Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 6 slechte sectoren harde schijf  (gelezen 695 keer)

6 slechte sectoren harde schijf
« Gepost op: 2012/09/22, 15:13:08 »
Hallo, ik heb volgens ubuntu 6 slechte sectoren op mijn harde schijf waar data komt te staan (daar staat geen windows of ubuntu of ander os geïnstalleerd). Hoe kan ik dat probleem verhelpen?
http://screencloud.net/v/wT0Q

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 6 slechte sectoren harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/22, 15:15:25 »
Stervende harde schijf.... Gaat meestal snel van kwaad tot erger. Risico op algeheel of gedeeltelijk gegevensverlies is zeer groot. Je kunt die schijf voor geen cent meer vertrouwen.

Vervang 'm zo gauw mogelijk en kieper 't ding in de grijze kliko (eerst een paar klappen erop met een hamer, om te voorkomen dat anderen er nog gegevens van kunnen stelen).
« Laatst bewerkt op: 2012/09/22, 15:20:14 door Pjotr »

Re: 6 slechte sectoren harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/22, 15:59:55 »
Damned! Heb ik voorlopig nog tijd tot dat ik een nieuwe harde schijf heb gekocht zodat ik alles kan over zetten? Ik zal dan voorlopig de harde schijf niet meer gebruiken.

Maar ik denk dat ik dit probleem al bijna een jaar heb, want daar heeft jaren lang windows xp erop gestaan, maar opeens kon hem niet meer opstarten door data verlies. Nu weet ik dan gelijk ook de oorzaak.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 6 slechte sectoren harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/22, 16:30:22 »
Kopieer zo snel mogelijk alle belangrijke bestanden (documenten, foto's) op een ander medium (andere harde schijf, DVD, ....).

Vervelend, maar dit soort dingen gebeuren.... Deze week zelf nog meegemaakt met een oude harde schijf (acht jaar oud), die er zonder waarschuwing ineens volledig mee kapte. Dat kreng ligt nou ook in de kliko.

Gelukkig stonden er geen unieke documenten of foto's op: van alles was er een reservekopie op een andere schijf.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/22, 16:33:14 door Pjotr »

Offline Dave

  • Lid
Re: 6 slechte sectoren harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/22, 17:04:12 »
Vaker meegemaakt dat schijven er vrijwel accuut mee ophielden dan met slechte sectoren.
Vaak worden die wel geblokkeerd en kan de schijf nog tijden dienst doen.
Maar ja staat je systeem er op mis je belangrijke bestanden natuurlijk.
Met data gewoon altijd zorgen voor een backup.

Jaren terug trouwens meegemaakt dat bij terug zetten van data bij een crash de backup schijf ook kaduuk ging.
Het meeste stond ook nog op cd maar dan ben je toch wel eea kwijt.

Bij een kennis crashte ook de backupschijf na het maken van een backup en een nieuwe installatie.
Had ook geen aparte data partitie zoals vaak geadviseerd.
Nee Pjotr, niet door jou, kweet het  ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 6 slechte sectoren harde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/22, 17:20:59 »
@Dave: haha. Ach ja, een aparte partitie voor /home, heeft ook totaal geen nut bij een stervende harde schijf.... Alle partities gaan immers mee ten onder.  =D

Ik heb me wel voorgenomen om meer te gaan doen met wolkdiensten zoals Dropbox. Mijn kinderen gebruiken Dropbox volop, omdat ze inmiddels studeren en op kamers wonen, waardoor ze veel op en neer reizen. Maar ik zelf eigenlijk nauwelijks.

Bij die gestorven harde schijf waar ik het eerder in dit draadje over had, ging het ook om een computer van één van de kinderen. Dankzij Dropbox is er niks verloren gegaan: vervangende schijf erin, Xubuntu erop gezet, Dropbox geïnstalleerd en klaar: de documenten werden er automatisch weer op gepompt.