Ondersteuning > Installatie

EFI partitie

(1/2) > >>

drum:
Ik heb een desktop met daarop windows 10, ik zou die graag dualboot maken met ubuntu ernaast.
De EFI-partitie(fat32) is 100 mb standaard, graag had ik die groter gezien heb ergens gelezen dat je 512 mb moet hebben.
Weet iemand in heldere taal hoe ik dit kan bewerkstelligen?
Of heb ik het verkeerd voor en moet je een extra Efi partitie aanmaken?

nahjo:
Een helder antwoord :)
Kom niet aan die EFI partitie!
De installatie van Ubuntu kan heel goed overweg met die bestaande EFI partitie.
Schakel wel secureboot uit in de BIOS en zorg er ook voor dat W10 niet op snel starten is ingesteld.

DeBaas:
100M kan groot genoeg zijn voor dualboot.
Als je toch groter wenst:
EERST in Windows in een cmd als Administrator de opdracht powercfg /H off, herstart en vervolgens afsluiten.
Opstarten met een Linux Live DVD/USB
Met Gparted de juiste plaats van de UEFI partitie bepalen.
De ervoor of erna staande partitie aan de aansluitende zijde verkleinen/verplaatsen met de gewenste waarde (512-100=412MB, voor de zekerheid 413MB evt omrekenen voor MiB)
Deze handeling eerst uitvoeren.
Nu de EFI partitie vergroten en uitvoeren.

Staat er na de EFI partitie nog een kleine partitie dien je deze eerst op dezelfde wijze maar nu te verschuiven.
E.e.a. dient zeer zorgvuldig te gebeuren, een foute handeling en je kunt alles opnieuw gaan installeren. (Je hebt toch wel een back-up van je totale disk?)

Na herstart van Windows gaat deze gegarandeerd een disk-check uitvoeren.
Mocht Windows nu niet willen opstarten, repareer deze dan met je Windows hersteldisk (deze heb je toch wel aangemaakt voordat je hieraan begint?)

Nu pas kun je aan je dual/multiboot avontuur beginnen.

drum:

--- Citaat van: DeBaas op 2020/07/28, 11:57:08 ---100M kan groot genoeg zijn voor dualboot.
Als je toch groter wenst:
EERST in Windows in een cmd als Administrator de opdracht powercfg /H off, herstart en vervolgens afsluiten.
Opstarten met een Linux Live DVD/USB
Met Gparted de juiste plaats van de UEFI partitie bepalen.
De ervoor of erna staande partitie aan de aansluitende zijde verkleinen/verplaatsen met de gewenste waarde (512-100=412MB, voor de zekerheid 413MB evt omrekenen voor MiB)
Deze handeling eerst uitvoeren.
Nu de EFI partitie vergroten en uitvoeren.

Staat er na de EFI partitie nog een kleine partitie dien je deze eerst op dezelfde wijze maar nu te verschuiven.
E.e.a. dient zeer zorgvuldig te gebeuren, een foute handeling en je kunt alles opnieuw gaan installeren. (Je hebt toch wel een back-up van je totale disk?)

Na herstart van Windows gaat deze gegarandeerd een disk-check uitvoeren.
Mocht Windows nu niet willen opstarten, repareer deze dan met je Windows hersteldisk (deze heb je toch wel aangemaakt voordat je hieraan begint?)

Nu pas kun je aan je dual/multiboot avontuur beginnen.

--- Einde van citaat ---
ok, kan hiermee aan de slag

drum:

--- Citaat ---EERST in Windows in een cmd als Administrator de opdracht powercfg /H off, herstart en vervolgens afsluiten.
--- Einde van citaat ---
dus als ik het goed nalees afsluiten na de opdracht(herstart) en dan nog eens afsluiten?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie