Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: menu.lst vraagje  (gelezen 1226 keer)

menu.lst vraagje
« Gepost op: 2008/05/14, 08:30:20 »
Ik heb gisteren een upgrade gedaan. De menu.lst heb ik niet aan laten passen, want ik heb een dualboot met Vista zonder timeout.
Dus de pc vraagt bij de boot welk os moet worden opgestart, zonder dit na "n" seconden zelf te doen.
Ik heb dit zo ingesteld om te voorkomen dat het achterlijke Vista bij een update en reboot mijn linux instellingen om zeep helpt.
(ubuntu staat als 1st boot, maar als de lapiop via een dockingstation aan een externe andere monitor hangt, waarvan de resolutie niet in ubuntu is geregeld en vista activeerd unattended een reboot die dan ubuntu opstart...
Configuratie werk waar ik ooit nog eens wat aan moet doen maar nu even geen tijd voor heb. Oplossing was de timeout bij boot in de grub uitzetten)

Mijn vraag is nu,
is wat ik nu in de menu.lst zie alleen tekst en starten wel de juiste versies op?
maw, kan ik rucksichloos de tekst aanpassen?
(dus van 7.10 8.04 typen etc?)
(dit om evt verwarring te voorkomen.)

alvast dank voor de uitleg.
(of linkje ergens met menu.lst uitleg?)

groeten,
Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Offline lizardman

  • Lid
menu.lst vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/14, 09:11:13 »
Misschien heb je wat aan deze link?
 http://www.gnu.org/software/grub/manual/grub.html
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

menu.lst vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/14, 09:40:04 »
Hetgene wat op je scherm staat is inderdaad alleen maar tekst.  Alles wat in je menu.lst op een regeltje staat met TITLE ervoor kan je zonder problemen veranderen.  Als je vindt dat er wat veel op het scherm staat, kun je zelfs hele stukken wegcommentariëren.  Heb ik gedaan met m'n meervoudig opstartbare desktop, waar hij  voor elk OS drie of vier kerneles wil tonen met recovery-options en memtest.  Heb nu eenvoudig de titeltjes staan: Hardy, Gutsy, Mandriva, WindowsXP, memtest en één recovery (die van Hardy).  Als je dan toch een recovery van een ander nodig hebt, kun je altijd eerst Hardy starten, en die menu.lst aanpassen.  Komt heus niet veel voor. :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

menu.lst vraagje
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/14, 10:26:38 »
allebij dank.
Die link is fors leesvoer!
(en een beetje boven m'n macht)
(Maar stug doorlezen, aldoende leert men!)
@Prosper:
Dank voor je uitleg. Ik ga de menu.lst bijwerken.

Groeten,
Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Offline shappie

  • Lid
menu.lst vraagje
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/14, 21:55:40 »
Citaat van: Schall
allebij dank.
Die link is fors leesvoer!
(en een beetje boven m'n macht)
(Maar stug doorlezen, aldoende leert men!)
@Prosper:
Dank voor je uitleg. Ik ga de menu.lst bijwerken.

Groeten,
Peter
Grub is een mooie opstart loader hoor ;). Je kan er echt alles mee doen. Als je startup manager installeert kan je zelf achtergronden instellen enzo. Ik zelf heb ook de namen van de OS'en aangepast en de timeout wat aangepast.
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Mightya

  • Gast
menu.lst vraagje
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/14, 22:08:20 »
Citaat van: shappie
Citaat van: Schall
allebij dank.
Die link is fors leesvoer!
(en een beetje boven m'n macht)
(Maar stug doorlezen, aldoende leert men!)
@Prosper:
Dank voor je uitleg. Ik ga de menu.lst bijwerken.

Groeten,
Peter
Grub is een mooie opstart loader hoor ;). Je kan er echt alles mee doen. Als je startup manager installeert kan je zelf achtergronden instellen enzo. Ik zelf heb ook de namen van de OS'en aangepast en de timeout wat aangepast.
Thanx, Ga die startupmanager eens proberen.

Offline shappie

  • Lid
menu.lst vraagje
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/15, 14:50:28 »
Citaat van: Mightya
Citaat van: shappie
Citaat van: Schall
allebij dank.
Die link is fors leesvoer!
(en een beetje boven m'n macht)
(Maar stug doorlezen, aldoende leert men!)
@Prosper:
Dank voor je uitleg. Ik ga de menu.lst bijwerken.

Groeten,
Peter
Grub is een mooie opstart loader hoor ;). Je kan er echt alles mee doen. Als je startup manager installeert kan je zelf achtergronden instellen enzo. Ik zelf heb ook de namen van de OS'en aangepast en de timeout wat aangepast.
Thanx, Ga die startupmanager eens proberen.
Doe dat ;), het is echt leuk om eens je grub wat mooier te maken ;)
Ik heb het nu gewoon zwart aangezien ik pas een herinstallatie heb gedaan. Maar eerst had ik altijd pinguins er staan :)
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Mightya

  • Gast
menu.lst vraagje
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/15, 14:54:43 »
Citaat van: shappie
Citaat van: Mightya
Citaat van: shappie
Grub is een mooie opstart loader hoor ;). Je kan er echt alles mee doen. Als je startup manager installeert kan je zelf achtergronden instellen enzo. Ik zelf heb ook de namen van de OS'en aangepast en de timeout wat aangepast.
Thanx, Ga die startupmanager eens proberen.
Doe dat ;), het is echt leuk om eens je grub wat mooier te maken ;)
Ik heb het nu gewoon zwart aangezien ik pas een herinstallatie heb gedaan. Maar eerst had ik altijd pinguins er staan :)
Grappig, heb het geprobeerd.

Simpel en leuk.