap uit je beschrijving niet precies hoe je geinstalleerd hebt, zou je de uitvoer van de volgende commando's in de terminal hier kunnen plaatsen?
mount en
sudo fdisk -l (-l is de kleine letter L, bij het invoeren van je wachtwoord zie je geen sterretjes, dat is normaal)
« Laatst bewerkt op: 2014/06/02, 07:25:00 door redmar »

Re: Installatie Ubuntu USB stick ongedaan maken
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/02, 11:16:17 »
Blijkbaar is Grub op je harde schijf terechtgekomen. Grub verwijder je zo: https://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Grub-verwijderen-terug-naar-uitsluitend-Windows-
(site van forumlid Pjotr)

Offline rogierp

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu USB stick ongedaan maken
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/02, 21:26:30 »
Blijkbaar is Grub op je harde schijf terechtgekomen. Grub verwijder je zo: https://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Grub-verwijderen-terug-naar-uitsluitend-Windows-
(site van forumlid Pjotr)

Bedankt voor de reacties!

Ik heb via de link nu de optie geprobeerd met de W7 installatiedisc. Is niet gelukt. Nu ga ik het met de Ultimate Boot CD proberen..

Offline rogierp

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu USB stick ongedaan maken
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/02, 21:29:11 »
Om te beginnen zou ik een klacht naar Synology sturen, het is helemaal niet nodig om ubuntu te installeren om bij je bestanden te komen, je kan ubuntu prima vanaf een usb-stick draaien zonder je computer aan te passen.
Ik snap uit je beschrijving niet precies hoe je geinstalleerd hebt, zou je de uitvoer van de volgende commando's in de terminal hier kunnen plaatsen?
mount en
sudo fdisk -l (-l is de kleine letter L, bij het invoeren van je wachtwoord zie je geen sterretjes, dat is normaal)

Bedankt voor je reactie, maar ik snap niet wat je nu bedoelt. Ik probeer eerst wat Vistaus aangeeft.

Offline rogierp

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu USB stick ongedaan maken
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/02, 22:18:59 »
Blijkbaar is Grub op je harde schijf terechtgekomen. Grub verwijder je zo: https://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Grub-verwijderen-terug-naar-uitsluitend-Windows-
(site van forumlid Pjotr)

Gelukt! Met de Ultimate Boot CD. Niet in 1 x, want hij bleef opnieuw opstarten en naar het Asus herstel scherm en weer opnieuw opstarten.
Daarna de W7 herstelschijf gebruikt, en dat werkte uiteindelijk!

Nogmaals bedankt voor de hulp! :)