Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitioneren lukt niet. (Feisty Fawn 7.04)  (gelezen 3846 keer)

Offline Jehanne

  • Lid
Partitioneren lukt niet. (Feisty Fawn 7.04)
« Gepost op: 2007/06/04, 10:54:50 »
Ik ben vol goede moed begonnen aan de installatie van Feisty, werk nu via de live-cd. Volgens de handleiding van de wiki voor dual-boot moet het simpel zijn de harde schijf te partitioneren. Maar mijn computer laat andere schermen zien dan de handleiding. Bij stap 4 ben ik al in het scherm van stap 5 van de handleiding, de hda1 heet om mijn scherm sda1 en de indeling aanpassen mislukt steeds. Wat nu? Zo krijg ik het er niet op....

Klopt de handleiding wel? Hij is geschreven voor Dapper Drake (6.06) Kan iemand mij wegwijs maken, hoe de partities in te delen bij de installatie van Feisty Fawn (7.04)

Jammer,

Hanneke
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Partitioneren lukt niet. (Feisty Fawn 7.04)
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/04, 12:05:44 »
ik denk dat gparted al een stuk vooruit is sinds dapper, dus kan goed zijn dat ge andere schermen krijgt...zoek even rond en ge zult veel topics vinden over het indele van uw schijf

Offline Jehanne

  • Lid
Partitioneren lukt niet. (Feisty Fawn 7.04)
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/04, 12:25:47 »
Citaat van: Nunslaughter
ik denk dat gparted al een stuk vooruit is sinds dapper, dus kan goed zijn dat ge andere schermen krijgt...zoek even rond en ge zult veel topics vinden over het indele van uw schijf
Dank je voor je antwoord, maar dat was ik al aan het doen. Ik ben al drie dagen aan het rondspeuren, maar ik kan het niet vinden.

Is er iemand die me wegwijs kan maken?
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline vanadium

  • Lid
Partitioneren lukt niet. (Feisty Fawn 7.04)
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/04, 12:32:41 »
Als je niet ervaren bent met partitioneren, waarom neem je dan de default instellingen van Ubuntu niet aan? Ubuntu geeft op een bepaald moment de keuze of hij de ganse schijf mag gebruiken, dan wel een bestaande Windows partitie mag inkrimpen om in het vrijgekomen stuk te installeren. Op die wijze kan je het systeem installeren zonder partitiezorgen. Ubuntu maakt automatisch een geschikte swap mpartitie en een / partitie.

Offline Jehanne

  • Lid
Partitioneren lukt niet. (Feisty Fawn 7.04)
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/04, 12:57:29 »
Citaat van: vanadium
Als je niet ervaren bent met partitioneren, waarom neem je dan de default instellingen van Ubuntu niet aan? Ubuntu geeft op een bepaald moment de keuze of hij de ganse schijf mag gebruiken, dan wel een bestaande Windows partitie mag inkrimpen om in het vrijgekomen stuk te installeren. Op die wijze kan je het systeem installeren zonder partitiezorgen. Ubuntu maakt automatisch een geschikte swap mpartitie en een / partitie.
Dat dacht ik ook, maar ik mag windows XP er niet af gooien, heb ik nodig voor mijn werk.
Dat betekend dat ik moet kiezen voor handmatig indelen, tot zover ben ik geraakt. Verder weet ik het niet meer, omdat de voorbeeldschermen uit de handleiding dus afwijken van die op mijn scherm.

Het kan natuurlijk zijn dat de keus die jij noemde niet werkt. Ik gaf als eerste aan: "grootste stuk vrije deel van de schijf gebruiken" (waarschijnlijk niet de letterlijke tekst, maar die weet ik niet meer precies) toen kreeg ik de melding dat dat niet mogelijk was. Toen koos ik voor "handmatig indelen" en liep vast, omdat ik de voorbeelden op het scherm niet herkende.

Zal ik het maar opgeven?
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Partitioneren lukt niet. (Feisty Fawn 7.04)
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/04, 13:12:06 »
Citaat van: Jehanne
Dat dacht ik ook, maar ik mag windows XP er niet af gooien, heb ik nodig voor mijn werk.
Als je het niet erg vind dan trek ik dat nog even in twijfel.
Waar heb je XP precies voor nodig ?

Monk.

Offline vanadium

  • Lid
Partitioneren lukt niet. (Feisty Fawn 7.04)
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/04, 13:20:49 »
Jou probleem is blijkbaar doorzien hoe gparted werkt. Misschien helpt het om eens wat documentatie door te nemen: http://gparted.sourceforge.net/documentation.php

Wat jij moet doen is de bestaande Windows partitie verkleinen. Vooraleer je dat doet moet je het systeem defragmenteerd hebben in Windows. In de vrijgekomen ruimte maak je dan een swap aan (1 of 2 gigabyte) en in de resterende ruimte een ext3 partitie waar je Ubuntu installeert.

Offline Jehanne

  • Lid
Partitioneren lukt niet. (Feisty Fawn 7.04)
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/04, 13:47:34 »
Citaat van: vanadium
Jou probleem is blijkbaar doorzien hoe gparted werkt. Misschien helpt het om eens wat documentatie door te nemen: http://gparted.sourceforge.net/documentation.php

Wat jij moet doen is de bestaande Windows partitie verkleinen. Vooraleer je dat doet moet je het systeem defragmenteerd hebben in Windows. In de vrijgekomen ruimte maak je dan een swap aan (1 of 2 gigabyte) en in de resterende ruimte een ext3 partitie waar je Ubuntu installeert.
Inmiddels is het gelukt de schijf te halveren, windows heeft nu 40GB de rest is vrij. Toen stond de hele zaak stil :-(
Windows is weer gestart, met een halve HD dus. Hoe krijg ik nu Ubuntu op de rest van de HD? Als ik begin met de swap aan te maken, dan zegt mijn scherm dat de rest van de ruimte onbruikbaar is. Dus eerst een ext3 partitie maken?

De handleiding zegt eerst een root maken, maar die kan ik niet vinden.

Misschien kan iemand mij vertellen, hoe ik de HD weer herstel; ik geef het beter op, denk ik...
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline Jehanne

  • Lid
Partitioneren lukt niet. (Feisty Fawn 7.04)
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/04, 13:49:43 »
Citaat van: Monkwarrior
Citaat van: Jehanne
Dat dacht ik ook, maar ik mag windows XP er niet af gooien, heb ik nodig voor mijn werk.
Als je het niet erg vind dan trek ik dat nog even in twijfel.
Waar heb je XP precies voor nodig ?

Monk.
Ik moet om cijfers door te geven en te communiceren met mijn werk (een school) werken in IE. (Magister, als je dat wat zegt) En mijn SPSS programma (statistiek) werkt alleen in windows.

Bovendien spelen mijn zoons spelletjes op deze PC, windows games.
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline Jehanne

  • Lid
Partitioneren lukt niet. (Feisty Fawn 7.04)
« Reactie #9 Gepost op: 2007/06/04, 13:51:30 »
Citaat van: vanadium
Jou probleem is blijkbaar doorzien hoe gparted werkt. Misschien helpt het om eens wat documentatie door te nemen: http://gparted.sourceforge.net/documentation.php

Wat jij moet doen is de bestaande Windows partitie verkleinen. Vooraleer je dat doet moet je het systeem defragmenteerd hebben in Windows. In de vrijgekomen ruimte maak je dan een swap aan (1 of 2 gigabyte) en in de resterende ruimte een ext3 partitie waar je Ubuntu installeert.
Ik heb gedrafragmeteerd. HD van 80GB, de helft in gebruik.


Maar nu gedeeltelijk gepartitioneerd, ik hoop dat ik het nog kan herstellen :-(
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Partitioneren lukt niet. (Feisty Fawn 7.04)
« Reactie #10 Gepost op: 2007/06/04, 14:45:06 »
Klinkt al goed, windows start nog op met de 40Gb.
Ok dan, nu de andere 40.
Als je root zoek, dat is een slash / (=> zo dus).

Offline Jehanne

  • Lid
Partitioneren lukt niet. (Feisty Fawn 7.04)
« Reactie #11 Gepost op: 2007/06/04, 14:58:56 »
Citaat van: blackdrive
Klinkt al goed, windows start nog op met de 40Gb.
Ok dan, nu de andere 40.
Als je root zoek, dat is een slash / (=> zo dus).
Je zult me wel erg dom vinden, maar wat is die / ?

Helpt dit om ubuntu op die overige 40 GB te zetten?

Sorry, maar ik krijg zo het idee, hier maar beter nooit aan begonnen te zijn :-(
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline vanadium

  • Lid
Partitioneren lukt niet. (Feisty Fawn 7.04)
« Reactie #12 Gepost op: 2007/06/04, 15:01:09 »
Het is inderdaad al een heel succes als je je Windows partie hebt kunnen halveren, en vooral dat die nog werkt ook. Ik zou nu proberen om zeker te zijn dat de overblijvende plaats effectief leeg is. Dat moet je weer in het partitieprogramma kunnen zien. Aangezien je blijkbaar nogal problemen hebt met partioneren, zou je beter het Ubuntu installatieprogramma de rest van het werk laten doen, m.a.w., eens je lege, niet gepartitioneerde ruimte hebt aan het installatieprogramma zeggen de vrije ruimte te benutten. Dan zal het installatieprogramma zelf met standaardinstellingen een swap en een / aanmaken en kun je je partitieproblemen even achter je laten.

Offline Jehanne

  • Lid
Partitioneren lukt niet. (Feisty Fawn 7.04)
« Reactie #13 Gepost op: 2007/06/04, 15:53:40 »
Citaat van: vanadium
Het is inderdaad al een heel succes als je je Windows partie hebt kunnen halveren, en vooral dat die nog werkt ook. Ik zou nu proberen om zeker te zijn dat de overblijvende plaats effectief leeg is. Dat moet je weer in het partitieprogramma kunnen zien. Aangezien je blijkbaar nogal problemen hebt met partioneren, zou je beter het Ubuntu installatieprogramma de rest van het werk laten doen, m.a.w., eens je lege, niet gepartitioneerde ruimte hebt aan het installatieprogramma zeggen de vrije ruimte te benutten. Dan zal het installatieprogramma zelf met standaardinstellingen een swap en een / aanmaken en kun je je partitieproblemen even achter je laten.
Okee, dat geeft de burger weer moed. Ik ga je advies volgen, kijken waar ik uit kom.
je hoort nog van me.....
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline Jehanne

  • Lid
Partitioneren lukt niet. (Feisty Fawn 7.04)
« Reactie #14 Gepost op: 2007/06/04, 16:48:24 »
Het is gelukt! Ubuntu werkt, morgen of vanavond eens kijken of windows het nog doet.
Als iemand mij kan vertellen, dat ik IE kan starten via ubuntu dan ben ik helemaal blij.....
Want Magister werkt niet met Firefox, helaas.

Bedankt voor jullie hulp!
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline Mario

  • Lid
Partitioneren lukt niet. (Feisty Fawn 7.04)
« Reactie #15 Gepost op: 2007/06/04, 16:55:35 »
je kan explorer installeren (ie6)
in synaptic pakketbeheer zoeken naar    ies4linux en installeren
wel eerst sources aanpassen
hier op forum zoeken naar sorgen
PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen

Offline vanadium

  • Lid
Partitioneren lukt niet. (Feisty Fawn 7.04)
« Reactie #16 Gepost op: 2007/06/05, 16:28:52 »
Ik zou evenwel eens signaleren dat het vandaag niet meer kan dat mensen verplicht worden IE te gebruiken. Vooral binnen het kader van onderwijs is dit onaanvaardbaar. Waarom werkt die Magister niet? De enige reden die ik kan bedenken is dat ze nog de Microsoft Java gebruiken.

Edit: Heb je wel eens die magister proberen te gebruiken vanuit Firefox?

Partitioneren lukt niet. (Feisty Fawn 7.04)
« Reactie #17 Gepost op: 2007/06/05, 16:31:14 »
Citaat van: vanadium
Ik zou evenwel eens signaleren dat het vandaag niet meer kan dat mensen verplicht worden IE te gebruiken. Vooral binnen het kader van onderwijs is dit onaanvaardbaar. Waarom werkt die Magister niet? De enige reden die ik kan bedenken is dat ze nog de Microsoft Java gebruiken.
ActiveX ofzo kan ook, maar dit kan niet noodzakelijk zijn.
Inderdaad melden!

Offline Jehanne

  • Lid
Partitioneren lukt niet. (Feisty Fawn 7.04)
« Reactie #18 Gepost op: 2007/06/05, 19:25:13 »
Citaat van: vanadium
Ik zou evenwel eens signaleren dat het vandaag niet meer kan dat mensen verplicht worden IE te gebruiken. Vooral binnen het kader van onderwijs is dit onaanvaardbaar. Waarom werkt die Magister niet? De enige reden die ik kan bedenken is dat ze nog de Microsoft Java gebruiken.

Edit: Heb je wel eens die magister proberen te gebruiken vanuit Firefox?
Waarom het niet werkt weet ik niet, in firefox doet hij het in elk geval niet, ook niet met de "user agent switcher" En melden, tja dat heb ik al gedaan. het antwoord: "dan geef je je cijfers toch op school in de computer in" ha, ha, ha; je wil niet weten op hoeveel scholen dat zo werkt. Ik weet er hier in de streek zo al 3....

edit: ook de e-mail van school kan ik niet lezen, want dat is webmail en ben ik verplicht de server te benaderen met IE, anders krijg ik een foutmelding (deze website die u probeert te bereiken, is alleen te lezen met; jawel)
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline Dave

  • Lid
Partitioneren lukt niet. (Feisty Fawn 7.04)
« Reactie #19 Gepost op: 2007/06/05, 19:32:49 »
ik vind de nieuwe schijfindeler ook wat minder gebruiksvriendelijk dat de voorgaande versies.
Je moet echt per partitie naar de edit gaan.
Dit moet je dus zelf uitvogelen met wat klikwerk en steeds terug gaan en weer wachten.

Misschien dat de indeler beter is maar de bruikbaarheid niet echt.
Ik zou beginners echt al aanraden om dat gedeelte met een oudere dapper cd te doen ipv Feisty.

Offline vanadium

  • Lid
Partitioneren lukt niet. (Feisty Fawn 7.04)
« Reactie #20 Gepost op: 2007/06/05, 19:33:45 »
Ongelofelijk maar waar (word ik zo kwaad van!). In elk geval is het fantastisch dat je Ubuntu ondentussen toch maar aan de praat gekregen hebt. Veel plezier!

Offline mcgyver

  • Lid
Partitioneren lukt niet. (Feisty Fawn 7.04)
« Reactie #21 Gepost op: 2007/06/05, 19:34:19 »
Gewoon de alternate versie gebruiken.

Offline Jehanne

  • Lid
Partitioneren lukt niet. (Feisty Fawn 7.04)
« Reactie #22 Gepost op: 2007/06/05, 19:41:31 »
Citaat van: Dave
ik vind de nieuwe schijfindeler ook wat minder gebruiksvriendelijk dat de voorgaande versies.
Je moet echt per partitie naar de edit gaan.
Dit moet je dus zelf uitvogelen met wat klikwerk en steeds terug gaan en weer wachten.

Misschien dat de indeler beter is maar de bruikbaarheid niet echt.
Ik zou beginners echt al aanraden om dat gedeelte met een oudere dapper cd te doen ipv Feisty.
Het is gelukkig toch gelukt, maar wel met hulp van hier!
Beginnersgeluk?

Ik was inderdaad van plan eerst Dapper dan te gebruiken en dan om te schakelen. Toen dacht ik, ik probeer het nog één keer; met de raad van hier. Toen is het gelukt. Nu uit puzzelen hoe alles juist werkt, maar ik kom aardig op gang ;-)
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne