Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: printer delen in ubuntu netwerk  (gelezen 8704 keer)

Offline lowieke

  • Lid
printer delen in ubuntu netwerk
« Gepost op: 2008/01/15, 13:48:19 »
heb een PC met daaraan gekoppeld een printer en een printer scanner en daarnaast een laptop.Beide systemen draaien momenteel onder ubuntu7.10.Wat moet ik doen om te kunnen printen vanaf mijn laptop.Heb al een poging ondernomen om via de zoekfunctie tot een oploosing te komen maar zie zoveel verschillende aanwijzingen dat ik liever het nog eens vraag vooralleer te experimenteren en vast te lopen.

Offline Thom

  • Lid
printer delen in ubuntu netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/16, 15:21:57 »
Allereerst moet je een netwerk opzetten voor de twee computers. Ga na beheer en gedeelde mappen. Download en installeer op beide computers NFS en SAMBA (wordt automatisch aangegeven). Voeg vervolgens ope beide computers via weer Beheer en Gedeelde mappen je home/gebruiker map toe. Check of via Locatie - Netwerk of je een werkend netwerk heb (bestanden kunt zien op de andere PC/laptop).
Indien dit goed is, ga na op de laptop naar Beheer - Afdrukken en klik op Nieuwe printer. Kies bij apparaten voor Windows Printer via Samba. Klik dan op de button Browse SMB printer. Klik op MSHOME in de nieuwe box en selecteer je printer (staat in de lijst, mits alles goed is gegaan).
Succes.
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

Offline lowieke

  • Lid
printer delen in ubuntu netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/16, 16:45:27 »
Citaat van: Thom
Allereerst moet je een netwerk opzetten voor de twee computers. Ga na beheer en gedeelde mappen. Download en installeer op beide computers NFS en SAMBA (wordt automatisch aangegeven). Voeg vervolgens ope beide computers via weer Beheer en Gedeelde mappen je home/gebruiker map toe. Check of via Locatie - Netwerk of je een werkend netwerk heb (bestanden kunt zien op de andere PC/laptop).
Indien dit goed is, ga na op de laptop naar Beheer - Afdrukken en klik op Nieuwe printer. Kies bij apparaten voor Windows Printer via Samba. Klik dan op de button Browse SMB printer. Klik op MSHOME in de nieuwe box en selecteer je printer (staat in de lijst, mits alles goed is gegaan).
Succes.
Sorry maar wat bedoel je met NFS,ben via systeem-beheer-synaptic zoeken naar NFS gegaan en vindt enkel fai-nfsroot met de vermelding om die niet op een gewone machine te installeren.

heb dan zoals geschreven via  Beheer - Afdrukken  printer toevoegen windows samba printer gezien en toegevoegd maar toch werkt het niet;

Op beide pc staat samba maar toch zie ik vanaf mijn laptop mijnpc niet maar vanaf mijnpc zie ik wel mijn laptop.
Hou er nog steeds de moed in ben reeds halfweg.
beste groeten
lowieke

Offline Thom

  • Lid
printer delen in ubuntu netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/17, 17:04:47 »
Lowieke,

NFS is het netwerkprotocol voor Unix (Linux). SMB is het protocol om ook met Windows PC's een netwerk op te zetten. Alleen SMB moet voldoende zijn, maar je kunt als je alleen Ubuntu heb ook het NFS netwerk protocol gebruiken.
Ga even naar Beheer - Gedeelde mappen en las het goed is zie je onderaan de map-icon voor Home/Gebruikersnaam de letters SMB staan. Klik op Home/Gebruikersnaam en een nieuw Window verschijnt. Als je NFS ook goed heb geinstalleerd kun je nu ook kiezen voor NFS. Je kunt ook een gebruiker toevoegen voor het NFS protocol. Let wel doe dit op beide PC's en sta "schrijven bestanden" toe.
Omdat je wel al je laptop ziet op je PC (kun je ook bestanden ophalen?), zit het probleem waarschijnlijk op de laptop. Check of daar alles goed is ingesteld (gelijk als op de PC). Je kunt wel een printer toevoegen, maar was dit op de laptop?

En houdt inderdaad de moed erin. Ook in Windows levert dit soms veel problemen op, weet ik uit eigen ervaring.
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

Offline siegi

  • Lid
printer delen in ubuntu netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/17, 17:12:37 »
Voor een linux only network is samba voor het printen zelfs niet nodig.
Je kan dit ook gewoon met cups doen. Dan moet je een printer toevoegen van het ipp protocol.
En even op de computer waar de printer is aangesloten even in het tekstbestandje /etc/cups/cupsd.conf een lijntje aanpassen.
gksudo gedit /etc/cups/cupsd.conf
Verander
Listen localhost:631
in
Listen 631

Ik vermoed dat je ook nog iets moet aanpassen bij allow maar dat moet ik eens nakijken op mijn server thuis.

Offline lowieke

  • Lid
printer delen in ubuntu netwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/17, 19:48:37 »
Citaat van: Thom
Lowieke,

NFS is het netwerkprotocol voor Unix (Linux). SMB is het protocol om ook met Windows PC's een netwerk op te zetten. Alleen SMB moet voldoende zijn, maar je kunt als je alleen Ubuntu heb ook het NFS netwerk protocol gebruiken.
Ga even naar Beheer - Gedeelde mappen en las het goed is zie je onderaan de map-icon voor Home/Gebruikersnaam de letters SMB staan. Klik op Home/Gebruikersnaam en een nieuw Window verschijnt. Als je NFS ook goed heb geinstalleerd kun je nu ook kiezen voor NFS. Je kunt ook een gebruiker toevoegen voor het NFS protocol. Let wel doe dit op beide PC's en sta "schrijven bestanden" toe.
Omdat je wel al je laptop ziet op je PC (kun je ook bestanden ophalen?), zit het probleem waarschijnlijk op de laptop. Check of daar alles goed is ingesteld (gelijk als op de PC). Je kunt wel een printer toevoegen, maar was dit op de laptop?

En houdt inderdaad de moed erin. Ook in Windows levert dit soms veel problemen op, weet ik uit eigen ervaring.
Is nodig ,heb een paar dingen veranderd en zie nu niks meer op de andere pc .Heb zowel op mijn laptop als op mijn PC via beheer delen  /home/paul toegevoegd en het vinkje bij lezen verwijderd.Wanneer ik dan op mijn laptop naar locaties netwerk kijk zie ik paul-laptop en windows-netwerk en daaronder ms home dan paul-laptop dan paul smb en dan alle bestanden op mijn laptop.Kan het zijn dat de fout zit in het feit dat in beide gevallen via  beheer delen  /home/paul toegevoegd is wat dezelfde naam is voor bestanden die wel op een verschillende locatie zitten.
Eerst printer toegevoegd op mijn desktop PC en dat werkt en dan op mijn laptop via beheer afdrukken nieuwe printer printer via windows samba zelfde printer geselecteerd maar geen resultaat ,kan niet printen vanaf mijn laptop
in ieder geval dank voor het meedenken.

Rune

  • Gast
printer delen in ubuntu netwerk
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/18, 10:13:35 »
Citaat van: siegi
Voor een linux only network is samba voor het printen zelfs niet nodig.
Je kan dit ook gewoon met cups doen. Dan moet je een printer toevoegen van het ipp protocol.
En even op de computer waar de printer is aangesloten even in het tekstbestandje /etc/cups/cupsd.conf een lijntje aanpassen.
gksudo gedit /etc/cups/cupsd.conf
Verander
Listen localhost:631
in
Listen 631

Ik vermoed dat je ook nog iets moet aanpassen bij allow maar dat moet ik eens nakijken op mijn server thuis.
En zelfs al zou het geen linux only netwerk zijn, dan nog is samba niet nodig :P
Windows kan ook een LP of IPP printer aansturen.

Offline lowieke

  • Lid
printer delen in ubuntu netwerk
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/18, 11:24:57 »
Citaat van: Rune
Citaat van: siegi
Voor een linux only network is samba voor het printen zelfs niet nodig.
Je kan dit ook gewoon met cups doen. Dan moet je een printer toevoegen van het ipp protocol.
En even op de computer waar de printer is aangesloten even in het tekstbestandje /etc/cups/cupsd.conf een lijntje aanpassen.
gksudo gedit /etc/cups/cupsd.conf
Verander
Listen localhost:631
in
Listen 631

Ik vermoed dat je ook nog iets moet aanpassen bij allow maar dat moet ik eens nakijken op mijn server thuis.
En zelfs al zou het geen linux only netwerk zijn, dan nog is samba niet nodig :P
Windows kan ook een LP of IPP printer aansturen.
dat is het resultaat :LogLevel warning
SystemGroup lpadmin
# Allow remote access
Port 631
Listen /var/run/cups/cups.sock
# Enable printer sharing and shared printers.
Browsing On
BrowseOrder allow,deny
BrowseAllow all
BrowseAddress @LOCAL
DefaultAuthType Basic

  # Allow shared printing and remote administration...
  Order allow,deny
  Allow @LOCAL


  # Allow remote administration...
  Order allow,deny
  Allow @LOCAL


  AuthType Default
  Require user @SYSTEM
  # Allow remote access to the configuration files...
  Order allow,deny
  Allow @LOCAL


 
    Require user @OWNER @SYSTEM
    Order deny,allow
 

 
    AuthType Default
    Require user @SYSTEM
    Order deny,allow
 

 
    AuthType Default
    Require user @SYSTEM
    Order deny,allow
 

 
    Require user @OWNER @SYSTEM
    Order deny,allow
 

 
    Order deny,allow
 



wat is verkeerd.Krijg stilletjes heibel met mijn huisgenoeten en moet veel spot verdragen Ubutu pff ,wat een gedoe om een netwerkje op te zetten,met windows fluitje van een cent .
a.u.b. wat te doen?

Offline woteb

  • Lid
printer delen in ubuntu netwerk
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/18, 11:55:31 »
Dat spotten zal wel ophouden als ze zien hoe stabiel het netwerk gaat draaien. Ik heb zelf ook een Windows netwerkje gedraaid (thuis) maar dat is niet te vergelijken met Linux qua stabiliteit en snelheid.
En laatst was ik op het bureau (van onze schoolvereniging) en sprak met de bovenschoolse ICT-er. En dat is een echte Windows fan pur sang, maar hij moest toegeven dat de Ubuntuserver (wat ik tot mijn verbazing moets aanhoren dat -HIJ- dat op het bureau had staan) stukken sneller en robuuster is dan de Win2k3 server.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Thom

  • Lid
printer delen in ubuntu netwerk
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/18, 12:53:23 »
Lowieke,

Het netwerk probleem kan niet veroorzaakt worden door gebruik van dezelfde gebruikersnaam. Ik heb dit ook voor een aantal PC's en dit geeft geen probleem.
Je heb in elk geval verbinding tussen de twee computers. Mijn ervaring is dat op een of andere duistere reden ik soms mijn bestanden op een andere pc kond benaderen, maar dat dit op een wat later moment wel mogelijk was. Ik zou in ieder geval door de PC's een keer te herstarten nog een te kijken of je de bestanden wel kunt benaderen vanaf je laptop.
Mocht je problemen houden dan adviseer ik je even te googlen met de gegevens van netwerkkaart van je laptop. Mogelijk dat er een driver probleem is. Hetzelfde geldt voor je printer. Ook hiervoor adviseer ik je met het typenummer en fabrikant te googlen. Ook dit kan een driver probleem zijn.
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

Offline Thom

  • Lid
printer delen in ubuntu netwerk
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/18, 13:02:49 »
Lowieke,

Nog even vergeten (weet niet of je dit ook al gedaan heb):
Normaal moet je nog een samba user aanmaken dit kan je met sudo smbpasswd -a username
Dit commando geef je in in een terminal venster.
Toepassingen > hulpmiddelen > terminalvenster
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

Offline lowieke

  • Lid
printer delen in ubuntu netwerk
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/18, 15:04:54 »
Citaat van: Thom
Lowieke,

Nog even vergeten (weet niet of je dit ook al gedaan heb):
Normaal moet je nog een samba user aanmaken dit kan je met sudo smbpasswd -a username
Dit commando geef je in in een terminal venster.
Toepassingen > hulpmiddelen > terminalvenster
Laatste stand van zaken:kan vanaf mijn desktop via locaties -netwerk kiezen tussen PAUL-DESKTOP,PAUL-LAPTOP EN Windows-netwerk.Bij kiezen PAUL-LAPTOP kom  ik op paul smb en bij verder dubbelklikken zie ik alle locaties op mijn laptop .Echter bij aanklikken van documenten en dan een bestand openen met openoffice krijg ik de melding algemene internetfout.

Offline Thom

  • Lid
printer delen in ubuntu netwerk
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/18, 17:06:40 »
Probeer eens een bestand naar de laptop te kopiƫren of weg te schrijven. Als dit ook niet lukt dan zou ik maar een dagje wachten en zien wat er morgen gebeurd (raar advies misschien, maar bij mij werkte dit).
Andere adviezen of hulp kan ik niet meer bedenken. Hoop dat je eruit komt. Uiteindelijk is het mij ook gelukt (met wat bloed, zweet en tranen).
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

Offline lowieke

  • Lid
printer delen in ubuntu netwerk
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/20, 12:11:15 »
Citaat van: Thom
Lowieke,

Nog even vergeten (weet niet of je dit ook al gedaan heb):
Normaal moet je nog een samba user aanmaken dit kan je met sudo smbpasswd -a username
Dit commando geef je in in een terminal venster.
Toepassingen > hulpmiddelen > terminalvenster
Heb het geprobeerd maar krijg dit als antwoord:
paul@paul-laptop:~$ sudo smbpasswd -a username
New SMB password:
Retype new SMB password:
Failed to modify password entry for user username
paul@paul-laptop:~$

ben de moed aan het verliezen.
lowieke

Offline siegi

  • Lid
printer delen in ubuntu netwerk
« Reactie #14 Gepost op: 2008/01/20, 13:02:21 »
username moet in jouw geval paul zijn dus he.

Offline lowieke

  • Lid
printer delen in ubuntu netwerk
« Reactie #15 Gepost op: 2008/01/20, 15:57:21 »
Citaat van: siegi
username moet in jouw geval paul zijn dus he.
stom stom stom  ben gewoon van kopieren en plakken
groetjes
lowieke

Offline lowieke

  • Lid
printer delen in ubuntu netwerk
« Reactie #16 Gepost op: 2008/01/20, 16:29:27 »
Citaat van: Thom
Probeer eens een bestand naar de laptop te kopiƫren of weg te schrijven. Als dit ook niet lukt dan zou ik maar een dagje wachten en zien wat er morgen gebeurd (raar advies misschien, maar bij mij werkte dit).
Andere adviezen of hulp kan ik niet meer bedenken. Hoop dat je eruit komt. Uiteindelijk is het mij ook gelukt (met wat bloed, zweet en tranen).
heb een dagje gewacht ,paswoorden onder smb gekontroleerd en waarempel  nu zie ik vanaf mijn laptop zowel mijn deskjetprinter ,kleurenprinter als PDF file en kan ik kan ik printen vanop afstand.
Vanaf mijn desktop kan ik sommige files  via afdrukken en CUPS/PDF file generator versturen naar mijn laptop en andere niet wat toch wel vreemd is ?krijg ook geen melding waarom.
Wat ook vreemd is bij het printen van een bestand in open office  is het volgende :bij aanmaak document en afdrukken via het printersymbool in de werkbalk gebeurt er niks,kies ik afdrukken via bestand dan kan ik kiezen uit locale en printers op afstand en dat werkt ,bij opnieuw afdrukken via printersymbool krijg ik dan wel het keuzescherm localeprinters en printers op afstand en dat werkt dan ook.
Jammer genoeg kan ik nu via locaties netwerk niet meer naar een andere locatie kijken,niet van desktop naar laptop en niet van laptop naar desktop.
Blijkbaar zitten er nog veel foutjes in Ubuntu maar we komen dichterbij
beste groeten
lowieke