Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ondertitelspoor mee-converteren met videospoor  (gelezen 1428 keer)

Offline Jakke5

  • Lid
Ondertitelspoor mee-converteren met videospoor
« Gepost op: 2013/12/01, 12:54:40 »
Wij kijken thuis TV via een satellietontvanger. Sommige Engelse en Spaanse (en andere buitenlandse) zenders geven, samen met het videospoor, één of zelfs meerdere ondertitelsporen. Deze programma's, opgenomen op een USB-sleutel, kan ik nadien bekijken met VLC, voorzien van het ondertitelspoor. Makkelijk voor iemand met een hoorstoornis.
Maar als ik die in een ander formaat stop met Open Shot, dan kan ik het ondertitelspoor niet mee-converteren.

Hoe kan ik het ondertitelspoor mee-converteren samen met het videospoor?
Iemand een idee? MIsschien een ander conversieprogramma?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ondertitelspoor mee-converteren met videospoor
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/01, 19:29:20 »
Uit je vraag is niet duidelijk in welk ander formaat je dit stopt. Het hangt allemaal af van je bronformaat en van je doelformaat.

Openshot is geen conversieprogramma. Avidemux is al eerder bedoeld voor formaatconversie.

Offline Kees3

  • Lid
Re: Ondertitelspoor mee-converteren met videospoor
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/02, 08:16:55 »
Probeer Handbrake

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ondertitelspoor mee-converteren met videospoor
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/02, 09:14:16 »
Dan nog. Je kan alles proberen. Wel hangt het zeer sterk af van de formaten waarmee je werkt, en van de formaten die je beoogt.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Ondertitelspoor mee-converteren met videospoor
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/02, 19:55:13 »
Eigenlijk hoort dit draadje meer thuis bij audio-, foto- en videobewerking, toch?
De satellietontvanger levert alléén het formaat .tpo af. Ik wil dat graag naar het meer algemene .mp4 converteren.
Open Shot is dan wel geen specifiek conversieprog maar door Bestand Exporteren + nodige instellingen doet het zijn conversiewerk keurig.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ondertitelspoor mee-converteren met videospoor
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/02, 20:36:46 »
Als je zegt mp4, dan denk ik ook eerst en vooral aan handbrake. Dat .tpo formaat is een ander verhaal. Kijjk eens of avconv dat bestand herkent, met het commando
avconv -i <naamvanjevideo>
Indien wel, dan wordt het gemakkelijk.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Ondertitelspoor mee-converteren met videospoor
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/02, 22:07:02 »
Dankjewel
Wat voor iets is avconv?
In synaptic vind ik het niet. Wat ik wel vind en probeer te installeren is libav-tools maar dat geeft foutmeldingen.
W: Kon http://security.ubuntu.com/ubuntu/pool/main/liba/libav/libavdevice53_0.8.8-0ubuntu0.12.04.1_amd64.deb niet ophalen
  404  Not Found [IP: 91.189.91.14 80]
W: Kon http://security.ubuntu.com/ubuntu/pool/main/liba/libav/libavfilter2_0.8.8-0ubuntu0.12.04.1_amd64.deb niet ophalen
  404  Not Found [IP: 91.189.91.14 80]
avidemux heb ik geprobeerd. Het kan de .tpo bestanden openen op voorwaarde dat ik accepteer dat ze geïndexeerd worden. (Wat betekent dat?)
Het resultaat is dat het beeld versmald wordt weergegeven (ik vind niet hoe ik het formaat kan instellen)
Voorts vind ik geen mogelijkheid om het ondertitelspoor (dat bij .TPO in het video zit) weer te geven.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ondertitelspoor mee-converteren met videospoor
« Reactie #7 Gepost op: 2013/12/03, 09:40:20 »
avconv is een commandolijnprogramma dat (denk ik ) standaard geïnstalleerd is.

Het is al goed nieuws dat avidemux het bestand kan openen. Als het beeld versmald is, dan is het wellicht anamorf geëncodeerd, zoals op DVD. Gedurende weergave wordt het beeld dan horizontaal uitgerokken. Met avidemux heb ik helaas geen goede ervaringen: als hij niet crashed, dan kan het zijn dat beeld of geluid niet in orde zijn in het omgezette bestand.

Ondertitels is nog een andere zaak: ik vermoed dat ook de ondertitels geëncodeerd zullen zijn zoals voor DVD.

Ik zou toch eens handbrake installeren: veel kans dat die het formaat ook herkent. Hoe handbrake met de ondertitels weg zal kunnen, weet ik niet. Handbrake is een zeer goed programma dat tegelijk zeer gebruiksvriendelijk is.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Ondertitelspoor mee-converteren met videospoor
« Reactie #8 Gepost op: 2013/12/03, 18:42:49 »
DVB-ondertitels. Dat is het formaat waaronder VLC de ondertiteling samen met de rest van het videospoor op het scherm zet.
Die zitten dus niet in het audiospoor, maar wel degelijk in het videospoor.
Dat formaat van ondertiteling kan ik zowel bij (sommige?) Engelse als bij Spaanse zenders kiezen. Bij Engelse zenders krijg ik dan ondertiteling in het Engels, bij Spaanse in het Spaans. Bij TV5Monde kan ik zelfs kiezen uit meerdere talen, waaronder het Nederlands maar dat is niet altijd beschikbaar.
Ik heb handbrake geïnstalleerd en geprobeerd met verschillende instellingen voor Subtitles, maar de DVB-ondertitels worden niet mee-geconverteerd (tenminste VLC vindt ze niet meer)
Het is ook merkwaardig dat alléén VLC in staat is de ondertitels weer te geven. Maar als VLC ze kan vinden (in de oorspronkelijke opname) dan moet een conversieprog dat ook kunnen, toch?

Offline Gamer

  • Lid
Re: Ondertitelspoor mee-converteren met videospoor
« Reactie #9 Gepost op: 2013/12/03, 20:46:34 »
Van wat ik er van gelezen heb. Is dat die .TPO bestanden veel weg hebben van .VOB bestanden.
Ik heb wel eens ondertieteld uit VOB bestanden gehaald. Maar ik vond het te veel werk, en ben er weer mee gestopt.  Omdat er nog een hoop handwerk bij komt kijken.
Als je het alsnog wild proberen. Probeer het dan eens op de mannier zoals het voor een dvd moet.
Ik weet zo even snel niet meer hoe ik het toen gedaan heb. Maar ik wil dat nog wel even tussen mijn aantekeningen opzoeken. (Als ik het nog terug kan vinden)
Anders even zoeken hoe je ondertietels uit een DVD haald.